تفاوت بین گزارش CWV کنسول جستجو و بینش سرعت صفحه
جان مولر گوگل در یک ویدیوی ساعت اداری SEO پاسخ می دهد که چرا امتیاز PageSpeed Insights و Search Console Core Web Vitals به طور مداوم متفاوت هستند.
او توضیح می دهد که چرا دو اندازه گیری سرعت صفحه هرگز مطابقت ندارند و چرا منطقی است که آنها مطابقت ندارند.
PageSpeed Insights در مقابل گزارش CWV کنسول جستجو
منطقی است که بپرسیم چرا دو چیز که مدعی اندازه گیری یک چیز هستند نتایج متفاوتی ارائه می دهند.
این سوال است:
وقتی امتیاز PageSpeed Insight خود را در وب سایت خود بررسی می کنم، یک عدد ساده می بینم. چرا این با آنچه من در Search Console در گزارش Core Web Vitals می بینم مطابقت ندارد؟
کدام یک از این اعداد صحیح است؟»
امتیازهای مختلف سرعت صفحه
جان مولر ابتدا اشاره می کند که امتیازات ارائه شده توسط PageSpeed Insights و Search Console در واقع مجموعه های متفاوتی از اعداد هستند.
او گفت:
“من فکر می کنم شاید اول از همه، برای دریافت پاسخ واضح از درب، در مورد سرعت، زمانی که صحبت از عملکرد وب سایت شما برای کاربران شما می شود، هیچ عدد صحیحی وجود ندارد.
در PageSpeed Insights، بهطور پیشفرض، من معتقدم که ما یک عدد واحد را نشان میدهیم که یک امتیاز از 0 تا 100 است، چیزی شبیه به آن، که بر اساس تعدادی فرض است، که در آن فرض میکنیم چیزهای مختلف کمی سریعتر هستند یا برای کاربران کندتر
و بر اساس آن یک امتیاز محاسبه می کنیم.
در کنسول جستجو ما اطلاعات Core Web Vitals را داریم که بر اساس سه عدد سرعت، پاسخگویی و تعامل است.
و البته این اعداد کمی متفاوت هستند، زیرا سه عدد هستند نه فقط یک عدد.”
روش محاسبه متفاوت است
مولر در ادامه توضیح میدهد که چگونه امتیازات دو اندازهگیری (PageSpeed Insights و Search Console CWV گزارش) به دست میآید و چرا نتیجه آن امتیازات متفاوتی است.
مولر ادامه داد:
اما همچنین تفاوت زیادی در نحوه تعیین این اعداد وجود دارد.
یعنی بین داده های به اصطلاح میدانی و داده های آزمایشگاهی تفاوت وجود دارد.
دادههای میدانی همان چیزی است که کاربران هنگام مراجعه به وبسایت شما واقعاً دیدهاند. و این همان چیزی است که ما در کنسول جستجو استفاده می کنیم.
این همان چیزی است که ما برای جستجو نیز استفاده می کنیم.
در حالی که دادههای آزمایشگاهی نوعی نمای تئوریک از وبسایت شما هستند، مانند جایی که سیستمهای ما در جایی که فکر میکنند مفروضات خاصی دارند، خب کاربر معمولی احتمالاً اینگونه است، با استفاده از این نوع دستگاه و شاید با این نوع ارتباط.
و بر اساس این مفروضات، ما تخمین می زنیم که این اعداد برای یک کاربر معمولی چقدر است.
و بدیهی است که می توانید تصور کنید که این تخمین ها هرگز صد در صد درست نخواهند بود.»
بنابراین آنچه مولر می گوید این است که نمرات کنسول جستجو منعکس کننده آنچه بازدیدکنندگان واقعی سایت دیده اند.
روشی که Google این اعداد واقعی را اندازهگیری میکند از طریق بازدیدکنندگانی است که اجازه دادهاند کروم دادههای حیاتی وب را به صورت ناشناس ارائه کند.
گوگل همه بازدیدکنندگان سایت را اندازه گیری نمی کند، فقط کسانی را که ارسال آن داده ها به گوگل را انتخاب کرده اند، اندازه گیری می کند.
در تضاد با داده های فیلد کنسول جستجو، PageSpeed Insights در حال ایجاد شبیه سازی از آنچه یک کاربر ممکن است تجربه کند.
هدف از داده های کنسول جستجو این است که نشان دهد بازدیدکنندگان واقعی سایت چه چیزی را تجربه می کنند.
