جستجوی ChatGPT ممکن است در گوگل تاثیرگذار باشد


جستجوی ChatGPT (CGS) یک راه اندازی برجسته در تغییر از جستجوی سنتی به AI است.

اکنون، OpenAI به طور مستقیم با گوگل (جستجو) رقابت می کند. به ضربه ظریف آرنج بین خطوط در اعلامیه توجه کنید:

دریافت پاسخ های مفید در وب می تواند تلاش زیادی را ببرد. اغلب به جستجوهای متعدد و جستجو در پیوندها برای یافتن منابع با کیفیت و اطلاعات مناسب برای شما نیاز دارد.

موقعیت یابی واضح است: جستجوی ChatGPT راهی برای دریافت پاسخی مستقیم بدون جستجو در نتایج جستجوی نامرتب یا مرور وب سایت ها است.

CGS که به‌جای یک موتور جستجوی مستقل، مستقیماً با ChatGPT ادغام می‌شود، تصمیم می‌گیرد که آیا یک پرسش از نتایج وب سود می‌برد یا خیر، و می‌توانید پرس‌و‌جوها را از طریق مدل‌های دیگر مانند پیش‌نمایش o1 برای مقایسه پاسخ‌ها مجدداً اجرا کنید:

ChatGPT جستجوی وب را بر اساس آنچه شما می‌پرسید انتخاب می‌کند، یا می‌توانید به صورت دستی با کلیک کردن روی نماد جستجوی وب، جستجو را انتخاب کنید.

زمینه جستجوی شما را در یک رابط مکالمه حفظ می کند (از من پررنگ است):

با سوالات بعدی عمیق تر بروید و ChatGPT برای دریافت پاسخ بهتر، زمینه کامل چت شما را در نظر می گیرد برای شما

رابط ChatGPT Search دارای پیوندهای برجسته به منابع است (اعتبار تصویر: کوین ایندیگ)

همانطور که توضیح دادم OpenAI یک مزیت استراتژیک دارد جستجوی GPT:

اطلاعات گزارش می دهد که OpenAI سالانه 5 میلیارد دلار از هزینه های خود را از دست می دهد. تنها تصاحب 3 درصد از 175 میلیارد دلار تجارت جستجوی گوگل به OpenAI اجازه می دهد تا هزینه ها را جبران کند.

OpenAI نسبت به Google یک مزیت استراتژیک دارد: Search GPT می تواند تجربه کاربری بسیار متفاوت و شاید کم سر و صدای کمتری نسبت به Google ارائه دهد زیرا به درآمد تبلیغات وابسته نیست. در هر تصمیمی در مورد جستجو، گوگل باید تبلیغات را در نظر بگیرد.

CGS ورود به پارادایم جدیدی را نشان می دهد که در آن موتورهای جستجوی سنتی مانند گوگل یا بینگ با چت ربات های هوش مصنوعی رقابت می کنند.

آنها مشکلات مشابه موتورهای جستجو را برای کاربران حل می کنند اما با اصطکاک کمتر. اما همچنین یک رویداد مهم را نشان می دهد که باید شما را به ارزیابی استراتژی خود سوق دهد.

شرکت‌ها با انتخابی روبرو هستند که سرمایه‌گذاری کنند و در جستجوی هوش مصنوعی «زود باشند» یا سر و صدا را نادیده بگیرند و در مسیر باقی بمانند. چه چیزی این تصمیم را سخت می کند:

  1. نظرات متفاوت درباره شانس Chat GPT برای گرفتن سهم بازار قابل توجه از Google.
  2. مکانیسم های در حال تغییر پلت فرم های جستجوی هوش مصنوعی.
  3. سردرگمی در مورد اینکه چه باید کرد.

اولین موتورهای جستجو مدلی (گوگل) را که در نهایت برنده شد، نشان ندادند.

در همین راستا، تجربه جستجوی هوش مصنوعی که امروز شاهد آن هستیم ممکن است چند سال دیگر کاملاً متفاوت باشد. با این حال، شکی نیست که جستجو اساساً در حال تغییر است.

در نتیجه، توصیه من این است که در جستجوی هوش مصنوعی سرمایه گذاری کنید. هنوز سرمایه بر نیست، اما مزیت پیدا کردن کتاب راهنما زیاد است.

