تمام آنچه نیاز است بدانید
به یاد دارید زندگی قبل از فراگیر شدن اینترنت چگونه بود؟
اگر بخواهید بفهمید که سرمربی دیترویت پیستونز در سال 1986 کیست یا در مورد عادات مهاجرتی کبوتر لاک پشت اروپایی بدانید، چه می کنید؟ باید به حافظه خود تکیه می کردید (در بهترین حالت)، از یک دوست بپرسید (احتمالاً غیر قابل اعتماد)، یا به کتابخانه محلی خود سفر کنید (آیا کسی می داند سیستم اعشاری دیویی چگونه کار می کند؟).
اکنون یک جستجوی ساده در گوگل می تواند تقریباً برای هر سؤالی که ممکن است داشته باشید، پاسخ دهد.
و یکی از محبوب ترین منابع برای یافتن اطلاعات از همه نوع ویکی پدیا است.
دایره المعارفی که توسط جامعه اداره می شود، بیش از 56 میلیون صفحه به 328 زبان دارد که اکثر آنها را هر کسی می تواند ویرایش کند.
و با این حال، با وجود این دسترسی رایگان، سطح بالایی از دقت را حفظ می کند.
قانون کانینگهام ممکن است به این موضوع نسبت داده شود، که می گوید: «بهترین راه برای دریافت پاسخ درست در اینترنت، پرسیدن سوال نیست. این برای ارسال پاسخ اشتباه است.»
این عالی است و همه، احتمالاً در حال حاضر می گویید، اما چه ربطی به بهینه سازی موتورهای جستجو دارد؟ معلوم است که خیلی زیاد است.
وقتی به آن فکر می کنید، منطقی است.
هفتمین وبسایت محبوب جهان، ویکیپدیا در صفحه اول نتایج موتورهای جستجو برای همه انواع جستارها – از جمله برخی از مواردی که احتمالاً دنبال میکنید، نشان داده میشود.
و با کمی استراتژی و هوشمندی دیجیتالی، میتوانید آن را از طریق تاکتیکهای سئوی خارج از سایت و سئو در سایت به کار بگیرید.
برای یادگیری بیشتر آماده اید؟ به خواندن ادامه دهید.
دستورالعمل های ویکی پدیا
در حالی که صفحات ویکیپدیا توسط کاربران ساخته و نگهداری میشوند، شما نمیتوانید خواه ناخواه به ایجاد صفحات جدید بپردازید.
در غیر این صورت، افرادی که میخواهند احساس مهم بودن کنند و همه فروشگاههای مادر و پاپ در جهان، دایرهالمعارف آنلاین را با نوشتههای بیاهمیت پر میکنند.
فقط تصور کنید چه سردردهایی ایجاد میکند اگر بخواهید درباره رنه دکارت (فیلسوف و ریاضیدان مشهور قرن هفدهم) تحقیق کنید و در عوض به صفحهای درباره رنه دکارت که در بخش تولیدات یک سوپرمارکت کار میکند برسید.
برای جلوگیری از این سناریو، ویکیپدیا دستورالعملهای سختگیرانهای در مورد پوشش موضوعات دارد.
این شامل:
- قابل توجه بودن – یک موضوع باید پوشش قابل توجهی از منابع معتبر و مستقل داشته باشد.
- دیدگاه خنثی – همه محتوا باید بدون تعصب ویراستاری ارائه شود، با موقعیت های متناسب در پوشش منابع دیگر.
- بدون تحقیق اصلی – همه چیز در ویکی پدیا باید وجود داشته باشد و در منبع معتبر دیگری قابل تأیید باشد.
- قابل تایید – تمام اطلاعات باید از منابع تهیه شده و در صورت امکان از نقل قول استفاده شود.
- منابع موثق – ورودیها باید اطلاعاتی را ذکر کنند که از انتشارات معتبری که اثر، خالق آن یا ناشر اثر را پوشش میدهند، آمده است.
- هرزنامه ها – محتوا ممکن است تبلیغاتی مبدل به اطلاعات، هرزنامه لینک خارجی یا حاوی ارجاعی نباشد که صرفاً برای تبلیغ نویسنده باشد.
