کیفیت بیش از کمیت برای نمایه سازی گوگل
دو روند بر نحوه نمایه سازی گوگل تأثیر گذاشته است. در حالی که وب باز کوچک شده است، گوگل باید در پلتفرم های محتوای بزرگ مانند YouTube، Reddit و TikTok که اغلب بر روی چارچوب های «پیچیده» JS ساخته شده اند، بخزد تا محتوای جدید پیدا کند. در همان زمان، هوش مصنوعی با اضافه کردن محتوای متوسط و ضعیف، پویایی زیربنایی وب را تغییر میدهد.
در کار خود با برخی از بزرگترین سایت های وب، اخیراً متوجه رابطه معکوس بین صفحات فهرست شده و ترافیک ارگانیک شده ام. صفحات بیشتر به طور خودکار بد نیستند اما اغلب انتظارات کیفیت گوگل را برآورده نمی کنند. یا به عبارت بهتر، تعریف کیفیت تغییر کرده است. خطرات برای سئوکاران بالاست: به شدت گسترش دهید و ممکن است کل دامنه شما آسیب ببیند. ما باید طرز فکر خود را در مورد کیفیت تغییر دهیم و سیستم های نظارتی را توسعه دهیم که به ما در درک کیفیت دامنه در سطح صفحه کمک کند.
سیر شده
گوگل نحوه برخورد با دامنه ها را تغییر داده است، از اکتبر 2023 شروع می شود: هیچ نمونه ای رابطه معکوس را قبل از اکتبر نشان نداد. همچنین، گوگل هنگام راهاندازی بهروزرسانی الگوریتم اصلی اکتبر 2023، مشکلاتی در فهرستبندی داشت، درست همانطور که اکنون در بهروزرسانی آگوست 2024 اتفاق افتاد.
قبل از تغییر، گوگل همه چیز را ایندکس کرده و محتوای با کیفیت را در یک دامنه در اولویت قرار می دهد. در مورد آن مانند پانل طلا فکر کنید، جایی که یک ماهیتابه را با شن، خاک و آب پر می کنید و سپس می چرخانید و هم می زنید تا فقط مواد با ارزش باقی بماند.
در حال حاضر، یک دامنه و محتوای آن باید قبل از اینکه گوگل حتی برای جستجوی طلا تلاش کند، خود را ثابت کند. اگر دامنه دارای محتوای بسیار کم کیفیت باشد، ممکن است گوگل فقط برخی از صفحات را ایندکس کند یا در موارد شدید هیچ کدام را ایندکس نکند.
یکی از نمونه ها doordash.com است که در 12 ماه گذشته صفحات زیادی اضافه کرد و در این فرآیند ترافیک ارگانیک را از دست داد. حداقل برخی از صفحات جدید، شاید همگی، انتظارات کیفیت گوگل را برآورده نکردند.
اما چرا؟ چه چیزی تغییر کرد؟ استدلال می کنم که:
- گوگل میخواهد در منابع و هزینهها صرفهجویی کند، زیرا شرکت به سمت وضعیت ذهنی بازده عملیاتی حرکت میکند.
- نمایه سازی جزئی در برابر محتوای بی کیفیت و هرزنامه موثرتر است. گوگل به جای ایندکس کردن و سپس تلاش برای رتبه بندی صفحات جدید یک دامنه، کیفیت کلی یک دامنه را مشاهده می کند و صفحات جدید را با شک و تردید مربوطه مدیریت می کند.
- اگر دامنه ای بارها و بارها محتوای با کیفیت پایین تولید کند، فرصتی برای آلوده کردن بیشتر فهرست گوگل پیدا نمی کند.
- نوار گوگل برای کیفیت افزایش یافته است زیرا محتوای بسیار بیشتری در وب وجود دارد، اما همچنین برای بهینه سازی فهرست آن برای RAG (زمینه بررسی های هوش مصنوعی) و مدل های قطار.
این تاکید بر کیفیت دامنه به عنوان یک سیگنال به این معنی است که شما باید روش نظارت بر وب سایت خود را برای در نظر گرفتن کیفیت تغییر دهید. اصل راهنمای من: “اگر نمی توانید چیز جدید یا بهتری به وب اضافه کنید، احتمالاً به اندازه کافی خوب نیست.”
