چگونه می توان تجربیات مشتری را ارتقا داد
همه ما این عبارت را شنیده ایم ، “همیشه مشتری درست است.” این یک مانترا معمولی در خدمات به مشتری و مهمان نوازی است – و ، من استدلال می کنم ، باید به دنیای سئو نیز منتقل شود!
از این گذشته ، ما جوانب سئو نه تنها از Google لذت می بریم بلکه به نیازها و علایق مصرف کنندگان آینده نیز علاقه مند هستیم.
مشتریان جستجو را انجام می دهند ، به وب سایت شما حرکت می کنند و در نهایت تصمیم می گیرند که آیا برند شما ارزش خرید دارد یا خیر.
در حالی که بسیاری از تاکتیک های SEO بر روی رتبه ها و کلیک ها تمرکز می کنند ، SEO مشتری محور ادعا می کند که تجربه کاربر در محل باید اولویت اصلی باشد.
بنابراین ، اگر به دنبال ارتقاء تجربیات مشتری و ایجاد وفاداری به برند هستید ، این استراتژی های سئو مشتری اول را در نظر بگیرید.
سئو مشتری محور چیست؟
SEO مشتری محور تجربه آنلاین کاربر را در اولویت قرار می دهد ، از هدایت وب سایت شما گرفته تا محتوایی که به نیازها و علایق آنها متوسل می شود.
به جای اجرای پیشرفت های سئو به دلیل معیارهای عملکرد یا رتبه بندی ، SEO مشتری محور بهترین شیوه های بهینه سازی را با درک عمیق تر و هدفمند از رفتار کاربر و اهداف مشتری ترکیب می کند.
اهمیت تجربه کاربر (UX) در SEO ، در هیچ بخش کوچکی به دلیل بازگرداندن گزارش تجربه صفحه در Google Search Console Analytics (آوریل 2021 ، اکنون استهلاک) و به روزرسانی صفحه Google در ماه مه 2021 افزایش یافته است.
پیشرفت های سئو برای تقویت تجربه مشتری ، رفتار
طراحی یک وب سایت عالی UX و ارائه محتوای ارزشمند دو جنبه مهم SEO مشتری محور است ، اما بسیاری از عوامل دیگر می توانند بر رفتار کاربر ، اعتماد و وفاداری به برند تأثیر بگذارند.
در اینجا چند روش برای تقویت تجربه کاربر ، افزایش تبدیل و ایجاد یک مشتری وفادار ارائه شده است.
1. با ناوبری کاربر پسند اطلاعات را آسان کنید
یکی از بهترین راه ها برای تسهیل یک تجربه کاربری دوستانه ، ناوبری سایت ساده و سازمان یافته است.
ساختار یک وب سایت نباید پیچیده شود. در عوض ، باید پیدا کردن اطلاعات ، حرکت به صفحات مرتبط ، یادگیری در مورد محصولات یا خدمات خود ، برای کاربران آسان شود و به پرسش یا خرید آنها بپردازد.
نمونه ای از ناوبری سایت ضعیف ممکن است شامل یک منوی به هم ریخته با گزینه های کشویی بیش از حد ، پیوندهای شکسته منجر به 404 صفحه ، فقدان دسته بندی های واضح یا سلسله مراتب موضعی یا عدم وجود نوار جستجو برای کمک به کاربران در یافتن اطلاعات خاص شود.
از طرف دیگر ، ناوبری سایت کاربر پسند دارای منوی بصری با دسته های صفحه روشن (به عنوان مثال ، خدمات ، محصولات ، درباره ما و غیره) ، آرد سوخاری هایی است که نشان می دهد کاربران در محل محل هستند و یک عملکرد جستجو که به افراد کمک می کند تا به سرعت نتایج پیدا کنند.
این همچنین عمق صفحه کم عمق را حفظ می کند ، و تعداد کلیک های مورد نیاز کاربران را برای دسترسی به صفحات مهم حداقل نگه می دارد.
ناوبری سایت بهینه شده نه تنها به فعال کردن سریعتر موتور جستجو و نمایه سازی موتور جستجوی سریع کمک می کند بلکه باعث کاهش اصطکاک در مسیر بازدید کنندگان وب سایت برای خرید می شود.
2. مشکلات بینایی و سرعت صفحه را کاهش دهید
پنهانی نیست که سرعت صفحه عامل مهمی در تجربه کاربر و رتبه بندی موتور جستجو است.
