اکنون مصرف کنندگان ChatGPT را یک جایگزین واقعی گوگل در نظر می گیرند


تنها در دو سال، ChatGPT توانسته کاری را انجام دهد که هیچ شرکتی در 20 سال گذشته انجام نداده است: چالشی قابل قبول برای Google.

شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد مردم در تعداد فزاینده‌ای از موارد، به جای جستجوی سنتی از آن استفاده می‌کنند.

به عنوان مثال، ترافیک ChatGPT اخیراً از Bing پیشی گرفته است و ترافیک ارجاع آن سه رقمی رشد کرده است.

با این حال، به نظر می رسد حجم جستجو و سهم بازار گوگل تحت تاثیر قرار نگرفته است. آیا این مسئله مقیاس است و آیا تأثیر ChatGPT هنوز برای ثبت نام بسیار کم است؟ اگر چنین است، شاید برای مدت طولانی تری نه

چندین نظرسنجی از مصرف کنندگان در مورد درک فعلی کیفیت جستجو و دیگران در مورد پذیرش هوش مصنوعی وجود داشته است. اما، هیچ مطالعه ای وجود نداشته است که به دقت بررسی کند که آیا هوش مصنوعی بر نگرش مصرف کنندگان نسبت به Google و استفاده آنها از جستجو تأثیر می گذارد یا خیر.

بنابراین، تصمیم گرفتیم یکی را برای پاسخ به طیف وسیعی از سؤالات مستقیم ایجاد کنیم که کنجکاو بودیم پاسخ آنها را بدانیم:

  • آیا یافتن آنچه در گوگل در مقایسه با سه سال پیش به دنبال آن هستید آسان تر است یا سخت تر؟
  • ابزار هوش مصنوعی “go-to” شما چیست و چند وقت یکبار از آن استفاده می کنید؟
  • چه چیزی را در مورد هوش مصنوعی دوست دارید؟
  • آیا برنامه های کاربردی هوش مصنوعی و موتورهای جستجو اساسا قابل تعویض هستند یا متفاوت؟
  • آیا استفاده از هوش مصنوعی میزان استفاده شما از گوگل را تغییر داده است؟
  • آیا هوش مصنوعی یا جستجو تجربه بهتری را (در چندین دسته) ارائه می دهد؟
  • اگر مجبور باشید فقط یک ابزار (جستجو یا هوش مصنوعی) انتخاب کنید، آن ابزار چیست؟
  • آیا هوش مصنوعی در سه سال آینده جایگزین موتورهای جستجوی سنتی خواهد شد؟

برنامه تحقیقاتی من، دیالوگ، ماه گذشته این و سوالات متعدد دیگر را از یک پنل مصرف کننده آنلاین پرسید. ما پاسخ دهندگان بالقوه را با استفاده از دو معیار واجد شرایط کردیم:

  1. آنها باید حداقل کاربران جستجوی هفتگی باشند.
  2. آنها باید حداقل از یک برنامه هوش مصنوعی “تا کنون” (در لیست 11 مورد) استفاده کرده باشند.

ما بیش از 2200 پاسخ دهنده را استخدام کردیم و بیش از نیمی از آنها را رد صلاحیت کردیم، اغلب به این دلیل که به سؤال غربالگری هوش مصنوعی پاسخ مثبت ندادند.

در پایان، ما 1000 پاسخ دهنده در ایالات متحده داشتیم که تقریباً داده های سرشماری ایالات متحده را منعکس می کردند.

یافته های کلیدی نظرسنجی

در اینجا برخی از یافته های مهم این نظرسنجی آورده شده است:

  • در حالی که گوگل غالب است، مصرف کنندگان از چندین سایت برای تصمیم گیری خرید استفاده می کنند.
  • 44٪ از بزرگسالان ایالات متحده حداقل یک بار از برنامه های کاربردی هوش مصنوعی استفاده کرده اند (100٪ از پاسخ دهندگان استفاده کرده اند).
  • 77 درصد از پاسخ دهندگان به نظرسنجی گفتند که پیدا کردن چیزها در گوگل آسان تر شده است.
  • 57% روزانه از هوش مصنوعی استفاده می کنند. تقریباً نیمی از آنها چندین بار در روز از آن استفاده می کنند.
  • 49 درصد هوش مصنوعی و جستجو را اساساً قابل تعویض می دانند.
  • 67 درصد فکر می کنند که هوش مصنوعی احتمالا ظرف سه سال جایگزین موتورهای جستجوی سنتی خواهد شد.

