نحوه استفاده از معیارهای تعامل سایت Chrome


Google Chrome معیارهای تعامل سایت را جمع‌آوری می‌کند و مستندات پروژه Chromium دقیقاً توضیح می‌دهد که آنها چیست و چگونه استفاده می‌شوند.

معیارهای تعامل سایت

اسناد مربوط به Site Engagement Metrics نشان می‌دهد که تایپ کردن موارد زیر در نوار آدرس مرورگر، معیارها را نشان می‌دهد:

chrome://site-engagement/

آنچه نشان داده می‌شود فهرستی از سایت‌هایی است که مرورگر بازدید کرده است و معیارهای تعامل سایت.

معیارهای تعامل سایت

مستندات Site Engagement Metrics توضیح می‌دهد که این معیارها میزان تعامل کاربر با یک سایت را اندازه‌گیری می‌کند و عامل اصلی استفاده شده زمان صرف شده فعال است. همچنین نمونه هایی از سیگنال های دیگر را ارائه می دهد که ممکن است به اندازه گیری کمک کنند.

این چیزی است که اسناد می گوید:

«سرویس تعامل سایت اطلاعاتی درباره میزان مشارکت کاربر با یک سایت ارائه می دهد. سیگنال اولیه مقدار زمان فعالی است که کاربر در سایت می گذراند اما سیگنال های مختلف دیگری ممکن است در آن گنجانده شود (مثلاً اینکه آیا سایتی به صفحه اصلی اضافه شده است).

همچنین ویژگی‌های زیر امتیازات تعامل سایت Chrome را به اشتراک می‌گذارد:

  • امتیاز دو برابر 0-100 است. بیشترین عدد در محدوده نشان دهنده سایتی است که کاربر به شدت با آن درگیر است و کمترین عدد نشان دهنده تعامل صفر است.
  • نمرات بر اساس مبدأ مشخص می شوند.
  • فعالیت در یک سایت امتیاز آن را تا حداکثر مقدار در روز افزایش می دهد.
  • پس از یک دوره عدم فعالیت، امتیاز شروع به پوسیدگی خواهد کرد.

امتیازات تعامل سایت Chrome برای چه مواردی استفاده می شود

Google در مورد معیارهای Chrome Site Engagement شفاف است زیرا پروژه Chromium منبع باز است. اسناد به صراحت مشخص می کند که معیارهای تعامل سایت چیست، سیگنال های استفاده شده، نحوه محاسبه آنها و اهداف مورد نظر آنها چیست. هیچ ابهامی در مورد عملکرد یا کاربرد آنها وجود ندارد. همه اینها با جزئیات ارائه شده است.

سه کاربرد اصلی برای امتیازهای تعامل سایت وجود دارد و هر سه به صراحت برای بهبود تجربه کاربر در مرورگرهای مبتنی بر Chromium هستند.

معیارهای تعامل سایت به صورت داخلی توسط مرورگر برای این سه هدف استفاده می شود:

  1. اولویت‌بندی منابع: منابعی مانند ذخیره‌سازی یا همگام‌سازی پس‌زمینه را به سایت‌هایی با تعامل بالاتر اختصاص دهید.
  2. فعال کردن ویژگی ها: آستانه هایی را برای فعال کردن ویژگی های خاص مرورگر (به عنوان مثال، بنرهای برنامه، پخش خودکار) تعیین کنید.
  3. مرتب‌سازی سایت‌ها: فهرست‌ها را سازمان‌دهی کنید، مانند سایت‌هایی که بیشترین استفاده را در صفحه برگه جدید دارند یا اینکه کدام برگه‌ها را وقتی حافظه کم است کنار بگذارید، بر اساس سطوح تعامل.

مستندات بیان می‌کند که امتیازات تعامل به طور خاص برای سه مورد استفاده فوق طراحی شده‌اند.

اولویت بندی منابع

اسناد گوگل توضیح می دهد که کروم منابع (مانند فضای ذخیره سازی) را به وب سایت ها بر اساس سطح تعامل سایت آنها اختصاص می دهد. به سایت هایی با امتیاز تعامل کاربر بالاتر، سهم بیشتری از این منابع در مرورگر خود داده می شود. هدف این است که مرورگر سایت هایی را که اهمیت بیشتری دارند یا اغلب توسط کاربر استفاده می شود، اولویت بندی می کند.

این چیزی است که مستندات می گوید:

“تخصیص منابع بر اساس نسبت تعامل کلی یک سایت (به عنوان مثال ذخیره سازی، همگام سازی پس زمینه)”

غذای آماده: یکی از دلایل امتیاز تعامل سایت، اولویت بندی منابع برای بهبود تجربه کاربر مرورگر است.

نقش معیارهای تعامل برای فعال کردن ویژگی ها

این بخش از مستندات توضیح می‌دهد که Chromium از امتیازهای تعامل سایت برای تعیین اینکه آیا برخی از ویژگی‌های مرورگر برای یک وب‌سایت فعال هستند یا خیر استفاده می‌کند. نمونه هایی از ویژگی ها عبارتند از بنرهای برنامه و پخش خودکار ویدیو.

معیارهای تعامل سایت برای تعیین اینکه آیا به ویدیوها اجازه پخش خودکار در یک سایت معین داده می‌شود یا خیر، در صورتی که سایت بالاتر از یک آستانه مشارکت خاص باشد، استفاده می‌شود. این کار با جلوگیری از پخش خودکار ویدیوهای مزاحم در سایت‌هایی که امتیاز تعامل پایینی دارند، تجربه کاربر را بهبود می‌بخشد.

