چرا GA4 گزارش ترافیک بالاتری نسبت به GSC دارد؟
مراکز سؤال امروز در مورد تفاوت در Google Analytics 4 و اندازه گیری کنسول جستجوی Google:
وی گفت: “من در حال کمک به یک مسئله گیج کننده در Google Analytics 4 (GA4) هستم. ما طی یک دوره چهار روزه یک افزایش ناگهانی و غیر قابل توضیح در ترافیک را تجربه کرده ایم ، اما با کمال تعجب ، کنسول جستجوی Google (GSC) هیچ داده مربوطه را نشان نمی دهد.
ناهنجاری مخصوص ترافیک جستجوی ارگانیک است و فقط بر صفحه اصلی ما تأثیر می گذارد. من از بینش هایی که می توانید در مورد آنچه ممکن است باعث این اختلاف شود ، بسیار قدردانی می کنم. “
چرا GA4 و GSC شماره های مختلف ترافیک را گزارش می کنند
این یک سؤال بسیار جالب و متداول در مورد داده های Google Analytics 4 و Google Search Console است.
آنها هر دو محصول Google هستند ، بنابراین می توانید فرض کنید که داده های آنها سازگار است. با این حال ، اینطور نیست و به دلایل بسیار خوبی.
بیایید نگاهی به تفاوت های این دو بیندازیم.
واسطه ترافیک
Google Analytics تعامل کاربر را با یک خاصیت دیجیتال اندازه گیری می کند. بسیار قابل تنظیم است و حتی می تواند ورودی های داده را بپذیرد.
کنسول جستجوی Google مروری بر عملکرد وب سایت شما در جستجوی Google ارائه می دهد.
این بدان معنی است که Google Analytics 4 در حال اندازه گیری ترافیک از انواع منابع از جمله کمپین های جستجوی پولی ، خبرنامه های ایمیل ، تبلیغات نمایش و بازدیدهای مستقیم است.
کنسول جستجوی Google از نظر دامنه بسیار باریک تر است ، زیرا فقط در مورد ترافیک جستجوی Google گزارش می کند.
منابع ارگانیک
یکی دیگر از تفاوت های مهم که باید به خاطر بسپارید این است که هنگام گزارش در مورد ترافیک ارگانیک ، Google Analytics تمام منابع مشخص شده به عنوان “جستجوی ارگانیک” را بررسی می کند ، که شامل سایر موتورهای جستجوگر مانند بینگ ، ناور و یاندکس نیز می شود.
این بدان معناست که مگر اینکه به Google Analytics 4 دستور دهید تا منابع جستجوی ارگانیک را فقط به Google فیلتر کنند ، بین این دو برنامه تعداد بسیار متفاوتی را مشاهده خواهید کرد.
کلیک و جلسات
دو معیار قابل مقایسه با “Sessions” Google Analytics 4 و “کلیک های” کنسول جستجوی Google است. با این حال ، آنها معیارهای یکسان نیستند.
هنگامی که کاربر یا برنامه شما را در پیش زمینه باز می کند یا صفحه ای از وب سایت شما را مشاهده می کند ، “جلسه” در GA4 محاسبه می شود. یک جلسه ، به طور پیش فرض ، فقط 30 دقیقه طول می کشد ، اگرچه این امر از طریق پیکربندی شما از GA4 قابل تغییر است.
هنگامی که کاربر بر روی پیوندی که در Google Search (در سراسر وب ، تصاویر ، یا فیلم و از جمله اخبار و کشف) کلیک می کند ، “کلیک” در کنسول جستجوی Google شمارش می شود.
دلایل کلیک بالاتر GSC از جلسات GA4
همانطور که می توانید تصور کنید ، این تفاوت های کوچک اما مهم در روش های فنی این دو معیار می تواند تأثیر قابل توجهی در حجم نهایی گزارش شده داشته باشد.
دلایل دیگری وجود دارد که می تواند بر تعداد نهایی تأثیر بگذارد.
به طور معمول ، ما می بینیم که “کلیک” کنسول جستجوی Google از “جلسات” ارگانیک Google Analytics از Google بالاتر است.
