چگونه متادیتا در عکس ها به افزایش رتبه کمک می کند؟
سوال ما از مادلین است که در یک وبینار اخیر پرسید:
“چگونه فراداده روی عکس ها به افزایش رتبه بندی کمک می کند؟”
این یک سوال عالی است و چیزی است که در سئو نادیده گرفته می شود.
فراداده تصویر چیست؟
برای هر کسی که در سئو کار می کند، مفهوم “فراداده” برای شما آشنا خواهد بود – این اطلاعاتی است که جنبه های صفحه را توصیف می کند.
در سئو، ما در مورد عنوان صفحه، توضیحات صفحه و سایر اطلاعات موجود در صفحه صحبت می کنیم
از صفحه به عنوان «فراداده».
تصاویر همچنین دارای متادیتا هستند.
این اطلاعات جنبه های تصویر را توصیف می کند. این شامل نام سازنده تصویر، اعتبارات و هرگونه حق چاپ مرتبط با آن است.
مردم می توانند از آن برای درک بیشتر تصویری که به آن نگاه می کنند استفاده کنند. همچنین به انتقال آن اطلاعات به موتورهای جستجو کمک می کند.
انواع فراداده
چندین روش مختلف برای انتقال اطلاعات در مورد تصویر وجود دارد. روش های زیر روش هایی برای برچسب زدن یا انتقال اطلاعات است که به طور خاص برای تصاویر استفاده می شود.
داده های ساخت یافته
مانند هر داده ساختاری که برای عناصر دیگر در صفحات وب خود استفاده می کنید، داده های ساختار یافته تصویر می توانند در قالب JSON-LD، Microdata یا RDFa باشند.
این به جای تصویر در خود صفحه موجود است و باید در هر صفحه ای که تصویر در آن است استفاده شود.
فقط استفاده از نشانه گذاری داده های ساختاریافته در یک صفحه تضمین نمی کند که Google بداند دوباره از آن برای صفحه دیگری که تصویر ظاهر می شود استفاده کند.
نوع مورد استفاده ImageObject است. از آنجا، گوگل نیاز به استفاده از ویژگی زیر دارد: contentURL.
علاوه بر این، شما باید از یکی از ویژگی های زیر استفاده کنید:
- خالق (یا).
- اعتبار متن (یا).
- اطلاعیه حق چاپ (یا).
- مجوز
گوگل همچنین استفاده از ویژگی های زیر را توصیه می کند:
- کسب مجوز صفحه.
- خالق
- نام
- اعتبار متن
- اطلاعیه حق چاپ
- مجوز
من می خواهم چیزی را در مورد این اطلاعات نشانه گذاری ساختار یافته روشن کنم.
همانند داده های ساختاریافته که در جای دیگر صفحه استفاده می شود، واقعاً برای اهداف رتبه بندی استفاده نمی شود. بیشتر برای کمک به موتورهای جستجو برای درک اطلاعات در مورد تصاویر استفاده می شود تا بتوانند نتایج SERP تصویر را بهبود بخشند.
به عنوان مثال، برچسب “قابل مجوز” که روی برخی از تصاویر در SERP های تصویری گوگل ظاهر می شود. این به Google اجازه می دهد تا شرایط مجوز را برای آن تصویر نمایش دهد.
پس از کلیک بر روی تصویر، پانل کناری باز می شود تا به کاربر فرصتی دهد تا از سایت بازدید کند و همچنین اطلاعات بیشتری در مورد این تصویر پیدا کند. این اطلاعات از طریق داده های ساخت یافته گرفته می شود.
داده های عکس IPTC
IPTC «سازمان استانداردهای جهانی رسانه های خبری» است. استاندارد فراداده ای که ایجاد کرده است برای توصیف عکس ها استفاده می شود.
طبق گفته IPTC، این استاندارد به دلیل مقبولیت جهانی آن در بین عکاسان، توزیع کنندگان، سازمان های خبری، آرشیوداران و توسعه دهندگان، پرکاربردترین استاندارد است. این طرح ساختار، ویژگیها و فیلدهای فراداده را تعریف میکند تا تصاویر بهطور بهینه توصیف شوند و بعداً به راحتی قابل دسترسی باشند.
گوگل در گذشته اعلام کرده بود که از فراداده IPTC برای شناسایی و نشان دادن اینکه یک تصویر با استفاده از هوش مصنوعی ایجاد شده است استفاده خواهد کرد.
استفاده از این ابرداده میتواند یک تصویر را واجد شرایط نمایش برچسب «تولید شده توسط هوش مصنوعی» در Google Images کند.
داده های EXIF
EXIF (فرمت فایل تصویری قابل تعویض) استاندارد داده ای است که اطلاعات خاص تری را در مورد نحوه ثبت یک تصویر پوشش می دهد.
به عنوان مثال، تنظیمات دوربین، ابعاد پیکسل، اطلاعات مکان و تاریخ/زمان ثبت عکس.
در واقع، اگر به عکس هایی که با گوشی خود گرفته اید نگاه کنید، احتمالاً برخی از این داده های EXIF را برای خود خواهید دید.