جستجو در حال تکه تکه شدن است

ذکر این نکته مهم است که بحث غالباً دودویی جستجو در مقابل هوش مصنوعی این واقعیت را نادیده می‌گیرد که مردم برای مدتی از سایت‌های متعدد دیگر برای جستجو و کشف استفاده می‌کنند.

برای مثال، برخی از افراد ممکن است تعجب کنند که اکثر بزرگسالان آمریکایی در TikTok به دنبال بررسی و توصیه‌های محصول هستند.

نظرسنجی دیالوگ نشان می‌دهد که مردم به طور معمول از چندین سایت برای انجام تحقیقات پیش از خرید استفاده می‌کنند، اگرچه گوگل بیشترین استفاده را دارد.

درصدهای دقیق کمتر از این واقعیت است که تعداد زیادی سایت نامگذاری شده است.

تصویر از نویسنده، دسامبر 2024

جستجوی امروز «بسیار آسان‌تر» است

اجماع عمومی در جامعه سئو و مطبوعات فناوری این است که کیفیت جستجوی گوگل برای چندین سال کاهش یافته است.

اگر این را باور ندارید، فقط گوگل کنید “آیا گوگل بدتر می شود؟” (بحث طولانی تری در مورد اینکه چرا ممکن است این باشد وجود دارد.)

ما کاملاً از مصرف کنندگان انتظار داشتیم که احساسات مشابهی را ابراز کنند. اما این کار را نکردند.

در واقع، 77 درصد گفتند که فکر می‌کنند یافتن آنچه امروز در گوگل به دنبال آن بودند در مقایسه با سه سال پیش آسان‌تر یا «بسیار آسان‌تر» است.

در حالی که این به وضوح به کیفیت جستجو نمی پردازد، اما نشان دهنده تجربه مثبت کاربر است.

تصویر از نویسنده، دسامبر 2024

ما این سوال را پیگیری نکردیم، بنابراین توضیح خوبی برای این یافته نداریم.

یک نظریه بالقوه این است که بسیاری از فعالیت‌های جستجوی امروزی مربوط به برند یا ناوبری است، که گوگل کار خوبی با آن انجام می‌دهد.

نظریه دیگر این است که کاربران به جستجوگران تواناتر تبدیل شده اند. اما هیچکدام کاملا قانع کننده نیستند.

جستجو و هوش مصنوعی «قابل تعویض» هستند

همانطور که گفته شد، ما پاسخ دهندگان احتمالی را که گفتند هرگز از یک برنامه هوش مصنوعی استفاده نکرده اند، رد صلاحیت کردیم.

با این حال، در میان نمونه ما، تعداد کمی از کاربران AI وجود داشت. 92 درصد گفته اند که حداقل به صورت هفتگی از هوش مصنوعی استفاده می کنند و 57 درصد کاربران روزانه هستند و اقلیت قابل توجهی چندین بار در روز از هوش مصنوعی استفاده می کنند.

ChatGPT ابزار غالب هوش مصنوعی بود، اگرچه Gemini چندان عقب نبود – و اینها جستجوگرهای معمولی هستند و 64٪ از جستجو/گوگل چندین بار در روز استفاده می کنند.

ما همچنین می‌خواستیم بفهمیم که آیا مصرف‌کنندگان جستجو و هوش مصنوعی را ابزارهای مشابهی می‌دانند یا متفاوت.

تقریباً نیمی از پاسخ دهندگان ما گفتند که جستجو و هوش مصنوعی واقعاً مشابه هستند و آنها از آنها به روش های مشابهی استفاده کردند. نیمی دیگر گفتند که آنها متفاوت هستند یا مطمئن نیستند.

تصویر از نویسنده، دسامبر 2024

اهمیت گسترده این یافته این است که تعداد قابل توجهی از کاربران جستجوی نسبتاً سنگین به طور بالقوه آماده جایگزینی هوش مصنوعی (ChatGPT) به جای گوگل هستند.

