گواهی SSL سئو را تقویت نمی کند
جان مولر از گوگل این پیشنهاد را که گواهی SSL سئوی وب سایت را «تقویت میکند» رد کرد و به صراحت اعلام کرد که گواهی SSL سئوی شما را افزایش نمیدهد.
ارسال در Mastodon درباره SSL و SEO
این برخورد در Mastodon اتفاق افتاد، جایی که عضوی به نام EncryptedFence پست کرد:
سئو و شهرت وب سایت خود را با یک اقدام امنیتی ضروری تقویت کنید: گواهی SSL – https://certerassl.com/blog/ssl-a-must-have-security-measure-for-websites-seo
مزایای آن را از دست ندهید! امروز یک گواهی SSL دریافت کنید و وب سایت خود را ایمن نگه دارید.
جان مولر، تحلیلگر ارشد جستجوی گوگل / رهبر روابط جستجو، پاسخ داد:
«@EncryptedFence این «سئوی وبسایت شما را تقویت نمیکند»، متأسفیم.
گواهی SSL سئو را تقویت نمی کند؟
SSL که مخفف Secure Sockets Layer است، یک استاندارد ارتباطی رمزگذاری شده (که به عنوان پروتکل نیز نامیده می شود) برای اتصالات اینترنتی ایمن است.
گواهی SSL یک گواهی دیجیتال است که هویت یک وب سایت را تأیید می کند (تأیید می کند) و تأیید می کند که یک مرورگر به سرور صحیح متصل می شود.
گواهی SSL نقش مهمی در انتقال امن داده ها در سراسر اینترنت دارد.
گوگل HTTPS را تشویق می کند
گوگل به دلایل مختلف، عمدتاً برای امنیت و حفظ حریم خصوصی کاربران، کمک قابل توجهی برای کمک به اینترنت برای ارائه ایمن داده ها ارائه کرد.
یک مانع برای پذیرش HTTPS فرآیند دریافت گواهینامه SSL این بود که این فرآیند تا حدودی فنی و گیج کننده بود.
بسیاری از ناشران ترجیح دادند برای پذیرش این استاندارد منتظر بمانند، زیرا برای وب سایت هایی که در انجام تراکنش های مالی دخیل نیستند، غیر ضروری به نظر می رسید.
گوگل با ایجاد انگیزه برای پذیرش استانداردهای ایمن با تبدیل HTTPS به یک فاکتور رتبهبندی در سال ۲۰۱۴ پاسخ داد.
راهنمایی های گوگل در مورد شاید تبدیل HTTPS به یک سیگنال قوی تر
گوگل با قول دادن به اینکه شاید HTTPS را به یک عامل رتبه بندی قوی تر تبدیل کند، جامعه سئو را تشویق کرد.
گوگل در سال 2014 نوشت:
«در Google I/O چند ماه پیش، ما برای «HTTPS همه جا» در وب درخواست کردیم.
ما همچنین شاهد هستیم که وب مسترهای بیشتری از HTTPS (همچنین به عنوان HTTP over TLS یا امنیت لایه حمل و نقل نیز شناخته می شود) در وب سایت خود استفاده می کنند که دلگرم کننده است.
به این دلایل، در چند ماه گذشته آزمایشهایی را انجام دادهایم که در نظر میگیریم آیا سایتها از اتصالات امن و رمزگذاریشده به عنوان سیگنال در الگوریتمهای رتبهبندی جستجوی ما استفاده میکنند یا خیر.
ما نتایج مثبتی دیدهایم، بنابراین شروع به استفاده از HTTPS به عنوان سیگنال رتبهبندی کردهایم. در حال حاضر این فقط یک سیگنال بسیار سبک است – که کمتر از 1٪ از جستارهای جهانی را تحت تأثیر قرار می دهد و وزن کمتری نسبت به سیگنال های دیگر مانند محتوای با کیفیت بالا دارد – در حالی که ما به مدیران وب زمان می دهیم تا به HTTPS تغییر دهند.