در سال 2014، مت کاتس (در آن زمان رئیس جستجوی هرزنامه گوگل) گفت که گوگل حق استفاده از آن را محفوظ می دارد. [EXIF] در رتبه بندی.”
با این حال، هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد این حق استفاده از آن را انجام داده است. در واقع، طی سالها، هیچ چیز از نظر ادعاهای گوگل در مورد استفاده از EXIF در رتبهبندی تغییر نکرده است.
با این حال، گزارشهای کنفرانس SMX Advanced در سپتامبر 2024 نشان میدهد که مارتین اسپلیت از گوگل استفاده از آن را در رتبهبندی رد کرده است.
چگونه بر رتبه بندی تأثیر می گذارد؟
بنابراین، اکنون که فراداده تصویر چیست، بیایید به سوال برگردیم. آیا فراداده بر رتبه بندی تأثیر می گذارد؟
نه مستقیما نه.
اما در این پاسخ نکات ظریفی وجود دارد.
به دلیل روشی که ابرداده می تواند یک تصویر را در SERP های تصویر گوگل بهبود بخشد، ممکن است بر روی کلیک تأثیر بگذارد. این به تنهایی می تواند دلیل کافی برای استفاده از آن باشد.
پس از همه، کلیک بر روی وب سایت برای مشاهده یا مجوز یک تصویر احتمالاً هدف بهینه سازی آن است.
البته این پیشنهاد وجود دارد که رفتار کاربر بر رتبه بندی گوگل تأثیر می گذارد. اگر برچسبهای الهامگرفته از ابرداده روی تصاویر در SERP باعث افزایش کلیک میشوند، احتمالاً پیوندی به بهبود رتبهبندی وجود دارد.
چه چیزی بر رتبه بندی تصویر تأثیر می گذارد؟
اگر می خواهید از تصاویر سایت خود بیشترین استفاده را ببرید، استفاده از ابرداده یک حرکت هوشمندانه است – به خصوص اگر تصاویر شما محصولات شما هستند.
انتقال توافقنامه مجوز و اطلاعات حق چاپ می تواند در این شرایط فوق العاده مفید باشد.
اگر میخواهید تصاویر شما صرفاً برای اینکه محصول یا خدمات شما در معرض دید مشتریان بالقوه قرار گیرد، رتبهبندی شوند، ممکن است بخواهید بیشتر روی جنبههایی تمرکز کنید که مستقیماً بر رتبهبندی آنها تأثیر میگذارد.
طیف وسیعی از عوامل وجود دارد که میخواهید در نظر بگیرید، از جمله انتخاب نوع فایل تصویری مناسب: JPEG، WebP، PNG، BMP، GIF یا SV.
برای راهنمایی کامل در مورد نحوه بهینه سازی تصاویر برای رتبه بندی، به این نکات نگاهی بیندازید.
به عنوان حداقل مطلق، جنبه های زیر ارزش در نظر گرفتن هر زمان که تصویری را به صفحه ای اضافه می کنید، می باشد.
سرعت
مانند همه چیز در یک صفحه وب این روزها، سرعت بارگذاری اهمیت دارد. اگر تصویر شما به کندی بارگذاری و رندر می شود، احتمالاً بر روی Core Web Vitals صفحه ای که در آن قرار دارد تأثیر می گذارد.
متن جایگزین
تگ alt جایگزین متنی برای تصویر است. اگر تصویر نمایش داده نمیشود یا از صفحهخوان برای درک تصویر استفاده میشود، میتوان آن را به جای مشاهده تصویر خواند.
موتورهای جستجو در طول تاریخ برای درک محتوای تصاویر با مشکل مواجه بوده اند.
اگرچه آنها جهش های قابل توجهی در این زمینه انجام داده اند، اما همچنان از تگ alt برای توضیح آنچه در یک تصویر است استفاده می شود که موتورهای جستجو قطعا آن را درک خواهند کرد.
به این ترتیب، مکان خوبی برای توصیف دقیق تصویر شما در حین استفاده از زبانی است که جستجوگران احتمالاً از آن استفاده خواهند کرد.
نام فایل
آیا انتظار نداشتید که نامی که عکس خود را ذخیره می کنید در رتبه بندی تأثیر بگذارد؟
خوب، با کمال تعجب، این کار را می کند.
به Helen-save-1 یا IMG1239 بسنده نکنید. در عوض، استفاده از نام فایل مشابه با متن جایگزین را در نظر بگیرید. در اصل، به رباتهای جستجو سرنخ دیگری بدهید که تصویر مربوط به چه چیزی است.
به طور خلاصه: ابرداده تصویر برای سئو مهم است
نمی توان گفت که ابرداده تأثیر مستقیمی در رتبه بندی دارد. با این حال، مانند هر عاملی که ممکن است تأثیر بگذارد یا نداشته باشد، پیشنهاد می کنم آن را در جایی که می توانید آزمایش کنید!
اگرچه ممکن است انگیزه کمی برای افزودن ابرداده برای اهداف رتبهبندی وجود داشته باشد، دلایل زیادی وجود دارد، حتی دلایل سئو، که چرا باید در نظر بگیرید که از چه ابردادههایی برای تصاویر خود استفاده میکنید یا نه.
منابع بیشتر:
تصویر ویژه: Collagery/Shutterstock