تمرکز روی گوگل را متوقف کنید ، وقت آن است که روی قابل مشاهده باشید
به یاد دارید که “فقط آن را گوگل کنید” راه حل تمام نیازهای جستجوی شما بود؟ متأسفانه ، آن روزها سریع تغییر می کنند.
در حالی که Google همچنان پادشاه جستجو است ، زمین در زیر پاهای خود به عنوان مارک ها ، بازاریابان و کاربران نهایی در حال تغییر است.
اکوسیستم جستجو که تمام تخم مرغ های شما را در سبد گوگل قرار می دهد ممکن است دیگر یک حرکت عاقلانه نباشد.
منظره جستجوی امروز فقط مربوط به به روزرسانی های الگوریتم نیست و در Google قابل مشاهده است. این در مورد تشخیص اینکه مخاطبان شما در چندین نقطه لمسی از موتورهای جستجو سنتی ، یعنی از بینگ و گوگل گرفته تا چت های AI ، از سیستم عامل های اجتماعی گرفته تا بازارهای تخصصی مانند آمازون و غیره وجود دارد.
مشاغلی که شکوفا می شوند ، کسانی نخواهند بود که منتظرند ببینند چه اتفاقی می افتد. آنها پیشگامانی خواهند بود که در حال حاضر حضور پررنگی را در این جهان در حال گسترش جستجو ایجاد می کنند.
گوگل هنوز هم حاکم است ، اما به چالش کشیده می شود
گوگل با برخی از رقابت ها روبرو است.
StatCounter نشان می دهد که سهم جستجوی جهانی Google زیر 90 ٪ کاهش یافته و در سه ماهه آخر سال 2024 در آنجا باقی مانده است ، و اولین کاهش در حدود یک دهه را نشان می دهد.
این تغییر همزمان با سر و صداهای قانونی قابل توجه است.
در سال 2025 ، گوگل با چالش های ضد انحصاری با چندین چالش روبرو است ، به تازگی یک قاضی متوجه شد که گوگل در جستجوی انحصار است و برای حفظ آن اقدام کرده است.
این مشکلات قانونی ممکن است باعث شود Google شیوه های تجاری خود را تغییر دهد و ممکن است در تسلط بر بازار آن تأثیر بگذارد و به سایر سیستم عامل های اجتماعی و هوش مصنوعی اجازه می دهد تا بیشتر سهم بازار Google را ضبط کنند.
این بدان معنی نیست که گوگل در حال کاهش است. این فقط نشان می دهد که Google دیگر تنها بازی در شهر نیست و بنابراین تکیه بر Google فقط می تواند به طور فزاینده ای خطرناک باشد.
به عنوان مثال ، اگر شما یک خرده فروش تجارت الکترونیک هستید که 60-80 ٪ از ترافیک شما را از Google ایجاد می کند و سایت شما در طی یک به روزرسانی اصلی برای ایجاد محتوای هوش مصنوعی ، افت موقت در دید را تجربه می کند ، دچار مشکل بزرگی خواهید شد.
اگر استراتژی بازاریابی شما هیچ منبع ترافیکی جایگزین نداشته باشد ، درآمد شما به طور بالقوه می تواند در طی چند هفته 40 ٪ یا بیشتر کاهش یابد.
در همین حال ، اگر رقبای شما حضور دیجیتالی خود را در چندین سیستم عامل از جمله دستیاران خرید هوش مصنوعی و کانال های تجارت اجتماعی متنوع کرده اند ، ممکن است فقط در ترافیک و فروش خود نوسانات جزئی را تجربه کنند.
این یک دنیای omnichannel است
مخاطبان شما از نظر سیستم عامل فکر نمی کنند. آنها از نظر نیازهایشان فکر می کنند.
به عنوان مثال ، یک کاربر ممکن است از Chatgpt برای اطلاعات در مورد مواد پایدار بخواهد ، اینستاگرام را برای برخی از الهام بخش طراحی خانه مرور کند ، آمازون را برای مقایسه محصول و سپس مارک های خاص Google قبل از خرید بررسی کنید.
این سفر در حال تغییر مشتری به این معنی است که مشاغل باید به طور حاد آگاه باشند که ترافیک آنها از کجا سرچشمه می گیرد و میزان ترافیک از منابع مختلف ایجاد می شود.
روزهای تکیه بر روی و بررسی فقط Google Analytics برای ترافیک Google به پایان رسیده است.
برای موفقیت ، شما باید یک دیدگاه جامع از دید خود در کل چشم انداز دیجیتال داشته باشید.
به عنوان مثال ، دوست من کلودیا یک آشپزخانه منسوخ دارد و به دنبال این است که پس از 20 سال زندگی در خانه خود به همراه خانواده ، یک خانه جدید بدست آورد.
این همان چیزی است که سفر کلودیا در این اکوسیستم جدید به نظر می رسید:
- کلودیا با مراجعه به چتپ و تایپ کردن در “بهترین مارک های طراحی آشپزخانه” شروع به کار کرد و برخی از اطلاعات را در مورد چندین مارک طراح پیدا کرد.
- از آنجا که هدف از طراحی آشپزخانه مبتنی بر تصویر است ، کلودیا سپس برای الهام بخش تصویری در Pinterest جستجو می کند و برخی از تصاویر را از مارک های طراح که در Chatgpt پیدا کرده است ذخیره می کند.
- سپس کلودیا به دنبال Reddit برای جمع آوری بازخورد در مورد مارک های خاص و یادگیری از تجربیات دیگران است.
