چیست و چگونه از آن استفاده کنیم
هوشمندی بازار یک راه مطمئن برای کمک به تعیین اینکه چگونه و چه کسی تلاش های بازاریابی شما را هدف قرار می دهد است.
اما چگونه می توانید چنین اطلاعات مهمی را در مورد بازار هدف خود در وهله اول به دست آورید؟
این راهنمای جامع به شما می آموزد که هوش بازار چیست، چگونه آن را جمع آوری کنید و چگونه از آن استفاده کنید.
هوش بازار چیست؟
هوش بازار داده ها یا اطلاعات واقعی است که به بازار کلی کسب و کار شما مربوط می شود.
هوش بازار بیش از اینکه مخاطبان هدف شما باشند را در بر می گیرد.
هدف از جمع آوری اطلاعات بازار کمک به تصمیم گیری های مبتنی بر داده در مورد شرکت شما است – و نه فقط تلاش های بازاریابی شما.
انواع مختلفی از هوش بازار وجود دارد. این نقاط داده می تواند شامل موارد زیر باشد:
- روندهای سطح صنعت
- تحلیل رقبا
- بینش مصرف کننده.
- فروش محصول.
هوش بازار در مقابل هوش تجاری
مهم است که هوش بازار را با هوش تجاری اشتباه نگیرید.
هر دو حوزه دانش برای موفقیت یک شرکت حیاتی هستند و هر کدام موارد استفاده خاص خود را دارند.
هوش تجاری، طبق تعریف، به داده های خاص یک شرکت و عملکرد آن اشاره دارد.
بیایید تفاوت های اصلی را بشکنیم:
تفاوت عمده در نحوه جمع آوری داده ها است.
از آنجایی که هوش بازار بر عوامل خارجی متمرکز است، این منابع داده ممکن است شامل موارد زیر باشد:
- نظرسنجی مشتریان
- داده های قیمت گذاری اقتصادی و مصرف کننده
- تجزیه و تحلیل جمعیتی و جغرافیایی.
- گزارش رفتار مصرف کننده
- تست کاربر
- ابزارهای شخص ثالث
از سوی دیگر، هوش تجاری به شدت به درون نگاه می کند. هنگام جمع آوری اطلاعات داخلی، این منابع داده ممکن است شامل موارد زیر باشد:
تفاوتهای کلیدی بالا میتواند کمک به تعیین نوع دادههای اطلاعاتی شرکت شما در هر زمان معینی را آسانتر کند.
نحوه استفاده از هوش بازار
چه یک شرکت کاملاً جدید باشید و چه یک تجارت با سابقه، راه های زیادی برای استفاده از هوش بازار به نفع خود وجود دارد.
برای درک نحوه استفاده از هوش بازار، ابتدا باید اهداف خود را شناسایی کنید. با جمع آوری اطلاعات بازار به چه چیزی می پردازید؟
موثرترین راه برای استفاده از هوش بازار این است که اجازه دهید این داده ها به سوالات کلیدی کسب و کار پاسخ دهند:
- آیا اهداف شرکت ما با بازار فعلی همخوانی دارد؟
- چه بازارهایی برای برند ما مناسب هستند؟ آیا باید به گسترش یا تمرکز بر روی یک طاقچه فکر کنیم؟
- آیا کسب و کار ما برای رسیدن به اهدافمان نیاز به تغییر منابع دارد؟
- مشتریان چگونه برای خرید محصول ما اقدام می کنند؟
- چگونه مشتریان از محصول ما (یا رقبای ما) آگاه می شوند؟
- مشتری هدف ایده آل ما چگونه به نظر می رسد؟ چه رفتارها و ویژگی هایی دارند؟
- رقبا چه می کنند که ما نمی کنیم؟
هوش بازار اساساً محیط خارجی (یا بازار) را که یک برند بخشی از آن است، تجزیه و تحلیل می کند.
تجزیه و تحلیل هوش بازار را می توان به دسته های مختلفی تقسیم کرد.
گرایش های رقیب
بخش دیگری از استفاده از هوش بازار، انجام تجزیه و تحلیل رقبا است. هدف بررسی رقبا به برند شما کمک می کند تا شناسایی کند:
- نقاط قوت و ضعف آنها در مقایسه با برند شما چیست؟
- تمایزها یا شباهت های کلیدی محصول
شناسایی موارد فوق می تواند به جایگاه بهتر محصول یا خدمات شما در بازار کمک کند.
گرایش های رفتار مصرف کننده
بزرگترین فرصت برای استفاده از هوش بازار، کندوکاو در رفتار مصرف کننده در مورد محصول یا خدمات شما است.
از این دادهها استفاده کنید تا متوجه شوید که چه مشکلات یا چالشهایی وجود دارد، و همچنین اینکه چرا در وهله اول چرا از شما خرید میکنند.
این نوع هوش می تواند به حفظ و تعامل برای مشتریان فعلی و همچنین جذب مشتریان جدید کمک کند.
