چگونه فروشگاه های تجارت الکترونیک باید با ورود نمای کلی هوش مصنوعی مقابله کنند؟
در این نسخه از سئو ، ما در مورد تأثیر نمای کلی هوش مصنوعی در صفحات نتایج موتور جستجو ، به ویژه برای صاحبان فروشگاه های تجارت الکترونیک که به دنبال رقابت هستند ، سؤال می کنیم:
“آیا فکر می کنید که نمای کلی یا هوش مصنوعی باعث ایجاد SERP با Google Plas می شود؟ و ، به عنوان کسی که یک فروشگاه تجارت الکترونیکی کوچک در حال فروش لباس است ، چه کاری می توانم انجام دهم تا با معرفی برنامه های Gen AI پیش ببرد؟ “
این یک سوال عالی است! این مسئله ای است که بسیاری از صاحبان سایت تجارت الکترونیک از زمان شروع بررسی های AI در ماه مه گذشته با آنها دست و پنجه نرم کرده اند.
نگرانی بزرگ این است که خلاصه های AI مولد Google – که درست در بالای SERP ها ظاهر می شوند – به ترافیک شما می خورند.
اگر افراد بتوانند بدون مراجعه به وب سایت شما به سؤالات خود پاسخ دهند ، این می تواند منجر به کاهش شدید مشتریان شود.
با این حال ، در حالی که ممکن است این روند جدید در ابتدا نگران کننده به نظر برسد ، فکر نمی کنم سطح اختلال به همان اندازه که برای اولین بار ظاهر می شود ، به ویژه برای فروشگاه های تجارت الکترونیک باشد. نمای کلی هوش مصنوعی همچنین ممکن است فرصت هایی برای صعود از رده بندی نیز فراهم کند.
توجه داشته باشید که این تصویر با امثال ChatGPT یا Copilot Microsoft کمی واضح تر است – این برنامه ها هنوز پیوندهایی به منابع در پاسخ های خود ارائه نمی دهند ، اما از آنها نیز در هر جایی نزدیک به اندازه Google استفاده نمی شود.
آیا هوش مصنوعی SERP ها را با Google Plas مختل می کند؟
هوش مصنوعی تولیدی به وضوح یکی از مخرب ترین فن آوری هایی است که در سالها ظهور می کند ، و تقریباً پیشرفت های روزانه وجود دارد.
بنابراین ، من سعی کردم به سؤالات مطرح شده پاسخ دهم ، اما بدیهی است که یک احتیاط بزرگ وجود دارد: همه چیز به سرعت تغییر می کند ، و ما نمی توانیم با اطمینان پیش بینی کنیم.
اما برای پاسخ دادن به قسمت اول سؤال در مورد اینکه آیا هوش مصنوعی باعث ایجاد SERP می شود ، غریزه من این خواهد بود: “نه خیلی زیاد (احتمالاً!). “
اولین چیزها ابتدا ، تحقیقات از BrightEdge (همانطور که در ماه نوامبر در ژورنال موتور جستجو گزارش شده است) نشان داد که نمای کلی هوش مصنوعی پایدار می شوند و با نتایج جستجوی ارگانیک نزدیک تر می شوند.
پیوندهای استناد که در کنار نمای کلی AI ظاهر می شوند ، به طور فزاینده پیوندهایی به وب سایت هایی نشان می دهند که در 10 نتیجه برتر نیز ظاهر می شوند.
به عنوان مثال ، اگر در حال جستجو بودید [how long to bake a loaf of bread]، نمای کلی هوش مصنوعی به طور معمول پاسخ های وب سایت های پخت را که از قبل در صفحه یک ظاهر می شوند ، سنتز می کنند.
علاوه بر لیست وب سایت های موجود در SERP ، نمای کلی AI پیوندهایی به آن صفحات در منطقه “استناد” نیز ارائه می دهد.

این به چه معنی است؟ در اصل ، Google به پاداش سایت هایی که محتوای با کیفیت بالا ، مرتبط و قابل اعتماد تولید می کنند ، ادامه می دهد.
ظاهر نمای کلی AI در بالای صفحه ، ظاهر و احساس تجربه جستجو را تغییر داده است. اما از آنجا که Google هنوز پیوندهایی را به صفحات مربوطه در پاسخ های خود ارائه می دهد ، اصول اساسی رتبه بندی در واقع تغییر نکرده است.
از تأثیر نمای کلی هوش مصنوعی در تبلیغات لیست محصول (PLA) نیز پرسیده شد. برای چند ماه اول پس از بررسی کلی AI ، این کمی نامشخص بود. با این حال ، از اکتبر گذشته ، ما اکنون ایده بهتری در مورد نحوه عملکرد آن داریم.
گوگل اعلام کرد که شروع به تزریق تبلیغات به نمای کلی (به طور معمول به عنوان چرخ فلک زیر متن) می کند. در زمان نوشتن ، به نظر نمی رسد که این کاملاً از بین رفته باشد.
اما نمونه ای که گوگل داد ، جستجوگر بود ، [how do I get a grass stain out of jeans?]بشر در زیر نمای کلی AI ، یک چرخ فلک تعدادی از محصولات حذف لکه چمن را نشان می دهد.


اگر هزینه PLA را بپردازید ، احتمالاً آنها در این نوع پاسخ ها ظاهر می شوند.
نمای کلی هوش مصنوعی با فروشگاه های تجارت الکترونیک “رقابت” نمی کنند
The Inquirer همچنین خاطرنشان کرد که آنها یک فروشگاه کوچک تجارت الکترونیک را که لباس می فروشند ، اداره می کنند. آنها ممکن است نگران این باشند که نمای کلی برای تبلیغات و صفحات محصول موجود چیست.