اما نکته اینجاست: ویکیپدیا در پنج رکن خود آشکار است که هیچ قانون محکمی ندارد.
میداند که خطمشیها تکامل مییابند، بنابراین اگر زمان کافی برای صرف وقت دارید، میتوانید مقالات منتشر شده ویکیپدیا را بیابید که هر یک از دستورالعملهای فهرستشده در بالا را نقض میکنند.
اکنون بیایید به چگونگی کارکرد ویکیپدیا با تلاشهای سئوی خود بپردازیم.
گوگل و ویکی پدیا
گوگل و ویکی پدیا دو تا از برجسته ترین بازیکنان در اینترنت هستند.
و در حالی که هر کدام در حوزه خود مانند شکلات و کره بادام زمینی تأثیر زیادی دارند، اما با هم بهتر هستند.
گوگل چگونه از ویکی پدیا استفاده می کند؟
همانطور که احتمالاً در جستجوهای خود متوجه شده اید، Google تمایل دارد به ویکی پدیا برای گزیده های برجسته درباره افراد و مکان ها تکیه کند. اما رابطه بین این دو سایت بسیار عمیق تر است.
ویکی پدیا است را منبع آنلاین دانش
مردم می دانند، استفاده می کنند و به آن اعتماد می کنند تا تقریباً در مورد همه چیز اطلاعات ارائه دهند. و این فقط انسانها نیستند که چنین احساسی دارند.
ویکیپدیا دارای اعتبار ۱۰۰ دامنه است، و در سال ۲۰۱۸ در Reddit AMA (از من هر چیزی بپرس)، تحلیلگر Google Webmaster Trends John Mueller تأیید کرد که نمودار دانش Google از ویکیپدیا استفاده میکند.
هنگامی که از او در مورد منابع داده سوال شد، او گفت: “ما از نمودار دانش (که از مکانهای مختلف، از جمله ویکیپدیا میآید) برای درک موجودیتها در یک صفحه استفاده میکنیم.
با در نظر گرفتن این موضوع، نباید تعجب آور باشد که بسیاری از بازاریابان به صفحات ویکی پدیا لینک می دهند به این امید که غول موتور جستجو متوجه سایت آنها شود و به آن قدرت بازتابی بدهد.
فقط یک مشکل کوچک وجود دارد: گوگل دیگر این کار را انجام نمی دهد.
سایتها به صفحات اصلی ویکیپدیا، سیانان و دیزنی پیوند دارند به این امید که به عنوان سایتهای مهم توسط موتورهای جستجو دیده شوند.
خوب، آنها تقریباً 30 سال پیش چنین می کردند.
— 🫧 johnmu از سوئیس (شخصی) 🫧 (@JohnMu) 23 دسامبر 2021
خوب، بک لینک چطور؟ آیا پیوندی از یک مدخل ویکی پدیا رتبه شما را با همه آن نقل قول ها افزایش نمی دهد؟
متأسفانه، در تلاش برای کاهش هرزنامه و ممانعت از ایجاد آگهیهای تبلیغاتی یا سایر ابتکارات بازاریابی که به عنوان مدخلهای دایرهالمعارفی ظاهر میشوند، همه این پیوندها دنبال نمیشوند.
جان مولر بیهودگی جستجوی فعالانه بک لینک های ویکی پدیا را در یک پست Reddit از سال 2021 تأیید کرد:
انداختن یک لینک به صورت تصادفی در ویکیپدیا ارزش سئو ندارد و هیچ کاری برای سایت شما نخواهد داشت. تمام کاری که شما انجام می دهید این است که کار اضافی برای نگهبانان ویکی پدیا ایجاد کنید که افت پیوند شما را حذف می کنند. این اتلاف وقت شما و آنهاست.»
بسیار خوب، پس ویکیپدیا به سئو از طریق پیوندهای ورودی یا خروجی کمک نمیکند، و دستورالعملهای آن به صراحت ایجاد مدخل برای بازاریابی را ممنوع میکند.