هوش بازار در مورد رفتار مصرف کننده نیز به چارچوب بندی مشتری ایده آل شما و ویژگی های کلیدی آنها کمک می کند. این می تواند شامل موارد زیر باشد:
- رفتار مرور و خرید.
- منافع.
- جایی که وقت خود را سپری می کنند.
- چگونه پول خود را خرج می کنند.
- وضعیت خانوار یا محدوده درآمد خانوار.
درک این عوامل کلیدی می تواند به شکل گیری تلاش های بازاریابی و آگاهی شما کمک کند.
عوامل بازار خارجی
تجزیه و تحلیل بازاری که نام تجاری شما در حال حاضر در آن قرار دارد یا جایی که ممکن است بخواهید گسترش دهید، راه دیگری برای استفاده از هوش بازار است.
استفاده از این نوع داده ها می تواند عملکرد محصول یا خدمات شما را در بازار فعلی خود مشخص کند. همچنین میتوان از آن برای شناسایی مزایا و معایب گسترش به بازارهای جدید و اینکه چه فرصتها یا عوامل خطر مرتبط با آن است، استفاده کرد.
برخی از این عوامل بازار خارجی می توانند با روند رفتار رقبا و مصرف کننده همپوشانی داشته باشند. کنار هم قرار دادن همه اینها در یک تحلیل بازار به ایجاد تصویر بزرگتر برای کل شرکت شما کمک می کند.
نحوه جمع آوری اطلاعات بازار
جمع آوری اطلاعات بازار نباید از یک منبع باشد. منابع معتبر و قابل اعتماد متعدد باید به شکل گیری داستان در اطراف بازار هدف شما کمک کنند.
همچنین در جمع آوری اطلاعات بازار «یک اندازه مناسب» وجود ندارد. اولین قدم این است که هدفی را در مورد آنچه می خواهید با این تحقیق به دست آورید تعیین کنید.
اکنون که هدفی را تعیین کرده اید، مرحله دوم این است که مشخص کنید چه معیارهایی برای برند شما مهم هستند. چند نمونه از معیارهای کلیدی می تواند به شرح زیر باشد:
- کل سهم بازار آدرس پذیر (TAM): چه تعداد مشتری بالقوه در بازار این محصول یا خدمات هستند؟ نرخ رشد مورد انتظار بازار چقدر است؟
- شاخص های قیمت گذاری: قیمت ما در مقایسه با کل بازار چگونه است؟
- داده های رقیب: در این بازار چند رقیب وجود دارد؟ آنها در مقایسه با ما چه سهمی از بازار را پوشش می دهند؟
در نهایت، زمان شروع به جمع آوری اطلاعات بازار است. در زیر چند روش برای شروع جمع آوری داده ها و تحقیق آورده شده است:
- مشتریان خودتان این می تواند چیزی به سادگی ارسال نظرسنجی برای مشتریان فعلی باشد. از آنها سؤالات کلیدی در مورد سفر خرید، نقاط دردناک آنها و آنچه در مورد محصول شما دوست دارند، بپرسید.
- پایگاه داده های تجزیه و تحلیل داده های تجزیه و تحلیل شخص اول خود را برای تجزیه و تحلیل روندهای مشتری و همچنین پلتفرم های بازاریابی و تجزیه و تحلیل شخص ثالث که داده های رقبا دارند در نظر بگیرید. ازدواج این دو منبع می تواند به شناسایی بسیاری از عوامل اصلی کمک کند.
- تحقیق آنلاین این میتواند شامل بررسی یا خرید مجلات یا گزارشهای تجاری خاص مرتبط با بازار شما باشد. در حالی که این تحقیق ممکن است هزینه داشته باشد، معمولا در درازمدت با در نظر گرفتن بینش هایی برای کمک به شکل دادن به استراتژی برند شما برای خود هزینه می کند.
- کارشناسان بازار این کارشناسان معمولاً با شرکت ها به صورت 1 به 1 با هزینه ای کار می کنند. به عنوان متخصص در بازار، آنها با سایرین در صنعت برای هدایت روند محصول همکاری می کنند.
در حالی که این یک لیست جامع نیست، این مناطق باید بتوانند شروعی برای سفر هوشمندانه بازار شما داشته باشند.
پس از جمع آوری داده ها، بخش تجزیه و تحلیل در مرحله بعدی قرار می گیرد. از نکات بالا در مورد نحوه استفاده از هوش بازار به نفع خود استفاده کنید.
خلاصه
هوش بازار یک راه عالی برای شناسایی موقعیت فعلی محصول یا خدمات شما در رابطه با بازار فعلی است.
از آنجایی که بازارها دائما در حال تغییر هستند، انجام هوشمندی بازار باید تلاشی مداوم برای برند شما باشد. جمع آوری داده ها در اطراف بازار خود را نباید یک پروژه یکپارچه در نظر گرفت.
با ایجاد یک رویکرد فعالانه برای دادههای بازار، گامهایی جلوتر از رقبای خود خواهید بود و درک بهتری از محل صرف زمان، پول و منابع خود در تمام بخشها خواهید داشت.
منابع بیشتر:
تصویر ویژه: mrmohock/Shutterstock