آخرین روند موتورهای جستجو در آسیا 2023


برای سال‌ها، گوگل کانون اصلی تلاش‌های بازاریابی جستجوی بیشتر وب‌سایت‌ها بوده است. در واقع، وقتی صحبت از بهینه سازی موتورهای جستجو می شود، بیشتر شرکت ها فقط به گوگل فکر می کنند.

همچنین این یک واقعیت شناخته شده است که در برخی کشورها، موتورهای جستجوی دیگری وجود دارند که باید آنها را در نظر بگیرید. من مطمئن هستم که بسیاری از خوانندگان در مورد Baidu در چین، Naver در کره جنوبی و Yahoo! در ژاپن به عنوان موتورهای جستجوی محبوب.

این وب سایت ها فوق العاده بر روی مخاطبان محلی متمرکز هستند و کار با آنها آسان نیست مگر اینکه توانایی زبان و درک نحوه تنظیم خدمات را داشته باشید. به همین دلیل، آنها بسیاری از صاحبان وب سایت را در خارج از کشورهای مربوطه خود ترسانده اند.

حتی با وجود اینکه بازار آسیا با فاصله زیادی بزرگترین بازار آنلاین در جهان است، اطلاعات مربوط به بازار به اندازه بازارهای ایالات متحده یا اروپا قابل مشاهده نیست.

این امر بازار آسیا را مرموزتر از آنچه باید باشد می کند.

اخیراً تغییرات قابل توجهی در سهم بازار موتورهای جستجو و فعالیت‌های کاربران رخ داده است که می‌تواند فرصت‌هایی را برای کسب‌وکارهایی که از هدف قرار دادن این کشورها ترسیده‌اند، فراهم کند.

ابتدا، بیایید کمی بیشتر در مورد موتورهای جستجوی منحصر به فرد محلی بدانیم: Baidu، Naver، و Yahoo! ژاپن.

Baidu.com

از زمانی که بایدو در سال 2000 راه اندازی شد، بایدو پرکاربردترین موتور جستجو در چین بوده است.

برای هدف قرار دادن مخاطبان چینی با استفاده از Baidu، به یک وب سایت چینی زبان نیاز دارید که با الزامات دولت چین برای نمایش شماره ثبت وب سایت مطابقت داشته باشد.

داشتن cn.cn ccTLD و/یا میزبانی وب‌سایت‌ها در چین الزامی نیست، اما قطعاً به نمایه‌سازی و رتبه‌بندی کمک می‌کند.

Naver.com

Naver یک موتور جستجوی محلی در کره جنوبی است که در سال 1999 شروع به کار کرد.

برخلاف گوگل، Naver بیشتر شبیه یک سایت پورتال است که دارای محتوا و عملکردهای غیرجستجوی زیادی است. نتایج جستجو در Naver کاملا منحصر به فرد است.

این شامل چندین بلوک از انواع مختلف محتوا، از جمله خرید، اخبار، وبلاگ، ویدئوها، تصاویر و صفحات وب است. نتایج صفحه وب ارگانیک برجسته نیستند و تبلیغات بسیار قابل مشاهده هستند. به این دلایل، شرکت های خارجی اغلب برای به دست آوردن ترافیک ارگانیک از Naver تلاش می کنند.

Yahoo.co.jp

یاهو ژاپن در ابتدا به عنوان سایت ژاپنی یاهو شروع به کار کرد و در سال 2018 به یک شرکت ژاپنی تبدیل شد. هنوز هم یکی از وب سایت های محبوب در ژاپن است.

مانند ناور، یاهو! ژاپن یک سایت پورتال با تعداد زیادی محتوا و خدمات غیرجستجو، از جمله حراج، رزرو سفر، سؤالات متداول و ایمیل است.

در حالی که خود شرکت خدمات تبلیغاتی خود را ارائه می دهد، گوگل از سال 2010 نتایج جستجوی ارگانیک خود را تقویت کرده است.

تغییرات در محبوبیت موتورهای جستجو

اگرچه سایت های فوق هنوز محبوب هستند، فعالیت های جستجو اخیراً تغییر کرده است، به خصوص در 12 ماه گذشته و فرصت های جدیدی را برای کسب و کارها ایجاد کرده است تا از سایر موتورهای جستجو برای دسترسی به بازار استفاده کنند.

آخرین سهام بازار موتور جستجو

چین

تسلط بایدو بر چشم انداز جستجو در چند فصل گذشته رو به کاهش بوده است و از 76 درصد در ژوئن 2022 به 49 درصد در مارس 2023 کاهش یافته است.

