آیا نرخ پرش یک فاکتور رتبه بندی گوگل است؟


نمایندگان جستجوی گوگل به طور مداوم و واضح اعلام کرده اند که از داده های Google Analytics برای رتبه بندی وب سایت ها استفاده نمی کنند.

اما، بین آنچه گوگل می‌گوید و آنچه سئوکارها معتقد هستند، تفاوت‌هایی وجود دارد.

علیرغم اظهارات عمومی گوگل، برخی از بازاریابان جستجو همچنان معتقدند که نرخ پرش به نوعی یک عامل رتبه بندی است.

چرا اینها را باور می کنند؟ آیا ادعاهای علیه اظهارات عمومی Google اعتباری دارد؟

آیا گوگل از نرخ پرش برای رتبه بندی صفحات وب استفاده می کند؟

[Recommended Read:] عوامل رتبه بندی گوگل: واقعیت یا تخیل

ادعا: نرخ پرش به عنوان یک عامل رتبه بندی

در سه ماهه سوم 2021، منابع شناخته شده و معتبر این افسانه را که نرخ پرش یک عامل رتبه بندی است، تداوم بخشیدند.

رند فیشکین، بنیانگذار MOZ، در توییتی نوشت می 2020 که “…Google از نرخ پرش (نسبی) (یا چیزی که بسیار نزدیک است) برای رتبه بندی وب سایت ها استفاده می کند.”

رند فیشکین، بنیانگذار MOZ، در ماه می 2020 توییت کرداسکرین شات از توییتر، ژوئن ۲۰۲۲

بacklinko مقاله ای (ژوئن 2020) در مورد نرخ پرش منتشر کرد و گفت که “نرخ پرش ممکن است به عنوان یک عامل رتبه بندی گوگل استفاده شود.”

آنها به یک مطالعه صنعتی که انجام داده اند استناد می کنند و ادعا می کنند که ارتباطی بین رتبه بندی صفحه اول گوگل و نرخ پرش پیدا کرده است.

Backlinko مقاله ای (ژوئن 2020) در مورد نرخ پرش منتشر کرداسکرین شات از Backlinko.com، ژوئن 2022

در اواخر همان سال، سمروش این ادعا را در دسامبر 2020 تقویت کرد و گفت: “نرخ پرش یک عامل رتبه بندی مهم است.”

آنها مدرکی برای اثبات این ادعا ارائه نکردند.

آیا نرخ پرش یک فاکتور رتبه بندی گوگل است؟تصویر از Semrush.com، ژوئن 2022

HubSpot نرخ پرش را در خلاصه ای از “همه 200 عامل رتبه بندی” در یک برگه تقلب به فاکتورهای رتبه بندی شناخته شده گوگل در جولای 2021 گنجانده است.

نرخ پرش به عنوان یک عامل دو بار تحت “عوامل سطح سایت” و در “تعامل کاربر” گنجانده شده است، بدون هیچ مدرکی برای ادعای آنها.

آیا نرخ پرش یک فاکتور رتبه بندی گوگل است؟تصویر از Hubspot.com، ژوئن 2022

بنابراین، اجازه دهید نگاهی به شواهد بیندازیم، درست است؟

شواهد: نرخ پرش به عنوان یک عامل رتبه بندی

گوگل می‌گوید در «چگونه جستجو کار می‌کند»، «…ما از داده‌های تعامل انبوه و ناشناس برای ارزیابی مرتبط بودن نتایج جستجو با جستارها استفاده می‌کنیم».

آیا نرخ پرش یک فاکتور رتبه بندی گوگل است؟نماگرفت از جستجوی Google، ژوئن ۲۰۲۲

عبارت مبهم در اینجا منجر به فرضیات بسیاری در مورد اینکه گوگل از چه “داده های تعاملی” برای اطلاع رسانی به سیستم های یادگیری ماشین خود استفاده می کند، شده است.

برخی از بازاریابان معتقدند “داده های تعامل” شامل نرخ پرش است.

آنها از تعداد انگشت شماری از مطالعات برای حمایت از این فرضیه استفاده می کنند.

مطالعه Backlinko که در بالا ذکر شد، زیرمجموعه‌ای از دامنه‌ها را از مجموعه داده‌های خود از طریق الکسا اجرا کرد تا زمان کل سایت را در سایت تعیین کند.