بهینه ساز موتور جستجو چه کاری باید انجام دهد؟
فقط به این دلیل که نمیتوانید از برخی از تاکتیکهای محبوبتر سئو در ویکیپدیا استفاده کنید، به این معنا نیست که دایرهالمعارف آنلاین نمیتواند به شما در بهبود رتبهبندی موتور جستجو کمک کند.
استراتژی های سئو برای ویکی پدیا
از برنامهریزی کلمات کلیدی گرفته تا ایدههای محتوا، ایجاد اعتبار، یا افزایش کلیک، راههای مختلفی وجود دارد که میتوانید از ویکیپدیا برای سئوی خارج از صفحه و سئو داخلی استفاده کنید.
راه های استفاده از ویکی پدیا برای سئوی خارج از سایت
در گذشته، بسیاری از متخصصان سئو انواع راههای اسپم را برای بازی در ویکیپدیا برای ترافیک وب بیشتر پیدا میکردند.
و همانطور که ممکن است انتظار داشته باشید، این افراد آن را برای همه خراب کردند.
اما این بدان معنا نیست که راه هایی وجود ندارد که بتوانید از ویکی پدیا برای اهداف سئوی خارج از سایت خود استفاده کنید.
در اینجا چند راه برای انجام این کار وجود دارد:
1. از طریق نقل قول ها و لینک های شکسته ترافیک ارجاع را بگیرید.
در دام فکر نکنید که لینک های nofollow ارزشمند نیستند.
هنگامی که یک استناد به سایت شما لینک می شود، می توانید ترافیک ارجاعی را از افرادی دریافت کنید که به دنبال منبع اصلی اطلاعات هستند.
(اگر تا به حال به یک مقاله ویکی در یک استدلال آنلاین فقط برای شنیدن «لُل، ویکیپدیا» استناد کرده باشید، ارزش کلیک کردن روی آن پیوندهای استنادی را میدانید.)
علاوه بر این، سایت های دیگری که به دنبال منبع قابل اعتمادی برای صفحات وب خود هستند، به احتمال زیاد مستقیماً به شما پیوند می دهند. به عنوان یک منبع ویکی پدیا، شما اعتبار فوری دارید.
2. از ویکی پدیا برای ایجاد فرصت های پیوند استفاده کنید.
وقتی مردم به دنبال یک نمای کلی سطح بالا از یک موضوع هستند، ویکی پدیا اغلب اولین ایستگاه است. این بدان معنی است که اغلب مرتبط ترین پیوند برای کلمات کلیدی گسترده است.
با استفاده از ابزاری مانند Semrush، میتوانید کشف کنید که چه کسی به یک صفحه پیوند میدهد و سپس از این اطلاعات برای ایجاد پیوند با آن سایتها استفاده کنید. این اقتدار شما را افزایش می دهد و در نتیجه رتبه شما را بهبود می بخشد.
همچنین میتوانید صفحات مرجع را بررسی کنید تا شبکه وبسایتها، افراد و سازمانهای مرتبط خود را افزایش دهید.
3. صفحه ویکی پدیا خود را ایجاد کنید.
خوب، این کمی مشکل است. کسب و کار تک نفره شما، فروشگاه SEO Jill، احتمالا به اندازه کافی برای برآورده کردن انتظارات ویکی پدیا قابل توجه نیست. اما شرکتی مانند John Deere یا Louis Vuitton است.
اگر شرکت شما شایستگی صفحه ویکی پدیا خود را دارد، باید یکی داشته باشید.
اگر فکر میکنید که با این شرایط مطابقت دارید، باید با یک ویرایشگر باتجربه ویکیپدیا کار کنید تا محتوای ساختاریافتهای ایجاد کنید که شرایط را برآورده کند و تاریخچه شرکت شما را بازگو کند.
فقط مراقب باشید که از برچسب اسپم جلوگیری کنید.
استفاده از ویکی پدیا برای سئوی سایت
فراموش کردن آن آسان است، اما هدف هر دایره المعارفی، آنلاین یا فیزیکی، ارائه اطلاعات است.
و به عنوان گسترده ترین دانشنامه جهان، ویکی پدیا یک ابزار عالی برای سئوکارانی است که به دنبال به حداکثر رساندن رتبه خود هستند.