- او یوتیوب را برای آموزش های نصب بررسی می کند اما تصمیم می گیرد که به یک حرفه ای احتیاج دارد.
- کلودیا سپس پیمانکاران محلی را با رتبه بندی و بررسی های بالا گوگل می کند ، با یکی از آنها تماس می گیرد و نقل قول می کند.

حال ، اگر شما شغلی هستید که فقط روی Google متمرکز است ، حدس بزنید چه؟ شما کلودیا و سایر مشتری ها را به دست نمی آورید زیرا در سفر کاربر آنها چندین نقطه لمسی را از دست می دهید ، زیرا او در کانال ها و سیستم عامل های مختلف جستجو می کرد. شما باید محتوایی داشته باشید که در هر مرحله برند شما را تقویت می کند.
عقب نشینی نکنید
اکنون زمان آن است که یک استراتژی omnichannel را اتخاذ کنیم ، از روندها بمانید ، با سیستم عامل های مختلف آزمایش کنید و عملکردی قوی را در کانال های مستقر مانند Google حفظ کنید تا ما عقب نشینی نکنیم.
تصور کنید که سناریوهای زیر رخ داده است. چه اتفاقی برای تجارت شما خواهد افتاد؟
- از دست دادن 30 ٪ از ترافیک شما یک شبه.
- شما نمی یابید که مشتریان شما قبل از تصمیم گیری در مورد خرید ، وقت خود را صرف می کنند.
- شما در Chatgpt ، Bing ، YouTube ، Reddit و غیره قابل مشاهده نیستید.
یکی از مارک هایی که من در صنعت مالی با آنها مشورت کردم متوجه شد که جستجوهای مربوط به برنامه ریزی بازنشستگی در سیستم عامل های هوش مصنوعی و Google از آنها خواسته می شود.
ما یک استراتژی محتوای جامع و غنی از استناد ایجاد کردیم که آنها را در برخی از نشریات مهم مالی ذکر کرد.
هنگامی که کاربران به دنبال برنامه ریزی بازنشستگی در ChatGPT بودند ، برند آنها به عنوان منبع ذکر شد که منجر به هدایت و تبدیل شد.

هوش مصنوعی متفاوت از جستجوی سنتی است
چت های AI مانند ChatGpt مانند الگوریتم Google کار نمی کنند. آنها وب سایت ها را رتبه بندی نمی کنند. در عوض ، آنها اطلاعات را جمع می کنند و منابع معتبر را شناسایی می کنند.
اگر می خواهید در Chatgpt قابل مشاهده باشید ، باید رویکرد خود را تغییر دهید.
- نام شناخته شده در صنعت شما شانس ذکر شده را افزایش می دهد.
- نمایش در چندین سیستم عامل ، اقتدار شما را تقویت می کند و دید شما در چت های AI را افزایش می دهد.
- مراجعه به سایر منابع محترم به ایجاد اعتماد کمک می کند.
- محتوای واضح ، مکالمه ای و ساختاری داشته باشید که AI Chatbots می تواند به آنها مراجعه کند و پیدا کند.
- در جوامع اجتماعی مانند Reddit فعال باشید.
- اعتماد و اعتبار را از طریق بررسی ها و رتبه بندی های مثبت ایجاد کنید.
Chatgpt و سایر سیستم عامل ها و سیستم عامل های هوش مصنوعی به اکوسیستم دیجیتال گسترده تر به نظر می رسند و از Quora ، Reddit ، رسانه های اجتماعی ، مکالمات انجمن و بررسی اطلاعات دریافت می کنند.
AI Chatbots همچنین نمایش داده های دم بلند را به روشی ظریف تر از جستجوی سنتی درک می کند.
همه چیز در مورد تعادل است
مردم برای تپه ها در حال اجرا نیستند و Google را رها نمی کنند.
گوگل پادشاه باقی مانده است و احتمالاً رهبری سهم بازار خود را برای آینده قابل پیش بینی حفظ می کند ، اما اوضاع در حال تغییر است.
برای موفقیت امروز ، شما باید یک استراتژی SEO Omnichannel را اجرا کنید ، یک حضور قوی Google را حفظ کنید و جایی باشید که مخاطبان شما در آن قرار دارد.
ادامه به:
پیچیدن
موتورهای جستجو مانند Google در کنار چتگپ ، سیستم عامل های اجتماعی و سایر فن آوری های جستجو که انتظار می رود در سالهای آینده ظهور کنند ، به تکامل خود ادامه خواهند داد.
اما ، روزهای تکیه فقط به Google به عنوان کانال اصلی بازاریابی دیجیتال شما پشت سر ما است.
مارک هایی که قابل کشف ، معتبر و مفید هستند ، هر جا که مخاطبان شما به دنبال اطلاعات باشند ، موفق خواهند بود.
مارک هایی که در سال 2025 برنده می شوند نمی پرسند “چگونه می توانیم در گوگل بهتر رتبه بندی کنیم؟” بلکه “چگونه می توانیم اطمینان حاصل کنیم که در هر کانال قابل مشاهده هستیم و محتوایی داریم که طنین انداز است و به همه سوالات مشتریان ما پاسخ می دهد؟”
این تغییر در چشم انداز ، از پلتفرم محور به مخاطب محور ، کلید واقعی موفقیت پایدار دیجیتال است.
منابع بیشتر:
تصویر برجسته: 3rdtimeluckystudio/Shutterstock