آیا محتوای تازه یک فاکتور رتبه بندی گوگل است؟
مانند اکثر به روز رسانی ها در تاریخ گوگل، شایعات صنعت جستجو به سرعت در مورد نحوه “بازی” سیستم پخش شد.
«تازه بودن» موضوعی رایج در میان بهروزرسانیهای Google است که بیش از یک دهه را در بر میگیرد.
و “محتوای تازه” به عنوان یک عامل رتبه بندی، یک نقطه مورد توجه مداوم برای سئوکاران، به ویژه در میان بازاریابان محتوا بوده است.
برای درک بهتر این بحث، به بهروزرسانیهای «تازه» گوگل، بهویژه معنای آنها و چگونه (اگر اصلاً) بر رتبهبندی جستجو تأثیر میگذارند، نگاه میکنیم.
[Recommended Read:] عوامل رتبه بندی گوگل: واقعیت یا تخیل
ادعا: محتوای تازه به عنوان یک عامل رتبه بندی
این گمانه زنی مبنی بر اینکه محتوای جدید ممکن است یک عامل رتبه بندی باشد، در پاسخ به چند به روز رسانی اصلی گوگل آغاز شد و کاملاً به این ادعا تبدیل شد.
ایده پشت “محتوای تازه” چند سال قبل از آپدیت کافئین گوگل آغاز شد.
در سال 2007، یک خبرنگار نیویورک تایمز اجازه یافت یک روز را با آمیت سینگال (معاون ارشد جستجو در آن زمان) بگذراند.
در این مدت، سینگال در مورد راه حلی که برای حل «مشکل تازگی» ایجاد کرده بود صحبت کرد.
این یک الگوریتم جدید بود که سعی می کرد تعیین کند کاربران چه زمانی اطلاعات جدید می خواهند و چه زمانی نمی خواهند.
و مانند همه ابتکارات گوگل، یک نام جذاب داشت: QDF برای “پرس و جو سزاوار تازگی است”.
کافئین (Google Update 2009)
اگر فکر میکنید که بهروزرسانیهای اصلی Google اکنون مشکل بزرگی هستند، منتظر بمانید تا در مورد بهروزرسانی Google Caffeine در سال 2009 بشنوید.
این یک تغییر عظیم بود که گوگل در واقع چند ماه قبل از انتشار آن یک پیش نمایش را به توسعه دهندگان ارائه کرد.
کافئین به گوگل این امکان را میدهد که سریعتر بخزد و در نتیجه نتایج تازهتری را از یک شاخص بسیار بزرگتر ارائه دهد.
به روز رسانی نمایه سازی در ژوئن 2010 تکمیل شد و افسانه محتوای تازه را آغاز کرد زیرا گوگل گفت: “کافئین 50 درصد نتایج تازه تری ارائه می دهد.”
Freshness (2011 Google Update)
گوگل در نوامبر 2011، چهار سال پس از انتشار داستان نیویورک تایمز، “به روز رسانی تازه” را اعلام کرد.
گوگل در اعلامیهای با عنوان «به شما نتایج جستجوی تازهتر و جدیدتری میدهد» توضیح داد که این بهبود قابل توجهی در الگوریتم رتبهبندی است و بهطور قابلتوجهی بر شش تا ۱۰ درصد جستجوها تأثیر میگذارد.
تازهسازی قطعات ویژه (بهروزرسانی Google 2019)
بهروزرسانیهای تازهسازی به همین جا ختم نشد. ارتباط همچنان مورد توجه گوگل قرار دارد، زیرا آنها به دنبال برآوردن درخواست های کاربر هستند.
Pandu Nayak، معاون فعلی جستجوی گوگل، در سال 2019 اعلام کرد که این شرکت الگوریتمهای جستجوی خود را بهروزرسانی کرده است تا قطعات را بهروز، تازه و مرتبط نگه دارد.
دنی سالیوان تایید شده که بهروزرسانی Featured Snippets Freshness در اواخر فوریه 2019 منتشر شد.
شایعات در مورد نحوه بهینه سازی برای به روز رسانی های گوگل به سرعت پخش شد و این بدون شک برای محتوای جدید صادق بود.
گمانهزنیهایی منتشر شد که ادعا میکرد با بهروزرسانی مکرر محتوا، میتوانید مزیت سئو را تضمین کنید یا اینکه بهروزرسانی تاریخ انتشار یک مقاله میتواند آن را تازه به نظر برساند.
بیایید نگاهی به شواهد پشت این ادعاها بیندازیم و اینکه آیا محتوای تازه به هیچ وجه یک عامل رتبه بندی است یا خیر.
برای شیرجه عمیق در فاکتورهای رتبه بندی گوگل، هم اکنون کتاب الکترونیکی را دانلود کنید.
شواهد: محتوای تازه به عنوان یک عامل رتبه بندی
برای تصمیم گیری در مورد اینکه آیا «محتوای تازه» می تواند یک عامل رتبه بندی باشد، باید دو چیز را درک کنیم: به روز رسانی الگوریتم «تازه» به چه معناست و چگونه بر رتبه بندی جستجو تأثیر می گذارد.
