آنچه سئوکاران باید به آن توجه کنند
اریک اشمیت، مدیر عامل سابق گوگل گفت که مسیر هوش مصنوعی هم “فریبنده” و هم “ترسناک” است. او تاکید کرد که هوش مصنوعی فقط یک تکامل فناوری نیست، بلکه در مورد شکل دادن به آینده بشریت است. نظرات او منعکس کننده این است که چگونه بالاترین سطوح از رهبران فناوری در مورد هوش مصنوعی فکر می کنند و پیامدهایی را برای چگونگی انجام این کار برای سئو نشان می دهد.
شرکت های فناوری نباید تصمیم گیرنده باشند
اریک اشمیت در پاسخ به این سوال که آیا تصمیم گیری در مورد آینده فناوری باید به افرادی مانند او واگذار شود، پاسخ منفی داد. او به هنری کیسینجر اشاره کرد که ده سال پیش گفته بود افرادی مانند اشمیت نباید تصمیم گیرنده باشند و از مثال رسانه های اجتماعی برای توضیح دلیل استفاده کرد.
بیایید به رسانه های اجتماعی نگاه کنیم. اکنون به موقعیتی رسیده ایم که این شرکت های بزرگ را داریم که من بخشی از آنها بودم. و همه آنها این پیامد مثبت عظیم را برای سرگرمی و فرهنگ دارند، اما پیامدهای منفی قابل توجهی از نظر قبیله گرایی، اطلاعات نادرست، آسیب های فردی به ویژه علیه جوانان و به ویژه زنان جوان دارند.
هیچ کدام از ما این را پیش بینی نکرده بودیم. شاید اگر افراد غیر فنی این کار را با ما میداشتیم، تأثیر آن را بر جامعه پیشبینی میکردیم. من نمیخواهم با ابزاری بسیار قویتر دوباره آن اشتباه را مرتکب شویم.»
هوش مصنوعی هم ترسناک و هم فریبنده است
اریک اشمیت از سال 1975 تا به امروز یکی از شرکت کنندگان فعال در توسعه فناوری رایانه بوده است. هیبتی که او نسبت به زمانی که اکنون در آن هستیم ابراز می کند، چیزی است که همه در هر سطحی از بازاریابی جستجو، از انتشار، سئو، تبلیغات گرفته تا تجارت الکترونیک باید از آن آگاه باشند. پرتگاهی که در حال حاضر در آن قرار داریم را نباید دست کم گرفت و در این مرحله به سختی می توان آن را دست کم گرفت.
با توجه به اینکه ساندار پیچای، مدیرعامل فعلی گوگل، اظهار داشت که جستجو در سال 2025 به شیوههای عمیقی تغییر خواهد کرد و آشکار شد که Google Gemini 2.0 نقشی در تقویت جستجوی هوش مصنوعی ایفا میکند، اظهارات اشمیت در مورد مقیاس حیرتانگیز قابلیتهای محاسباتی باید از این نظر باشد. اهمیت بالایی برای بازاریابان جستوجو از نظر قابلیتهای فریبنده برای آنها و واقعیتهای ترسناک آنچه که گوگل خواهد بود. انجام دادن
اشمیت مشاهده کرد:
در حال حاضر دو اتفاق بزرگ در صنعت ما در حال وقوع است. یکی توسعه چیزی است که عامل نامیده می شود، جایی که عوامل می توانند کاری انجام دهند. بنابراین می توانید بگویید می خواهم خانه ای بسازم تا معمار را پیدا کنید، کاربری زمین را بررسی کنید، خانه ها را بخرید. همه این کارها نه فقط توسط انسان ها توسط کامپیوتر انجام می شود.
و سپس چیز دیگر توانایی کامپیوتر برای نوشتن کد است. بنابراین اگر به شما بگویم میخواستم به نوعی مخاطبان این نمایش را مطالعه کنم و میخواهم بفهمید که چگونه برای هر فردی که آن را تماشا میکند، یک نوع از نمایش من بسازید. کامپیوتر می تواند این کار را انجام دهد. توانایی های برنامه نویسی هوش مصنوعی چقدر قدرتمند است.
در مورد من، من تمام عمرم برنامه نویسان را مدیریت کرده ام و آنها معمولاً کاری را که من می خواهم انجام نمی دهند. میدونی هر کاری دلشون میخواد میکنن
با یک کامپیوتر، دقیقا همان کاری را که شما می گویید انجام می دهد. و دستاوردهای سیستم های هوش مصنوعی در برنامه نویسی کامپیوتری ترسناک است، هر دو فریبنده هستند زیرا شیب را تغییر می دهند.
در حال حاضر، شیب هوش مصنوعی به این صورت است…”
تصویری از اشمیت که شیب هوش مصنوعی را نشان می دهد
او در ادامه پاسخش گفت:
«…و زمانی که دانشمندان هوش مصنوعی داشته باشید، یعنی رایانههایی که هوش مصنوعی را توسعه میدهند، شیب به این سمت میرود… به سرعت پیش میرود! اما این پیشرفت، قدرت بسیار زیادی را در دستان بسیاری از مردم قرار میدهد.»
