آیا آدرس IP یک عامل رتبه بندی گوگل است؟


آیا آدرس IP سرور وب سایت شما بر رتبه شما در نتایج جستجو تأثیر می گذارد؟ طبق برخی منابع در سراسر اینترنت، آدرس IP شما یک سیگنال رتبه بندی است که توسط گوگل استفاده می شود.

اما آیا آدرس IP شما این پتانسیل را دارد که به رتبه بندی شما در جستجو کمک کند یا به آن آسیب برساند؟ به خواندن ادامه دهید تا بدانید آیا آدرس های IP یک عامل رتبه بندی گوگل هستند یا خیر.

ادعا: آدرس IP به عنوان یک عامل رتبه بندی

مقالاتی در اینترنت از سایت‌های بازاریابی معتبر ادعا می‌کنند که گوگل بیش از 200 فاکتور رتبه‌بندی «شناخته» دارد.

این لیست‌ها اغلب شامل عباراتی در مورد آدرس‌های IP پرچم‌دار هستند که بر رتبه‌بندی یا پیوندهای با ارزش بیشتر تأثیر می‌گذارند، زیرا آنها از آدرس‌های IP جداگانه کلاس C هستند.

آدرس IP از hubspotتصویر از HubSpot.com، ژوئن 2022

خوشبختانه، این لیست ها باعث ایجاد گفتگوهای متعددی با کارمندان گوگل در مورد اعتبار آدرس های IP به عنوان فاکتورهای رتبه بندی در الگوریتم گوگل شد.

[Ebook:] راهنمای کامل فاکتورهای رتبه بندی گوگل

شواهد علیه آدرس IP به عنوان یک عامل رتبه بندی

در سال 2010، از مت کاتز، رئیس سابق تیم وب اسپم گوگل، پرسیده شد که آیا رتبه وب سایت مشتری تحت تأثیر وب سایت های اسپم روی همان سرور قرار می گیرد یا خیر.

پاسخ او:

در لیست چیزهایی که من نگران آنها هستم، اینها نزدیک به اوج نیستند. بنابراین من می‌دانم، و گوگل می‌داند که میزبانی وب مشترک اتفاق می‌افتد. شما واقعاً نمی توانید کنترل کنید چه کسی در آن آدرس IP یا زیرشبکه کلاس c قرار دارد.

در نهایت، گوگل تصمیم گرفت که اگر روی یک آدرس IP یا زیرشبکه کلاس C اقدام کنند، هرزنامه‌ها فقط به آدرس IP دیگری منتقل می‌شوند. بنابراین، کارآمدترین راه برای مقابله با این موضوع نخواهد بود.

Cutts به استثنای خاصی اشاره کرد، جایی که یک آدرس IP دارای 26000 سایت هرزنامه و یک سایت غیر هرزنامه بود که بررسی دقیق‌تری را به دنبال داشت، اما تکرار کرد که این یک نکته استثنایی است.

که در 2011در توییتی از Kaspar Szymanski، یکی دیگر از اعضای سابق تیم وب هرزنامه گوگل، اشاره شده است که گوگل این حق را دارد که وقتی میزبان های رایگان به طور گسترده اسپم شده اند، اقدام کند.

در سال 2016، در طول ساعت دفتر مرکزی گوگل وبمستر، از جان مولر، وکیل جستجو در گوگل، پرسیده شد که آیا داشتن تمام وب سایت های یک گروه در یک بلوک آدرس IP یکسان مشکل ساز است یا خیر.

او جواب داد:

«نه، این کاملاً خوب است. بنابراین این چیزی نیست که شما به طور مصنوعی نیاز به خرید بلوک آدرس IP داشته باشید تا فقط همه چیز را به هم بزنید.

و به خصوص اگر از CDN استفاده می کنید، ممکن است به یک بلوک آدرس IP که توسط شرکت های دیگر استفاده می شود، برسید. یا اگر از هاست اشتراکی استفاده می کنید، این اتفاقات می افتد. این چیزی نیست که شما نیازی به حرکت مصنوعی داشته باشید.»

در ماه مارس 2018، از مولر پرسیده شد که آیا تغییر IP با موقعیت جغرافیایی متفاوت بر SEO تأثیر می گذارد یا خیر. او پاسخ داد:

اگر به سروری در مکان دیگری منتقل شوید؟ معمولا نه. در غیر این صورت، اطلاعات کافی برای هدف‌یابی جغرافیایی دریافت می‌کنیم، به عنوان مثال، از تنظیمات TLD و هدف‌گیری جغرافیایی در کنسول جستجو.

چند ماه بعدمولر به توییتی پاسخ داد که پرسیده بود آیا گوگل هنوز هم محله های بد را به عنوان سیگنال رتبه بندی در نظر می گیرد و آیا یک IP اختصاصی لازم است.

آدرس‌های IP مشترک برای جستجو مناسب هستند! بسیاری از محیط های میزبانی / CDN از آنها استفاده می کنند.

در ماه اکتبر 2018، از مولر پرسیده شد که آیا مکان آدرس IP برای رتبه بندی سایت اهمیت دارد یا خیر. پاسخ او به سادگی «نه» بود.