آنها دریافتند که میانگین زمان در سایت برای نتیجه صفحه اول گوگل 2.5 دقیقه است.

آیا نرخ پرش یک فاکتور رتبه بندی گوگل است؟اسکرین شات از Backlinko.com، ژوئن 2022

این مطالعه در ادامه توضیح می دهد:

“لطفاً به خاطر داشته باشید که ما پیشنهاد نمی کنیم که زمان در سایت ارتباط مستقیمی با رتبه های بالاتر داشته باشد.

البته، گوگل ممکن است از چیزی مانند زمان در سایت یا نرخ پرش به عنوان سیگنال رتبه بندی استفاده کند (اگرچه قبلاً آن را رد کرده بود). یا ممکن است این واقعیت باشد که محتوای با کیفیت بالا افراد را بیشتر درگیر می کند. بنابراین زمان زیاد در سایت محصول جانبی محتوای باکیفیت است که گوگل آن را اندازه گیری می کند.

از آنجایی که این یک مطالعه همبستگی است، تعیین آن به تنهایی از روی داده‌های ما غیرممکن است.»

برایان دین در پاسخ به یک نظر تأیید کرد که این مطالعه در واقع به نرخ پرش (یا بازدید از صفحه) توجه نکرده است.

آیا نرخ پرش یک فاکتور رتبه بندی گوگل است؟اسکرین شات از Backlinko.com، ژوئن 2022

مطالعه Backlinko، که ظاهراً ارتباطی بین رتبه‌بندی صفحه اول گوگل و نرخ پرش پیدا کرد، به نرخ پرش توجهی نکرد.

رند فیشکین اظهار داشت که گوگل از نرخ پرش نسبی برای رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها استفاده می‌کند و این موضوع را با آندری لیپاتسف، استراتژیست ارشد کیفیت جستجو در Google Ireland در سال 2016 در میان گذاشت.

رند آزمایش‌هایی را که انجام می‌داد توصیف کرد که در آن از افراد می‌خواست جستجو انجام دهند، روی نتیجه هفتم کلیک کنند و سپس در 24 ساعت آینده مشاهده کنند که چه اتفاقی برای رتبه‌بندی آن صفحه برای آن جستجو افتاده است.

نتایج غیرقطعی بود.

در هفت تا هشت آزمایش، رتبه‌بندی برای یک یا دو روز بهبود یافت. رند گفت که رتبه بندی در چهار تا پنج آزمایش تغییری نکرده است.

آندری پاسخ داد که او معتقد است که به احتمال زیاد اشاره‌ها، پیوندها و توییت‌های اجتماعی (که اساساً پیوند هستند) گوگل را موقتاً از کار بیاندازند تا زمانی که بتوانند ثابت کنند که “نویز” به قصد کاربر بی ربط است.

هم مطالعه Backlinko و هم آزمایش‌های رند به شکل‌گیری افسانه نرخ پرش کمک کردند. اما این مطالعه به نرخ پرش توجهی نکرد و آزمایش‌های رند رابطه علی بین رفتار کاربر و رتبه‌بندی را ثابت نکرد.

[Download:] راهنمای کامل فاکتورهای رتبه بندی گوگل.

آیا نرخ پرش بر رتبه بندی جستجو تأثیر می گذارد؟

گوگل اعلام کرده است که نرخ پرش برای بیش از یک دهه یک عامل رتبه بندی نیست.

«Google Analytics در کیفیت جستجو به هیچ وجه برای رتبه‌بندی ما استفاده نمی‌شود.» – مت کاتز، مرکز جستجوی گوگل، 2 فوریه 2010.

ما از تجزیه و تحلیل/ نرخ پرش در رتبه بندی جستجو استفاده نمی کنیم. – گری ایلیس، تحلیلگر روندهای وب مستر در گوگل، توییتر، 13 مه 2015.

“من فکر می کنم در اینجا کمی تصور اشتباه وجود دارد که ما به مواردی مانند نرخ پرش تجزیه و تحلیل در مورد رتبه بندی وب سایت ها نگاه می کنیم، و قطعاً اینطور نیست.” – جان مولر، تحلیلگر روندهای وب مستر در گوگل، ساعات اداری وب مستر مرکزی، 12 ژوئن 2022.

