نحوه ایجاد توضیحات متا عالی
توضیحات متا برای بهینه سازی جستجو مهم هستند. اگر به درستی انجام شود، کاربران را تشویق میکنند تا از صفحات نتایج جستجو کلیک کنند.
هدف ارائه خلاصه ای از صفحه وب است.
در دستورالعمل گوگل آمده است:
“تگ توضیحات متا صفحه به گوگل و سایر موتورهای جستجو خلاصه ای از آنچه صفحه درباره آن است می دهد.”
توضیحات متا مستقیماً بر رتبه بندی جستجو تأثیر نمی گذارد.
اما آنها نقشی در کمک به بازدیدکنندگان بالقوه سایت دارند تا بفهمند یک صفحه در مورد چیست، که می تواند تأثیر مثبتی بر ارجاعات جستجو داشته باشد.
در اینجا، یاد خواهید گرفت که چگونه توضیحات متا فوق العاده ای ایجاد کنید که به موتورهای جستجو کمک می کند محتوای صفحه شما را درک کنند و به جستجوگران انگیزه می دهد تا روی آن کلیک کرده و از وب سایت شما بازدید کنند.
توضیحات متا چیست؟
توضیحات متا یک تگ HTML (از نظر فنی، عنصر HTML نامیده میشود) است که خلاصهای از محتوای یک صفحه وب را به موتورهای جستجو و جستجوگران ارائه میدهد.
در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERP) در زیر عنوان صفحه نمایش داده می شود. URL، عنوان و توضیحات متا با هم چیزی را تشکیل می دهند که قطعه جستجو نامیده می شود.
مثال توضیحات متا
طبق گفته کنسرسیوم وب جهانی (W3C)، سازمان بین المللی که مسئول تعریف استانداردهای HTML است، توضیحات متا دارای سه کیفیت است.
سه ویژگی یک متا توصیف معتبر عبارتند از:
- کاربران میتوانند هر متنی را که میخواهند تایپ کنند، بدون هیچ محدودیتی، به شرطی که موضوع صفحه وب را توصیف کند.
- خلاصه باید برای استفاده توسط یک موتور جستجو مناسب باشد.
- در هر صفحه وب فقط یک متا توضیحات می تواند وجود داشته باشد.
گوگل توضیحات متا را بازنویسی می کند
قطعه جستجو می تواند حاوی توضیحات متا از یک صفحه وب یا متنی باشد که Google از قسمت قابل مشاهده خود صفحه وب انتخاب می کند.
دستورالعملهای گوگل بیان میکند که تنها در صورتی از توضیحات متا استفاده میکنند که دقیق باشد.
اگر فکر کنیم که توضیح دقیقتری نسبت به محتوای درون صفحه به کاربران ارائه میکند، گاهی اوقات گوگل از تگ از یک صفحه برای ایجاد یک قطعه در نتایج جستجو استفاده میکند.
بسته به دقت توضیحات متا، Google ممکن است توضیحات متا را برای صفحه وب شما بازنویسی کند که کاملاً با توضیحات متا در صفحه وب متفاوت باشد.
این چیز جدیدی نیست. گوگل سال ها پیش این فرآیند را خودکار کرد.
یک مطالعه در سال 2020 نشان داد که گوگل 70 درصد مواقع توضیحات متا را بازنویسی می کند.
اگر این درست است، آیا ممکن است ناشران توضیحات متا دقیقی ایجاد نمی کنند؟
چیزی که قابل بحث نیست این است که درک روش صحیح نوشتن توضیحات متا مهم است.
توضیحات متا در مقابل قطعات SERP
برخی از افراد به اشتباه از اصطلاحات «توضیحات متا» و «قطعه جستجو» به جای یکدیگر استفاده میکنند.
اما توضیحات متا و تکههای جستجو دو چیز متفاوت هستند.
توضیحات متا یک تگ HTML است که شما کنترل می کنید. شما می توانید توضیحات متا خود را ایجاد و بهینه کنید.
قطعات جستجو توضیحاتی هستند که گوگل برای صفحات وب شما نشان می دهد.