بیایید فرض کنیم کاربر روی لیست جستجوی ارگانیک در جستجوی Google کلیک می کند و به صفحه وب که به آن پیوند می یابد می رسد. چه چیزی در سناریوهای مختلف ثبت می شود؟
کوکی ها
این یک عامل متمایز است که با تغییر قوانین پیرامون سیاست های کوکی ، برجسته تر می شود.
GA4 برای ردیابی تعامل کاربر با یک وب سایت ، کوکی ها را پذیرفته است ، در حالی که GSC چنین نمی کند.
این بدان معناست که یک کاربر ممکن است روی نتیجه جستجوی ارگانیک در جستجوی Google کلیک کند ، که به عنوان “کلیک” در کنسول جستجوی Google ثبت می شود ، به صفحه وب می رسد ، اما کوکی ها را نمی پذیرد. این بدان معناست که یک کلیک در کنسول جستجوی Google ثبت شده است اما هیچ جلسه ای در Google Analytics 4 ثبت نشده است.
جاذب
اگر JavaScript در وب سایت مسدود شود ، GA4 کار نخواهد کرد ، در حالی که GSC برای ردیابی کلیک به کد سایت شما اعتماد نمی کند ، بلکه بر اساس داده های سمت موتور جستجو است. بنابراین ، به ثبت نام کلیک ادامه خواهد داد.
اگر JavaScript به نوعی مسدود شود ، این امر دوباره منجر به ثبت کلیک در کنسول جستجوی Google می شود ، اما هیچ جلسه ای در Google Analytics 4 ثبت نشده است.
مسدود کننده های تبلیغاتی
اگر کاربر از یک مسدود کننده تبلیغ استفاده کند ، ممکن است Google Analytics 4 را سرکوب کند و از ثبت جلسه جلوگیری کند.
با این حال ، از آنجا که کنسول جستجوی Google تحت تأثیر مسدود کننده های تبلیغ قرار نمی گیرد ، باز هم کلیک را ثبت می کند.
رمز پیگیری
Google Analytics 4 فقط صفحاتی را که کد ردیابی GA4 روی آنها نصب شده است ، ردیابی می کند.
اگر URL کاربر از نتایج جستجوی Google کلیک کند ، حاوی کد ردیابی نیست ، کنسول جستجوی Google همچنان کلیک را ثبت می کند ، اما Google Analytics جلسه را ثبت نمی کند.
فیلترها و بخشها
GA4 اجازه می دهد تا فیلتر و بخش هایی تنظیم شود که می تواند برخی از بازدیدها را تخفیف دهد یا آنها را مجدداً طبقه بندی کند و از منبع یا رسانه دیگری استفاده کند.
کنسول جستجوی Google اجازه این کار را نمی دهد. این بدان معناست که اگر کاربر روی یک URL کلیک کند و رفتاری را نشان دهد که آن را در یک فیلتر گرفتار می کند ، ممکن است Google Analytics آن جلسه را حساب نکند ، یا ممکن است آن را به عنوان یک منبع غیر از Google دوباره طبقه بندی کند.
در این مثال ، کنسول جستجوی Google کلیک را ثبت می کند ، اما Google Analytics 4 ممکن است جلسه را ثبت نکند ، یا ممکن است آن را به عنوان یک منبع یا رسانه متفاوت ثبت کند.
به همین ترتیب ، اگر حساب GA4 شما دارای بخش های تنظیم شده است و اینها در طی فرایند گزارش به درستی مدیریت نمی شوند ، ممکن است متوجه شوید که فقط در حال گزارش زیر مجموعه ای از داده های ارگانیک Google خود هستید ، حتی اگر داده های کامل توسط Google Analytics 4 به درستی ضبط شده باشد.
چرا GA4 ممکن است جلسات بیشتری را نسبت به کلیک های GSC گزارش دهد
در مورد شما ، شما ذکر کرده اید که فقط شاهد افزایش ترافیک جستجوی ارگانیک به صفحه اصلی خود بوده اید. بیایید به برخی از دلایل بالقوه ای که ممکن است در این مورد نگاه کنیم.