اما با گذشت زمان، ممکن است تصمیم بگیریم آن را تقویت کنیم، زیرا میخواهیم همه صاحبان وبسایت را تشویق کنیم که از HTTP به HTTPS سوئیچ کنند تا همه در وب ایمن باشند.»
گوگل گفت که آنها ممکن است تصمیم به تقویت سیگنال HTTPS بگیرید.
پذیرش فوری و گسترده HTTP ها اساساً باعث شد که جامعه سئو پاسخ دهد: “من شما را به آن نگه خواهم داشت!”
پاسخ بسیار مثبت بود و گواهیهای SSL مانند تلویزیونهای تخفیفخورده در جمعه سیاه از قفسههای دیجیتال پخش میشدند.
SSL سئوی شما را تقویت نمی کند؟
اگر HTTPS یک عامل رتبهبندی است، پس چرا جان مولر ادعا کرد که گواهیهای SSL سئو را افزایش نمیدهند؟
به هر حال، فاکتور رتبهبندی معیاری است که گوگل برای تصمیمگیری در مورد رتبهبندی یک وبسایت برای جستجوی جستجو استفاده میکند.
بنابراین نتیجه می شود که هر چیزی که یک عامل رتبه بندی باشد سئو را تقویت می کند، درست است؟
خب اینطور نیست.
برخی از عوامل رتبه بندی، مانند HTTPS، بسیار سبک وزن هستند.
همه قبول دارند که لینک های سایت های دیگر یک عامل مهم رتبه بندی هستند.
بنابراین پذیرش این واقعیت که سایر عوامل رتبه بندی آنقدر سبک هستند که نقشی حداقلی در تعیین رتبه یک وب سایت داشته باشند، یک کشش ذهنی نیست.
یکی دیگر از ملاحظات در مورد HTTPS به عنوان یک تقویت ضعیف سئو این است که امروزه تقریباً هر سایتی از HTTPS استفاده می کند.
این وضعیتی را ایجاد می کند که در آن هر جایزه رتبه بندی حاصل از استفاده از HTTPS اساساً لغو می شود.
جان مولر گوگل در این مورد در مورد ضعف نسبی سیگنال رتبه بندی HTTPS ثابت قدم بوده است.
به عنوان مثال، در سال 2019 او به سوالی در مورد گواهینامه های SSL پاسخ داد که در آن یک شرکت ادعا کرد که فقدان گواهینامه باعث می شود گوگل یک سایت را در نتایج جستجوی گوگل حذف کند.
“بدون گواهی SSL گوگل احتمالاً وب سایت شما را در نتایج جستجو حذف می کند.”
مولر پاسخ داد:
“آره، این اشتباه است.
HTTPS اصلاً عاملی در تصمیم گیری برای ایندکس کردن یا عدم فهرست کردن یک صفحه نیست.
ما از HTTPS به عنوان یک فاکتور رتبه بندی سبک استفاده می کنیم و داشتن HTTPS برای کاربران عالی است.
یک گواهی رایگان از Let’s Encrypt نیز به همین خوبی کار می کند.
بار دیگر با تفاوت های ظریف سئو…
سردرگمی های زیادی در مورد HTTPS به عنوان یک عامل رتبه بندی وجود دارد.
برخی از مردم ادعا کردند که این یک تساوی برای زمانی است که همه چیز برابر است. اگرچه امروزه از HTTPS به قدری رایج استفاده می شود که فکر کردن به اینکه چه پیوندی ممکن است از بین برود دشوار است.
اگر فکر کنیم که اگر لینکها میتوانند سیگنال قوی باشند، احتمالاً درک آن آسانتر است، به این معناست که سایر عوامل مانند HTTPS میتوانند سیگنال ضعیفی باشند، بدون افزایش واقعی سئو.
تصویر برجسته توسط Shutterstock/Olyy