چرا گوگل از Bounce Rate به عنوان یک فاکتور رتبه بندی استفاده نمی کند؟

دلایل فنی، منطقی و مالی وجود دارد که باعث می‌شود گوگل از نرخ پرش به عنوان یک فاکتور رتبه‌بندی استفاده کند.

این را می توان با بررسی سه واقعیت اصلی خلاصه کرد:

  1. نرخ پرش چه اندازه گیری می کند.
  2. همه وب سایت ها از Google Analytics استفاده نمی کنند.
  3. نرخ پرش به راحتی قابل دستکاری است.

نرخ پرش چه چیزی را اندازه گیری می کند؟

بسیاری از سردرگمی‌ها در مورد نرخ پرش هنگامی که مردم بفهمند نرخ پرش واقعاً چه چیزی را اندازه‌گیری می‌کند، می‌تواند برطرف شود.

نرخ پرش یک معیار Google Analytics است که درصد جلسات تک صفحه ای (بدون بازدید ثانویه) را به سایت شما تقسیم بر کل جلسات اندازه می گیرد.

آیا نرخ پرش یک فاکتور رتبه بندی گوگل است؟تصویر ایجاد شده توسط نویسنده، ژوئن 2022

بازاریابان اغلب این معیار را به اشتباه تفسیر می کنند به این معنا که صفحه وب چیزی را که کاربر به دنبال آن است ارائه نمی دهد.

اما، تمام معنی پرش این است که یک رویداد قابل اندازه گیری (ضربه ثانویه) رخ نداده است.

از نظر فنی، گوگل نمی تواند بفهمد که کاربر چه مدت در یک صفحه صرف می کند مگر اینکه ضربه دوم اتفاق بیفتد.

اگر کاربر 2.5 دقیقه را صرف خواندن صفحه وب کند (همانطور که مطالعه Backlinko نشان داد که با رتبه صفحه مرتبط است) و سپس از آن خارج شود، به عنوان یک بازگشت به حساب می آید زیرا هیچ بازدید بعدی را برای GA ارسال نکرده است.

بنابراین، به خاطر داشته باشید که نرخ پرش لزوماً نشان دهنده یک تجربه کاربری بد نیست.

کاربران ممکن است روی یک نتیجه کلیک کنند، آن را بخوانند و به دلیل اینکه درخواستشان برآورده شده است، آن را ترک کنند. این یک جستجوی موفق است و منطقی نیست که گوگل شما را به خاطر آن جریمه کند.

به همین دلیل است که مطالعه Backlinko، با نگاهی به زمان صفحه، این ادعا را که نرخ پرش یک عامل رتبه‌بندی است، تایید نمی‌کند.

[Discover:] اطلاعات بیشتر در مورد فاکتور رتبه‌بندی گوگل.

همه وب سایت ها از Google Analytics استفاده نمی کنند

در حالی که Google Analytics یک ابزار تحلیلی پرکاربرد است، همه وب سایت ها از آن استفاده نمی کنند.

اگر گوگل از نرخ پرش به عنوان یک فاکتور رتبه بندی استفاده می کرد، باید با وب سایت های دارای کد GA متفاوت از وب سایت های فاقد کد GA رفتار می کرد.

اگر وب‌سایت‌های بدون کد GA بر اساس نرخ پرش رتبه‌بندی نمی‌شدند، از نظر تئوری آزادی بیشتری برای انتشار هر محتوایی که می‌خواستند داشتند.

و اگر این درست بود، برای هر بازاریاب غیرمنطقی بود که از کد GA استفاده کند.

ببینید، گوگل آنالیتیکس یک سرویس «فریمیوم» است. در حالی که اکثر کسب و کارها از خدمات خود به صورت رایگان استفاده می کنند، شرکت های بزرگ برای ویژگی های پیشرفته تر هزینه ماهانه می پردازند.

نسخه پولی GA 360 نام دارد و قیمت آن از 150000 دلار در سال شروع می شود.

در حال حاضر 24235 شرکت از GA 360 استفاده می کنند.

این معادل 3,635,250,000 دلار در سال (در پایین ترین سطح) است.