مصرف کنندگان امروز از یک وب سایت سریع و آسان استفاده می کنند ، و موتورهای جستجو تمایل به اولویت بندی سایت هایی دارند که سرعت بارگیری سریع دارند.
Pagespeed Insights تست رفتن به ارزیابی سرعت و تجربه بارگذاری یک وب سایت در دستگاه های دسک تاپ و دستگاه های تلفن همراه است.
اگر یک وب سایت نمره کم (کمتر از 60/100) داشته باشد ، این نشانگر زمان بارگذاری آهسته است که می تواند باعث جلوگیری از مشتریان آینده نگر شود.
برخی از عواملی که ممکن است به سرعت بارگذاری کمک کنند شامل کد صفحه بهینه نشده (CSS ، JavaScript غیر ضروری و غیره) ، Visual Bloat از طریق تصاویر و پرونده های بزرگ ، میزبانی وب سایت خود در یک سرور میزبان آهسته و حضور سایر اسکریپت های رندر/شیوه های شیوه ای که به تأخیر می اندازد بارگذاری محتوای صفحه اصلی شما است.
گفته می شود ، عناصر بسیار بیشتری وجود دارد که ممکن است مانع سرعت و ارائه سایت شما شود ، بنابراین حتماً سایت خاص خود را ارزیابی کرده و موارد ذکر شده در گزارش Pagespeed Insights را مرور کنید.
داده های مربوط به گزارش سرعت صفحه نشان می دهد که نزدیک به 70 ٪ از خریداران آنلاین در بارگیری زمان قبل از خرید عامل هستند.
SEO مشتری محور سرعت بارگیری را به عنوان یک موضوع تجربه کاربر در اولویت قرار می دهد ، با دانستن اینکه یک وب سایت آهسته می تواند یک عامل بازدارنده بزرگ برای بازدید کنندگان سایت جدید باشد.
3. محتوای حسابرسی برای به موقع و ارتباط
در فضای SEO ، به دلیل قول خود برای ترافیک ارگانیک طولانی مدت ، یک قرعه کشی قوی به سمت محتوای همیشه سبز وجود دارد.
در حالی که محتوای همیشه سبز جای خود را دارد ، در صورت عدم به روزرسانی و نگهداری به طور منظم ، به بازدید کنندگان وب سایت جدید می پردازد.
به عنوان مثال ، یک صفحه “بهترین روشهای بازاریابی رسانه های اجتماعی” که قبلاً منتشر شده بود ، ممکن است آمارهای مربوطه را از سال 2023 شامل شود ، اما بازدید کنندگان جدید احتمالاً به دنبال اطلاعات به موقع تر ، نمونه های به روز و منابع فعلی هستند.
بنابراین ، حسابرسی و به روزرسانی محتوای موجود باید یک عمل مداوم در سئو مشتری محور باشد. این امر به فرد اجازه می دهد تا اطلاعات منسوخ شده را شناسایی کند ، به منابع جدیدتر پیوند دهد ، اطلاعات را به صورت مرتبط اضافه کند و ارزش بیشتری را برای مشتریان آینده نگر فراهم کند.
در اینجا چند مورد وجود دارد که می توانید هنگام تازه کردن محتوای قدیمی به دنبال آن باشید:
- آیا اطلاعات هنوز هم برای مخاطبان امروز دقیق و مرتبط است؟
- آیا آمار ، مقالات یا منابع منسوخ وجود دارد که نیاز به بروزرسانی دارند؟
- آیا همه پیوندهای داخلی و خارجی هنوز کار می کنند؟ آیا آنها به بهترین منابع اشاره می کنند؟
- آیا قصد جستجو تغییر کرده است؟ آیا محتوا هنوز با انتظارات کاربر هماهنگ است؟
- آیا بینش های جدید ، مطالعات موردی یا نمونه هایی وجود دارد که می تواند محتوا را تقویت کند؟
- آیا فرصت هایی برای بهبود قالب بندی و خوانایی وجود دارد (به عنوان مثال ، اضافه کردن تصاویر ، فیلم ها یا نقاط گلوله)؟
- آیا محتوا آخرین دستورالعمل های صنعت و/یا به روزرسانی های فناوری را منعکس می کند؟
- آیا فرصت هایی برای گسترش یا ادغام محتوا برای وضوح بهتر وجود دارد؟
- آیا ابرداده هنوز برای هدایت کلیک در نتایج جستجو بهینه شده است؟
من به شدت توصیه می کنم حداقل در هر سه ماه از این سؤالات مانند یک لیست چک استفاده کنید.