چرا توضیحات متا برای سئو مهم هستند؟
توضیحات متا به عنوان فاکتورهای رتبه بندی استفاده نمی شود.
بنابراین، امروزه چگونه باید از آنها استفاده کرد، چرا آنها مهم هستند؟
توضیحات متا می تواند با متقاعد کردن کاربران به اینکه صفحه وب حاوی اطلاعات مورد نظر آنها است، به افزایش کلیک، ترافیک، تبدیل احتمالی و درآمد کمک کند.
راهنمای Google برای بهترین شیوههای توصیف متا توصیه میکند از تگ توضیحات متا برای خلاصه کردن محتوای صفحه وب استفاده کنید.
اما همچنین استفاده از آن را برای متقاعد کردن کاربران به اینکه محتوا همان چیزی است که به دنبال آن هستند، پیشنهاد میکند.
“آنها مانند زمینی هستند که کاربر را متقاعد می کنند که صفحه دقیقاً همان چیزی است که آنها به دنبال آن هستند.”
هدف از سئو رتبه بندی سایت در بالای نتایج جستجو است.
آنچه که توضیحات متا را برای سئو مهم می کند این است که با متقاعد کردن کاربر برای کلیک کردن روی صفحه وب، رتبه برتر را به یک برد تبدیل می کند.
طول توضیحات متای توصیه شده یا ایده آل چیست؟
برای سالها بهترین روش استاندارد سئو در نظر گرفته میشود که توضیحات متا را در حدود ۱۶۰ تا ۱۶۵ کاراکتر (یا ۱۵۶ تا ۱۶۰ کاراکتر بسته به اینکه با چه کسی صحبت میکنید) حفظ شود.
دلیل این امر این است که این بهینه سازی به جلوگیری از کوتاه شدن توضیحات متا در نتایج جستجو کمک می کند.
اما گوگل از توضیحات متا برای درک بهتر صفحه وب استفاده می کند و محدودیتی برای طولانی بودن توضیحات متا وجود ندارد، اگرچه گوگل بیشتر از یک پاراگراف کوتاه را پیشنهاد نمی کند.
این چیزی است که گوگل توصیه می کند:
«تگ توضیحات متا صفحه به گوگل و سایر موتورهای جستجو خلاصه ای از موضوع صفحه را می دهد. … تگ توضیحات متا صفحه ممکن است یک یا دو جمله یا حتی یک پاراگراف کوتاه باشد.
سئوکاران توصیه می کنند که توضیحات متا را در یک محدوده تعیین شده بر اساس مقداری از توضیحات متا که گوگل می تواند در صفحه نتایج جستجو نشان دهد، نگه دارید.
گوگل می گوید مختصر باشید و به اندازه یک پاراگراف بنویسید.
استانداردهای W3C HTML بیان میکنند که هیچ محدودیتی وجود ندارد به غیر از اینکه یک «رشته آزاد» است، به این معنی که هیچ قانونی در مورد میزان استفاده از متن وجود ندارد.
اگر قرار است با آنچه گوگل توصیه میکند مطابقت داشته باشد، میتوان گفت که طول ایدهآل یک متا توضیحات تا زمانی است که باید صفحه وب را به طور دقیق خلاصه کنید، اما بیشتر از یک پاراگراف کوتاه نباشد.
در نهایت، از قضاوت خود استفاده کنید.
7 نکته نوشتن و بهترین روش برای توضیحات متا
1. در مورد رقبای خود تحقیق کنید
صرف نظر از صنعت شما، تحقیقات SERP به شما کمک می کند تا ببینید چه چیزی برای رقبای شما کار می کند بدون اینکه آنها را بازنویسی کنید – که ممکن است شما را برای نوشتن توضیحات متا بهتر ترغیب کند.
تحقیق در مورد اینکه کدام توضیحات متا با موفقیت در نتایج جستجو نشان داده شده اند و کدام یک توسط گوگل بازنویسی شده اند ممکن است به شما در درک بهتر روش صحیح انجام آن کمک کند.
