متاورس: چیست؟
هنگامی که به متاورس فکر می کنید، ممکن است شخصی را در حال انجام یک بازی ویدیویی در حالی که هدست حجیمی که بیشتر صورتش را می پوشاند به سر دارد تصور کنید.
جای تعجب نیست که بازی های دیجیتال یکی از اولین پذیرندگان متاورس است.
اما، اگر متاورس تماماً در مورد بازی باشد، آقای زاکربرگ تمام شرکت خود را روی آن شرط نمیبندد.
در سال 2021، مدیرعامل فیس بوک، مارک زاکربرگ، تغییر نام شرکتی را که دو دهه پیش تأسیس کرده بود از فیس بوک به متا اعلام کرد – و مفهوم “متاورس” از یک ایده زیربنایی و آینده نگر به یک استراتژی تجاری جریان اصلی ظهور کرد.
در این مقاله، ما دقیقاً به معنای چیستی متاورس، از کجا آمده و چگونه تکامل یافته است و به تکامل خود ادامه خواهد داد، خواهیم پرداخت.
بیایید شیرجه بزنیم
متاورس چیست؟
متا متاورس را به عنوان “تکامل بعدی در ارتباط اجتماعی و جانشین اینترنت موبایل” تعریف می کند.
در حالی که این تعریف به طور کلی درست است، مهم است که بدانید متا متاورس را کنترل نمی کند. هیچ شرکتی انجام نمی دهد.
در واقع، به جای اینکه به یک فضای مجازی به نام متاورس فکر کنیم، در مرحله فعلی بهتر است از شکل جمع، متاورزها استفاده کنیم.
متاورس می تواند هر فضای مجازی سه بعدی باشد که توسط فناوری هایی از جمله واقعیت مجازی (VR)، واقعیت افزوده (AR)، هوش مصنوعی (AI)، اینترنت اشیاء (IoT) و زنجیره بلوکی – که به افراد اجازه می دهد با یکدیگر تعامل داشته باشند، باشد. (و در برخی موارد، با آواتارهای غیر انسانی).
امروزه متاواژه های زیادی وجود دارد.
اکثر آنها توسط شرکت های فردی ایجاد شده اند و هدف خاصی را دنبال می کنند. قابلیت همکاری در میان متاورس ها بسیار کم است، زیرا استانداردهای به اشتراک گذاری هویت کاربران و داده ها در فضاهای متاورژن مختلف هنوز ایجاد نشده است.
تاریخچه متاورس
اصطلاح متاورس برای اولین بار توسط نیل استفنسون نویسنده علمی تخیلی در رمانش با نام Snow Crash در سال 1992 استفاده شد. در این رمان، آقای استفنسون دنیای مجازی سه بعدی را توصیف می کند که مردم به نوعی می توانند آن را اشغال کنند.
شخصیت اصلی رمان، هیرو، از طریق یک ترمینال شخصی که تصاویر واقعیت مجازی سه بعدی را به عینک خود می فرستد، به متاورز دسترسی پیدا می کند. آواتار هیرو با آواتارهای افراد دیگر در متاورس تعامل دارد، و در واقع، “Snow Crash” نام فایل دادهای است که آواتار هیرو در متاورس دریافت کرده است.
جدای از داستان، بازی دیجیتال نحوه معرفی و اقتباس از متاورس توسط مصرف کنندگان در مقیاس است. Pokémon Go که در سال 2016 راه اندازی شد و واقعیت افزوده را در بازی های موبایلی گنجانده بود، جهان را در طوفان فرو برد.
از آن زمان، بازیهای چندنفره مانند Fortnite، Minecraft و Roblox، یک محیط مجازی را فراهم کردهاند که در آن بازیکنان میتوانند در قالب آواتار با یکدیگر تعامل داشته باشند و پایه و اساس متاورس را ایجاد کنند.
در سال 2023، توسعه و پذیرش متاورس فراتر از بازی و به صنایع دیگر رفته است.
بازاریابی متاورس در حال تبدیل شدن به یک کلمه کلیدی در بین برندهای مصرف کننده است. شرکتهای چندملیتی بزرگ، از جی پی مورگان، نایک، و آدیداس گرفته تا مکدونالد، همگی ابتکاراتی برای جذب پتانسیل بازاریابی متاورس دارند.
این سطح دیگری از اتصال و بعد جدیدی را برای اقتصاد جهانی ما ایجاد می کند.
شرکت مشاوره مدیریت McKinsey & Company تخمین زده است که متاورس می تواند تا سال 2030 5 تریلیون دلار درآمد برای مشاغل ایجاد کند.