هدف از دادههای PageSpeed Insights ارائه تخمینی از آنچه در جریان است به منظور ارائه بازخورد تشخیصی در مورد آنچه ممکن است باعث عملکرد ضعیف سرعت صفحه وب شود، ارائه دهد.
مولر بعداً در مورد اینکه چگونه کنسول جستجو بر اساس بازدیدکنندگان واقعی سایت است، اما دادهها متفاوت بوده و سازگار نیستند، اظهار نظر میکند.
او توضیح داد:
و به طور مشابه، دادههایی که کاربران دیدهاند، در طول زمان نیز تغییر میکنند، جایی که برخی از کاربران ممکن است یک اتصال واقعاً سریع یا یک دستگاه سریع داشته باشند و همه چیز در وبسایت آنها بسیار سریع پیش میرود، یا وقتی از وبسایت شما بازدید میکنند.
و دیگران ممکن است آن را نداشته باشند.
و به همین دلیل، این تنوع همیشه می تواند به اعداد مختلف منجر شود.
توصیه ما به طور کلی این است که از داده های میدانی، داده هایی که در کنسول جستجو می بینید، به عنوان راهی برای درک وضعیت فعلی یک وب سایت استفاده کنید.
و سپس از دادههای آزمایشگاهی، یعنی آزمایشهای فردی که میتوانید مستقیماً خودتان اجرا کنید، برای بهینهسازی وبسایت خود و تلاش برای بهبود موارد استفاده کنید.
و وقتی از دادههای آزمایشگاهی که با نسخه جدید وبسایت خود دریافت میکنید کاملاً راضی هستید، با گذشت زمان میتوانید دادههای میدانی را جمعآوری کنید، که به طور خودکار اتفاق میافتد و دوباره بررسی کنید که کاربران واقعاً آن را سریعتر یا بیشتر ببینند. پاسخگو نیز هست
بنابراین به طور خلاصه، باز هم، هیچ عدد کاملاً صحیحی در مورد هر یک از این معیارها وجود ندارد.
هیچ نوع پاسخ کاملاً صحیحی وجود ندارد که شما بگویید، این همان چیزی است که در واقع باید باشد.
اما در عوض، مفروضات مختلف و روشهای متفاوتی برای جمعآوری دادهها وجود دارد و هر یک از اینها به طور ماهرانهای متفاوت هستند.»
دو معیار برای دو هدف
شاید یک راه مفید برای فکر کردن به این دو معیار این باشد که هر دو برای دو هدف متفاوت مفید هستند.
دادههای Core Web Vitals کنسول جستجو از بازدیدکنندگان واقعی مشتق شدهاند و نمونهای از تجربه کاربری بازدیدکنندگان سایت در دنیای واقعی را ارائه میدهند (دادههای میدانی0. دادههای واقعی بازدیدکنندگان سایت ممکن است مسائلی را برجسته کند که ممکن است در یک نمونهبرداری شبیهسازیشده نشان داده نشوند.
امتیازات PageSpeed Insights نمرات شبیه سازی شده ای هستند که هدف آن تجزیه و تحلیل و اشکال زدایی مشکلات سرعت صفحه است. این ابزار مشکلاتی را شناسایی میکند که با دانلود سریع صفحه تداخل دارند و پیشنهاداتی برای رفع آنها ارائه میدهد.
منابع داده متفاوت هستند بنابراین هرگز دقیقاً مطابقت ندارند. اما این مهم نیست زیرا هدف برای هر ابزار متفاوت است.
در اسناد رسمی Google برای گزارش CWV کنسول جستجو آمده است:
گزارش Core Web Vitals عملکرد URL را براساس وضعیت، نوع متریک و گروه URL (گروههایی از صفحات وب مشابه) گروهبندی میکند.
هدف ابزار PageSpeed Insights در صفحه وب این ابزار بیان شده است:
“صفحات وب خود را در همه دستگاه ها سریع کنید”
به طور خلاصه، این چیزی است که هر ابزار برای آن است:
- هدف ابزار Search Console ارائه عکس های فوری از عملکرد سایت در دنیای واقعی است.
- هدف PageSpeed Insights تشخیصی، شناسایی مشکلات و ارائه پیشنهادهایی برای بهبود است.
نقل قول
پاسخ جان مولر را در 31 ثانیه ببینید.