برای انجام تحقیقات SERP به طور موثر:
مرحله 1: SERP ها را برای کلمه کلیدی هدفمند خود تحقیق کنید
می دانم گفتنش راحت تر از انجام دادن است. بررسی دستی هر نتیجه جستجو و شناسایی دقیقاً کریپتونیت رقیب شما می تواند زمان بر باشد.
دلیل اینکه ما به مسابقه نگاه می کنیم این است که معمولاً در مسابقه تکنیک هایی اجرا می شود که در حال حاضر کار می کنند.
مرحله 2: در مورد SERP ها برای رقابت شما و آنچه که انجام می دهند تحقیق کنید
در اینجا، شما نگاهی به رقابت خود بیندازید و متوجه می شوید که دقیقاً چه کاری برای برندهای خود انجام می دهند.
مرحله 3: آنها را با هم در یک صفحه گسترده قرار دهید و آنها را دنبال کنید
با استفاده از افزونه SEO Quake Google Chrome، میتوانید SERPهای Google را به سرعت و کارآمد به صفحهگسترده اکسل صادر کنید.
این به شما امکان می دهد تا آمار رقابت خود را حفظ کنید و آنها را به راحتی و کارآمد هر ماه بدون هزینه های ماهانه هنگفت دنبال کنید.
2. نقشه سفر مشتری خود را
سفر خرید بهینه مخاطبان هدف خود و آنچه در هر مرحله از قیف بازاریابی اتفاق می افتد را شناسایی کنید.
قیف بازاریابی بسته به بازار هدف شما می تواند بسیار متفاوت باشد، بنابراین اشتراک گذاری یک قیف دقیق برای دنبال کردن در اینجا بی نتیجه خواهد بود.
توضیحات متا خود را با توجه به یافته های خود هدف قرار داده و تنظیم کنید، اما همیشه خلاصه کردن دقیق موضوع صفحه وب را هدف نهایی قرار دهید.
3. از لحن و سبک منحصر به فرد برند خود استفاده کنید
هر برند باید لحن صدای منحصر به فردی داشته باشد که با هویت برند آن سازگار باشد. اینگونه است که برند به صورت آنلاین برای کاربران ظاهر می شود.
هر توضیحات متا باید به طور منحصر به فرد ساخته و متناسب با نحوه تقویت آن لحن صدا در اکوسیستم برند باشد.
شما از همان لحن صدایی که برای یک وب سایت مهدکودک استفاده می کنید برای یک وب سایت حقوق شرکتی استفاده نمی کنید، اینطور نیست؟
بنابراین، چرا از لحن صدایی استفاده می کنید که از صفحه به صفحه دقیقاً یکسان است؟
مزیت اصلی لحن صدا این است که به شخصیت های مختلف می رسد که کلمات کلیدی خاصی را هدف قرار می دهند.
با هدف قرار دادن پرسوناهای با نیت کاربر و ترکیب کلمات کلیدی با این تحقیق، میتوانید با سطحی از پیچیدگی و بهینهسازی به مخاطبان هدف خود دسترسی پیدا کنید که واقعاً طنین انداز است.
4. کلمات کلیدی را که مخاطبان شما واقعاً جستجو می کنند را درج کنید
گوگل معتقد است که از کلمات کلیدی در توضیحات متا برای اهداف رتبه بندی استفاده نمی کند. اما وقتی تحقیق SERP را انجام می دهید، چه چیزی را می بینید؟ کلمات کلیدی برجسته در توضیحات متا.
این چیزی است که می تواند خواننده شما را به مرتبط ترین نتیجه ای که پرس و جوی آنها را برآورده می کند جلب کند.
اگر توضیحات متا شما بهتر از هر نتیجه دیگری که ظاهر می شود، هدف آنها را برآورده کند، برنده کلیک خواهید شد.
5. از عناوین اجتماعی پرطرفدار استفاده کنید
بهعنوان یک خبره رسانههای اجتماعی، زمانی که میخواهید دقیقاً چه مواردی را برای مخاطبان خود انتخاب کنید و چه چیزهایی را بهخوبی دنبال نمیکنند، بهاحتمالزیاد در صنعت خود در حال پیشرفت هستید.
