آیا استفاده از Google Analytics یک عامل رتبه بندی جستجو است؟


گوگل آنالیتیکس (GA) ابزار قدرتمندی است که به صاحبان وب سایت امکان می دهد نحوه تعامل کاربران با صفحات وب خود را بیاموزند.

حجم اطلاعاتی که می توانیم از گوگل آنالیتیکس به دست آوریم به قدری عمیق است که نظریه ای برای بیش از یک دهه در جریان است که داده های GA یک عامل رتبه بندی است.

آیا گوگل آنالیتیکس واقعا به اندازه کافی قدرتمند است که بر نتایج جستجوی گوگل تأثیر بگذارد؟

بیایید نگاه دقیق تری بیندازیم.

[Recommended Read:] عوامل رتبه بندی گوگل: واقعیت یا تخیل

ادعا: Google Analytics به عنوان یک عامل رتبه بندی

در مستندات Google’s How Search Works، می‌توانیم ببینیم که مرتبط بودن یک صفحه وب یکی از عوامل متعددی است که برای رتبه‌بندی صفحات وب استفاده می‌شود.

جستجو چگونه کار می کند - اسکرین شات مربوطاسکرین شات از نحوه کار جستجوی Google، ژوئن ۲۰۲۲

ابتدایی ترین سیگنال ارتباط این است که محتوا حاوی کلماتی مشابه عبارت جستجو است.

اطلاعات تکمیلی درباره نحوه تعیین ارتباط یک صفحه توسط Google ارائه شده است.

فراتر از تطبیق کلمات کلیدی ساده، گوگل می‌گوید: «ما همچنین از داده‌های تعاملی جمع‌آوری‌شده و ناشناس برای ارزیابی مرتبط بودن نتایج جستجو با جستارها استفاده می‌کنیم. ما این داده‌ها را به سیگنال‌هایی تبدیل می‌کنیم که به سیستم‌های یادگیری ماشینی ما کمک می‌کنند ارتباط را بهتر تخمین بزنند.»

جستجو چگونه کار می کند - عکس صفحه داده تعاملاسکرین شات از نحوه کار جستجوی Google، ژوئن ۲۰۲۲

«داده‌های تعامل» چیست و گوگل آن را از کجا دریافت می‌کند؟

برخی از بازاریابان فرض می کنند که این عوامل شامل معیارهایی مانند زمان در صفحه، نرخ کلیک ارگانیک، نرخ پرش، کل ترافیک مستقیم، درصد بازدیدکنندگان تکراری و غیره است.

این منطقی است زیرا این معیارهایی است که بازاریابان با آن آشنا هستند و می‌دانند تا داده‌های تعاملی را نشان دهند که گوگل ممکن است به دنبال آن باشد.

بازاریابان همچنین ممکن است متوجه همبستگی بین معیارها شوند که با بهبود موقعیت آنها در SERP بهبود می یابد.

آیا ممکن است که ما با استفاده از Google Analytics به نحوی درک گوگل از تجربه کاربری وب سایت خود را بهبود بخشیم؟

مانند نوعی سیگنال خفاش SEO؟

آیا می‌توانیم با دادن «داده‌های تعامل» بیشتر به گوگل برای کار کردن، مستقیماً بر رتبه‌بندی تأثیر بگذاریم؟

[Ebook:] دانلود راهنمای کامل فاکتورهای رتبه بندی گوگل

شواهد در برابر گوگل آنالیتیکس به عنوان یک عامل رتبه بندی

در حالی که ما دسترسی مستقیم به الگوریتم گوگل نداریم، شواهد نشان می دهد که گوگل آنالیتیکس به عنوان یک عامل رتبه بندی، نظریه قابل قبولی نیست.

اولاً، نمایندگان گوگل در بیان اینکه از داده های گوگل آنالیتیکس به عنوان فاکتور رتبه بندی استفاده نمی کنند، واضح و ثابت بوده اند.

به تازگی در 16 مارس 2022، جان مو به توییت هایی در مورد رتبه تاثیر گوگل آنالیتیکس پاسخ داده است.

جان مو GA4 توییت_این اتفاق نمی افتد_اسکرین شاتاسکرین شات از توییتر، ژوئن ۲۰۲۲

به شوخی، یک بازاریاب پیشنهاد کرد که اگر گوگل می‌خواهد مردم از GA4 استفاده کنند، می‌توانند بگویند که رتبه‌بندی را بهبود می‌بخشد.

جان مو پاسخ داد: “این اتفاق نخواهد افتاد.”

