اندازه گیری عملکرد محتوا و تعامل کاربر در GA4
فراتر از بازدید از صفحه، کاربران به روش های مختلف با محتوای وب سایت ما تعامل دارند.
درک جزئیات تعاملات کاربر برای نتیجهگیری، بهبود و اصلاح استراتژیها برای رویکرد استراتژی دیجیتال ضروری است.
این تحلیل عملکرد محتوا و تعامل کاربر از طریق GA4 امکان پذیر است.
تجزیه و تحلیل عملکرد محتوا با GA4
گزارش صفحات فرود
صاحبان سایت می توانند نحوه تعامل کاربران با محتوا و صفحات خود را از طریق گزارش صفحه فرود نظارت کنند.
به طور خاص، عملکرد این صفحات را می توان به صورت جداگانه از طریق بخش تجزیه و تحلیل کرد گزارش ها > نامزدی > صفحه فرود.
این بخش اولین صفحه ای که بازدیدکنندگان در داخل سایت وارد می شوند و تعداد بازدیدکنندگان این صفحات را نشان می دهد.
در این گزارش، صاحبان سایت می توانند بر اساس URL های فردی فیلتر کنند یا آنها را بر اساس طبقه بندی URL گروه بندی کنند، که امکان تجزیه و تحلیل معیارهای کلیدی، مانند تعداد جلسات، میانگین مدت جلسه، و مرتبط ترین رویدادها را برای این صفحات فراهم می کند.
علاوه بر این، هنگام تجزیه و تحلیل صفحات، میتوانیم فیلترهایی را برای تجزیه و تحلیل نتایج هر صفحه جداگانه با جزئیات بیشتری قرار دهیم.
به عنوان مثال، با گنجاندن بعد “مسیر صفحه و کلاس صفحه”، می توانید سفر کاربر را در وب سایت مطالعه کنید.

برخی از معیارهای تعامل برای دانستن
در این بخش، صاحبان سایت می توانند از معیارها برای مطالعه نحوه تعامل کاربران با محتوای خود فراتر از تجزیه و تحلیل بازدیدکنندگان و جلسات استفاده کنند.
این را می توان از طریق میانگین زمان تعامل در هر جلسه یا از طریق رویدادها انجام داد.
آشنایی با تعامل کاربر
برای اندازهگیری مؤثر تعامل کاربر در یک سایت از طریق GA4، مهم است که بدانیم رویدادها چیست، چگونه آنها را تنظیم کنیم، و چگونه دادهها را از طریق گزارشهای کاوش مسیر تجزیه و تحلیل کنیم.
رویدادها و رویدادهای کلیدی
رویدادها معیارهایی هستند که در GA4 برای ردیابی تعاملات خاص کاربر در یک وبسایت، مانند بارگیری صفحه، کلیک روی پیوند، یا ارسال فرمها استفاده میشوند.
رویدادهای کلیدی (که قبلاً به عنوان تبدیل شناخته می شد) مهمترین رویدادهایی هستند که صاحبان سایت می خواهند برجسته کنند.
گزارش های کاوش مسیر
گزارشهای کاوش مسیر به شما امکان میدهد صفحات مختلف بازدید شده توسط کاربران در یک وبسایت، مسیری که طی کردهاند و نحوه تعامل آنها با آن صفحات را تجزیه و تحلیل کنید.
چندین گزارش کاوش مسیر از پیش تعریف شده وجود دارد، اما کاربران همچنین می توانند با استفاده از معیارهای GA4، خود را ایجاد کنند.
برای مثال، با بازگشت به مثال قبلی (گزارش صفحه فرود)، می توانیم از تجزیه و تحلیل فردی صفحات فراتر برویم.
از طریق گزارشهای کاوش مسیر، همچنین میتوان کارهایی را که کاربر قبل یا بعد از بازدید از یک صفحه یا صفحه انجام داده است، به صورت متوالی تجزیه و تحلیل کرد:

نظارت بر تعاملات کاربر
نرخ تعامل با عناصر کلیدی
به لطف رویدادها، ما می توانیم تعاملات کاربر را در وب سایت خود نظارت کنیم.
برای انجام این کار، درک این نکته مهم است که چهار نوع اندازه گیری رویداد در GA4 وجود دارد:
- رویدادهای جمع آوری شده به صورت خودکار: GA4 این رویدادها را به طور پیش فرض جمع آوری می کند، مانند اولین بازدیدها یا شروع جلسه.
- رویدادهای اندازه گیری پیشرفته: وقتی اندازهگیری پیشرفته فعال باشد، این رویدادها بهطور خودکار ردیابی میشوند. این دسته شامل تعاملاتی مانند ارسال فرم، دانلود فایل، و پخش ویدیو می شود.
- رویدادهای توصیه شده: GA4 رویدادهای خاصی را پیشنهاد می کند که به طور خودکار ردیابی نمی شوند اما بر اساس اهداف بخش یا وب سایت توصیه می شوند. می توانید این رویدادها را به صورت دستی با نام ها و پارامترهای از پیش تعریف شده، اغلب از طریق Google Tag Manager پیاده سازی کنید. به عنوان مثال می توان به تعاملات کاربر در طول فرآیند خرید محصول (افزودن به سبد خرید، شروع پرداخت، خرید)، زمانی که کاربر وارد یک وب سایت می شود، یا زمانی که سرنخ تولید می شود، اشاره کرد.
- رویدادهای سفارشی: فراتر از رویدادهای پیشفرض و توصیهشده، صاحبان سایت میتوانند رویدادهای سفارشی را برای ردیابی تعاملات مرتبط در وبسایت خود ایجاد کنند، مانند کلیک روی دکمههای خاص (مانند تلفن یا ایمیل).
برای مثال، نظرات کاربران را میتوان از طریق رویدادهای سفارشی با استفاده از برچسبهایی که از طریق Google Tag Manager روی دکمهها ایجاد میشود، نظارت کرد.

