نکته سئو گوگل برای رفع URL های متعارف
جان مولر از گوگل به سوالی در لینکدین در مورد اینکه گوگل چگونه نسخههای متعارف را انتخاب میکند، پاسخ داد و در مورد اینکه سئوکاران و ناشران چه کاری میتوانند انجام دهند تا گوگل را تشویق کنند که چگونه URL مناسب را انتخاب کند، مشاوره ارائه کرد.
URL متعارف چیست؟
در شرایطی که چندین URL (آدرس های چندین صفحه وب) دارای محتوای یکسانی هستند، Google یک URL را انتخاب می کند که نماینده همه صفحات باشد. صفحه انتخاب شده به عنوان URL متعارف نامیده می شود.
Google Search Central اسنادی را منتشر کرده است که توضیح میدهد چگونه SEO و انتشارات میتوانند ترجیح خود را در مورد URL استفاده کنند. هیچ یک از این روش ها گوگل را مجبور به انتخاب URL ترجیحی نمی کند، آنها عمدتا به عنوان یک اشاره قوی عمل می کنند.
سه راه برای نشان دادن URL متعارف وجود دارد:
- هدایت مجدد صفحات تکراری به URL ترجیحی (یک سیگنال قوی)
- برای مشخص کردن URL ترجیحی (سیگنال قوی) از ویژگی پیوند rel=canonical استفاده کنید.
- URL ترجیحی را در نقشه سایت فهرست کنید (سیگنال ضعیف)
برخی از اسناد متعارف سازی گوگل به اشتباه به rel=canonical به عنوان عنصر پیوند اشاره می کند. برچسب پیوند، ، عنصر است. rel=canonical یک ویژگی عنصر پیوند است. Google همچنین rel=canonical را یک حاشیهنویسی مینامد، که ممکن است راهی داخلی باشد که گوگل به آن اشاره میکند، اما روش مناسبی برای اشاره به rel=canonical نیست (این یک ویژگی HTML عنصر پیوند است).
دو چیز مهم وجود دارد که باید در مورد عناصر و ویژگی های HTML بدانید:
- عناصر HTML بلوک های سازنده برای ایجاد یک صفحه وب هستند.
- ویژگی HTML چیزی است که اطلاعات بیشتری در مورد آن بلوک ساختمانی (عنصر HTML) اضافه می کند.
مستندات HTML شبکه توسعه دهنده موزیلا (یک منبع معتبر برای مشخصات HTML) اشاره می کند که “پیوند” یک HTML است عنصر و اینکه “rel=” یک است ویژگی از عنصر پیوند
شخصی دفترچه راهنما را خواند اما هنوز سؤالاتی دارد
شخصی که اسناد گوگل را می خواند که سه راه بالا را برای تعیین یک متعارف فهرست می کند، همچنان سوالاتی داشت، بنابراین آن را در لینکدین پرسید.
وی در سوال خود به این مستندات به عنوان “doc” اشاره کرد:
سند ذکر شده چندین راه را برای تعیین یک URL متعارف پیشنهاد می کند.
1. اضافه کردن برچسب در
بخش دیگری از صفحه، 2. از طریق نقشه سایت و غیره.
بنابراین، اگر فقط نکته 2 از موارد فوق را در نظر بگیریم.
این بدان معناست که نقشه سایت – از نظر فنی شامل تمام پیوندهای متعارف یک وب سایت است.
پس چرا در برخی موارد، چند URL در نقشه سایت می گویند: «تکراری بدون استاندارد انتخاب شده توسط کاربر». ؟”
همانطور که در بالا اشاره کردم، اسناد گوگل می گوید که نقشه سایت یک سیگنال ضعیف است.
گوگل از سیگنال های بیشتری برای متعارف سازی استفاده می کند
پاسخ جان مولر نشان می دهد که گوگل از عوامل یا سیگنال های بیشتری نسبت به آنچه که به طور رسمی مستند شده است استفاده می کند.
او توضیح داد:
«اگر سیستمهای Google میتوانند تشخیص دهند که صفحات به اندازهای مشابه هستند که بتوان روی یکی از آنها تمرکز کرد، ما از فاکتورهای فهرستشده در آن سند (و بیشتر) استفاده میکنیم تا مشخص کنیم روی کدام یک تمرکز کنیم.»
پیوند داخلی یک عامل متعارف است
مولر در ادامه توضیح داد که از پیوندهای داخلی می توان برای دادن سیگنال قوی به گوگل استفاده کرد که نشانی اینترنتی ترجیح داده شده است.
مولر اینگونه پاسخ داد:
“اگر ترجیح قوی دارید، بهتر است این اولویت را بسیار واضح نشان دهید، با اطمینان از اینکه همه چیز در سایت شما این اولویت را بیان می کند – از جمله لینک-rel-canonical در سر، نقشه های سایت، لینک های داخلی و غیره.”
وی سپس اینگونه ادامه داد:
وقتی نوبت به جستجو میرسد، یکی از صفحاتی که سیستمهای گوگل روی آن تمرکز میکنند چندان اهمیتی ندارد، همه آنها به طور مشابه در جستجو نشان داده میشوند. URL دقیق نشان داده شده بیشتر به کاربر (که ممکن است آن را ببیند) و صاحب سایت (که ممکن است بخواهد آن URL را نظارت و ردیابی کند) مربوط می شود.
غذای آماده
در تجربه من این غیر معمول نیست که یک وب سایت بزرگ حاوی لینک های داخلی قدیمی است که به URL اشتباه اشاره می کنند. گاهی اوقات این پیوندهای داخلی قدیمی نیستند که علت آن هستند، بلکه 301 تغییر مسیر از یک صفحه قدیمی به آدرس اینترنتی دیگری است که کانونی ترجیحی نیست. این همچنین میتواند منجر به انتخاب یک URL توسط Google شود که توسط ناشر ترجیح داده نمیشود.
اگر گوگل URL اشتباهی را انتخاب می کند، ممکن است مفید باشد که کل سایت را بخزد (مانند Screaming Frog) و سپس به الگوهای پیوند داخلی و همچنین تغییر مسیرها نگاه کنید زیرا ممکن است لینک های داخلی فراموش شده در عمق وب سایت پنهان شده باشند. یا تغییر مسیرهای زنجیره ای به URL اشتباه باعث می شود Google URL اشتباه را انتخاب کند.
اسناد گوگل همچنین خاطرنشان میکند که پیوندهای خارجی به صفحه اشتباه میتواند روی صفحهای که گوگل به عنوان صفحه متعارف انتخاب میکند، تأثیر بگذارد، بنابراین این یکی دیگر از مواردی است که باید بررسی شود تا چرا URL اشتباه رتبهبندی شده است.
نکته مهم در اینجا این است که اگر روشهای استاندارد مشخص کردن canonical کار نمیکنند، ممکن است یک پیوند خارجی، یا پیوند داخلی ناخواسته، یا یک تغییر مسیر فراموش شده وجود داشته باشد که باعث میشود گوگل URL اشتباهی را انتخاب کند. یا همانطور که جان مولر پیشنهاد کرد، افزایش تعداد پیوندهای داخلی به URL ترجیحی ممکن است به Google در انتخاب URL ترجیحی کمک کند.
بحث لینکدین را اینجا بخوانید:
سوال من – سند ذکر شده چندین راه را برای تعیین یک URL متعارف پیشنهاد می کند
تصویر ویژه توسط Shutterstock/Cast Of Thousands