آیا این یک فاکتور رتبه بندی گوگل است؟


AMP یک چارچوب HTML است که به سایت‌های بهینه‌سازی شده برای دسکتاپ کمک می‌کند تا نسخه‌های تلفن همراه فوق‌العاده سریع صفحات وب را ارائه دهند.

AMP مخلوق گوگل است که به این ادعا منجر شده است که به صفحات برتری رتبه بندی در جستجوی موبایل نسبت به صفحات غیرAMP می دهد.

وقتی به آن فکر می کنید، AMP چندین کادر را علامت می زند که نشان می دهد می تواند یک عامل رتبه بندی باشد:

  • توسعه یافته توسط گوگل ✅
  • وب سایت ها را برای موبایل راحت تر می کند ✅
  • افزایش سرعت صفحه✅

علیرغم تشویق فعالانه مردم به استفاده از آن، گوگل ادعاهایی مبنی بر اینکه AMP یک عامل رتبه بندی است را رد کرده است.

پرونده بسته شد، درست است؟

به راحتی می توان گفت که AMP به یک سایت در رتبه بندی برتری نمی دهد و آن را رها می کند.

اما نمی‌توانیم آن را نادیده بگیریم و تأثیر آن را بر سایر عناصری که برای سئو مهم هستند نادیده بگیریم.

در اینجا شواهد در مورد تأثیر AMP بر نتایج جستجو و ارتباط آن با سایر عوامل رتبه بندی می گویند.

و اگر سؤالات بیشتری در مورد اینکه فاکتور رتبه‌بندی Google چیست و چیست، دارید، ما به همه آنها در جدیدترین کتاب الکترونیکی «فاکتورهای رتبه‌بندی Google: Fact or Fiction» پاسخ می‌دهیم.

ادعا: AMP به عنوان یک عامل رتبه بندی

ادعا در اینجا ساده است – AMP باعث افزایش رتبه صفحات در نتایج جستجوی Google می شود.

بحث در مورد AMP به عنوان یک عامل رتبه بندی زمانی آغاز شد که گوگل این فناوری را در سال 2018 راه اندازی کرد.

چرا؟

مردم فکر می کنند AMP یک عامل رتبه بندی است زیرا گوگل در موفقیت آن به عنوان یک فناوری سهم دارد.

Google مسئول ایجاد AMP است و فعالانه استفاده از آن را به عنوان بخشی از تلاش مهم تر برای سرعت بخشیدن به وب تشویق می کند.

در تئوری، گوگل می تواند نرخ پذیرش AMP را با تبدیل آن به سیگنال رتبه بندی افزایش دهد.

افزایش رتبه پاداشی برای استفاده از فناوری جدید گوگل خواهد بود. البته، این برای هر سایتی که از AMP استفاده نمی کند ناعادلانه خواهد بود.

اگر گوگل از AMP برای رتبه‌بندی نتایج جستجو استفاده می‌کرد، می‌توانید استدلال کنید که سایت‌ها را مجبور می‌کند از فناوری آن برای مرتبط ماندن استفاده کنند.

خوشبختانه، جستجو اینگونه نیست.

اما AMP به هیچ وجه به سئو بی ربط نیست.

بیایید به شواهدی در مورد تأثیر AMP بر سئو نگاه کنیم.

شواهد علیه AMP به عنوان یک عامل رتبه بندی

این یکی بسیار آسان است – گوگل آن را دارد تایید شده که AMP یک عامل رتبه بندی نیست. از نو. و دوباره.

در راهنمای سئوی پیشرفته گوگل، این شرکت می گوید که رتبه بندی می کند همه صفحاتی که از سیگنال های مشابه استفاده می کنند:

“در حالی که AMP خود یک عامل رتبه بندی نیست، سرعت یک عامل رتبه بندی برای جستجوی گوگل است. جستجوی گوگل بدون توجه به فناوری مورد استفاده برای ساخت صفحه، استاندارد یکسانی را برای همه صفحات اعمال می کند.

این نقل قول به چیزی اشاره می‌کند که قبلاً در مورد تأثیر AMP بر موارد دیگر، مانند سرعت صفحه، که فاکتورهای رتبه‌بندی تأیید شده هستند، اشاره کردیم.

سایت هایی که از AMP استفاده می کنند به طور بالقوه می توانند از این سیگنال های دیگر بهره مند شوند.

از جولای 2018، سرعت صفحه یک عامل رتبه بندی برای جستجوهای موبایلی بوده است.

از آنجایی که AMP فورا صفحات را بارگیری می کند، می تواند به سایت ها کمک کند تا سیگنال های رتبه بندی قوی تری را در مورد سرعت صفحه موبایل ارسال کنند.

افزایش سرعت می تواند منجر به رتبه بندی بهتر شود. با این حال، سایت ها می توانند سیگنال های مشابهی را بدون AMP تولید کنند.

Core Web Vitals

Core Web Vitals گوگل با عرضه به‌روزرسانی Page Experience در ژوئن 2021 به عوامل رتبه‌بندی تبدیل شد.

قبل از راه اندازی به روز رسانی، ارتباط Google با صاحبان سایت همیشه این بوده است که AMP می تواند به دستیابی به امتیازات Core Web Vitals ایده آل کمک کند.