اگر CGS سهم قابل توجهی از بازار گوگل را به خود اختصاص دهد، در موقعیت خوبی هستید. اگر شکست بخورد، هیچ آسیبی وارد نمی شود.

کورس برخورد

بر اساس روند اخیر ترافیک، ChatGPT می‌تواند تا ۲ سال دیگر به گوگل برسد. (اعتبار تصویر: کوین ایندیگ)

در نمودار بالا، اگر روند شش ماه گذشته ثابت بماند، کل ترافیک ChatGPT و Google را طی دو سال آینده برون یابی کردم.

این نمودار احتمالاً شما را خشمگین یا ترسانده است، اما احتمال اینکه رویدادها دقیقاً همانطور که در این نمودار نشان داده شده است رخ دهند کم است.

دلیل اینکه من آن را در اینجا مطرح می کنم این است که این واقعیت را در نظر بگیرم که بسیاری از تغییرات ساختاری به آرامی بر اساس ضرب المثل “اول به تدریج و سپس ناگهان” شروع می شوند.

حدود سه تا چهار سال طول کشید تا گوگل یاهو، آلتاویستا و لایکوس را شکست دهد. با توجه به اینکه فناوری جدید سریعتر به جرم بحرانی می رسد، من تعجب نمی کنم که ChatGPT بتواند آن را سریعتر (در تئوری) انجام دهد.

ترافیک ChatGPT قبلاً از موتور جستجوی شماره 3، Bing عبور کرده است (YouTube دوم است).

وقتی به نظرات و پست‌ها در رسانه‌های اجتماعی نگاه می‌کنید، افراد بیشتری گزارش می‌دهند که از ChatGPT به جای Google برای اهداف مختلف استفاده می‌کنند، اما این می‌تواند سوگیری در دسترس بودن باشد.

اعتبار تصویر: کوین ایندیگ

نکته ای که بسیاری از مردم هنگام بررسی مقایسه ترافیک بین ChatGPT و Bing از آن غافل می شوند این است که آنها یکسان نیستند، و با این حال این یک مقایسه منصفانه است.

ChatGPT چیزی بیش از یک موتور جستجو است. مردم از آن برای همه چیز استفاده می کنند. اما این دقیقاً نکته است: موتور جستجویی که به نظر می رسد گوگل هرگز شانس رقابت با گوگل یا بینگ را نداشت.

CGS چیز جدیدی است و به همین دلیل شانس دارد. بنابراین، وقتی می‌بینید chatgpt.com از bing.com عبور می‌کند، بحث مهم این نیست که هر دو کارهای متفاوتی انجام می‌دهند، بلکه این است که برای رسیدن به یک هدف استفاده می‌شوند.

به هر حال، جستجو فقط راهی برای حل مشکلات یا دستیابی به اهداف است، نه جستجو برای جستجو.

برای روشن شدن، فکر نمی‌کنم گوگل یا آلفابت به عنوان یک شرکت در خطر مرگ باشند. من فکر می کنم که CGS فرصتی برای تصاحب سهم قابل توجهی از بازار دارد و بسیاری از مردم سرعت این کار را دست کم می گیرند.

ترافیک ارجاعی سر به فلک می کشد

ترافیک ارجاع خروجی ChatGPT به شدت در حال افزایش است (اعتبار تصویر: کوین ایندیگ)

جستجوی هوش مصنوعی الگوی جدیدی را نشان می دهد که در آن کاربران بدون نیاز به مرور وب سایت ها، پاسخ مستقیم دریافت می کنند. بنابراین، شرکت ها چگونه باید در مورد تغییر استراتژی خود فکر کنند؟

در اینجا چیزی است که به مشتریانم می گویم وقتی از من می پرسند که آیا باید نقشه راه SEO خود را تغییر دهند: در حال حاضر، خیر. 10 تا 20 درصد ظرفیت را برای ایجاد دید در جستجوی هوش مصنوعی و برای آزمایش رزرو کنید.

به دنبال سیگنال باشید: اگر در حال حاضر برای سرمایه گذاری بیشتر در جستجوی هوش مصنوعی مردد هستید، حداقل ترافیک به و از ChatGPT را کنترل کنید. تصمیم خود را بر اساس مدت زمانی که ChatGPT می تواند روند ترافیک فعلی خود را بالا نگه دارد، قرار دهید.

