چگونه از نمودار دانش محتوای خود برای حمایت از استراتژی بازاریابی خود استفاده کنید
نمودارهای دانش برای مدت طولانی وجود داشته اند و در سایت های رسانه های اجتماعی، مؤسسات میراث فرهنگی و سایر شرکت ها ارزشمند بوده اند.
نمودار دانش مجموعه ای از روابط بین موجودیت ها است که با استفاده از یک واژگان استاندارد تعریف شده است.
این داده ها را به روشی معنادار ساختار می دهد و کارایی و دقت بیشتری را در بازیابی اطلاعات ممکن می سازد.
به عنوان مثال، لینکدین از یک نمودار دانش برای ساختار و اتصال داده های مربوط به اعضا، مشاغل، عناوین و سایر موجودیت های خود استفاده می کند. از نمودار دانش خود برای بهبود سیستم های توصیه، ویژگی های جستجو و سایر محصولات خود استفاده می کند.
نمودار دانش Google یکی دیگر از نمودارهای دانش شناخته شده است که پانل های دانش و تجربه جستجوی امروزی ما را تقویت می کند.
در سالهای اخیر، بهویژه نمودارهای دانش محتوا به دلیل افزایش تجربههای جستجوی مبتنی بر سئوی معنایی و هوش مصنوعی در صنعت بازاریابی محبوبیت فزایندهای پیدا کردهاند.
نمودار دانش محتوا چیست؟
نمودار دانش محتوا نوعی گراف دانش تخصصی است.
این یک لایه داده ساختاریافته و قابل استفاده مجدد از موجودیت های موجود در وب سایت شما، ویژگی های آنها و ارتباط آنها با سایر موجودات در وب سایت شما و فراتر از آن است.
در یک نمودار دانش محتوا، موجودیتهای موجود در وبسایت شما و روابط آنها را میتوان با استفاده از یک واژگان استاندارد شده مانند Schema.org تعریف کرد و به عنوان چارچوب شرح منابع (RDF) سهگانه بیان کرد.
سهگانههای RDF بهعنوان عبارات «موضوع – محمول – شی» نشان داده میشوند و نشان میدهند که چگونه یک موجودیت (موضوع) با موجودیت دیگری یا یک مقدار ساده (شیء) از طریق یک ویژگی خاص (مقدم) مرتبط است.
به عنوان مثال، من، مارتا ون برکل، برای Schema App کار می کنم. این به صورت متن ساده در وبسایت ما بیان شده است، و ما میتوانیم از Schema.org برای بیان آن در JSON-LD استفاده کنیم، که به ماشینها اجازه میدهد تا عبارات RDF در مورد موجودیتها را درک کنند.

محتوای وب سایت شما پر از موجودیت هایی است که به یکدیگر مرتبط هستند.
هنگامی که از Schema Markup برای توصیف موجودیت های موجود در سایت خود و روابط آنها با سایر نهادها استفاده می کنید، اساساً آنها را به صورت سه گانه RDF بیان می کنید که نمودار دانش محتوای شما را تشکیل می دهد.
مطمئناً، ممکن است فرآیند را کمی ساده کنیم، زیرا چند مرحله دیگر برای ایجاد نمودار دانش محتوا وجود دارد.
اما قبل از شروع ساختن یک نمودار دانش محتوا، باید بدانید که چرا در حال ساختن آن هستید و تیم شما چگونه می تواند از آن بهره مند شود.
نمودارهای دانش محتوا باعث درک معنایی موتورهای جستجو می شود
در چند سال گذشته، موتورهای جستجو از جستجوی لغوی به معنایی تغییر کرده اند. این به معنای تطابق کمتر کلمات کلیدی و تطابق بیشتر موجودیت های مرتبط است.
این درک معنایی در عصر موتورهای جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی مانند Gemini، SearchGPT و دیگران سودمندتر است.
نمودار دانش محتوای شما تمام روابط بین موجودیتهای موجود در وبسایت شما و در سراسر وب را نشان میدهد، که به موتورهای جستجو زمینه و درک بیشتری از موضوعات و نهادهای ذکر شده در وبسایت شما ارائه میدهد.
همچنین میتوانید موجودیتهای موجود در نمودار دانش محتوای خود را با موجودیتهای شناخته شده موجود در پایگاههای دانش معتبر خارجی مانند ویکیپدیا، ویکیداده و نمودار دانش Google مرتبط کنید.
این به عنوان پیوند نهاد شناخته می شود و می تواند زمینه بیشتری را به موجودیت های ذکر شده در سایت شما اضافه کند و آنها را بیشتر ابهام کند.