خوب ، تحقیقات از Ahrefs حاکی از آن است که نوع محتوایی که احتمالاً در وب سایت خود دارند احتمالاً با نمای کلی AI رقابت نمی کند.
Ahrefs صدها هزار جستجو را مورد مطالعه قرار داد که یک مرور کلی هوش مصنوعی تولید کرد.
اکثریت قریب به اتفاق جستجوهایی که یک مرور کلی را به دست آوردند ، جستجوهای اطلاع رسانی بودند (چه کسی ، کجا ، چه زمانی ، چرا ، و غیره) – کمتر از 6 ٪ از نظر ماهیت تجاری و کمتر از 5 ٪ معامله بودند.
این نشان می دهد که بخش محدودی از قصد جستجو که توسط نمای کلی AI پاسخ داده می شود مربوط به انواع چیزهای فروخته شده در سایت است.
در اصل ، نمای کلی AI به سؤالات دم طولانی تر مانند پاسخ می دهد [how to style a bucket hat]بشر
اما اگر کسی فقط جستجو کند [bucket hat]، به آنها نشان داده می شود PLA و نتایج SERP ارگانیک – پاسخ AI مولد نیست.
نمای کلی AI می تواند به شما در جهش رقبای کمک کند
همانطور که در بالا اشاره کردم ، نمای کلی هوش مصنوعی پیوندهای استناد را به وب سایتهایی ارائه می دهد که در 10 نتیجه ارگانیک برتر نیز قرار دارند.
با این حال ، تجزیه و تحلیل از سئو Surfer نشان می دهد که این تنها 52 ٪ از زمان اتفاق می افتد. برای 48 ٪ منابع دیگر ، وب سایت ها در رده بندی قرار دارند (برخی از آنها ممکن است کاملاً مبهم باشد) در صورتی که محتوای آنها به آگاهی از هوش مصنوعی Google کمک کند ، می توانند پیوند را در بالای SERP ها دریافت کنند.
این بدان معناست که ، حتی اگر وب سایت شما در حال حاضر در صفحه اول قرار نگیرد ، در صورت مراجعه به محتوای Google ، می توانید صفحه یک سطح ترافیک را دریافت کنید.
با گسترده تر شدن هوش مصنوعی ، چه کاری می توانید انجام دهید؟
با همان احتیاط هایی که در بالا در مورد سرعت تغییر در این زمینه ذکر شد ، فکر می کنم تعداد انگشت شماری از کارهایی وجود دارد که می توانید برای ادامه ترافیک به یک فروشگاه تجارت الکترونیکی انجام دهید.
اولین نکته من صرفاً پیروی از بهترین شیوه ها است. با عرض پوزش ، من می دانم که خیلی هیجان انگیز نیست! اما واقعیت این است که ایجاد محتوای مفید ، اصلی ، دقیق و قابل اعتماد – مطابق با به روزرسانی مفید محتوای Google – هنوز هم راهی برای پیشبرد است.
با توجه به اینکه بیش از نیمی از منابع ذکر شده در نمای کلی AI نیز در 10 نتیجه برتر SERP ها به صورت ارگانیک ظاهر می شوند ، این به ما می گوید که تولید محتوای با کیفیت بهترین راه برای رتبه بندی است.
من حدس می زنم که پرس و جو یک طاقچه مد دارد. در این صورت ، ارائه ایده های یک ظاهر طراحی شده شخصی ، نکات فصلی مد ، راهنمائی برای انتخاب کلاه مناسب/ژاکت/لباس/شلوار جین و غیره ، همه به افزایش شانس پیروزی در ترافیک کمک می کند.
یکی دیگر از نکات غیرقابل مشاهده (اما هنوز هم قابل اعتماد) پیروی از تجارت خوب “بهداشت” است.
طرح محصول را به روز و دقیق نگه دارید و جداول ویژگی های مفصلی را ارائه دهید که به Google و سایر موتورهای جستجو می گویند سایت چیست. می دانم ، این چیزهای جدی نیست. اما این به تغذیه الگوریتم کمک می کند و باعث می شود وب سایت در جستجوها ظاهر شود.
برای صفحات جزئیات محصول (PDP) ، من همچنین توصیه می کنم روی توضیحات محصول منحصر به فرد (مانند برجسته کردن موارد در مورد طراحی ، پارچه یا نحوه سبک کردن آن) تمرکز کنید. اینها مواردی است که هنوز نمی تواند آنها را بفهمد ، و ممکن است رقبا در مورد آنها ننوشته باشند.
در این یادداشت ، من نیز به شدت توصیه می کنم عمل انسان هنگام نوشتن محتوا
به همان اندازه که Chatgpt و دیگران چشمگیر هستند ، آنها فقط می توانند اطلاعاتی را که از قبل وجود دارد ، مجدداً تنظیم کنند.
برای توصیف محصولات ، ویژگی ها یا سبک های جدید ، برای انجام آن به یک انسان نیاز دارید. البته ، هوش مصنوعی تولیدی مطمئناً می تواند در صورت خیره شدن به یک صفحه خالی ، به نورد توپ کمک کند ، اما به لمس متخصص شما نیز احتیاج دارد.
امیدوارم این کمک کند. واضح است که جستجو دوره ای از تغییر گسترده را پشت سر می گذارد.
اما در نهایت ، با پیروی از بهترین شیوه ها و تمرکز بر روی کیفیت و محتوای مفید ، همچنان به خودتان بهترین فرصت را برای جذب ترافیک و تبدیل مشتری می دهید.
منابع بیشتر:
تصویر برجسته: پائولو بابیتا/مجله موتور جستجو