ایجاد دید: این داشبورد ارجاع از Flow Agency برای نظارت بر ترافیک ارجاع عالی است.

با چند ترفند می توانید بر تبدیل ها در GA4 نیز نظارت کنید. شما همچنین باید خزیدن سایت از LLM و عملکرد خود را در Bing نظارت کنید.

سپس، برای بهبود دید جستجوی هوش مصنوعی خود، تغییرات محتوا را آزمایش کنید. به سرمایه گذاری در سئو سنتی ادامه دهید زیرا اساس جستجو و پاسخ های هوش مصنوعی را تشکیل می دهد.

شرط بندی کنید: سوال بزرگ در این مورد این است که آیا شما مایل به شرط بندی هستید یا آن را ایمن بازی کنید.

اولین حرکت دهنده در سئو بودن مزایای زیادی داشت زیرا متصدیان متصدی تمایل دارند تا در جایگاه خود باقی بمانند، که عمدتاً ناشی از پروفایل های بک لینک قوی، سیگنال های کاربر قوی و آشنایی با برند است.

در حال حاضر، ChatGPT از نتایج جستجوی Bing برای زمین‌بندی و سنجش پاسخ‌ها استفاده می‌کند، به این معنی که سایت‌هایی با قابلیت دید قوی در Bing نیز شانس بالایی برای مشاهده در CGS دارند.

با این حال، این احتمال وجود دارد که استفاده از جستجو برای RAG (زمین‌سازی) فقط یک نقطه پرش باشد تا زمانی که پلتفرم‌های جستجوی هوش مصنوعی به اندازه کافی از داده‌های خود (پرسش‌ها و رفتار کاربر) جمع‌آوری کنند.

در اوایل این دوره انتقال، تغییرات زیادی صورت نگرفت. محتوایی که در موتورهای جستجوی سنتی رتبه خوبی دارد، به ویژه Bing، وزن بالاتری در CGS دریافت می‌کند، به این معنی که سئو سنتی تأثیر زیادی بر رویت در جستجوی هوش مصنوعی دارد.

ترافیک ارجاع ربات AI Chatbot به شدت در حال افزایش است و قابلیت جستجوی جدید ChatGPT می تواند این رشد را بیش از پیش تسریع کند.

به گفته Similarweb، ترافیک ارجاع خروجی از chatgpt.com در ماه آگوست و سپتامبر به شدت افزایش یافت.

اعتبار تصویر: کوین ایندیگ

فراخوان های قابل توجه:

  • ترافیک ارجاع YouTube از 0.17 درصد در ژوئیه به 3.9 درصد در سپتامبر افزایش یافته است.
  • بینگ از 0 درصد در آوریل به 1.8 درصد در سپتامبر رسید.
  • آمازون از 0 درصد در ژوئیه به 1.1 درصد در سپتامبر رسید.

اگر ترافیک ارجاع به همان سرعت رشد کند، در 6 تا 12 ماه آینده جالب خواهد شد. این فقط حجم نیست بلکه کیفیت ترافیک نیز مهم است.

به گفته ساندار پیچای، افراد هنگام درگیر شدن با پاسخ های هوش مصنوعی از سوالات طولانی تر و پیچیده تری استفاده می کنند. طول راهی برای مشخص تر بودن است.

سوالات طولانی تر به موتورهای جستجو، LLM ها و بازاریابان اجازه می دهد تا آنچه را که کاربران می خواهند بهتر درک کنند و به آنها ارائه دهند.

بر اساس مکالمات و مشاهدات، ترافیک ارجاعی از چت ربات‌های هوش مصنوعی در هر مورد به طور مداوم بالاتر از ترافیک جستجو نیست، اما در بیشتر موارد.

نگاه به جلو

من شما را با دو سوال جالب ترک می کنم:

1. آیا این تصادفی است که جستجوی ChatGPT سه روز پس از راه اندازی عمومی Apple Intelligence منتشر شد؟

اپل Apple Intelligence را راه اندازی کرد که از ChatGPT در شرایط خاص استفاده می کند:

اپل دسترسی ChatGPT را در تجربیات iOS 18، iPadOS 18 و macOS Sequoia ادغام می‌کند و به کاربران اجازه می‌دهد به تخصص آن – و همچنین قابلیت‌های درک تصویر و اسناد – بدون نیاز به پرش بین ابزارها دسترسی داشته باشند. سیری در صورت مفید بودن می تواند از تخصص ChatGPT بهره ببرد.