بایدو همچنان با بیش از 64.39 درصد سهم در جستجوی تلفن همراه قوی است، در درجه اول به دلیل ادغام آن با زیرساخت های گوشی از طریق برنامه ها و خدمات متعدد.

Bing و Sogou هر دو سهم بازار جستجوی دسکتاپ بایدو را خوار کرده اند. سهم جستجوی دسکتاپ بینگ در چین در چند ماه گذشته افزایش یافته است و از زمان استفاده از ویژگی‌های جدید هوش مصنوعی به 28 درصد رسیده است.

مشتریان B2B من در چند ماه گذشته شاهد افزایش قابل توجهی در جستجوها و ترافیک از چین از طریق Bing بوده اند که تلاش ها برای به حداکثر رساندن دسترسی به Bing را افزایش داده است.

کسب‌وکارهای غربی نیز باید از این فرصت استفاده کنند تا با استفاده از بینگ، دسترسی خود را در چین گسترش دهند. برخلاف چالش‌های دسترسی به ابزارهای وب مستر بایدو، می‌توانید به راحتی نقشه‌های سایت را ارسال کنید و مشکلات را در رابط انگلیسی وب‌مستر انگلیسی بینگ بررسی کنید.

کره جنوبی

ناور برای ادغام هوش مصنوعی در پلتفرم خود خیلی زود وارد حزب شد. این کار را در اواخر سال 2021 انجام داد تا از تغییر قابل توجهی در رفتارهای جستجوی کره جنوبی که بیشتر «اکتشافی» می‌شود، پشتیبانی کند، و کاربران عمیق‌تر به موضوعاتی که با علایق و هدف جستجوی آن‌ها همسو است، می‌روند.

ناور شاهد افزایش قابل توجهی در این جستجوهای اکتشافی بود که تقریباً 65٪ از تمام پرس و جوها را تشکیل می داد.

این امر با راه‌اندازی «نوآوری بلوک هوشمند» AirSearch ناور دنبال شد، که از تجزیه و تحلیل هوش مصنوعی محتوا، داده‌ها و بینش عمیق کاربر برای تولید بلوک‌هایی از نتایج بسیار مرتبط استفاده می‌کند که نیاز به عبارات جستجوی متعدد برای ارائه یک نتیجه بهینه را از بین می‌برد.

با وجود نوآوری های ناور، مارس 2023 سهم بازار موتور جستجو گزارش حاکی از آن است که گوگل جایگاه قابل توجهی در کره جنوبی به دست آورده است و 59 درصد از سهم 35 درصدی ناور را به خود اختصاص داده است. بر اساس آمار Statista، تقسیم سهم حتی بیشتر است، به طوری که گوگل 71٪ از Naver 24٪ است.

رشد گوگل در بازار فرصتی را برای ارتباط مستقیم با جستجوگران کره ای به روشی که قبلا امکان پذیر نبود ایجاد می کند.

ژاپن

اطمینان از اینکه محتوای ژاپنی شما به خوبی ایندکس شده و برای گوگل بهینه شده است، بیش از همیشه مهم است. با تقریباً 80 درصد سهم بازار، به ویژه در تلفن همراه، از تقویت جستجوی ارگانیک در یاهو! ژاپن و رشد خود به عنوان یک موتور جستجو در ژاپن، گوگل برای ارتباط با مصرف کنندگان ژاپنی حیاتی است.

Google Japan همه ویژگی‌های خرید را برای کمک به کسب‌وکارها برای دسترسی به مصرف‌کنندگان به کار گرفته است، اما اغلب با میانگین هزینه هر کلیک (CPC) بسیار کمتر از ایالات متحده یا اروپا.

سهم بازار ژاپن بینگ در سال های گذشته به 3 درصد رسیده است. با این حال، به نظر می‌رسد داده‌های جدید Statcounter نشان می‌دهد که ویژگی‌های جدید هوش مصنوعی آن تا حدی مورد توجه کاربران ژاپنی قرار گرفته است و سهم آن در بازار را به 7 درصد افزایش داده و ترافیک یاهو را آدم‌خوار کرده است.

این به چه معناست برای صاحبان وب سایت (SEO/PPC)

این تغییرات در رشد موتورهای جستجوی غیر محلی فرصت‌هایی را برای کسب‌وکارها برای دستیابی به این بازارها با استفاده از دارایی‌ها و تکنیک‌هایی که از قبل در اختیار دارند، افزایش می‌دهد.