فراتر از این، پاسخ دهندگان ما گفتند که چیزهای زیادی در مورد AI/ChatGPT دوست دارند:

  1. امکان پرسیدن سؤالات بعدی – 44٪
  2. پاسخ های مستقیم در مقابل لینک های وب سایت – 42%
  3. کیفیت کلی پاسخ ها – 40%
  4. تعامل “مکالمه” – 38٪
  5. اطلاعات جامع تر – 37%
  6. عدم وجود تبلیغات – 35٪
  7. سایر (لطفاً مشخص کنید) – 1٪

در حالی که اکثریت گفتند که محتوای هوش مصنوعی را قابل اعتماد می‌دانند، هنوز نگرانی‌هایی در مورد حفظ حریم خصوصی و صحت اطلاعات وجود دارد.

جستجو از ChatGPT می گذرد – یا آیا این کار را انجام می دهد؟

ما از مصرف کنندگان خواستیم تصمیم بگیرند که آیا جستجو یا هوش مصنوعی تجربه و نتیجه بهتری را در طیف وسیعی از دسته بندی محتوا و موارد استفاده ارائه می دهد یا خیر.

در کل، Google/Search برنده شد. برخی از دسته‌ها نزدیک‌تر از بقیه بودند (به عنوان مثال، دستور العمل‌ها، تحقیقات محصول، و برنامه‌ریزی مالی).

تصویر از نویسنده، دسامبر 2024

این نموداری شبیه رورشاخ، “نیمه خالی-نیمه پر” است.

اگر دنبال جستجو هستید، می توانید با پیروزی آشکار گوگل راحت شوید. اما طرف دیگر این است که تعداد قابل توجهی از مردم فکر می کردند هوش مصنوعی کار بهتری را انجام می دهد.

با ارائه فهرستی از 11 ابزار جستجو و جستجوی مجاور، از جمله Google، Amazon، Yahoo، Perplexity، ChatGPT و دیگران، به مصرف کنندگان می‌پرسیم: «اگر مجبور بودید تنها یکی از این ابزارها را برای تمام تحقیقات و تصمیم خرید خود انتخاب کنید. ایجاد نیاز، کدام خواهد بود؟»

اگر فقط مجبور بودید یکی را انتخاب کنید، اکثر مردم گوگل را انتخاب کردندتصویر از نویسنده، دسامبر 2024

همانطور که انتظار داشتید، بزرگترین گروه 36 درصدی گوگل را انتخاب کردند. ChatGPT دوم شد و جمینی سوم شد.

هنگامی که پاسخ دهندگان ChatGPT و Gemini را با هم ترکیب می کنید، گوگل تنها با اختلاف دو امتیازی ناچیز برتری می یابد.

نتیجه گیری: هوش مصنوعی اجتناب ناپذیر است؟

بیش از دو سوم از این مشتریان به این سوال پاسخ دادند که “آیا هوش مصنوعی در سه سال آینده جایگزین جستجو خواهد شد؟”

فقط 12 درصد گفتند بعید است و بقیه مطمئن نبودند. باز هم، این گروهی است که گوگل را دوست دارد و فکر می‌کند در بیشتر موارد تجربه بهتری نسبت به هوش مصنوعی ارائه می‌کند.

آیا گوگل تا سه سال دیگر جابجا می شود؟ شانسی نیست

اما، این واقعیت که اکثریت بر این باورند که این امکان پذیر است، ممکن است بر انتظارات و رفتار آنها تأثیر بگذارد – همچنین نشان دهنده آمادگی بالقوه آنها برای تغییر است. گوگل تا کنون آسیب ناپذیر دیده شده است.

گوگل با احساس فشار رقابتی به سرعت در حال تکامل است و برای مقابله با تهدید ChatGPT به هوش مصنوعی تکیه می کند.

با انجام این کار، Google SERP ممکن است به طور فزاینده ای از تجربه کاربر هوش مصنوعی تقلید کند.

ساندار پیچای، مدیرعامل گوگل اخیراً اعلام کرد که تجربه جستجو “در سال 2025 به شدت تغییر خواهد کرد.”

چیزی که ما مطمئناً می دانیم این است که مرحله بعدی جستجو کاملاً متفاوت خواهد بود و ممکن است چشم انداز جستجو در واقع تکه تکه شود.

صرف نظر از این، «موتورهای پاسخگویی» گوگل و هوش مصنوعی با هم وجود خواهند داشت و سفر مشتری بدون شک حتی پیچیده تر خواهد شد.

بازاریابان باید انعطاف پذیر و آماده باشند. تجارت طبق روال گذشته تمام شده است.

منابع بیشتر:


تصویر ویژه: Pickadook/Shutterstock



منبع

مطالب مرتبط