آیا موبایل دوستی یک عامل رتبه بندی گوگل است؟
آیا موبایل در جستجو مهم است؟ آیا مهم است که سایت شما موبایل فرندلی باشد؟
دستگاه های تلفن همراه 60 درصد از مصرف اینترنت در سراسر جهان را تشکیل می دهند که زمانی در دوران دسکتاپ غیر قابل تصور بود.
زمانی، برای گوگل تفاوتی نداشت که آیا سایتی با دستگاه های تلفن همراه سازگار است یا خیر. سازگاری با موبایل به عنوان یک ویژگی خوب در نظر گرفته می شد، اما نه یک ضرورت.
با فراگیرتر شدن گوشیهای هوشمند و تبلتها، جستجوی موبایلی افزایش یافت و باعث شد Google در ارزیابی خود از سازگاری با موبایل به عنوان یک عامل رتبهبندی تجدیدنظر کند.
این منجر به رویدادی به نام “mobilegeddon” شد که نشان داد جستجوی تلفن همراه دیگر یک فکر بعدی نیست.
آیا آنقدر که به نظر می رسد ترسناک است؟ و آیا سازگاری با موبایل امروز یک عامل رتبه بندی است؟
این فصل ادعاها را بررسی میکند و تأثیر دوستی تلفن همراه بر رتبهبندی جستجو را روشن میکند.
درباره عوامل رتبه بندی در کتاب الکترونیکی جامع SEJ بیشتر بخوانید: عوامل رتبه بندی گوگل: واقعیت یا تخیل.
ادعا: سازگاری با موبایل به عنوان یک عامل رتبه بندی
بسیاری از کارشناسان سئو میگویند که وبسایتهایی که متناسب با صفحه نمایش موبایل هستند، نسبت به سایتهایی که فقط برای رایانههای رومیزی بهینه شدهاند، از افزایش رتبهبندی بهره میبرند.
این ادعا ناشی از درصد بیشتری از جستجوهای انجام شده در دستگاه های تلفن همراه و درک این موضوع است که گوگل قصد دارد صفحاتی را با بهترین تجربه کاربری ارائه دهد.
با بیشتر کاربرانی که در موبایل جستجو می کنند، بهترین تجربه کاربری را می توان با ارائه نتایجی که هم روی موبایل و هم روی دسکتاپ کار می کنند (که اغلب به عنوان طراحی وب واکنشگرا از آن یاد می شود) تضمین کرد.
قبل از اینکه موبایل روش غالب برای جستجوی گوگل باشد، معمول بود که کاربران در صفحاتی که برای گوشی هوشمند یا تبلت خود بهینه نشده بودند فرود بیایند.
اکنون، انجام جستجوی تلفن همراه و فرود در صفحه ای که برای گوشی هوشمند بهینه نشده است، غیر معمول است.
آیا این به این دلیل است که دوستی تلفن همراه یک عامل رتبه بندی است؟
یا فقط سایت های سازگار با موبایل بیشتری در وب وجود دارد؟
احتمالاً ترکیبی از هر دو است.
این چیزی است که شواهد می گویند.
شواهدی برای سازگاری با موبایل به عنوان یک عامل رتبه بندی
قابل درک است که کاربران از بازدید از صفحاتی که نمیتوانستند به راحتی در آنها پیمایش کنند، ناامید شدند.
گوگل با مشکل کیفیت جستجو مواجه شد.
وب مسترها ممکن است سال ها طول بکشد تا سایت های خود را بدون هیچ انگیزه ای با همه دستگاه ها سازگار کنند. ممکن است اصلاً زحمت انجام این کار را نداشته باشند.
گوگل نمیتواند سایتها را مجبور کند که موبایلپسند شوند، و منصفانه نیست که وبسایتها را به دلیل داشتن طراحی قدیمی به اقدامات تنبیهی تهدید کنیم.
در عوض، گوگل با پاداش دادن به دامنههایی که طراحی سازگار با موبایل را به تنهایی پیادهسازی میکنند، مسیر دیگری را طی کرد.
هنگامی که گوگل چیزی را که به طور رسمی به عنوان “به روز رسانی مناسب برای موبایل” شناخته می شود، راه اندازی کرد، اظهار داشت:
همانطور که در اوایل سال جاری اشاره کردیم، امروز روزی است که بهروزرسانی جهانی سازگار با موبایل را آغاز میکنیم. ما در حال افزایش رتبه صفحات سازگار با موبایل در نتایج جستجوی تلفن همراه هستیم.