تصویری از اریک اشمیت که شیب هوش مصنوعی آینده را نشان می دهد
تعبیه خوبی های ذاتی بشریت در هوش مصنوعی
این مصاحبه با پرسش و پاسخ درباره امکان تعبیه ارزش های انسانی مثبت و اصول اخلاقی در سیستم های هوش مصنوعی در طول توسعه آنها به پایان رسید.
برخی از افرادی هستند که از گاردریل های اخلاقی قرار داده شده در هوش مصنوعی شکایت دارند و ادعا می کنند که این گاردریل ها بر اساس ارزش های سیاسی یا ایدئولوژیک است و منعکس کننده تنش بین کسانی است که احساس می کنند حق آزادی استفاده از هوش مصنوعی را برای هر هدفی که می خواهند دارند و کسانی که از آن می ترسند. هوش مصنوعی ممکن است برای اهداف شیطانی استفاده شود.
اریک اشمیت این تنش را با گفتن اینکه ماشینها را میتوان با بهترین خوبیهای انسانی تعبیه کرد، میپردازد.
مصاحبه کننده خاطرنشان کرد که اشمیت در کتاب خود ابراز اطمینان کرده است که ماشین ها “خوبی ذاتی در بشریت” را منعکس خواهند کرد و پرسید که آیا واقعاً می توان انسانیت را ذاتاً خوب در نظر گرفت، به ویژه هنگامی که برخی افراد به وضوح خوب نیستند.
اشمیت اذعان داشت که درصد معینی از مردم شرور هستند. اما او همچنین بیان کرد که به طور کلی مردم تمایل دارند خوب باشند و انسان ها می توانند قوانین اخلاقی را در ماشین های هوش مصنوعی اعمال کنند.
او توضیح داد:
«خبر خوب این است که اکثریت قریب به اتفاق انسانهای روی کره زمین به معنای واقعی کلمه، موجودات اجتماعی هستند. آنها می خواهند که خودشان خوب کار کنند و می خواهند همسایگان و به ویژه قبیله شان خوب عمل کنند.
من دلیلی نمی بینم که فکر کنم نمی توانیم آن قوانین را در رایانه ها قرار دهیم.
یکی از شرکت های فناوری آموزش مدل خود را با قرار دادن قانون اساسی آغاز کرد و قانون اساسی در مدل نحوه برخورد شما با چیزها تعبیه شد.
البته اکنون میتوانیم در مورد چیستی قانون اساسی اختلاف نظر داشته باشیم. اما این سیستم ها تحت کنترل ما هستند.
انسانهایی هستند که تصمیم میگیرند تا آنها را آموزش دهند، و علاوه بر این، سیستمهایی که شما استفاده میکنید، چه ChatGPT یا Gemini، یا Claude یا شما، همه پس از تولید به دقت بررسی شدهاند تا مطمئن شوید که ندارند. هر لبه خشن واقعا وحشتناک
بنابراین انسانها مستقیماً در ایجاد این مدلها نقش دارند و مسئولیت دارند مطمئن شوند که هیچ چیز وحشتناکی در نتیجه آنها رخ نمیدهد.»
به نظر می رسد که این بیانیه فرض می کند که افرادی مانند او نباید تصمیم گیرنده باشند، بلکه باید با مشورت با افراد خارجی، همانطور که او در ابتدای مصاحبه گفت. با این وجود، تصمیمات همیشه توسط شرکت ها گرفته می شود.
منظور مردم خوب است اما شرکت ها به سود پاسخ می دهند
سوالی که پرسیده نشد این است که به جز چند استثنا (مانند شرکت پوشاک در فضای باز پاتاگونیا)، با توجه به اینکه شرکتها عموماً انگیزه «خوبی انسانی» ندارند یا تصمیمات خود را بر اساس اخلاقیات قرار نمیدهند، آیا میتوان به آنها اعتماد کرد که ماشینها را با آنها آغشته کنند. خوبی انسان؟
علیرغم اینکه برعکس مقالههای طعمه کلیکی وجود دارد، گوگل همچنان شعار خود را «شرور نباش» را در صفحه کد رفتار خود منتشر میکند، آنها به سادگی آن را به پایین صفحه منتقل کردند. با این وجود، تصمیمات شرکتی گوگل، از جمله در مورد جستجو، به شدت بر اساس سود است.
ساندار پیچای، مدیر عامل فعلی گوگل، در مورد اینکه آیا جستجوی هوش مصنوعی وجود وب سایت های اینترنتی را حذف می کند یا خیر، تلاش کرد تا بگوید گوگل برای حفظ اکوسیستم وب چه می کند. این نتیجه سیستمی است که سود را در اولویت قرار می دهد.
آیا این شر است یا فقط پیش پا افتاده بودن یک سیستم شرکتی است که سود را بر هر چیز دیگری اولویت می دهد و منجر به پیامدهای مضر می شود؟ این در مورد آینده جستجوی هوش مصنوعی و اکوسیستم وب چه می گوید؟
اسکرین شات از شعار حذف شده گوگل، شیطان نباشید
مصاحبه با اریک اشمیت را تماشا کنید:
تصویر ویژه توسط Shutterstock/AYO Production