معناشناسی
من می خواهم با نگاه کردن به فنی ها شروع کنم. شما مشخص نکرده اید که از چه متریک استفاده می کنید تا “ترافیک” در Google Analytics 4 را تعیین کنید.
به عنوان مثال ، اگر از “نمایش صفحه” استفاده می کنید ، این یک معیار از نزدیک با کنسول جستجوی Google “کلیک” نخواهد بود ، زیرا می تواند در هر جلسه چندین صفحه مشاهده شود.
با این حال ، اگر به “جلسات” نگاه می کنید ، این قابل مقایسه تر است.
همچنین ، شما مشخص نکرده اید که آیا شما فیلتر شده اید تا فقط به عنوان منبع ترافیک ارگانیک به Google نگاه کنید ، یا اینکه ممکن است موتورهای جستجوگر دیگری را نیز به عنوان منبع در نظر بگیرید.
این بدان معناست که شما به احتمال زیاد جلسات بسیار بالاتری را در Google Analytics گزارش می کنید ، زیرا کنسول جستجوی Google فقط در مورد کلیک های Google گزارش می دهد.
مسائل پیگیری
من با نگاهی به نحوه تنظیم ردیابی در سایت شما شروع می کنم. این ممکن است که شما به طور نادرست ردیابی متقابل دامنه را تنظیم کرده باشید ، یا چیزی وجود دارد که باعث می شود کد ردیابی شما دو بار آتش سوزی کند ، فقط در صفحه اصلی.
این می تواند باعث شود جلسات تورم در حساب Google Analytics 4 شما ثبت شود.
حوزه چندگانه
روشی که شما ویژگی های Google Analytics 4 خود را تنظیم کرده اید ممکن است کاملاً متفاوت از حساب کنسول جستجوی Google شما باشد.
در GA4 ، می توان چندین دامنه را در زیر یک نمای ترکیب کرد ، در حالی که در GSC ، شما نمی توانید.
به عنوان مثال ، اگر شما یک مارک با چندین CCTLD مانند مثال. com ، به عنوان مثال .fr ، مثال. co.uk دارید ، در این صورت شما به عنوان ویژگی های جداگانه در کنسول جستجوی Google مشخص خواهید شد.
با این حال ، در Google Analytics 4 ، می توان همه این وب سایت ها را برای نشان دادن ترافیک کلی وب سایت یک مارک تجاری ترکیب کرد.
ممکن است در نگاه اول هنگام نگاه به ترافیک صفحه اصلی خود آشکار نباشد ، زیرا احتمالاً فقط یک ردیف را با “/” به عنوان URL گزارش شده مشاهده خواهید کرد.
هنگامی که “نام میزبان” را به عنوان یک ستون اضافی در آن گزارش ها اضافه می کنید ، به جای یک ردیف صفحه اصلی ترکیبی ، از صفحه اصلی هر CCTLD به شما نشان داده می شود.
در این مثال ، ممکن است که شما در حال مشاهده حساب کنسول جستجوی Google برای یکی از CCTLD های خود ، به عنوان مثال ، به عنوان مثال.
طول یک جلسه استاندارد
Google Search Console کلیک از جستجوی Google. خیلی فراتر از آن سفر اولیه از SERP به صفحه وب نیست. به همین ترتیب ، واقعاً گزارش می دهد که چگونه کاربران از جستجوی ارگانیک به صفحه وب خود رسیده اند.
Google Analytics 4 در جستجوی رفتار کاربر در سایت شما نیز است. این بدان معناست که همچنان به دنبال حرکت یک کاربر در هنگام حرکت در سایت شما خواهد بود.
همانطور که گفته شد ، به طور پیش فرض ، Google Analytics 4 فقط 30 دقیقه یک جلسه را ردیابی می کند مگر اینکه تعامل دیگری رخ دهد.
اگر یک کاربر به وب سایت شما حرکت کرده ، در صفحه اصلی فرود آمد و سپس یک ساعت تماس تلفنی گرفت ، ممکن است آنها به مدت 30 دقیقه در صفحه اصلی شما کمرنگ شوند.