به نظر می رسد گوگل به طور مداوم این ایده را که سرویس های تحلیلی آن به هر نحوی بر رتبه بندی تاثیر می گذارد، زیر پا می گذارد.

در سال 2010، زمانی که ما توییت می‌کردیم تا برای چند لحظه رتبه اول را در نتایج بدست آوریم، مت کاتز گفت: «Google Analytics به هیچ وجه در کیفیت جستجو برای رتبه‌بندی ما استفاده نمی‌شود.»

مت کاتس یوتیوب می گوید گوگل آنالیتیکس در جستجو استفاده نمی شود“آیا داده های گوگل آنالیتیکس عاملی در رتبه بندی یک صفحه هستند؟” مرکز جستجوی گوگل، ژوئن 2022

و لازم نیست حرف گوگل را قبول کنید.

در اینجا سه ​​وب سایت در بین 10 وب سایت برتر برای کلمات کلیدی بسیار رقابتی قرار می گیرند که برچسب Google Analytics را در سایت خود ندارند.

1. Ahrefs، یک ابزار SEO، معروف است که از Google Analytics استفاده نمی کند.

بدون Google Analytics در وب سایت Ahrefs نمونه ای از میراث برچسب گوگلاسکرین شات توسط نویسنده، ژوئن 2022

تیم سولو، مدیر عامل شرکت Ahrefs، در دسامبر 2019 توییت کرد: «هر بار که به بازاریابان همکار می‌گویم که گوگل آنالیتیکس را در ahrefs.com نداریم، آنها با «هیچ راهی» واکنش نشان می‌دهند.»

Tim Soulo Ahrefs در مورد عدم استفاده از GA توییت کرداسکرین شات از توییتر، ژوئن ۲۰۲۲

و دامنه Ahrefs برای بیش از 12000 کلمه کلیدی بدون مارک در 10 موقعیت برتر قرار می گیرد.

رتبه Ahrefs در ده برتر برای 12000 کلمه کلیدی بدون مارکتصویر از Ahrefs.com، ژوئن 2022

2. نمونه معروف دیگر ویکی پدیا است.

مقالات ویکی‌پدیا بر نتایج جستجوی گوگل تسلط دارند و برای جستجوهای نوع تعریف مانند رایانه، سگ و حتی عبارت جستجوی «گوگل» رتبه بسیار خوبی دارند.

و برای همه اینها بدون کد Google Analytics در سایت رتبه بندی می شود.

ویکی پدیا از نمونه گوگل آنالیتیکس استفاده نمی کنداسکرین شات توسط نویسنده، ژوئن 2022

3. یک مثال دیگر اتریوم است.

اتریوم در رتبه بندی 10 برتر برای [nft]. NFT یک کلمه کلیدی در سطح سازمانی با بیش از یک میلیون جستجوی ماهانه تنها در ایالات متحده است.

وب سایت اتریوم گوگل آنالیتیکس را نصب نکرده است.

اتریوم از نمونه گوگل آنالیتیکس استفاده نمی کنداسکرین شات توسط نویسنده، ژوئن 2022

[Discover:] اطلاعات بیشتر در مورد فاکتور رتبه‌بندی گوگل

حکم ما: Google Analytics یک عامل رتبه بندی نیست

آیا استفاده از Google Analytics یک عامل رتبه بندی جستجو است؟

گوگل آنالیتیکس ابزار قدرتمندی است که به ما کمک می‌کند بفهمیم مردم چگونه وب‌سایت ما را پیدا می‌کنند و زمانی که در آنجا انجام می‌دهند چه می‌کنند.

و هنگامی که تنظیماتی را در وب‌سایت خود انجام می‌دهیم، با آسان‌تر کردن پیمایش یا بهبود محتوا، می‌توانیم شاهد بهبود معیارهای GA باشیم.

با این حال، کد GA در سایت شما سیگنال خفاش SEO را ارسال نمی کند.

کد GA سیگنالی برای Google نیست و ارزیابی ارتباط را برای Google آسان نمی کند (این که آیا صفحه وب شما درخواست جستجوی کاربر را برآورده می کند یا خیر.)

“سیگنال خفاش” برای شماست.

گوگل آنالیتیکس یک عامل رتبه بندی نیست، اما می تواند به شما کمک کند تا بفهمید که آیا در جهت درست یا غلط حرکت می کنید.


تصویر ویژه: پائولو بوبیتا/ژورنال موتور جستجو

عوامل رتبه بندی: واقعیت یا داستان؟  بیایید برخی از افسانه ها را از بین ببریم! [Ebook]





منبع

مطالب مرتبط