آیا استفاده از Google Analytics یک عامل رتبه بندی جستجو است؟
گوگل آنالیتیکس (GA) ابزار قدرتمندی است که به صاحبان وب سایت امکان می دهد نحوه تعامل کاربران با صفحات وب خود را بیاموزند.
حجم اطلاعاتی که می توانیم از گوگل آنالیتیکس به دست آوریم به قدری عمیق است که نظریه ای برای بیش از یک دهه در جریان است که داده های GA یک عامل رتبه بندی است.
آیا گوگل آنالیتیکس واقعا به اندازه کافی قدرتمند است که بر نتایج جستجوی گوگل تأثیر بگذارد؟
بیایید نگاه دقیق تری بیندازیم.
[Recommended Read:] عوامل رتبه بندی گوگل: واقعیت یا تخیل
ادعا: Google Analytics به عنوان یک عامل رتبه بندی
در مستندات Google’s How Search Works، میتوانیم ببینیم که مرتبط بودن یک صفحه وب یکی از عوامل متعددی است که برای رتبهبندی صفحات وب استفاده میشود.
ابتدایی ترین سیگنال ارتباط این است که محتوا حاوی کلماتی مشابه عبارت جستجو است.
اطلاعات تکمیلی درباره نحوه تعیین ارتباط یک صفحه توسط Google ارائه شده است.
فراتر از تطبیق کلمات کلیدی ساده، گوگل میگوید: «ما همچنین از دادههای تعاملی جمعآوریشده و ناشناس برای ارزیابی مرتبط بودن نتایج جستجو با جستارها استفاده میکنیم. ما این دادهها را به سیگنالهایی تبدیل میکنیم که به سیستمهای یادگیری ماشینی ما کمک میکنند ارتباط را بهتر تخمین بزنند.»
«دادههای تعامل» چیست و گوگل آن را از کجا دریافت میکند؟
برخی از بازاریابان فرض می کنند که این عوامل شامل معیارهایی مانند زمان در صفحه، نرخ کلیک ارگانیک، نرخ پرش، کل ترافیک مستقیم، درصد بازدیدکنندگان تکراری و غیره است.
این منطقی است زیرا این معیارهایی است که بازاریابان با آن آشنا هستند و میدانند تا دادههای تعاملی را نشان دهند که گوگل ممکن است به دنبال آن باشد.
بازاریابان همچنین ممکن است متوجه همبستگی بین معیارها شوند که با بهبود موقعیت آنها در SERP بهبود می یابد.
آیا ممکن است که ما با استفاده از Google Analytics به نحوی درک گوگل از تجربه کاربری وب سایت خود را بهبود بخشیم؟
مانند نوعی سیگنال خفاش SEO؟
آیا میتوانیم با دادن «دادههای تعامل» بیشتر به گوگل برای کار کردن، مستقیماً بر رتبهبندی تأثیر بگذاریم؟
[Ebook:] دانلود راهنمای کامل فاکتورهای رتبه بندی گوگل
شواهد در برابر گوگل آنالیتیکس به عنوان یک عامل رتبه بندی
در حالی که ما دسترسی مستقیم به الگوریتم گوگل نداریم، شواهد نشان می دهد که گوگل آنالیتیکس به عنوان یک عامل رتبه بندی، نظریه قابل قبولی نیست.
اولاً، نمایندگان گوگل در بیان اینکه از داده های گوگل آنالیتیکس به عنوان فاکتور رتبه بندی استفاده نمی کنند، واضح و ثابت بوده اند.
به تازگی در 16 مارس 2022، جان مو به توییت هایی در مورد رتبه تاثیر گوگل آنالیتیکس پاسخ داده است.
به شوخی، یک بازاریاب پیشنهاد کرد که اگر گوگل میخواهد مردم از GA4 استفاده کنند، میتوانند بگویند که رتبهبندی را بهبود میبخشد.
جان مو پاسخ داد: “این اتفاق نخواهد افتاد.”
به نظر می رسد گوگل به طور مداوم این ایده را که سرویس های تحلیلی آن به هر نحوی بر رتبه بندی تاثیر می گذارد، زیر پا می گذارد.
در سال 2010، زمانی که ما توییت میکردیم تا برای چند لحظه رتبه اول را در نتایج بدست آوریم، مت کاتز گفت: «Google Analytics به هیچ وجه در کیفیت جستجو برای رتبهبندی ما استفاده نمیشود.»
و لازم نیست حرف گوگل را قبول کنید.
در اینجا سه وب سایت در بین 10 وب سایت برتر برای کلمات کلیدی بسیار رقابتی قرار می گیرند که برچسب Google Analytics را در سایت خود ندارند.
1. Ahrefs، یک ابزار SEO، معروف است که از Google Analytics استفاده نمی کند.
تیم سولو، مدیر عامل شرکت Ahrefs، در دسامبر 2019 توییت کرد: «هر بار که به بازاریابان همکار میگویم که گوگل آنالیتیکس را در ahrefs.com نداریم، آنها با «هیچ راهی» واکنش نشان میدهند.»
و دامنه Ahrefs برای بیش از 12000 کلمه کلیدی بدون مارک در 10 موقعیت برتر قرار می گیرد.
2. نمونه معروف دیگر ویکی پدیا است.
مقالات ویکیپدیا بر نتایج جستجوی گوگل تسلط دارند و برای جستجوهای نوع تعریف مانند رایانه، سگ و حتی عبارت جستجوی «گوگل» رتبه بسیار خوبی دارند.
و برای همه اینها بدون کد Google Analytics در سایت رتبه بندی می شود.
3. یک مثال دیگر اتریوم است.
اتریوم در رتبه بندی 10 برتر برای [nft]. NFT یک کلمه کلیدی در سطح سازمانی با بیش از یک میلیون جستجوی ماهانه تنها در ایالات متحده است.
وب سایت اتریوم گوگل آنالیتیکس را نصب نکرده است.
[Discover:] اطلاعات بیشتر در مورد فاکتور رتبهبندی گوگل
حکم ما: Google Analytics یک عامل رتبه بندی نیست
گوگل آنالیتیکس ابزار قدرتمندی است که به ما کمک میکند بفهمیم مردم چگونه وبسایت ما را پیدا میکنند و زمانی که در آنجا انجام میدهند چه میکنند.
و هنگامی که تنظیماتی را در وبسایت خود انجام میدهیم، با آسانتر کردن پیمایش یا بهبود محتوا، میتوانیم شاهد بهبود معیارهای GA باشیم.
با این حال، کد GA در سایت شما سیگنال خفاش SEO را ارسال نمی کند.
کد GA سیگنالی برای Google نیست و ارزیابی ارتباط را برای Google آسان نمی کند (این که آیا صفحه وب شما درخواست جستجوی کاربر را برآورده می کند یا خیر.)
“سیگنال خفاش” برای شماست.
گوگل آنالیتیکس یک عامل رتبه بندی نیست، اما می تواند به شما کمک کند تا بفهمید که آیا در جهت درست یا غلط حرکت می کنید.
تصویر ویژه: پائولو بوبیتا/ژورنال موتور جستجو