سپس ، هنگامی که آنها به رایانه خود باز می گردند و از صفحه اصلی شما به صفحه دیگری حرکت می کنند ، با شروع جلسه دوم حساب می شود.
به احتمال زیاد در این سناریو ، جلسه دوم به Direct/None نسبت داده می شود ، اما ممکن است مواردی وجود داشته باشد که Google Analytics 4 بتواند منبع ارجاع قبلی را شناسایی کند.
با این حال ، بعید به نظر می رسد که این امر باعث ایجاد سنبله ناگهانی در ترافیک ارگانیک شود که در صفحه اصلی خود متوجه شده اید.
رباتها تقلید گوگل
به خوبی ممکن است Google Analytics 4 مجبور شود به دلیل ورود به یک منبع جستجوی ارگانیک به دلیل تقلب در ربات ، اطلاعات ارجاع یک موتور جستجو ، ترافیک صفحه فرود را به طور نادرست طبقه بندی کند.
کنسول جستجوی Google به دلیل نحوه ضبط تعامل از جستجوی Google به وب سایت شما ، در فیلتر این ترافیک جعلی بهتر است.
اگر با این مراجعه کننده به Google Google ، تعداد زیادی از رباتها که از صفحه اصلی شما بازدید می کنند وجود داشته باشد ، ممکن است آنها به اشتباه توسط Google Analytics 4 به عنوان بازدید کنندگان اصلی از Google Search شمرده شوند.
UTM های نادرست طبقه بندی شده
ردیابی UTM اغلب در کمپین های رسانه ای پولی استفاده می شود تا با دقت بیشتری به کمپین های مختلف اختصاص یابد.
این بازاریابان را قادر می سازد تا در صورت کلیک بر روی آگهی آنها ، ترافیک متوسط ، منبع و کمپین را که از آن ترافیک به وجود آمده است ، مشخص کنند. با این حال ، اشتباهات اتفاق می افتد ، و اغلب اوقات ، UTM ها به طور نادرست تنظیم می شوند ، که باعث تغییر غیرقابل برگشت ترافیک می شود.
در این مثال ، اگر یکی از اعضای تیم شما در حال آزمایش یک کمپین جدید یا شاید استفاده از UTM به عنوان بخشی از یک تست تقسیم داخلی باشد ، ممکن است آنها به جای مقدار صحیح “ارگانیک” را به اشتباه به عنوان رسانه مشخص کرده اند.
به همین ترتیب ، هنگامی که کاربر روی تبلیغات کلیک می کند یا در آزمون تقسیم شرکت می کند ، بازدید آنها به جای منبع صحیح ممکن است به عنوان ارگانیک نادرست باشد.
اگر تیم شما در حال آزمایش چیزی است و از UTM نادرست استفاده کرده است ، این امر باعث افزایش ناگهانی ترافیک ارگانیک به صفحه اصلی شما می شود.
UTMS از این طریق بر کنسول جستجوی Google تأثیر نمی گذارد ، بنابراین ترافیکی که در Google Analytics 4 به صورت نادرست توزیع می شود ، در کنسول جستجوی Google به عنوان یک کلیک ارگانیک ثبت نمی شود.
خلاصه
دلایل بی شماری وجود دارد که چرا Google Analytics 4 ممکن است حجم متفاوتی از جلسات صفحه اصلی را نسبت به Google Search Console گزارش های صفحه اصلی گزارش کند.
هنگام استفاده از این دو منبع داده ، بهتر است تشخیص دهید که آنها در مورد معیارهای مشابه اما دقیقاً مشابه نیستند.
همچنین عاقلانه است که تشخیص دهیم که Google Analytics 4 می تواند بسیار سفارشی شود ، اما تنظیم نادرست ممکن است منجر به اختلاف داده ها شود.
بهتر است هنگام کار بر روی سئو از این دو ابزار در رابطه استفاده کنید تا وسیع ترین نمای ممکن از عملکرد جستجوی ارگانیک خود را به شما ارائه دهد.
منابع بیشتر:
تصویر برجسته: پائولو بابیتا/مجله موتور جستجو