ناوبری وجهی: بهترین روش ها برای سئو


وقتی صحبت از وب سایت های بزرگ مانند سایت های تجارت الکترونیک با هزاران هزار صفحه می شود، اهمیت چیزهایی مانند بودجه خزیدن را نمی توان دست کم گرفت.

ساخت یک وب سایت با معماری سازمان یافته و استراتژی لینک داخلی هوشمند برای این نوع سایت ها کلیدی است.

با این حال، انجام این کار به درستی اغلب شامل چالش‌های جدیدی در هنگام تلاش برای تطبیق ویژگی‌های مختلف است که موضوع مشترک تجارت الکترونیک هستند (اندازه‌ها، رنگ‌ها، محدوده قیمت و غیره).

ناوبری وجهی می تواند به حل این چالش ها در وب سایت های بزرگ کمک کند.

با این حال، ناوبری وجهی باید به خوبی فکر شده و به درستی اجرا شود تا هم کاربران و هم ربات‌های موتور جستجو خوشحال بمانند.

ناوبری وجهی چیست؟

برای شروع، بیایید به این بپردازیم که در واقع ناوبری وجهی چیست.

ناوبری وجهی، در بیشتر موارد، در نوارهای کناری یک وب سایت تجارت الکترونیک قرار دارد و دارای دسته ها، فایل ها و جنبه های متعددی است.

اساساً به افراد اجازه می دهد تا جستجوی خود را بر اساس آنچه در سایت به دنبال آن هستند سفارشی کنند.

برای مثال، یک بازدیدکننده ممکن است یک ژاکت کش باف پشمی بنفش، در سایز متوسط، با تزئینات مشکی بخواهد.

جنبه‌ها دسته‌های نمایه‌شده‌ای هستند که به محدود کردن فهرست تولید کمک می‌کنند و همچنین به‌عنوان بسط دسته‌های اصلی سایت عمل می‌کنند.

وجوه، در بهترین شکل خود، باید در حالت ایده آل برای هر انتخاب یک مقدار منحصر به فرد ارائه دهند و همانطور که ایندکس می شوند، هر یک در یک سایت باید سیگنال های مربوط به موتورهای جستجو را با اطمینان از اینکه همه ویژگی های مهم در محتوای صفحه ظاهر می شوند، ارسال کند.

نمونه ای از مسیریابی Facet از newegg.comنمونه ای از مسیریابی Facet از newegg.com، آگوست 2024

از فیلترها برای مرتب کردن موارد با صفحه لیست استفاده می شود.

در حالی که کاربر می تواند از این برای محدود کردن آنچه به دنبال آن است استفاده کند، محتوای واقعی در صفحه ثابت می ماند.

این به طور بالقوه می تواند منجر به ایجاد چندین URL برای ایجاد محتوای تکراری شود که یک نگرانی برای SEO است.

چند مشکل بالقوه وجود دارد که ناوبری وجهی می تواند ایجاد کند که می تواند بر SEO تأثیر منفی بگذارد. سه موضوع اصلی به این موارد خلاصه می شود:

  • محتوای تکراری
  • بودجه خزیدن به هدر رفت.
  • دارایی لینک رقیق شده

تعداد محتوای بسیار مرتبط به طور قابل توجهی در حال رشد است و پیوندهای مختلف ممکن است به تمام این نسخه‌های مختلف یک صفحه بروند، که می‌تواند ارزش لینک را کاهش دهد و در نتیجه بر توانایی رتبه‌بندی صفحه و همچنین ایجاد فضای خزیدن نامحدود تأثیر بگذارد.

شما باید اقدامات خاصی را انجام دهید تا اطمینان حاصل شود که خزنده‌های موتورهای جستجو بودجه‌های ارزشمند خزیدن را در صفحاتی که ارزش کمی یا بدون ارزش دارند هدر نمی‌دهند.

متعارف سازی

تبدیل صفحات جستجوی جنبه به URL های متعارف سئو برای صفحات فرود مجموعه، یک استراتژی رایج سئو است.

برای مثال، اگر می‌خواهید کلمه کلیدی «تی‌شرت‌های خاکستری» را هدف قرار دهید، که از نظر بافتی گسترده است، تمرکز روی یک تی‌شرت خاص ایده‌آل نخواهد بود. در عوض، کلمه کلیدی باید در صفحه ای استفاده شود که تمام تی شرت های خاکستری موجود را فهرست می کند. این را می توان با تبدیل جنبه ها به URL های کاربر پسند و متعارف سازی آنها به دست آورد.

به عنوان مثال، وجوه Zalando نمونه های خوبی هستند که در آن از وجوه به عنوان صفحات مجموعه استفاده می کند.

وجوه به عنوان صفحات مجموعهاسکرین شات از Zalando، آگوست 2024

وقتی در گوگل سرچ می کنید [gray t-shirts] شما می توانید رتبه بندی صفحات زالاندو را در رتبه 10 برتر ببینید.