از طریق رویدادها، ما همچنین میتوانیم بررسی کنیم که کاربران چه نوع نظراتی را برای مشاهده هر محصول کلیک میکنند.
در مثال زیر، مالک سایت میتواند رویدادها را با استفاده از متغیر «متن کلیک» بر اساس امتیاز بررسی ایجاد کند یا به سادگی تعداد کل نظرات را تجزیه و تحلیل کند.

برای تجزیه و تحلیل کلیکهایی که روی امتیازات مرور در گزارشهای GA4 اتفاق میافتد، باید یک رویداد سفارشی با نام شرطی «review_click» ایجاد کنید و «متن کلیک» را بهعنوان یک بعد سفارشی «review_rating_score» از طریق Google Tag Manager ارسال کنید. این راهنمای نحوه تنظیم رویدادهای سفارشی را بخوانید.
پس از پیاده سازی، می توانیم عملکرد این رویدادها را از طریق بخش رویدادها در GA4 مشاهده کنیم:

ارزیابی موفقیت محتوا
گروه بندی محتوا در GA4
گروه بندی محتوا از طریق GA4 به صاحبان سایت کمک می کند تا انواع مختلف محتوا را در یک وب سایت تجزیه و تحلیل کنند، چه در قالب های مختلف و چه در انواع صفحه.
برای این منظور، مهم است که قالب ها یا موضوعات محتوا از قبل به خوبی شناسایی و طبقه بندی شده باشند (صفحه نویسنده، مقاله، اینفوگرافیک، ویدئو و غیره).
برای مثال، اگر بخواهیم نحوه تعامل کاربران با گروهی از صفحات مقاله با موضوعات مختلف را تجزیه و تحلیل کنیم، باید پارامتر داخلی «content_group» را از طریق تگ Google یا GTM به GA4 ارسال کنید.
اگر معماری وب سایت شما سلسله مراتبی است (به عنوان مثال، '/cars/sedan/bmw/')، می توانید از متغیر {{Page Path}} برای تنظیم آن در Google Tag Manager استفاده کنید.
با این حال، اگر وب سایت شما دارای معماری مسطح باشد، نمی توانید این کار را انجام دهید. در آن صورت، ممکن است لازم باشد کمی کدنویسی کنید تا اطلاعات موضوع مقاله متغیر JS را از CMS خود به GTM ارسال کنید.
فرض کنید می توانید یک متغیر در CMS خود تنظیم کنید:
window.article_topic="sedan"
در GTM، میتوانید آن مقدار را دریافت کرده و آن را به متغیر «content_group» در پیکربندی برچسب اختصاص دهید.
ایجاد متغیر جاوا اسکریپت که از اطلاعات گروه محتوای جهانی از شی پنجره مقدار می گیرد
تنظیم متغیر سفارشی گروه محتوا در پیکربندی برچسب
می توانید نحوه عملکرد مقالات با موضوعات مختلف را مشاهده کنید Reports > Engagement > Pages and screens یا Landing Pages و content_group را از بالا انتخاب کنید.

و ترافیک کلی را که مستقیماً به این موضوعات وارد می شود و نحوه تعامل کاربران با آنها را تجزیه و تحلیل کنید.

علاوه بر این، همانطور که قبلا در این مقاله نشان دادیم، با استفاده از گزارش کاوش مسیر، میتوانیم تعاملات کاربر در وبسایت را بیشتر تحلیل کنیم.
مرجع محتوا را از طریق GA4 تجزیه و تحلیل کنید
معتبر بودن به میزانی اشاره دارد که سازنده محتوا یا وب سایت به عنوان منبع قابل اعتمادی برای موضوع شناخته می شود.
با تبدیل شدن به یک شرکت پیشرو در بازار، یک سایت می تواند اعتبار برند خود را تقویت کند. راه های مختلفی برای نظارت بر این مرجع از طریق GA4 وجود دارد.
نظارت بر ترافیک از سایت های مربوطه
برای تجزیه و تحلیل ترافیک دریافتی از سایر وب سایت ها، به آن بروید گزارش ها > اکتساب > جذب ترافیک > ارجاع.
برای تمرکز بر مرتبطترین سایتها برای کسبوکارتان، میتوانید فیلترهای خاصی را اعمال کنید، مانند فیلترهایی که .com را هدف قرار میدهند یا دامنههای سطح کد کشور که برای کسبوکار شما در اولویت هستند.
اگر نیاز به افزودن فیلترهایی برای گنجاندن یا حذف سایتهای خاص دارید، میتوانید گزارشهای GA4 را بر این اساس سفارشی کنید.