در اینجا چند راه وجود دارد که می تواند کمک کند:
1. تحقیق کلمات کلیدی.
یافتن کلمات و عبارات مناسب بخش بزرگی از بهینه سازی موتورهای جستجو است.
ویکی پدیا منبع عالی برای کشف نامگذاری و زبان واقعی صنعت است.
از آنجایی که بیشتر مقالات ویکیپدیا توسط متخصصان این موضوع نوشته یا حداقل ویرایش شدهاند، میتوانید از عبارات و زبانی که مخاطبان هدف شما در جستجوها استفاده میکنند استفاده کنند.
این به ویژه اگر در زمینه فنی کار می کنید مفید است.
2. تعیین علاقه به یک موضوع.
یکی از بهترین چیزهای ویکی پدیا از منظر سئو این است که تمام آمار ترافیک خود را در دسترس عموم قرار می دهد.
اگر ایده ای برای یک وبلاگ جدید دارید و می خواهید ببینید که آیا علاقه ای به آن موضوع وجود دارد یا خیر، بررسی بازدید از صفحات مرتبط ویکی مکانی عالی برای شروع است.
این یک قانون سخت و سریع نیست، اما به طور کلی، اگر یک صفحه ویکیپدیا ترافیک زیادی داشته باشد، افراد بیشتری برای اطلاعات مربوط به آن موضوع جستجو میکنند.
به همین ترتیب، موضوع مقاله ای که هر ماه فقط تعداد کمی از بازدیدکنندگان را به خود اختصاص می دهد، ممکن است ترافیک زیادی برای سایت شما ایجاد نکند.
3. از آن به عنوان یک ابزار برنامه ریزی محتوا استفاده کنید.
ارائه ایده های جدید برای محتوای یک چالش همیشگی برای بسیاری از سئوکاران است. اینجاست که ویکیپدیا میتواند بهترین دوست شما باشد.
با ترکیب نقل قول ها شروع کنید. به صفحات لینک شده نگاه کنید و ایده های آنها را بدزدید و قرض بگیرید.
محتوای خسته کننده را لذت بخش کنید، و شروع به جذب کلیک از آن سایت ها خواهید کرد.
همچنین میخواهید به دنبال موارد خرد و صفحاتی با پیوندهای مرده و نقل قولهای مورد نیاز بگردید.
ارائه اطلاعات برای تکمیل موضوعات، جایگزینی پیوندهای مرده با پیوندهای زنده خود، و خدمت به عنوان منبع اطلاعات، همه راههای عالی برای ایجاد اقتدار و ایجاد محتوا برای موضوعاتی هستند که کمتر ارائه میشوند – که میتواند به معنای رتبهبندی بالا در جستجو باشد.
قرار دادن ویکی پدیا برای شما
ویکی پدیا یک تکشاخ جالب یک سایت است.
بدون زاویه بازاریابی، لینکهای nofollow، و بدون فرصتی برای تبلیغات پولی، در نگاه اول ممکن است به نظر چیزی باشد که یک سئو میتواند نادیده بگیرد – این یک اشتباه است.
در حالی که باید مراقب باشید که هرزنامه ننویسید، اگر به درستی انجام شود، ویکیپدیا میتواند منبعی باورنکردنی برای متخصصان موتورهای جستجو باشد.
اگر محتوای با کیفیت بالا مرتبط با یک صفحه ایجاد می کنید، می توانید به عنوان یک منبع خدمت کنید.
اما حتی اگر نیستید، میتوانید از ویکیپدیا بهعنوان یک ابزار تحقیق برای یافتن ایدهها، موضوعات جدید و پیوند دادن سایتها استفاده کنید.
با چنین دستورالعمل های سخت گیرانه ای، ممکن است در ابتدا احساس غریبگی کنید، اما با کمی کار، می توانید از دایره المعارف آنلاین برای کمک به رتبه بندی سایت خود و افزایش ترافیک بیشتر استفاده کنید.
منابع بیشتر:
تصویر ویژه: Oleksiy Mark/Shutterstock