در حال حاضر اجرای اصلاحات فنی سئو برای افزایش نمایه سازی توسط گوگل و بینگ و همچنین اطمینان از سازگاری وب سایت های شما با موبایل و بارگیری هرچه سریعتر برای جذب کاربرانی که عمدتاً در دستگاه های تلفن همراه در این بازارها جستجو می کنند، مهم تر است.

رشد Bing و هوش مصنوعی و پیشرفت‌های تکنولوژیکی اخیر، آن را شایسته نگاهی تازه می‌کند تا اطمینان حاصل شود که همه پایه‌ها را پوشش داده‌اید و به خوبی ایندکس شده و برای بهره‌مندی بهینه شده‌اید.

فرصت های سئو در آسیای جنوب شرقی

فراتر از چین، ژاپن و کره، فرصت های قابل توجهی در آسیای جنوب شرقی در حال ظهور است. این منطقه متشکل از 11 کشور با جمعیت 600 میلیون نفر در سطوح مختلف اقتصادی – اما با درآمد قابل تصرف رو به رشد است.

بازارهای آسیای جنوب شرقی نیمی از 10 بازار بزرگ رشد تجارت الکترونیک خرده فروشی را در سال 2022 تشکیل می دادند و پیش بینی می شود در سال 2023 بیش از 100 میلیارد دلار خرده فروشی تولید کنند.

قرنطینه‌های کووید، مصرف‌کنندگان را مجبور به خرید آنلاین کرد و به سرعت پذیرش تجارت الکترونیک و زیرساخت‌های لجستیکی را در منطقه گسترش داد.

دولت‌های ملی سرمایه‌گذاری قابل توجهی در اتصال، پرداخت‌های دیجیتال، پلتفرم‌های تجارت الکترونیک، و تغییرات سیاستی برای تقویت پذیرش و رشد تجارت الکترونیک در منطقه انجام دادند.

رفتارهای مصرف کننده نیز تغییر کرده است، به طوری که بیش از 40٪ از مصرف کنندگان حداقل یک نام تجاری جدید را از زمان Covid امتحان می کنند، در حالی که این میزان در ایالات متحده تنها 23٪ است.

در ویتنام، تجارت الکترونیک اجتماعی به طور قابل توجهی رشد کرده است، به طوری که تأثیرگذاران باعث پذیرش محصول در مد و زیبایی می شوند – و قیمت یک نکته ثانویه است.

این منطقه فرصت‌های جدیدی را برای برندها فراهم می‌کند تا مستقیماً از طریق ابتکارات تجارت الکترونیک خودشان به مشتریان علاقه‌مند دسترسی پیدا کنند، همچنین از طریق چندین بازار رو به رشد مانند Shopee، Tokopedia و Lazada که طیف وسیعی از محصولات را می‌فروشند و معاملات و تدارکات را انجام می‌دهند.

Shopee با وجود تمرکز بر آسیای جنوب شرقی، به سرعت به عنوان چهارمین بازار بزرگ پس از آمازون، eBay و Rakuten ظاهر شد.

هزینه تبلیغات دیجیتال در این منطقه 64 درصد افزایش یافته است که بر توانایی و مقرون به صرفه بودن پلتفرم دیجیتال برای ارتباط و تعامل با مصرف کنندگان تأکید می کند. این رشد در دسته‌های CPG، مد و الکترونیک بوده است.

نتیجه

در چند سال گذشته، اختلال دیجیتالی در آسیا از طریق پذیرش سریع تجارت الکترونیک، تغییرات فناوری و تقاضای مصرف‌کنندگان، ایجاد فرصت‌های جدیدی برای آن دسته از مشاغلی که قبلاً توسط زبان و منابع برای هدف قرار دادن مستقیم این بازارها به چالش کشیده شده بودند، قابل توجه بوده است.

اکنون زمان آن است که تجزیه و تحلیل های خود و داده های کنسول جستجوی گوگل را مرور کنید تا ببینید آیا از تراز مجدد سهم موتور جستجو در منطقه سود برده اید یا خیر و آیا منطقی است که توجه بیشتری به محتوای بومی سازی شده، بودجه تبلیغات یا ابتکارات خاص برای هدف قرار دادن این موارد داشته باشید. بازارها

منابع بیشتر:


تصویر ویژه: dodotone/Shutterstock





منبع

مطالب مرتبط