سایت مپ یا نقشه سایت چیست؟ آموزش ساخت sitemap و تاثیر آن بر سئو | xeroseo
رباتهای گوگل به صورت مستمر و دورهای نقشه سایت را بررسی میکنند. با اضافه شدن هر صفحه جدید به سایت ما یا تغییر در محتوا و زمان انتشار این فایل به صورت خودکار بهروزرسانی شده و اطلاعات لازم را در اختیار گوگل قرار میدهد. معمولا آدرس نقشه سایت ما در فایل robots.txt نیز درج میشود در نتیجه گوگل امکان دسترسی به آن را خواهد داشت. ثبت و معرفی این آدرس در گوگل به ما کمک میکند تا از ابزارهای تحلیلی و گزارشات تکمیلی در بخش Coverage بهرهمند شویم. اگر نقشه سایت داشته باشیم ولی آن را به گوگل معرفی نکنیم این گزارشات فعال نخواهند شد.
- هر گونه تغییر یا اطلاع رسانی در سایت را به گوگل اطلاع می دهد.
- شما قطعا در نظر خواهید داشت که صفحه ی اصلی سایتتان در اولویت بالایی قرار داشته باشد.
- این موضوع به خصوص برای سئو سایت های فروشگاهی که هزاران صفحه داشتند، مشکل بوجود آورده بود.
- اگر شما صفحاتی که نمی خواهید ایندکس شوند را برای کرال به گوگل ارائه دهید فقط دارید بودجه خزش خود را از بین می برید.
این برنامه برای مک، ویندوز و اوبونتو عرضه شده و با استفاده از نسخه رایگان آن میتوانید تا ۵۰۰ صفحه را در سایت مپ خود قرار دهید. نردبان قصد دارد به شکلی حرفهای، جایگاه مشتری را در فضای وب دگرگون کند. میخواهیم با طراحی وبسایتهای کاربرپسند، تولید محتوای مفید و خدمات سئو حرفهای به فضای وب فارسی خدمتی کرده باشیم.
نحوه ایجاد نقشه سایت برای سایتهایی که وردپرسی نیستند
همانطور که از نام نقشه سایت برمیآید، این فایلها به رباتهایی نظیر GoogleBot اجازه میدهد تا به راحتی محتوای وبسایت شما را بخوانند و یا به اصطلاح درستتر ایندکس کنند. شما میتوانید تا 1000 تگ را به یک سایتمپ خبری اضافه کنید. ولی برای بیشتر از 1000 آدرس، همانند سایتمپهای معمولی، آن را به چندین سایتمپ کوچکتر تقسیم کنید و با فایل فهرست نقشه آن را مدیریت کنید. به عنوان مثال، میتوانید ببینید که نقشه سایت بالا شامل لینکهایی به 386 صفحه وب است. 221 تا از این صفحات «Indexed» و 165 تای دیگر «Not Indexed» هستند. پس از آشنایی با سایت مپ و نحوه ایجاد آن توسط ابزارهای مختلف، نوبت به معرفی کردن آن به گوگل میرسد.
دیدگاه ثبت شده است.
در واقع هدف از ایجاد و ساخت سایت مپ ایندکس صفحات سایت توسط ربات های موتورهای جستجو و بهبود بازدید از سایت است. همانطور که در بخش قبل گفتیم در صورتی که تمام صفحات سایت شما در سایت مپ موجود باشند، گوگل بهتر میتواند محتواهای وب سایت شما را کشف کرده و آنها را ایندکس کند. این اطلاعات داخل این فایل میتواند شامل گزینههای منو اصلی سایت و همچنین لینکهای موجود در صفحات باشند. پس به طور کلی نقشه سایت تاثیر بسزایی در نحوه دیدن رباتهای گوگل، آنالیز صفحات مختلف و در نتیجه ایندکس آنها در جستجوی گوگل دارد. میتوانیم بگوییم که هر سایتی برای پیشرفت و ارتقاء رتبه خود در گوگل به این فایل نیاز خواهد داشت و این مورد تقریبا الزامی است.
بر اساس شرایط مجله خبری زیرو سئوسایت خود از پسوندهای نقشه سایت برای اشاره به انواع رسانههای دیگر مانند ویدیو، تصاویر و اخبار موجود در صفحات استفاده کنید. اگر URLهای مختلفی برای نسخههای موبایل و دسکتاپ یک صفحه دارید، توصیه میکنیم فقط به یک نسخه در نقشه های سایت اشاره کنید. با این حال اگر میخواهید به هر دو URL اشاره کنید، نشانیهای اینترنتی خود را برای نشان دادن نسخههای دسکتاپ و موبایل با استفاده از تگها حاشیهنویسی کنید. مثلا اگر دو نسخه از یک صفحه دارید، تنها موردی را که ترجیح میدهید در نتایج جستجو نشان داده شود را در این فایل فهرست کنید. این تگ برای دادن اولویت نسبی در مقایسه با سایر URL های وب سایت شما استفاده می شود.