از آنجایی که هوش مصنوعی ترافیک جستجو را مختل می کند، ناشران به سمت ویدیو می روند


گزارش جدیدی از موسسه رویترز به بررسی تأثیر مرورهای هوش مصنوعی و Google Discover می پردازد که نحوه دسترسی افراد به اطلاعات را تغییر داده است.

علاوه بر این، این گزارش نشان می‌دهد که ناشران برای دستیابی به مخاطبان بیشتر به پلتفرم‌های ویدئویی و اجتماعی مانند یوتیوب و تیک‌توک متکی هستند.

این روندها نیاز به اصلاح استراتژی ها و پذیرش فناوری های جدید را برای ماندن در رقابت نشان می دهد.

در اینجا تمام نکات مهم مورد نیاز در گزارش آمده است.

اختلال هوش مصنوعی و جستجوی صفر کلیک

یک تهدید بزرگ برای ناشران، جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی است.

پلتفرم‌هایی مانند Google و OpenAI پاسخ‌های مستقیمی را به سؤالات کاربران ارائه می‌کنند و اغلب کاربران را برای کلیک روی پیوندها غیرضروری می‌کنند. این یک محیط جستجوی “صفر کلیک” ایجاد می کند.

74% ناشران نگران از دست دادن ترافیک هستند و بسیاری را وادار به جستجوی استراتژی های جدید می کند.

ناشران بزرگتر قراردادهای صدور مجوز با تجمیع کننده های هوش مصنوعی مانند ChatGPT یا Perplexity بسته اند، در حالی که ناشران کوچکتر هنوز در حال یافتن راه هایی برای به دست آوردن دید هستند.

ایجاد روابط بین مخاطبان از طریق خبرنامه، اشتراک یا برنامه‌ها می‌تواند به ناشران کمک کند تا در برابر اختلالات جستجوی هوش مصنوعی مقاومت کنند.

ترافیک Google Discover رشد می کند

همانطور که ترافیک ارجاع رسانه های اجتماعی از پلتفرم هایی مانند فیس بوک و X همچنان کاهش می یابد-67% و 50% طی دو سال گذشته کاهش یافته است—ناشران به طور فزاینده ای به Google Discover روی می آورند.

موسسه رویترز خاطرنشان می کند که Discover رشد کرده است 12% سال به سال، و بسیاری از ناشران اکنون به آن به عنوان منبع اصلی ارجاع خود متکی هستند.

توصیه‌های شخصی‌شده آن، آن را به تمرکز ناشرانی تبدیل کرده است که به دنبال جایگزینی ترافیک از دست رفته از سایر پلتفرم‌ها هستند.

برای سئوکاران، بهینه‌سازی‌های فنی مانند داده‌های ساختاریافته و تصاویر جذاب کلیدی برای به حداکثر رساندن پتانسیل Discover هستند.

با این حال، ماهیت الگوریتمی خوراک به این معنی است که نتایج می توانند غیرقابل پیش بینی باشند و نیاز به نظارت مداوم دارند.

ویدئو و رسانه های اجتماعی

پلتفرم‌های ویدیویی مانند YouTube، TikTok و Instagram برای ناشرانی که می‌خواهند با مخاطبان جوان‌تر ارتباط برقرار کنند، ضروری هستند.

موسسه رویترز گزارش می دهد که ناشران قصد دارند با یوتیوب، روی این پلتفرم ها سرمایه گذاری بیشتری کنند (+52٪), TikTok (+48٪و اینستاگرام (+43٪) بیشترین افزایش تمرکز را نشان می دهد.

ویدئوهای کوتاه برای تعامل موثر هستند، اما چالش هایی دارند. ساختن ویدیوهای با کیفیت به منابع نیاز دارد و کسب درآمد در پلتفرم هایی مانند TikTok سخت است.

برای ناشران، این به معنای ایجاد استراتژی‌هایی است که برای الگوریتم هر پلتفرم بهینه‌سازی شده و در عین حال ترافیک را به وب‌سایت‌ها یا برنامه‌های شما باز می‌گرداند.

همکاری بین تیمی

موسسه رویترز بر نیاز به همکاری بین تیمی تاکید می کند. از آنجایی که اتاق‌های خبر ابزارهای هوش مصنوعی بیشتری را اتخاذ می‌کنند، تیم‌ها باید برای ساده‌سازی تولید محتوا با یکدیگر همکاری کنند.

به عنوان مثال، ابزارهای هوش مصنوعی مانند سرفصل های خودکار و بررسی حقایق می توانند گردش کار را افزایش دهند. با این حال، آنها به حمایت تیم های تحریریه وابسته هستند که بسیاری از ناشران آن را چالش برانگیز می دانند.

ایجاد روابط خوب بین بخش های مختلف برای موفقیت مستمر ضروری خواهد بود.

زمینه گسترده تر

یافته های موسسه رویترز با یافته های NewzDash 2025 News SEO Survey مطابقت دارد. هر دوی آنها اختلال در هوش مصنوعی، Google Discover و کمبود منابع را به عنوان چالش های اصلی برجسته می کنند.

این گزارش‌ها با هم نشان می‌دهند که صنعت با تغییر سریع مواجه است.

نکات کلیدی برای ناشران و متخصصان سئو عبارتند از: جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی را بپذیرید، از Google Discover حداکثر استفاده را ببرید و بر پلتفرم‌های ویدئویی و رسانه‌های اجتماعی تمرکز کنید.


تصویر ویژه: داخل خانه خلاق/Shutterstock



منبع

مطالب مرتبط