گزینه های دیگر برای تجزیه و تحلیل ترافیک ارجاع با فیلترهای مختلف شامل استفاده از Looker Studio، Google Sheets یا ابزارهای مشابه برای تجزیه و تحلیل و تجسم داده ها است.
در این موارد، در صورت امکان، توصیه می شود UTM ها را در پیوندهای این وب سایت های خارجی قرار دهید. این امکان تجزیه و تحلیل دقیق تر ترافیک را فراهم می کند.
نظارت بر ترافیک برند
نظارت بر نحوه تکامل ترافیک برند می تواند به تجزیه و تحلیل اعتبار برند کمک کند – حتی امکان تجزیه و تحلیل بر اساس کشور یا دوره زمانی و موارد دیگر را فراهم می کند.
برای تجزیه و تحلیل ترافیک برند، ابتدا مهم است که کنسول جستجوی گوگل را با GA4 پیوند دهید.
بعد، به گزارش ها > کنسول جستجو > پرس و جوها، جایی که می توانید تعداد کلیک های جستجوی ارگانیک Google را از یک پرس و جو ببینید.
در این گزارش با فیلتر کردن نام برند سایت، امکان مشاهده کل حجم کلیک های ارگانیک و همچنین نمایش، CTR و میانگین موقعیت کوئری های مربوط به برند وجود دارد.
علاوه بر این، میتوانیم براساس کشور فیلتر کنیم یا با دورههای قبلی مقایسه کنیم تا تغییرات زمانی را در طول زمان مشاهده کنیم:

این امکان را برای تجزیه و تحلیل چگونگی تکامل برند یک وب سایت و نحوه تعامل کاربران با آن فراهم می کند.
گزارش برای بهینه سازی استراتژی محتوا
تجزیه و تحلیل تعامل کاربر و عملکرد محتوا با جزئیات کلیدی برای نتیجهگیری معنادار و ایجاد بهبود آگاهانه در استراتژیهای دیجیتال است.
با گزارشها، رویدادها و کاوش مسیر GA4، صاحبان وبسایت میتوانند درک بهتری از نحوه تعامل کاربران با محتوای خود به دست آورند و به آنها کمک کند تا استراتژیهای خود را به طور مؤثر اصلاح کنند.
مهمترین چیز این است که محتوای مورد تجزیه و تحلیل را شناسایی کنید و بهترین راه را برای انجام این کار تعیین کنید و اطمینان حاصل کنید که می توان آن را به صورت بهینه و کارآمد بر اساس اهداف تجسم کرد.
علاوه بر گزارش های پیش فرض ارائه شده توسط GA4، کاربران همچنین می توانند گزارش های سفارشی ایجاد کنند.
تحلیل مقایسه ای
اگر بخواهیم بخشها یا گروههای مخاطب مختلف را با ویژگیهای مشترک تجزیه و تحلیل کنیم، میتوانیم این کار را از طریق تحلیل مقایسهای در هر پنل GA4 انجام دهیم.

گزارش های سفارشی
همانطور که قبلا ذکر شد، برای تجزیه و تحلیل دقیق تر از تعاملات کاربر، می توانیم از گزارش های کاوش مسیر، مانند تجزیه و تحلیل تعاملات کاربر در طول فرآیند خرید محصول در سایت استفاده کنیم.

استودیو Looker
علاوه بر تجزیه و تحلیل تعاملات کاربر با محتوا از طریق GA4، صاحبان سایت همچنین میتوانند گزارشهای سفارشی را با استودیوی Looker ایجاد کنند که تمام معیارهای مربوطه را در بر میگیرد.

تجزیه و تحلیل تعامل کاربر و عملکرد محتوا با GA4 صاحبان وب سایت را قادر می سازد تا نتیجه گیری های معنی داری داشته باشند و استراتژی های دیجیتال خود را به طور موثر بهینه کنند.
تجزیه و تحلیل عملکرد محتوا: نتیجه گیری معنادار
داده های اولیه مانند نماها فقط چیزهای زیادی به شما می گوید. با برخی سفارشیسازیها، GA4 میتواند چیزهای زیادی در مورد نحوه واکنش کاربران به محتوای وبسایت شما بگوید.
از این اطلاعات برای شناسایی محتوای با عملکرد بالا و محتوای با عملکرد پایین استفاده کنید.
برای بهبود فرآیندها و نتایج خود، انواع مختلف محتوا، موضوعات و عوامل خاص را در صفحه مقایسه کنید. این یک دیدگاه کاربر محور است که به شما کمک می کند با مخاطبان خود ارتباط بهتری برقرار کنید و صفحات موثرتری بسازید.
منابع بیشتر:
تصویر ویژه: N Universe/Shutterstock