دنبال کردن حسابهای اینفلوئنسر و شرکتهای صنعتی باید بخشی از استراتژی شما باشد.
با یک قدم جلوتر، ارزیابی کنید که کدام موضوعات در حال حاضر در فضای شما پرطرفدار هستند و ببینید چه توضیحات متا برای نتایج بالاترین رتبه ظاهر می شود.
Google Trends، BuzzSumo، و موضوعات پرطرفدار در توییتر همگی مکانهای خوبی برای بررسی و دیدن مواردی هستند که ممکن است روند مرتبط با صنعت شما را بررسی کنند.
6. هدف جستجوی خاص
توضیحات متا تعمیم یافته و عبارات توخالی مانند “بهترین ویجت ها” و سایر صحبت های فروش می توانند مشتریان احتمالی را از بین ببرند.
این مهم است که اطمینان حاصل کنید که نتیجه شما چیزی است که قصد کاربر آنها را برای پرس و جو برآورده می کند.
شما می خواهید در مورد آنچه خوانندگان شما واقعاً دنبال آن هستند صحبت کنید، نه اینکه سعی کنید آنها را به قیف فروش خود متقاعد کنید.
7. توضیحات متا خود را برای محتوای قدیمیتر بهروزرسانی کنید
به روز رسانی محتوای قدیمی در یک وب سایت می تواند برای سایت مفید باشد و راهی عالی برای جذب جذابیت جدید برای صفحات قدیمی تر است.
همچنین، با تازه کردن توضیحات متا، میتوانید در نتیجه جذب بیشتری از رسانههای اجتماعی دریافت کنید.
اگر بهروزرسانی سیستماتیک تمام توضیحات متا خود را انجام دهید، میتوانید دوباره به اشتراک بگذارید و از پستهای قدیمیتر دیده شوید.
نمونه هایی از توضیحات متا عالی
بنابراین، یک توضیحات متا عالی چگونه به نظر می رسد؟
در اینجا چند نمونه هستند:
“درد و رنج برای قربانی در یک مورد آسیب شخصی بسیار واقعی است. در این آخرین پست وبلاگ درباره نحوه کاهش ناراحتی وکلای آسیبهای شخصی ما بیشتر بیاموزید.”
با فکر کردن به نیازهایتان، میتوانید کامپیوتری پیدا کنید که به شما کمک کند تمام کارهایی را که در حال حاضر دوست دارید انجام دهید و بیشتر. تکنسین های ما توضیح می دهند.»
«در یک ویجت به دنبال چه هستید؟ تکنسین های ویجت ما می توانند به شما کمک کنند تا بهترین مورد نیاز خود را پیدا کنید. اینها چیزهایی هستند که باید در ویجت ها به آنها توجه کنید.”
هر نوع توضیحات متا برای هر صنعت به خوبی کار نمی کند. اینجاست که آزمایش، ارزیابی نتایج شما و ایجاد تغییرات بر اساس آن نتایج وارد می شود.
توضیحات متا خود را به وب سایت و صفحه ای که برای کاربران شما طراحی شده است تنظیم کنید.
بهینه سازی توضیحات متا
اصول اولیه توضیحات متا که گوگل توصیه میکند، خلاصه کردن مطالب در مورد آن است، مختصر باشد اما از متنی که مناسب است استفاده کنید، و از آن فقط برای کلمات کلیدی استفاده نکنید.
همچنین توصیه می شود که توضیحات متا برای بازدیدکنندگان بالقوه سایت جذاب باشد.
در حالی که روش سنتی سئو از توضیحات متا برای کلمات کلیدی و فراخوانی برای اقدام استفاده می کند، طبق گوگل و W3C این بهترین روش نیست.
بهترین روش برای توضیحات متا این است که موضوع صفحه وب را به گونه ای خلاصه کنید که بازدیدکنندگان بالقوه سایت مطمئن باشند که پاسخ آنها تنها با یک کلیک فاصله دارد.
تصویر ویژه: پائولو بوبیتا/ژورنال موتور جستجو