این امر نه تنها به شما امکان می دهد فرصت های سئو از دست رفته (از نظر طول محتوا ، به روزرسانی های ابرداده و غیره) را بدست آورید ، بلکه همچنین اطمینان می دهد که محتوای شما هنوز هم برای بازدید کنندگان ورودی مرتبط و ارزشمند است.
4. اجرای یک وب سایت اول موبایل
در سال 2024 ، دستگاه های تلفن همراه اکثریت (64.54 ٪) از کل ترافیک وب سایت جهانی را تولید کردند.
با وجود تعداد زیادی از کاربران که از طریق دستگاه های تلفن همراه (تلفن های هوشمند ، تبلت ها و غیره) اطلاعات را جستجو می کنند ، داشتن یک وب سایت دوستانه موبایل کاملاً ضروری است.
علاوه بر اطمینان از سرعت بار سریع ، وب سایت شما باید پاسخگو باشد (بار صحیح ، حرکت آسان و غیره) در انواع دستگاه ها.
بهترین روشها برای دوست داشتن تلفن همراه شامل غیرفعال کردن پاپ آپ های مزاحم و نمایش تبلیغات ، قالب بندی نسخه موبایل سایت شما برای سازگاری با اندازه های مختلف صفحه نمایش و استفاده از دکمه های بزرگ و به راحتی “قابل کلیک” است تا کاربران بتوانند از سایت شما حرکت کنند.
یکی از مؤلفه های مهم که اغلب بین دسک تاپ سایت و نسخه های تلفن همراه تغییر می کند ، ناوبری است.
نوار منو در نسخه موبایل سایت شما ممکن است بزرگتر باشد. یک منوی همبرگر فشرده تر و شاید متن بزرگتر را درج کنید. این امر باعث می شود تا کاربران حتی هنگام استفاده از صفحه نمایش کوچکتر ، روی موارد منو کلیک کنند.
دوست داشتن تلفن همراه “خوب بودن” نیست. در این دنیای پر سرعت ، کاربران بدون توجه به جایی که جستجو می کنند ، تجربه مثبتی را انتظار دارند. این امر بهینه سازی موبایل را به یک جنبه اساسی سئو مشتری محور تبدیل می کند.
5. عوامل اعتماد را در خط مقدم قرار دهید
با توجه به موضوع آسان برای یافتن اطلاعات ، مطالعات موردی ، بررسی ها و توصیفات سایت شما نیز باید در صدر باشد.
از لانه سازی این اطلاعات مهم – آنچه من “عوامل اعتماد” می نامم – در اعماق وب سایت شما (همانطور که بسیاری از آنها در پایین یک صفحه وب انجام می دهند) خودداری کنید.
در عوض ، توصیفات استراتژیک در محتوای شما را تعبیه کنید. این توصیفات را با نمونه های محصول یا خدمات ، نام مشتری و حتی فیلم ها همراهی کنید تا به جذابیت بصری اضافه کنید.
مطالعات موردی قوی را ایجاد کنید که توضیح می دهد که چگونه محصولات/خدمات شما و مزایایی که به مشتریان شما ارائه داده اند.
با ایجاد این اطلاعات بسیار مشهود ، با مشتریان آینده نگر اعتماد خواهید کرد و نیاز به آنها را برای جستجوی سایت خود از بین می برید تا اثبات اعتبار خود را پیدا کنید.
6. محتوا را قابل استفاده و سازمان یافته درست کنید
وقتی صحبت از صفحه وب و محتوای پست وبلاگ می شود ، سئو مشتری محور باعث می شود که محتوای بدن اسکن و هضم را آسانتر کند.
این به معنای اضافه کردن عناوین استراتژیک است که سلسله مراتب بین بخش ها را ایجاد می کند و لیست های گلوله ای یا شماره گذاری شده را برای سازماندهی بهتر متن اضافه می کند.
تعداد کمی از افراد می خواهند دیواری از متن را بخوانند که بیشتر شبیه یک مقاله است تا یک راهنمای آموزنده.
قالب بندی به خوانندگان “اتاق تنفسی” می دهد زیرا اطلاعات را کم می کنند ، به مقدار ارائه شده در نظر می گیرند و منابع خود را در محتوای شما جستجو می کنند.