QDF
Query سزاوار تازگی (QDF) بسیار تحت اللفظی است.
راه حل گوگل حول محور تعیین اینکه آیا یک پرس و جوی جستجو “داغ” است، به این معنی که آیا کاربر به روزترین اطلاعات را در مورد موضوع می خواهد یا نه، چرخید.
مدل ریاضی به سایتهای خبری، پستهای وبلاگ و جریان میلیاردها جستجوی جستجوی خود گوگل نگاه کرد تا ببیند چقدر علاقه جهانی به یک موضوع خاص وجود دارد.
برای مثال، سینگال به اشتراک گذاشت که وقتی شهرها دچار قطع برق می شوند چه اتفاقی می افتد.
هنگامی که در نیویورک خاموشی وجود دارد، اولین مقالات در 15 دقیقه ظاهر می شوند. سینگال به نیویورک تایمز گفت: ما در دو ثانیه سؤالات را دریافت می کنیم.
چنین افزایش ناگهانی علاقه می تواند نشان دهنده این باشد که مردم به دنبال اطلاعات جدید هستند.
کافئین
متأسفانه، بسیاری از مردم آپدیت کافئین را اشتباه دریافت کردند.
کافئین بهروزرسانی رتبهبندی نبود. هدف پشت آن حتی تاثیرگذاری بر رتبه بندی ها نبود. این بازسازی کامل سیستم نمایه سازی گوگل بود.
نمایه سازی و رتبه بندی دو چیز کاملا متفاوت هستند.
نمایه سازی زمانی است که گوگل برای اولین بار به محتوای شما نگاه می کند و آن را به فهرست خود اضافه می کند. یعنی پتانسیل رتبه بندی را دارد.
با این حال، رتبه بندی داستانی کاملا متفاوت است و الگوریتم های بسیار پیچیده تری پشت آن قرار دارد.
و در حالی که کافئین بر نمایه سازی متمرکز بود، این به روز رسانی Freshness بود که بر الگوریتم رتبه بندی گوگل تأثیر گذاشت.
خنکی
به روز رسانی Freshness تلاشی برای درک زمانی بود که کاربر به دنبال اطلاعات جدیدتر است.
اما “تازه بودن” در همه موارد جستجو اعمال نمی شود.
Google در صفحه نحوه عملکرد جستجوی خود اطلاعاتی را در مورد اینکه دقیقاً کدام عبارت سزاوار تازگی هستند به اشتراک می گذارد.
الگوریتم Freshness گوگل به دنبال ارائه آخرین اطلاعات برای کلمات کلیدی پرطرفدار است که در دسته هایی مانند:
- رویدادهای اخیر یا موضوعات داغ: اخبار افراد مشهور یا بلایای طبیعی.
- رویدادهای تکرار شونده: المپیک یا امتیازات ورزشی.
- محتوایی که مرتباً بهروزرسانی میشود: بهترین/بررسیها یا صنعت فناوری.
تازه بودن به خودی خود موضوع پیچیده ای است، بنابراین اگر پرس و جوهای متمرکز بر زمان را هدف قرار می دهید، ایده خوبی است که درباره آن بیاموزید.
نمایندگان گوگل در مورد تازگی: به کاربران احترامی که سزاوار آن هستند بدهید
آیا ما پاسخ رسمی داریم؟ بله
در سال 2018، جان مولر به سوالی پاسخ داد که آیا گوگل از محتوای تازه حمایت می کند؟
پاسخ “نه” مولر باید با کل مکالمه توییتر مورد توجه قرار گیرد.
کاربر @anilthakur2u با بهروزرسانی برچسبهای عنوان در 31 دسامبر شوخی کرده بود تا برای سال آینده مرتبط شود.
مولر پاسخ داد: “هک سئو سایت را عالی نمی کند. به محتوا و کاربران خود احترامی که لایق آن هستند بدهید.»
اینجا اینجا!
فقط به روز رسانی تاریخ انتشار یک استراتژی سئو ضعیف است و به شما در رتبه بندی بهتر کمک نمی کند.
می خواهید بیشتر بدانید؟ کامل را دریافت کنید فاکتورهای رتبه بندی گوگل راهنما.
حکم ما: محتوای تازه یک عامل رتبه بندی تایید شده برای برخی از پرس و جوها است
هنگامی که پرس و جو آن را ایجاب می کند، محتوای جدید یک عامل رتبه بندی گوگل است.
آیا این بدان معناست که باید دائماً تاریخ انتشار را تغییر دهید؟ خیر
آیا به این معنی است که یک مقاله می تواند به دلیل تاریخ انتشار از صفحات دیگر بالاتر باشد؟ به طور بالقوه، اگر گوگل فکر می کند تازگی برای درخواست کاربر حیاتی است.
لطفاً به خاطر داشته باشید که عوامل رتبه بندی زیادی وجود دارد، نه فقط «تازه بودن».
ممکن است بتوانید با سوار شدن بر موج روندهای پرطرفدار، رویدادهای آتی یا اخبار فوری، رتبه بندی خود را افزایش دهید، اما این یک استراتژی محتوای همیشه سبز نیست.
تصویر ویژه: پائولو بوبیتا/ژورنال موتور جستجو