غذای با کیفیت
کیفیت دامنه اصطلاح من برای توصیف نسبت صفحات ایندکس شده مطابق با استاندارد کیفیت Google در مقابل غیر است. توجه داشته باشید که فقط صفحات ایندکس شده برای کیفیت اهمیت دارند. حداکثر درصد صفحات «بد» قبل از اینکه گوگل ترافیک یک دامنه را کاهش دهد مشخص نیست، اما مطمئناً میتوانیم ببینیم چه زمانی برآورده میشود:
من کیفیت دامنه را به عنوان سیگنالی متشکل از 3 حوزه تعریف می کنم: تجربه کاربر، کیفیت محتوا و شرایط فنی:
- تجربه کاربری: آیا کاربران آنچه را که به دنبال آن هستند پیدا می کنند؟
- کیفیت محتوا: کسب اطلاعات، طراحی محتوا، جامعیت
- از نظر فنی بهینه شده: محتوای تکراری، رندر، محتوای روی صفحه برای زمینه،خزیده شده، نمایه نشده/کشف نشده است»، نرم 404s
جهش ناگهانی در صفحات نمایه شده معمولاً نشان دهنده یک مشکل فنی مانند محتوای تکراری از پارامترها، بین المللی سازی یا صفحه بندی های شکسته است. در مثال زیر، هنگامی که منطق صفحهبندی شکسته شد، گوگل بلافاصله ترافیک ارگانیک را به این دامنه کاهش داد و باعث ایجاد محتوای تکراری زیادی شد. من هرگز ندیدهام که گوگل به اشکالات فنی سریع واکنش نشان دهد، اما این وضعیت جدیدی از سئو است که ما در آن قرار داریم.
در موارد دیگر، افزایش در صفحات ایندکسشده نشاندهنده یک بازی سئوی برنامهای است که در آن دامنه صفحات زیادی را روی همان قالب راهاندازی میکند. وقتی کیفیت محتوا در صفحات برنامهنویسی به اندازه کافی خوب نیست، گوگل به سرعت شیر ترافیک را میبندد.
در پاسخ، گوگل اغلب تعداد کلمات کلیدی رتبه بندی شده در 3 موقعیت برتر را کاهش می دهد. تعداد کلمات کلیدی رتبه بندی شده در سایر موقعیت ها اغلب نسبتاً ثابت است.
اندازه مشکل را افزایش میدهد: کیفیت دامنه میتواند مشکل بزرگتری برای سایتهای بزرگتر باشد، حتی اگر سایتهای کوچکتر نیز تحت تأثیر قرار بگیرند.
افزودن صفحات جدید به دامنه خود به خودی خود بد نیست. شما فقط می خواهید مراقب آن باشید. به عنوان مثال، انتشار محتوای رهبری فکری جدید یا بازاریابی محصول که مستقیماً یک کلمه کلیدی را هدف قرار نمی دهد، همچنان می تواند برای بازدیدکنندگان سایت بسیار ارزشمند باشد. به همین دلیل است که اندازه گیری تعامل و رضایت کاربر در بالای معیارهای سئو بسیار مهم است.
برنامه غذایی
حیاتی ترین راه برای خاموش نگه داشتن صفحات چربی (صفحات با کیفیت پایین) و کاهش خطر ضربه خوردن توسط به روز رسانی Core، قرار دادن سیستم نظارت مناسب است. بهبود چیزی که اندازه گیری نمی کنید سخت است.
در قلب یک سیستم نظارت بر کیفیت دامنه داشبوردی است که معیارهای هر صفحه را ردیابی می کند و آنها را با میانگین اندازه گیری می کند. اگر میتوانستم تنها سه معیار را انتخاب کنم، نرخ پرش معکوس، تبدیلها (نرم و سخت) و کلیکها + رتبهبندیها را بر اساس نوع صفحه در هر صفحه نسبت به میانگین اندازهگیری میکردم. در حالت ایدهآل، سیستم شما هنگام افزایش نرخ خزیدن، به خصوص برای صفحات جدیدی که قبلاً خزیده نشدهاند، به شما هشدار میدهد.
همانطور که در کتاب چگونه بهترین شرکت ها کیفیت محتوا را اندازه گیری می کنند می نویسم:
1/ برای کیفیت تولید، معیارهایی مانند امتیاز ویرایشگر SEO، امتیاز Flesch/خوانایی، یا # خطاهای املایی/گرامری را اندازه گیری کنید.
2/ برای کیفیت عملکرد، معیارهایی مانند # 3 رتبه برتر، نسبت زمان در صفحه به زمان خواندن تخمینی، نرخ پرش معکوس، عمق اسکرول یا مقدار خط لوله را اندازهگیری کنید.