نمودار دانش محتوای شما در نهایت به موتورهای جستجو این امکان را میدهد تا ارتباط محتوای شما را با عبارت جستجوی کاربر بهصراحت درک کنند، که منجر به نتایج جستجوی دقیقتر و مفیدتر برای کاربران و ترافیک واجد شرایط برای سازمان شما میشود.
نمودارهای دانش محتوا می توانند توهمات هوش مصنوعی را کاهش دهند
فراتر از سئو، نمودارهای دانش محتوا نیز برای بهبود عملکرد هوش مصنوعی بسیار مهم هستند. از آنجایی که کسبوکارها از فناوریهای هوش مصنوعی بیشتری مانند چت رباتهای هوش مصنوعی استفاده میکنند، مبارزه با توهم هوش مصنوعی اکنون یک عامل کلیدی برای موفقیت است.
در حالی که مدلهای زبان بزرگ (LLM) میتوانند از الگوها و احتمالات برای تولید پاسخ استفاده کنند، اما فاقد توانایی بررسی واقعیت هستند و در نتیجه پاسخهای اشتباه یا گمانهزنی به دست میآیند.
از سوی دیگر، نمودارهای دانش محتوا از منابع داده قابل اعتماد مانند وب سایت شما ساخته می شوند و از اعتبار و دقت اطلاعات اطمینان می دهند.
این به این معنی است که نمودار دانش محتوایی که برای ایجاد سئو ایجاد کردهاید، میتواند برای پایهگذاری LLMها در دانش ساختاریافته، تأیید شده و خاص دامنه مورد استفاده مجدد قرار گیرد و خطر توهم را کاهش دهد.
نمودارهای دانش محتوا ریشه در اطلاعات واقعی در مورد نهادهای مرتبط با سازمان شما دارند و آنها را به منبع داده ای عالی برای بینش محتوا تبدیل می کند.
نمودارهای دانش محتوا می توانند استراتژی های محتوا را هدایت کنند
محتوای باکیفیت یکی از ارکان سئو عالی است. با این حال، بازاریابهای محتوا اغلب با کشف این که شکافها در محتوای موجودشان در مورد نهادها و موضوعاتی که میخواهند برای آنها ترافیک ایجاد کنند، به چالش کشیده میشوند.
نمودارهای دانش محتوا این توانایی را دارند که تیم های محتوا را با دیدی کل نگر از موجودیت های خود ارائه دهند تا بینش مفیدی برای اطلاع رسانی استراتژی محتوای خود به دست آورند. بیایید عمیق تر شیرجه بزنیم.
دیدی جامع از موجودیت ها در سراسر محتوای خود دریافت کنید
به طور سنتی، تیم های بازاریابی محتوا به صورت دستی حسابرسی می کنند یا از صفحه گسترده یا پایگاه داده رابطه ای (جدول، ردیف و ستون) برای مدیریت محتوای خود استفاده می کنند. مشکل یک پایگاه داده رابطهای، فقدان معنای معنایی آن است.
به عنوان مثال، یک جدول می تواند عنوان، URL، نویسنده، توضیحات متا، تعداد کلمات و موضوع یک مقاله را نشان دهد. با این حال، نمی تواند موجودیت های ذکر شده در مقاله متن ساده را بگیرد.
اگر می خواهید بدانید در کدام صفحات وب سایت شما در حال حاضر به محصول قدیمی اشاره شده است که دیگر ارائه نمی کنید، شناسایی این صفحات سخت و بسیار دستی است.
از سوی دیگر، نمودارهای دانش محتوا، یک سیستم دسته بندی چند بعدی را برای محتوای شما فراهم می کند.
هنگامی که با استفاده از واژگان Schema.org ساخته میشود، انواع و ویژگیهای دقیق به شما امکان میدهد تا ارتباطات بین محتوای مختلف را بر اساس موجودیتها و طبقهبندی ثبت کنید.
به عنوان مثال، یک پست وبلاگ در وب سایت شما احتمالاً در نمودار دانش محتوای شما به عنوان یک BlogPosting با ویژگی هایی مانند نویسنده، ناشر، ذکرها، datePublished، dateModified، مخاطبان، نقل قول ها و موارد دیگر نشان داده می شود.
این ویژگی ها مقاله وبلاگ شما (یک موجودیت) را به سایر نهادهایی که در سایت خود تعریف کرده اید متصل می کند. نویسنده یک مقاله خاص شخصی است که ممکن است در صفحه نویسنده تعریف کرده باشید.