استفاده از نرخ پرش به عنوان یک عامل رتبه بندی به نفع مالی گوگل نیست.

نرخ پرش را می توان به راحتی دستکاری کرد

ممکن است برخی از شما هنوز قانع نشده باشید.

حتی ممکن است متوجه ارتباطی بین بهبود میانگین موقعیت و کاهش نرخ پرش در تمرین روزانه خود شده باشید.

در حالی که نرخ پرش و رتبه متوسط ​​ممکن است با هم مرتبط باشند، مطمئناً به یکدیگر وابسته نیستند.

وقتی نرخ پرش خود را افزایش می دهید چه اتفاقی می افتد؟ آیا رتبه‌بندی به همان جایی که بود بازمی‌گردد؟

دستکاری نرخ پرش آسان است و می توانید خودتان این آزمایش را امتحان کنید.

شما باید نرخ پرش خود را برای این تست افزایش و کاهش دهید، در حالی که میانگین موقعیت یک عبارت جستجو را در طول زمان مقایسه کنید.

به یاد داشته باشید که نرخ پرش جلسات با صفر بازدید ثانویه / همه جلسات است.

بنابراین، تنها کاری که برای کاهش نرخ پرش خود باید انجام دهید ارسال یک ضربه ثانویه است.

می‌توانید با استفاده از Google Tag Manager یک رویداد مشاهده صفحه دوم اضافه کنید.

هیچ تغییر دیگری در صفحه یا خارج از صفحه ایجاد نکنید. میانگین رتبه بندی خود را در طول سه ماه ترسیم کنید.

سپس این تگ بازدید از صفحه اضافی را حذف کنید.

آیا میانگین رتبه بندی شما با اصلاح نرخ پرش همزمان افزایش و کاهش یافت؟

در زیر نموداری از نسخه سریع این مطالعه در سایت خودم آمده است. یکی که هیچ ارتباطی بین نرخ پرش و موقعیت متوسط ​​نشان نمی دهد.

آیا نرخ پرش یک فاکتور رتبه بندی گوگل است؟تصویر ایجاد شده توسط نویسنده، ژوئن 2022

حکم ما: نرخ پرش قطعاً یک عامل رتبه بندی نیست

آیا نرخ پرش یک فاکتور رتبه بندی گوگل است؟

نه، نرخ پرش یک فاکتور رتبه بندی گوگل نیست. نرخ پرش یک اندازه گیری قابل اعتماد برای ارتباط صفحات وب نیست – و گوگل بارها گفته است که از آن برای رتبه بندی استفاده نمی کند.

با توجه به اینکه نام‌های صنعتی بزرگی مانند رند و بکلینکو وزن خود را به عنوان یک عامل رتبه‌بندی پشت نرخ پرش قرار می‌دهند، سردرگمی قابل درک است.

کارشناسان این سیگنال کاربر را با نتایج متفاوت آزمایش کرده اند.

برخی از آزمایشات ممکن است نشان داده باشد همبستگی بین نرخ پرش و رتبه بندی SERP در شرایط خاص.

آزمایش‌های دیگر این کار را انجام نداده‌اند، اما مردم به آن‌ها اشاره می‌کنند که گویی اثبات هستند.

“عامل رتبه بندی تایید شده” به شواهد بالایی نیاز دارد. هیچ کس الف را ثابت نکرده است علّی ارتباط.

شما باید مراقب این موضوع در سئو باشید، حتی در هنگام خواندن منابع قابل اعتماد.

سئو پیچیده است. نمایندگان گوگل و متخصصان صنعت دوست دارند به شوخی بگویند که پاسخ هر سوال سئو این است: “این بستگی دارد.”

همه ما به دنبال راه هایی برای توضیح موفقیت در SERP ها هستیم. اما باید از نتیجه‌گیری سریع خودداری کنیم، زیرا می‌تواند باعث شود مردم منابع را برای بهبود معیارهای تایید نشده سرمایه‌گذاری کنند.


تصویر ویژه: پائولو بوبیتا/ژورنال موتور جستجو

عوامل رتبه بندی: واقعیت یا داستان؟  بیایید برخی از افسانه ها را از بین ببریم! [Ebook]





منبع

مطالب مرتبط