3/ برای کیفیت حفظ، معیارهای عملکرد را در طول زمان و سال به سال اندازه گیری کنید
هنگام نظارت بر سایت خود، صفحاتی مانند شرایط خدمات یا درباره ما را نادیده بگیرید زیرا عملکرد آنها به سئو ارتباطی ندارد.
فاز به دست آوردن
نظارت اولین قدم برای درک کیفیت دامنه سایت شما است. برای رشد همیشه نیازی به افزودن صفحات بیشتری ندارید. اغلب، شما می توانید موجودی صفحه موجود خود را بهبود ببخشید، اما برای پی بردن به این موضوع در وهله اول به یک سیستم نظارتی نیاز دارید.
آدیداس نمونه خوبی از دامنه ای است که تنها با بهینه سازی صفحات موجود خود توانسته ترافیک ارگانیک را افزایش دهد.
مثال دیگر Redfin است که تعداد صفحات ثابتی را حفظ کرد و در عین حال ترافیک ارگانیک را به میزان قابل توجهی افزایش داد.
به نقل از Snr. مدیر رشد محصول در Redfin Deep Dive من در مورد ملاقات با نوار کیفیت مناسب:
ارائه تخصص محلی ما به وب سایت – مرجعیت در بازار مسکن، پاسخ دادن به زندگی در یک منطقه، ارائه مجموعه کاملی از موجودی برای فروش و اجاره در سراسر ایالات متحده.
حفظ برتری فنی – سایت ما بزرگ است (100 میلیون صفحه) بنابراین نمیتوانیم روی چیزهایی مانند عملکرد، سلامت خزیدن و کیفیت داده بخوابیم. گاهی اوقات حداقل تلاشهای «سکسی» میتوانند تأثیرگذارترین باشند.»
شرکتهایی مانند Lending Tree یا Progressive با کاهش صفحاتی که استانداردهای کیفیت آنها را برآورده نمیکردند، دستاوردهای قابلتوجهی داشتند (به تصاویری از Deep Dives در زیر مراجعه کنید).
نتیجه گیری
گوگل به سایت هایی که تناسب اندام دارند پاداش می دهد. در سال 2020، من در مورد اینکه چگونه شاخص گوگل ممکن است کوچکتر از آنچه ما فکر می کنیم، نوشتم. اندازه شاخص در ابتدا یک هدف بود. اما امروزه کمتر به ایندکس کردن صفحاتی که تا حد امکان ایندکس شده اند و بیشتر به داشتن صفحات مناسب توجه می شود. تعریف “خوب” تکامل یافته است. گوگل در مورد اینکه چه کسانی را به باشگاه اجازه می دهد، حساس تر است.
در همان مقاله، من این فرضیه را مطرح کردم که گوگل به یک API نمایهسازی روی میآورد و به صاحبان سایت اجازه میدهد مسئولیت فهرستسازی را بر عهده بگیرند. این به نتیجه نرسیده است، اما می توان گفت که گوگل از API های بیشتری برای نمایه سازی استفاده می کند:
- قرارداد 60 دلاری در سال بین گوگل و ردیت یک دهم نتایج جستجوی گوگل را فراهم می کند (با فرض اینکه ردیت تقریباً برای هر کلمه کلیدی در بین 10 مورد برتر وجود دارد).
- در تجارت الکترونیک، جایی که فهرستهای ارگانیک بیشتری در نتایج جستجو نشان داده میشوند، Google برای فهرستبندی محصولات جدید و اصلاح نمودار خرید خود، بیشتر به خوراک محصول در Merchant Center متکی است.
- ویژگیهای SERP مانند داستانهای برتر، که در صنعت اخبار حیاتی هستند، خدمات کوچکی با منطق نمایهسازی خاص خود هستند.
با نگاهی به مسیر، سوال بزرگ در مورد نمایه سازی این است که وقتی کاربران بیشتری از طریق مرورگرهای هوش مصنوعی و چت ربات های هوش مصنوعی جستجو می کنند، چگونه شکل می گیرد. با فرض اینکه LLM ها همچنان نیاز به رندر صفحات دارند، کار فنی سئو ضروری است – با این حال، انگیزه نمایه سازی از نتایج وب به مدل های آموزشی تغییر می کند. در نتیجه، ارزش صفحاتی که چیز جدیدی برای ارائه ندارند، حتی به صفر نزدیکتر از امروز خواهد شد.