قبل از ارسال هرگونه سوال به ChatGPT به همراه هر سند یا عکسی از کاربران پرسیده می شود و سیری پاسخ را مستقیماً ارائه می دهد.

علاوه بر این، ChatGPT در ابزارهای نوشتن در سراسر سیستم اپل در دسترس خواهد بود، که به کاربران کمک می کند برای هر چیزی که در مورد آن می نویسند محتوا تولید کنند. با Compose، کاربران همچنین می‌توانند به ابزارهای تصویر ChatGPT دسترسی داشته باشند تا تصاویری را در سبک‌های متنوعی تولید کنند تا آنچه را که می‌نویسند تکمیل کنند.

ما همچنین می دانیم که قرارداد جستجوی انحصاری گوگل با اپل چقدر ارزشمند است.

از انحصار:

تاثیر اپل بر جستجوی گوگل بسیار زیاد است. اسناد دادگاه نشان می دهد که 28٪ از جستجوهای گوگل (ایالات متحده) از سافاری است و 56٪ از حجم جستجو را تشکیل می دهد. در نظر بگیرید که اپل هر هفته 10 میلیارد جستجو در همه دستگاه‌های خود مشاهده می‌کند که 8 میلیارد آن در سافاری و 2 میلیارد جستجو از سیری و Spotlight انجام می‌شود.

«Google تنها 7.6 درصد از تمام درخواست‌های موجود در دستگاه‌های اپل را از طریق Chrome بارگیری شده توسط کاربر دریافت می‌کند» و «10 درصد از جستجوهای خود در دستگاه‌های اپل از طریق برنامه جستجوی Google (GSA)». گوگل بدون توافق انحصاری با اپل ضربه بزرگی خواهد خورد.

از آنجایی که جستجو بخشی از ChatGPT است، هر درخواست API می تواند ویژگی جستجوی جدید را فعال کند.

در نتیجه، هر زمان که Apple Intelligence از ChatGPT استفاده می کند، ChatGPT یک خط مستقیم برای جستجوها و اقدامات در دستگاه های Apple دارد. آیا این ادغام نسخه جدید قرارداد گوگل با اپل است؟

من حدس زدم که OpenAI می تواند روی یک مرورگر در Search GPT کار کند:

اگر مزیت اصلی یا جستجوی GPT برای OpenAI جریان درآمد و دسترسی به اطلاعات بیشتر کاربر باشد، گام منطقی بعدی برای OpenAI ساخت یک مرورگر (با هوش مصنوعی) است.

داده های مرورگر برای درک رفتار کاربر، شخصی سازی و آموزش LLM بسیار ارزشمند است. از همه مهمتر، این برنامه کاربردی است، بنابراین OpenAI می تواند از کاربران حتی زمانی که از Perplexity یا Google استفاده می کنند یاد بگیرد.

ما قدرت داده‌های مرورگر را در دعوای حقوقی گوگل دیده‌ایم، جایی که معلوم شد گوگل در تمام مدت برای رتبه‌بندی به داده‌های کروم متکی بوده است. تنها لایه ای که قدرتمندتر است، لایه سیستم عامل و دستگاه است.

به نظر می‌رسد که OpenAI از اهمیت پیش‌فرض بودن بسیار آگاه است، وقتی به این موضوع نگاه می‌کنیم که چگونه افزونه Chrome خود را تحت فشار قرار می‌دهد، که موتور جستجوی پیش‌فرض مرورگر را به ChatGPT تغییر می‌دهد.

2. از آنجایی که این احتمال وجود دارد که تعداد بیشتری از کاربران وب را مرور نکنند اما مستقیماً از ChatGPT، Gemini، Perplexity و غیره پاسخ دریافت کنند، آیا وب باز به جای انسان به مکانی برای ربات ها تبدیل می شود؟ و این چگونه هدف و ظاهر وب سایت ها را تغییر می دهد؟


1 معرفی جستجوی ChatGPT

2 معرفی Apple Intelligence، سیستم هوش شخصی که مدل های مولد قدرتمند را در هسته iPhone، iPad و Mac قرار می دهد.


تصویر ویژه: پائولو بوبیتا/ژورنال موتور جستجو





منبع

مطالب مرتبط