در حالت ایده آل ، محتوای شما باید به گونه ای قالب بندی شود که خوانندگان بتوانند:
- بلافاصله بدانید که محتوا در مورد چیست (یعنی عنوان واضح).
- به راحتی مهمترین بخش ها را اسکن کنید ، که به وضوح با هدرهای خاص برچسب خورده است.
- به راحتی منابع استناد شده و پیوندهای داخلی را به محتوای مرتبط پیدا کنید.
7. CRO CTA های شما
تماس با اکشن (CTA) اغلب یک نیروی محرکه در جذب کاربران برای اقدام در سایت شما است-خواه این کار شما را فراخوانی کند ، ثبت نام در خبرنامه شما یا خرید.
با استفاده از سئو مشتری محور ، اطمینان حاصل می کنید که این CTA ها برجسته ، مختصر و آسان برای حرکت هستند.
ابتدا جنبه طراحی CTA شما وجود دارد. آیا آنها از نظر بصری جذاب هستند؟ آیا کنتراست رنگ به گونه ای است که کاربران به راحتی می توانند آنها را پیدا کنند؟ آیا آنها از سایر قسمت های محتوای شما متمایز هستند؟
سپس ، خود متن وجود دارد. آیا CTA در چه عملی که می خواهید کاربران انجام دهند روشن است؟ آیا متن دلالت دارد که کاربر در کجا کارگردانی خواهد شد؟ آیا از افعال اکشن برای اجبار کلیک استفاده می کند؟
برخی از نمونه های CTA های ضعیف می توانند عبارتند از:
- “اینجا را ببینید.”
- “بیشتر.”
- “بخوان.”
با این حال ، برخی از CTA های قانع کننده تر ممکن است شامل موارد زیر باشد:
- “مرور محصولات.”
- “یک نسخه ی نمایشی رایگان.”
- “برنامه مشاوره.”
- “مقالات مرتبط را بخوانید.”
طراحی بصری و متن هم در جذابیت برای کاربران و هدایت اقدامات مورد نظر مهم است.
8. متن را با عناصر رسانه ای و گرافیک چشم نواز شکسته کنید
با شکستن دیوارهای متن با گرافیک های سفارشی ، فیلم ها ، بارگیری ها ، GIF ها و سایر انواع رسانه ، به محتوای خود اضافه کنید.
بسیاری از مطالعات به ارزش تصاویر در محتوا اشاره کرده اند ، نشان می دهد که هنگام استفاده از تصاویر با کیفیت بالا ، میزان درگیری بهبود می یابد.
رسانه ها به جذابیت بصری محتوای شما می افزاید ، اما می تواند مزایای سئو را نیز به همراه آورد.
به عنوان مثال ، فیلم های از پیش ضبط شده در وب سایت شما تعبیه شده و بارگذاری شده در YouTube می توانند از طریق موتورهای جستجو ، جستجوی YouTube و روش های مشابه ترافیک اضافی را هدایت کنند.
یک جزء دسترسی نیز وجود دارد.
رسانه ها بهینه شده با متن ALT توصیفی توسط خوانندگان الکترونیکی به راحتی قابل دسترسی هستند ، دستگاه هایی که توسط افراد دارای اختلال بینایی برای درک مطالب در وب استفاده می شوند. این بهترین تمرین سئو و بهترین تجربه کاربری است.
آینده ای با اعتماد به نفس در سئو مشتری محور
شانس وجود دارد ، بسیاری از بهترین شیوه های سئو که شما تا به امروز اجرا کرده اید با تجربه کاربر در ذهن طراحی شده اند.
موتورهای جستجو سابقه طولانی در نظر گرفتن تجربه کاربر ، از تغییرات الگوریتم گرفته تا فن آوری های نوظهور در ابزارهای تحلیلی دارند.
اما شیوه های به روز و آینده نیز وجود دارد-مواردی که جوانب سئو از آنها غفلت می کند در استراتژی های آینده آینده غفلت می کند.
سئو مشتری محور فلسفی است که مشتری را در اولویت قرار می دهد.
خارج از بهینه سازی ، به خاطر بهینه سازی ، شامل تغییرات هدفمند برای لذت بخش تر شدن تجربه کاربر است.
این می تواند مزایای ملموس را برای برند – از نظر ترافیک و فروش – و مزایای معنی دار برای کاربر ، از نظر سهولت استفاده ، دسترسی و اعتماد به ارمغان آورد.
منابع بیشتر:
تصویر برجسته: PeopleImages.com – yuri a/Shutterstock