مقاله شما ممکن است به محصول یا خدماتی اشاره کند که در صفحات دیگر سایت خود تعریف کرده اید.

برای تیمهای بازاریابی که باید حجم زیادی از محتوا را مدیریت کنند، ساختاردهی محتوای شما در یک نمودار دانش محتوا میتواند دید جامعتری از محتوا و موجودیتهایتان به شما بدهد.
شما به راحتی می توانید یک ممیزی محتوا انجام دهید تا بدون ممیزی دستی سایت یا به روز رسانی صفحه گسترده، متوجه شوید چه چیزی در وب سایت شما وجود دارد.
این در عوض، شما را قادر می سازد تا تحلیل محتوا را به راحتی انجام دهید و بینش عمیق تری نسبت به محتوای خود داشته باشید.
بینش عمیق تری نسبت به محتوای خود داشته باشید
با یک دید جامع ارائه شده توسط نمودار دانش محتوای خود، می توانید به راحتی محتوا و نهادهای خود را برای شناسایی شکاف ها و فرصت ها برای بهبود استراتژی محتوای خود ممیزی کنید.
مثال 1: شما می خواهید EEAT خود را برای نویسندگان خاصی در سایت خود تقویت کنید. نمودار دانش محتوای شما نشان می دهد:
- تمام محتوایی که این نویسنده ایجاد، ویرایش یا مشارکت کرده است.
- چگونه نویسنده با سازمان شما و سایر نهادهای تحسین شده مرتبط است.
- نقش نویسنده، عنوان شغلی، جوایز، اعتبارنامه ها و گواهینامه ها.
این دیدگاه یکپارچه میتواند به تیم شما یک دید کلی از این نویسنده ارائه دهد و فرصتهای محتوا را برای بهبود اقتدار موضوعی نویسنده در سایت شما شناسایی کند.
مثال 2: سازمان شما میخواهد همه موارد ذکر شده درباره پروتکلهای COVID-19 را از وبسایت شما حذف کند.
میتوانید نمودار دانش محتوای خود را برای شناسایی محتوای قبلی که موضوع «COVID-19» را ذکر کرده است، جستجو کنید و قبل از حذف هر اشاره از محتوای خود، ارتباط و ضرورت آن را ارزیابی کنید.
این رویکرد هدفمند میتواند به تیم شما کمک کند تا محتوای خود را بدون صرف زمان زیادی برای بررسیهای دستی اصلاح کنند.
از آنجایی که نمودارهای دانش محتوا که با استفاده از Schema.org ساخته شده اند به صورت سه گانه RDF بیان می شوند، می توانید از زبان پرس و جو SPARQL برای یافتن اینکه یک موجودیت خاص در کدام صفحات ذکر شده است یا چه مقدار محتوا در یک موجودیت یا موضوع خاص دارید استفاده کنید.
این به تیم شما کمک می کند تا به سوالات استراتژیک مانند:
- کدام نهادها در محتوای وب سایت شما نمایش داده نمی شوند؟
- از کجا می توان محتوای اضافی برای بهبود پوشش نهاد ایجاد کرد؟
- چه محتوای موجود باید بهبود یابد؟
جدا از مزایای سئو و هوش مصنوعی، نمودارهای دانش محتوا این پتانسیل را دارد که به تیم های بازاریابی محتوا کمک کند تا تجزیه و تحلیل محتوا را با کارایی و دقت بیشتری انجام دهند.
زمان آن فرا رسیده است که سرمایه گذاری در نمودارهای دانش محتوا را آغاز کنید
امروزه، نمودارهای دانش محتوا نشان دهنده تغییری از تفکر ایجاد محتوا به عنوان شغل مدیر محتوا به فرصتی برای متخصصان سئو برای ایجاد یک منبع داده محتوای به هم پیوسته است که به سوالات پاسخ می دهد و فرصت ها را برای تیم محتوا شناسایی می کند.
این یک فناوری حیاتی برای سازمانهایی است که به دنبال متمایز کردن خود در یک چشمانداز دیجیتالی پیچیدهتر هستند.
سرمایهگذاری بر روی نمودارهای دانش محتوا، اکنون سازمان شما را در خط مقدم سئو و بهینهسازی محتوا قرار میدهد و ابزارهایی را برای عبور از چالشهای فردا در اختیار شما قرار میدهد.
و همه چیز با پیاده سازی نشانه گذاری طرحواره معنایی در سایت شما شروع می شود.
منابع بیشتر:
تصویر ویژه: optimarc/Shutterstock