چند توییت بعد، در همان تاپیک توییتر، کاربر دیگری اظهار داشت که آدرس های IP در رابطه با بک لینک ها اهمیت دارد. مولر دوباره با یک «نه» ساده پاسخ داد.

در ماه ژوئن 2019، مولر سؤالی در مورد کنسول جستجوی Google دریافت کرد که نشانی IP یک وب سایت را به جای نام دامنه نشان می دهد. پاسخ او:

معمولاً ایندکس کردن آدرس های IP شما ایده بدی است. آدرس های IP اغلب موقتی هستند.

او پیشنهاد کرد که کاربر اطمینان حاصل کند که آدرس IP به دامنه آنها هدایت می شود.

چند ماه بعدمولر در پاسخ به این سوال که آیا لینک‌های آدرس‌های IP بد هستند یا خیر، توییت کرد:

«لینک‌های آدرس‌های IP کاملاً خوب هستند. بیشتر اوقات، به این معنی است که سرور به خوبی تنظیم نشده است (ما به جای نام میزبان، به راحتی با تغییر مسیرها و rel=canonical قابل حل است، به آدرس IP متعارف تبدیل شدیم)، اما این فقط یک جزئیات فنی است. این بدان معنا نیست که آنها بد هستند.”

در اوایل 2020وقتی از مولر در مورد دریافت لینک از آدرس‌های IP مختلف پرسیده شد، گفت که بخش بد این است که کاربر خودش بک لینک‌ها را می‌سازد نه آدرس‌های IP.

سپس، در ژوئن، از مولر پرسیده شد که اگر یک وب سایت با آدرس IP لینک ها را خریداری کند چه اتفاقی می افتد. آیا اقدامی در سطح IP انجام خواهد شد؟

میزبانی مشترک و CDN ها در یک IP واقعاً رایج است. داشتن چند سایت بد در یک IP همه چیز را در آن IP بد نمی کند.

که در سپتامبرمولر، طی بحثی در مورد محله‌های بد که بر رتبه‌بندی جستجو تأثیر می‌گذارند، اظهار داشت:

من از هیچ الگوریتم رتبه‌بندی که چنین IP‌هایی را در نظر بگیرد، اطلاعی ندارم. به بلاگر نگاه کنید. سایت های عالی هستند که به خوبی کار می کنند (بی توجهی به محدودیت های صفحه و غیره)، و سایت های وحشتناکی در آنجا میزبانی می شوند. این همه زیرساخت یکسان، همان آدرس های IP است.

که در نوامبر، گری ایلیس، رئیس بخش آفتاب و شادی در گوگل، واقعیت جالبی را به اشتراک گذاشت.

واقعیت جالب: تغییر زیرساخت‌های زیربنایی یک سایت مانند سرورها، IPها، می‌تواند سرعت و اغلب خزیدن Googlebot از سایت مذکور را تغییر دهد. این به این دلیل است که در واقع تشخیص می دهد که چیزی تغییر کرده است، که باعث می شود دوباره بیاموزد که چقدر سریع و اغلب می تواند بخزد.

در حالی که اطلاعات جالبی است، به نظر می رسد که روی خزیدن و رتبه بندی تاثیر نمی گذارد. خزیدن البته برای رتبه بندی لازم است، اما خزیدن یک عامل رتبه بندی نیست.

که در 2021، یکی از کاربران توییتر پرسید که آیا متعارف سازی IP می تواند تأثیر مثبتی بر SEO داشته باشد؟ مولر پاسخ داد:

“مگر اینکه افراد به آدرس IP سایت شما لینک داده باشند (که غیرمنتظره است)، این هیچ تاثیری بر سئو نخواهد داشت.”

بعداً در دسامبرهنگامی که از مایلر پرسیده شد که آیا آدرس IP به جای نام میزبان زمانی که گوگل کیفیت یک لینک را ارزیابی می کند غیرعادی به نظر می رسد، مولر اظهار داشت: «آدرس های IP خوب هستند. اینترنت تعداد زیادی از آنها را دارد.”

اگر نگران آدرس IP یا شرکت میزبان خود هستید، به نظر می رسد اجماع اینگونه باشد: نگران نباشید.

اطلاعات بیشتری از فاکتورهای رتبه بندی گوگل دریافت کنید.

حکم ما: آدرس IP دیگر یک عامل رتبه بندی نیست

آیا آدرس IP یک عامل رتبه بندی گوگل است؟

شاید در گذشته، گوگل اقداماتی را در سطح IP علیه وب‌سایت‌های اسپم انجام داده است.

اما باید این را بی‌اثر می‌دانست، زیرا ما هیچ تأییدی از طرف نمایندگان Google نمی‌بینیم که آدرس‌های IP، میزبانی مشترک و محله‌های بد بخشی از الگوریتم هستند.

بنابراین، فعلاً می‌توان نتیجه گرفت که آدرس‌های IP یک عامل رتبه‌بندی نیستند.


تصویر ویژه: پائولو بوبیتا/ژورنال موتور جستجو

عوامل رتبه بندی: واقعیت یا داستان؟  بیایید برخی از افسانه ها را از بین ببریم! [Ebook]





منبع

مطالب مرتبط