رتبه بندی صفحه تی شرت های خاکستری Zalando در جستجوی گوگلاسکرین شات از جستجو برای [gray t-shirts]، گوگل، آگوست 2024

اگر بخواهید فیلتر دیگری را روی یک تی‌شرت خاکستری اضافه کنید، مثلاً نام تجاری «آدیداس» را اضافه کنید، یک URL مناسب SEO با متا تگ‌های متعارف و hreflang مناسب برای چندین زبان در کد منبع دریافت خواهید کرد.

https://www.zalando.co.uk/t-shirts/adidas_grey/

با این حال، اگر تصمیم دارید یک کپی را در آن صفحات قرار دهید، مطمئن شوید که تگ H1 را تغییر داده و مطابق آن کپی کنید تا از آدمخواری کلمات کلیدی جلوگیری کنید.

Noindex

تگ های Noindex را می توان برای اطلاع رسانی به ربات ها از اینکه کدام صفحات را در فهرست قرار ندهند، پیاده سازی کرد.

به عنوان مثال، اگر می‌خواهید صفحه‌ای برای «تی‌شرت خاکستری» در فهرست قرار دهید، اما نمی‌خواهید صفحاتی با فیلتر قیمت در فهرست قرار گیرند، یک برچسب noindex برای نتیجه دوم آن را حذف می‌کند.

به عنوان مثال، اگر فیلترهای قیمتی دارید که دارای این آدرس‌ها هستند…

https://www.exampleshop.com/t-shirts/grey/?price_from=82

…و اگر نمی خواهید آنها در ایندکس ظاهر شوند، می توانید از تگ متا روبات “noindex” در

برچسب:

این روش به موتورهای جستجو می‌گوید صفحه‌ای را که بر اساس قیمت فیلتر شده است، «noindex» کنند.

توجه داشته باشید که حتی اگر این روش صفحات را از فهرست حذف کند، اگر ربات‌های موتور جستجو آن لینک‌ها را بیابند و در این صفحات بخزند، همچنان بودجه خزیدن برای آن‌ها صرف می‌شود. برای بهینه سازی بودجه خزیدن، استفاده از robots.txt بهترین روش است.

Robots.txt

غیر مجاز کردن صفحات جستجوی جنبه از طریق robots.txt بهترین راه برای مدیریت بودجه خزیدن است. برای غیر مجاز کردن صفحات با پارامترهای قیمت، به عنوان مثال '/?price=50_100'، می توانید از قانون robots.txt زیر استفاده کنید.

Disallow: *price=*

این دستورالعمل به موتورهای جستجو اطلاع می‌دهد که هیچ نشانی اینترنتی را که شامل پارامتر 'price=' باشد را خزی نکنند، بنابراین با حذف این صفحات، بودجه خزیدن را بهینه می‌کند.

با این حال، اگر پیوندهای خروجی که به هر URL با آن پارامتر در آن اشاره می‌کرد، وجود داشت، گوگل همچنان می‌توانست آن را فهرست کند. اگر کیفیت آن بک لینک ها بالا است، می توانید از رویکرد متعارف برای تثبیت ارزش لینک به یک URL ترجیحی استفاده کنید.

در غیر این صورت، لازم نیست نگران این موضوع باشید، زیرا گوگل تأیید کرده است که آنها به مرور زمان کاهش خواهند یافت.

راه های دیگر برای به دست آوردن بیشترین بهره از ناوبری وجهی

  • صفحه بندی را با rel=”next” و rel=”prev” پیاده سازی کنید تا ویژگی های نمایه سازی را از صفحات به یک سری به عنوان یک کل گروه بندی کنید.
  • هر صفحه باید به صفحات کودکان و والدین پیوند داده شود. این کار را می توان با پودر سوخاری انجام داد.
  • فقط در صورتی که می خواهید صفحات جستجوی جنبه های خود را متعارف کنید، از URL های متعارف در نقشه های سایت استفاده کنید.
  • برچسب ها و محتوای منحصر به فرد H1 را در مورد URL های جنبه متعارف اضافه کنید.
  • وجوه باید همیشه به صورت یکپارچه و منطقی (یعنی به ترتیب حروف الفبا) ارائه شوند.
  • AJAX را برای فیلتر کردن اجرا کنید تا به کاربران اجازه دهید بدون بارگیری مجدد صفحه نتایج را ببینند. با این حال همیشه URL را پس از فیلتر کردن تغییر دهید تا کاربران بتوانند صفحات جستجو شده خود را نشانه گذاری کنند و بعداً از آنها بازدید کنند. هرگز AJAX را بدون تغییر URL پیاده سازی نکنید.
  • اطمینان حاصل کنید که ناوبری وجهی برای همه دستگاه‌ها، از جمله تلفن همراه، از طریق طراحی واکنش‌گرا بهینه شده است.

نتیجه گیری

اگرچه ناوبری وجهی می تواند برای UX عالی باشد، اما می تواند مشکلات زیادی را برای سئو ایجاد کند.

محتوای تکراری، بودجه خزیدن هدر رفته و ارزش لینک رقیق‌شده همگی می‌توانند باعث ایجاد مشکلات شدید در سایت شوند. با این حال، می‌توانید با استفاده از یکی از استراتژی‌های مورد بحث در این مقاله، آن مشکلات را برطرف کنید.

برای جلوگیری از بسیاری از مشکلات در مسیر ناوبری وجهی، برنامه ریزی دقیق و اجرای دقیق ناوبری جنبه بسیار مهم است.

منابع بیشتر:


تصویر ویژه: RSplaneta/Shutterstock

همه اسکرین شات ها توسط نویسنده گرفته شده است



منبع

مطالب مرتبط