“احتمال زیادی وجود دارد که صفحات AMP آستانه ها را برآورده کنند. AMP در مورد ارائه تجربیات با کیفیت بالا و اولین تجربه کاربر است. اهداف طراحی اولیه آن دقیقاً با آنچه Core Web Vitals امروزه اندازه گیری می کند، همسو است.

این بدان معناست که سایت‌هایی که با استفاده از AMP ساخته شده‌اند، احتمالاً می‌توانند به راحتی آستانه‌های Web Vitals را برآورده کنند.»

گوگل داده‌هایی را ارائه کرد که نشان می‌داد دامنه‌های AMP پنج برابر بیشتر از دامنه‌های غیرAMP از Core Web Vitals عبور می‌کنند.

عبور از آستانه‌های Core Web Vitals گوگل می‌تواند رتبه‌بندی جستجوی سایت را بهبود بخشد.

باز هم، همانطور که با افزایش رتبه بندی سرعت صفحه، می توانید بدون AMP به این هدف برسید.

کاهش AMP

AMP برای حمل امتیازات مختلف استفاده می شود که می تواند نحوه نمایش صفحه در نتایج جستجو را بهبود بخشد.

به عنوان مثال، چرخ فلک داستان‌های برتر گوگل هنگام جستجوی اخبار در بالای نتایج جستجو ظاهر می‌شود و تنها صفحات AMP را می‌پذیرفت.

واجد شرایط بودن «داستان‌های برتر» برای مدتی یک مزیت رتبه‌بندی منحصر به فرد برای AMP بود.

این در ژوئن 2021 با عرضه به‌روزرسانی تجربه صفحه تغییر کرد، که اکنون این امکان را برای صفحات غیرAMP فراهم می‌کند تا در چرخ فلک داستان‌های برتر ظاهر شوند.

یکی دیگر از ویژگی های منحصر به فرد صفحات AMP این بود که یک نماد رعد و برق در نتایج جستجو ظاهر می شد تا نشان دهد کدام صفحات تجربیات سریع تری ارائه می دهند.

گوگل این نماد را حذف کرده است. اکنون، صفحات AMP از صفحات معمولی در نتایج جستجو قابل تشخیص نیستند.

کاهش AMP ادامه دارد

از زمانی که اولین نسخه این کتاب الکترونیکی منتشر شد، AMP به طور پیوسته در حال کاهش بوده است.

در پاسخ به شکایات ناشران و خوانندگان، به‌روزرسانی Google News در تلفن همراه نشانی‌های وب AMP را دور می‌زند و ترافیک را مستقیماً به وب‌سایت‌های ناشران ارسال می‌کند.

گوگل سابقه ای طولانی در معرفی ابزارهای جدید، تبلیغ آنها و بازنشستگی آنها سالها بعد دارد. به عنوان مثال می توان به سایت ناموفق رسانه اجتماعی Google+ و رقیب اسکایپ Google Hangouts اشاره کرد.

AMP هنوز بازنشسته نشده است، اما گوگل باید بگوید که این فناوری وب که توسعه داده دیگر مرتبط نیست.

این تنها گوگل نیست که این را می گوید، بلکه سایر شرکت های وب AMP را از سیستم عامل خود حذف می کنند.

توییتر دیگر از پیوندهای AMP پشتیبانی نمی‌کند و با هدایت بازدیدکنندگان به دامنه‌های ناشران مانند Google News با آن‌ها رفتار می‌کند.

از آنجایی که شرکت های بیشتری به محدود کردن شیوع AMP ادامه می دهند، دلیلی وجود ندارد که شما مجبور باشید کاری متفاوت با وب سایت خود انجام دهید.

اگر در حال حاضر از AMP استفاده می کنید و از عملکرد صفحات وب خود در نتایج جستجو راضی هستید، به انجام کاری که انجام می دهید ادامه دهید.

اگر روزی برسد که گوگل پروژه AMP را تعطیل کند، اینطور نیست که وب سایت شما از کار بیفتد. AMP یک کد HTML است که مانند هر چیز دیگری در وب خزیده و نمایه می شود.

حکم ما: AMP یک عامل رتبه بندی نیست

AMP: آیا این یک عامل رتبه بندی گوگل است؟

گوگل چندین بار تایید کرده است که AMP یک فاکتور رتبه بندی گوگل نیست.

علاوه بر این، دیگر مزایای منحصر به فردی که می تواند بر نرخ کلیک تأثیر بگذارد، مانند نماد متمایز و انحصار داستان های برتر ندارد.

AMP می تواند به طور مثبت بر سایر عوامل رتبه بندی (مثلاً سرعت) تأثیر بگذارد، اما به تنهایی عاملی نیست.

درباره عوامل رتبه بندی بیشتر بدانید: عوامل رتبه بندی گوگل: واقعیت یا تخیل.


تصویر ویژه: پائولو بوبیتا/ژورنال موتور جستجو

عوامل رتبه بندی: واقعیت یا داستان؟  بیایید برخی از افسانه ها را از بین ببریم! [Ebook]





منبع

مطالب مرتبط