اکنون جستجوگران می توانند به راحتی نتایج با کیفیت بالا و مرتبط را بیابند که در آن متن بدون ضربه زدن یا بزرگنمایی قابل خواندن است، اهداف ضربه بزنید به طور مناسب فاصله دارند و صفحه از محتوای غیرقابل پخش یا اسکرول افقی جلوگیری می کند.
یک سال بعد، در سال 2016، گوگل اعلام کرد که سیگنال رتبه بندی سازگار با موبایل را تقویت خواهد کرد:
«امروز اعلام میکنیم که از ماه می، بهروزرسانیای را برای نتایج جستجوی تلفن همراه منتشر میکنیم که تأثیر سیگنال رتبهبندی را افزایش میدهد تا به کاربرانمان کمک کند صفحات مرتبط و سازگار با تلفن همراه بیشتری پیدا کنند.»
گوگل بهروزرسانی سازگار با موبایل را طراحی کرد تا بر نتایج جستجوی تلفن همراه تأثیر بگذارد.
هنگامی که کاربر در دسکتاپ جستجو می کرد، هیچ افزایشی برای سایت های سازگار با موبایل وجود نداشت.
برای تأکید بیشتر بر اهمیتی که گوگل برای طراحی پاسخگوی تلفن همراه قائل است، در سال 2020، موتور جستجو شکل جدیدی از نمایه سازی را اتخاذ کرد که خزنده دسکتاپ را حذف می کند.
ایندکس کردن موبایل اول اکنون استاندارد است. این بدان معناست که الگوریتم ها به جای نسخه دسکتاپ، از نسخه رندر شده با موبایل یک صفحه استفاده می کنند.
علیرغم اینکه سازگاری با موبایل یک عامل رتبه بندی است که در طول زمان تقویت می شود، گوگل به ما یادآوری می کند که قصد کاربر سیگنال قوی تری است.
صفحهای که برای موبایل بهینه نشده است، اگر بهترین مطابقت با آنچه کاربر به دنبال آن است باشد، همچنان میتواند در نتایج جستجوی موبایل رتبهبندی شود.
“و به یاد داشته باشید، هدف جستجوی جستجو هنوز یک سیگنال بسیار قوی است – بنابراین حتی اگر صفحه ای با محتوای با کیفیت بالا سازگار با موبایل نباشد، اگر محتوای عالی و مرتبط داشته باشد، همچنان می تواند رتبه خوبی داشته باشد.”
با این حال، گوگل در مستندات بهترین شیوه های فهرست بندی Mobile-first خود توصیه می کند:
اگرچه برای گنجاندن محتوای شما در نتایج جستجوی گوگل نیازی به داشتن نسخه موبایلی از صفحات شما نیست، به شدت توصیه می شود.
مزایای رتبهبندی بهدستآمده توسط سایتهای بهینهسازی شده برای موبایل، به پذیرش طراحی وب واکنشگرا در مقیاس بزرگتر منجر شد.
حکم ما: سازگاری با موبایل یک عامل رتبه بندی تایید شده است
سازگاری با موبایل یک فاکتور تایید شده رتبه بندی گوگل است.
به عنوان مثال، اگر یک صفحه وب اطلاعات کمتری را در تلفن همراه نسبت به رایانه رومیزی نمایش دهد، گوگل زمینه چندانی برای استفاده برای رتبه بندی نخواهد داشت.
اگر سایت شما تجربه کمتری نسبت به دسکتاپ در تلفن همراه داشته باشد، احتمال تأثیر منفی بر رتبه بندی جستجو وجود دارد.
طراحی ریسپانسیو موبایل یکی از اجزای اصلی یک تجربه کاربری خوب است. این هم یک نظر نیست. این دقیقاً در بهروزرسانی الگوریتم تجربه صفحه Google ساخته شده است، که آنها همچنین در سال 2020 عرضه کردند.
همانطور که از نام آن پیداست، پاداشهای بهروزرسانی تجربه صفحه که بازدیدکنندگان محتوا میتوانند به راحتی با آن تعامل داشته باشند و پیمایش کنند. این شامل عوامل زیر است:
- قابلیت استفاده از موبایل
- HTTPS.
- Core Web Vitals.
- بدون مطالب بینابینی سرزده
منصفانه است که نتیجه گیری کنیم که وب سایت ها در صورت عدم سازگاری با تلفن همراه، با گوگل در مضیقه هستند.
کسبوکارهایی که طراحیهای وبسایت قدیمی دارند، باید به شدت به ارتقای آن فکر کنند تا در گوگل رقابتی باقی بمانند. اگر برای شروع پیاده سازی سایت موبایل به کمک نیاز دارید، کتاب الکترونیک SEO موبایل SEJ می تواند کمک کند.
تصویر ویژه: پائولو بوبیتا/ژورنال موتور جستجو