متاورس چه تفاوتی با اینترنت دارد؟
اگرچه متاورس اغلب تکامل بعدی اینترنت در نظر گرفته می شود، تفاوت های قابل توجهی بین این دو وجود دارد.
اینترنت، همانطور که ما می شناسیم، شبکه ای از وب سایت ها است.
در ابتدا، وب سایت ها فقط برای توزیع اطلاعات ایجاد شدند.
امروزه وب سایت ها اهداف مختلفی از خرید، سرگرمی گرفته تا ارتباطات را انجام می دهند. ظهور شبکههای اجتماعی، اینترنت را به کانالی برای ارتباط افراد و به اشتراک گذاشتن زندگی خود با یکدیگر تبدیل کرد.
حتی به همان اندازه که اینترنت عظیم است، هنوز مکانی برای ذخیره و به اشتراک گذاری اطلاعاتی است که کاربران آن درباره آنچه در «دنیای واقعی» رخ داده است، تولید می کنند.
برعکس، متاورس یک دنیای مجازی است که کاربرانش در آن زندگی مجازی خود را «زندگی» می کنند. فعالیتهایی که در متاورژن اتفاق میافتد و دادههایی که آن ذخیره میکند ممکن است هیچ ارتباطی با «دنیای واقعی» نداشته باشند.
به عبارت دیگر، اینترنت امتداد دنیای واقعی است، در حالی که متاورس یک فضای مجازی است که به موازات دنیای واقعی وجود دارد.
برای درک این تفاوت، پست کردن تصاویری از یک گردهمایی شام با دوستان خود در شبکه های اجتماعی در مقابل برگزاری یک گردهمایی مجازی با دوستان خود در متاورس در نظر بگیرید.
در متاورس، شما می توانید بسیاری از تعاملات و رویدادهای روزمره زندگی روزمره خود را در شکل آواتار خود انجام دهید.
آواتار شما می تواند با آواتارهای دیگران تعامل داشته باشد.
شما می توانید مانند دنیای واقعی فعالیت های زیادی را در دنیای مجازی انجام دهید، مانند خرید و فروش کالا، شرکت در کنسرت، رفتن به موزه، ساختن یا بازسازی خانه و غیره.
چگونه NFT و Cryptocurrency Metaverse را ممکن کردند؟
برای فعال کردن فعالیتهای تجاری در متاورس، متاورس به سیستمی برای پشتیبانی از معاملات تجاری نیاز دارد.
تجارت کالا و خدمات در دنیای مجازی دو چالش دارد.
اول، به راهی برای تعیین مقدار نیاز دارد. از آنجایی که هر کالای دیجیتالی را می توان به راحتی کپی و تکثیر کرد، متاورس به راهی برای شناسایی اصالت کالا و صاحبان آن نیاز دارد.
همانطور که برای یک خودروی معیوب یا تقلبی گوچی قیمت یکسانی نمیپردازید، احتمالاً نمیخواهید برای کالاهای دیجیتالی که کپیهای اصلی هستند، همان قیمت را بپردازید – حتی اگر ظاهر یکسانی داشته باشند.
ثانیاً، متاورس به راهی برای تراکنش در دنیای مجازی نیاز دارد. به ارز مجازی نیاز دارد.
اینجاست که توکنهای غیرقابل تعویض (NFT) و ارزهای دیجیتال به کمک میآیند.
هم NFTها و هم ارزهای دیجیتال مبتنی بر فناوری بلاک چین هستند. در حالی که فناوری ها کاملاً پیچیده هستند، درک کاربرد آنها بسیار ساده است.
NFT به عنوان یک گواهی عمل می کند، مانند عنوان یک خانه. حتی اگر خود محصول دیجیتالی قابل تکرار باشد، NFT نمی تواند، و همیشه به نسخه اصلی گره خورده است. از این رو، آنها را توکن های غیر قابل تعویض می نامند.
کریپتوکارنسی یک تناسب طبیعی با متاورس است. از آنجایی که متاورس مجازی است، همیشه فعال، خودپایدار است و امکانات باورنکردنی را در تجارت ایجاد می کند. و بسیاری از این احتمالات مبنایی در ارزهای دیجیتال دارند.
ظهور بیت کوین در سال 2009 باعث افزایش محبوبیت ارزهای دیجیتال در دهه گذشته شد. با این حال، در سراسر متاورس، اتریوم، که از NFT نیز پشتیبانی میکند، محبوبترین ارز دیجیتال است.