این همان چیزی است که در اسناد آمده است:

«تنظیم نقاط قطع تعامل برای ویژگی‌ها (مانند بنر برنامه، پخش خودکار ویدیو، window.alert())»

غذای آماده: معیارهای تعامل سایت در تعیین اینکه آیا ویژگی‌های خاصی مانند پخش خودکار ویدیو فعال هستند یا خیر، نقش دارند. هدف از این معیار بهبود تجربه کاربر مرورگر است.

مرتب سازی سایت ها

این سند به صراحت می‌گوید که امتیازهای تعامل سایت برای رتبه‌بندی سایت‌ها برای عملکردهای مرورگر مانند حذف برگه‌ها (زمانی که حافظه کم است) یا ایجاد لیست‌هایی از سایت‌های پراستفاده در صفحه برگه جدید (NTP) استفاده می‌شود.

«مرتب‌سازی یا اولویت‌بندی سایت‌ها به ترتیب تعامل (مثلاً حذف برگه‌ها، فهرست پراستفاده‌شده در NTP)»

غذای آماده: مرتب‌سازی سایت‌ها بر اساس تعامل تضمین می‌کند که مهم‌ترین و پرتعامل‌ترین سایت‌های کاربر در مرورگر آنها اولویت دارند. همچنین قابلیت استفاده را از طریق مدیریت برگه ها و دسترسی سریع بهبود می بخشد تا با رفتار و تنظیمات کاربر مطابقت داشته باشد.

حریم خصوصی

مطلقاً هیچ چیزی وجود ندارد که نشان دهد جستجوی Google از این معیارهای تعامل سایت استفاده می کند. هیچ چیزی در اسناد به صراحت اشاره یا به طور ضمنی به اهداف دیگری برای معیارهای تعامل سایت اشاره نمی کند، به جز بهبود تجربه کاربر و قابلیت استفاده از مرورگر Chrome و دستگاه های مبتنی بر Chromium مانند Chromebook.

امتیازات تعامل محدود به یک دستگاه است. امتیازها بین دستگاه های یک کاربر به اشتراک گذاشته نمی شود.

در مستندات آمده است:

“امتیاز تعامل کاربر همگام سازی نمی شود، بنابراین تصمیمات اتخاذ شده در یک دستگاه خاص بر اساس فعالیت کاربران در آن دستگاه به تنهایی انجام می شود.”

امتیازات تعامل کاربر زمانی که کاربران در حالت ناشناس هستند بیشتر جدا می شوند:

هنگامی که در حالت ناشناس قرار دارید، تعامل سایت از نمایه اصلی کپی می‌شود و سپس اجازه داده می‌شود که به طور مستقل از بین برود و رشد کند. هیچ جریان اطلاعاتی از نمایه ناشناس به نمایه اصلی وجود نخواهد داشت. هنگامی که مرورگر خاموش می شود، اطلاعات ناشناس حذف می شوند.

امتیازهای تعامل کاربر با پاک شدن سابقه مرورگر حذف می شوند:

«نمرات تعامل با سابقه مرور پاک می‌شوند.

هنگامی که سرویس تاریخ URL ها را حذف می کند و متعاقباً گزارش می دهد که هیچ URL متعلق به آن مبدا در تاریخ باقی نمانده است، مبداها حذف می شوند.

اگر کاربر با سایت تعامل نداشته باشد، امتیاز تعامل برای یک وب سایت به مرور زمان کاهش می یابد. زمانی که امتیاز تعامل کاربر به موقع کاهش می یابد، به این حالت “زوال” می گویند. امتیازهای تعامل فراموش می‌شوند که ارتباط امتیازها و نحوه بهینه‌سازی مرورگر خود را برای قابلیت استفاده و تجربه کاربر بهبود می‌بخشد.

تأثیر امتیازهای تعامل کاربر که “به صفر می رسد” این است که URL ها به طور کامل از مرورگر حذف می شوند:

“هنگامی که امتیازها به صفر می رسد، URL ها پاک می شوند.”

غذای آماده: گوگل با این داده ها چه کاری می تواند انجام دهد؟

قابل درک است که برخی از افراد، هنگامی که با حقایقی در مورد معیارهای تعامل سایت کروم آشنا می شوند، می پرسند، “اگر گوگل از آن استفاده کند چه؟”

پرسیدن “چه می شود اگر” یک راه قدرتمند برای نوآوری و کشف چگونگی بهبود یا اختراع یک خدمات یا یک محصول است. با این حال، مبنا قرار دادن تصمیمات تجاری بر روی سؤالات حدس و گمان «چه می شد اگر» که با حقایق ثابت شده در تضاد هستند، معکوس است.

این معیارها صرفاً برای بهبود تجربه کاربر مرورگر و قابلیت استفاده هستند، امتیازها همگام نیستند و به دستگاه محدود می‌شوند، امتیازها در حالت ناشناس بیشتر جدا می‌شوند و هنگامی که کاربران از تعامل با یک سایت خودداری می‌کنند امتیازها کاملاً پاک می‌شوند.

این بدان معناست که این سوال، “اگر کروم سیگنال های تعامل سایت را با Google به اشتراک بگذارد چه می شود؟” در واقع هیچ مبنایی ندارد. هدف از این سیگنال ها و موارد استفاده مستند آنها کاملاً شفاف است و به خوبی درک می شود که به قابلیت استفاده مرورگر محدود می شود.

اسناد Chromium را بخوانید:

برای توسعه دهندگان > اسناد طراحی > تعامل سایت

تصویر ویژه توسط Shutterstock/Cast Of Thousands



منبع

مطالب مرتبط