همچنین برای پلتفرم های متاورس معمول است که نسخه های خود را از ارز دیجیتال ایجاد کنند. به عنوان مثال، بازار مجموعه هنری محبوب NFT، Bored Ape Yacht Club، ارز دیجیتال خود را به نام ApeCoin دارد.
چگونه وارد Metaverse می شوید؟
در حال حاضر هیچ راه استانداردی برای دسترسی به متاورس وجود ندارد. پلتفرم های متاورس مختلف ممکن است نیازمندی های متفاوتی داشته باشند. اما، در بیشتر موارد، میتوانید با دستگاههایی که از قبل در اختیار دارید – یک رایانه یا یک دستگاه تلفن همراه – کاوش متاورس را شروع کنید.
درست مانند دسترسی به هر پلتفرم در اینترنت، معمولاً باید یک حساب کاربری ایجاد کنید.
اکثر پلتفرم ها به کاربران اجازه می دهند که به صورت رایگان شروع کنند. اگر میخواهید در فعالیتهای تجاری شرکت کنید، باید یک کیف پول ارز دیجیتال راهاندازی کنید.
با این حال، برای داشتن تجربه ای همه جانبه که متاورس بیشتر به آن معروف است، باید یک هدست واقعیت مجازی مانند Oculus Quest 2 داشته باشید.
برندهای بزرگ چگونه درگیر می شوند
برخی از کسبوکارهایی که برای متاورس آماده میشوند، نامهای بزرگی مانند نایک، آدیداس و ون هستند.
در اکتبر سال 2021، نایک چندین درخواست علامت تجاری را برای شعارها و نمادهای محبوب خود (مانند «فقط انجامش بده» و علامت علامت نمادین را ثبت کرد و به آن اجازه ساخت و فروش کالاهای مجازی را داد.
این اتفاق همزمان با اعلام متا مارک زاکربرگ رخ داد.
بعداً در همان سال، نایک خرید استودیوهای شرکت کفش مجازی RTFKT را اعلام کرد، که به آن کمک می کند کفش هایی برای فروش در متاورس ایجاد کند. این یک خبر عالی برای کفش های کتانی در همه جا است.
آدیداس با پروژههای مشترک NFT (که از آن زمان به فروش رسیدهاند) و مجموعههای انحصاری را با هنرمندان دیگر ایجاد میکند، در حال هجوم به دنیای متاورز است. NFT های آن مجموعا بیش از 22 میلیون دلار فروخته شد.
این برند با سرمایه گذاری در NFTها به عنوان یک شرکت، جامعه NFT را تایید کرده است و زمین بزرگی را در متاورس خریداری کرده است تا میزبان مهمانی ها و رویدادهای مجازی باشد.
این یکی از اولین شرکت هایی است که نه تنها NFT ها را منتشر کرد، بلکه در واقع در خود اکوسیستم متاورس سرمایه گذاری کرد.
وانس هم درگیر است. این شرکت یک پارک اسکیت آنلاین ساخته است که تاکنون بیش از 48 میلیون بازدیدکننده داشته است. این نوع تعامل بینظیر است – رویدادهای حضوری به سادگی نمیتوانند ظرفیت یکسان افراد را در خود جای دهند. مشتریان همچنین می توانند برای کسب امتیاز و سفارشی کردن آواتار از فروشگاه مجازی Vans خرید کنند.
اما در حالی که برخی از مارک ها در متاورس فروخته می شوند، برخی دیگر برای مشارکت مرددتر هستند. با کاهش محدودیت های همه گیر، بسیاری از مصرف کنندگان مشتاق به ارتباط حضوری بوده اند و علاقه آنها را از مکان های ملاقات مجازی دور می کنند.
علاوه بر این، ظهور هوش مصنوعی مولد به عنوان یک ابزار به یک ابزار جدید براق تبدیل شده است که توجه مصرف کنندگان و برندها را به خود جلب کرده است.
اینها فقط چند دلیل است که چرا متاورس در برخی از برندها مطرح شده است اما در برخی دیگر نه.
تبلیغات و بازاریابی به ژنرال Z
هدف اصلی برندها برای ورود به دنیای متاورز، دستیابی به نسل بعدی مصرف کنندگان است: Gen Z.
ثابت شده است که Gen Z به صورت دیجیتالی برای بازاریابی دشوار است. آنها درک شهودی از فناوری دارند که در نسل های قبلی بی سابقه بوده است.
بر اساس برخی گزارش ها، ژنرال Z زندگی دیجیتال را به اندازه زندگی فیزیکی مهم می داند. برای برخی، تفاوت چندانی وجود ندارد. دنیای مجازی و رسانههای اجتماعی زندگیهای مجزا نیستند، بلکه گسترش بیشتری از واقعیت فیزیکی فعلیشان هستند.
همچنین دوستی در سراسر جهان را بیشتر به واقعیت فعلی تبدیل می کند و به معنای قرار گرفتن در معرض مارک هایی است که معمولاً آنها را نمی شناسند.
این تأثیر دو برابری بر بازاریابی و فروش بالقوه برندها دارد: قرار گرفتن در معرض محدودیتهای فیزیکی نامحدود است و کالاهای فیزیکی و دیجیتالی به بازیکنانی با ارزش برابر تبدیل میشوند.
به عنوان مثال نایک، یک کفش مجازی ارزش کمتری ندارد زیرا در حوزه دیجیتال وجود دارد – قابلیت رقابت را دارد.
اگر مخاطبان هدف یک برند دیجیتالی شوند، جای تعجب نیست که برندها برای رقابت باید نوآوری دیجیتال را دنبال کنند.
از آنجایی که متاورس نقش مهمی را به عنوان یک کانال بازاریابی و تجاری ایفا می کند، تبلیغات در متاورس ضروری خواهد شد.
اشکال جدیدی از تبلیغات ظاهر خواهد شد.
بیلبوردهای مجازی سه بعدی تبلیغات نمایشی جدید خواهند بود و آواتارهای حمایت شده تأثیرگذاران جدید در متاورس خواهند بود.
B2B Metaverse: کنفرانس های مجازی و محل کار
متاورس در فضای تجارت به کسب و کار (B2B) به اندازه برندهای تجاری به مصرف کننده (B2C) اهمیت دارد.
این بیماری همه گیر جامعه را وارد دوره جدیدی از نوآوری دیجیتال کرد و نیاز قابل توجهی به فناوری های پیشرفته ایجاد کرد که به ما اجازه می دهد تا به تلاش های تجاری روزمره خود از خانه ادامه دهیم.
شرکتهایی که به کنفرانسها و نمایشگاههای تجاری وابسته بودند، باید به سرعت حرکت میکردند.
متاورس فرصتهای قابل توجهی را برای شرکتها فراهم میکند تا از طریق واقعیت مجازی با هم ملاقات کنند و در هزینههای سفر، اقامت و سایر هزینههای مربوط به کسبوکارها و شرکتکنندگان صرفهجویی کنند.
استارت آپ های متعددی مانند Flox و Virtway Events در تلاش هستند تا با ارائه پلتفرم هایی برای کسب و کارها برای ایجاد کنفرانس ها و رویدادهای مجازی فراگیر از فرصت ها استفاده کنند.
نتیجه
متاوره هنوز در مرحله ابتدایی خود است. در حالی که زیرساخت های آن هنوز در حال راه اندازی است، برخی از شرکت ها و برندها از این فرصت استفاده می کنند تا بخشی از این دنیای جدید باشند.
با این حال، شایان ذکر است که در حالی که برخی از برندها ابتدا در حال غوطه ور شدن به سمت متاورس هستند، به نظر می رسد برخی دیگر از ابتکارات متاورس خود عقب نشینی می کنند.
در اوایل سال 2023، دیزنی و مایکروسافت اعلام کردند که واحدهای متاورس مربوطه خود را تعطیل می کنند. به نظر میرسد حتی متا نیز تلاشهای خود را اندکی کاهش میدهد، زیرا در اخراجهای اخیر شرکت، برخی از کارکنان بخش متاورز خود را کنار گذاشته است.
اما این بدان معنا نیست که متاوره در حال از بین رفتن است – دور از آن.
مانند اینترنت در دهه 90، متاورس پتانسیل زیادی برای شکل دادن به مشاغل و زندگی مردم دارد. فناوریها، کاربردها و مدلهای کسبوکار پیرامون متاورژن به سرعت در حال تکامل هستند.
همانطور که گسترش وب سایت ها وب 1.0 را برجسته کرد و پذیرش رسانه های اجتماعی نشان دهنده وب 2.0 بود، متاورس می تواند امضای وب 3.0 باشد.
هیچ کس نمی داند که متاوره در آینده چگونه تکامل خواهد یافت. اما یک چیز مسلم است – این دیگر علمی تخیلی نیست. الان اینجاست
منابع بیشتر:
تصویر ویژه: یوگانوف کنستانتین/شاتراستاک