آیا این یک عامل رتبه بندی گوگل است؟


بسیاری از شرکت ها و بازاریابان معتقدند که Domain Authority یک معامله بزرگ است.

در همه جا راهنماهایی وجود دارد که چگونه می توانید اعتبار دامنه وب سایت خود را برای رتبه بندی بهتر در نتایج جستجو تقویت کنید.

اما آیا یک Domain Authority بالاتر واقعاً منجر به رتبه‌بندی بهتر می‌شود؟

در این فصل، بررسی خواهیم کرد که Domain Authority چیست و شواهدی مبنی بر اینکه آیا این یک فاکتور رتبه‌بندی گوگل است یا خیر.

[Ebook:] دانلود راهنمای کامل فاکتورهای رتبه بندی گوگل

Domain Authority چیست؟

برای درک اینکه آیا Domain Authority بخشی از الگوریتم گوگل است، ابتدا باید بفهمیم Domain Authority چیست.

اول، اعتبار دامنه – مفهوم – و Domain Authority (DA)، متریک Moz وجود دارد.

همانطور که VentureSkies آن را توصیف می کند، تعریف کلی اقتدار دامنه به شرح زیر است:

«مقدار دامنه یک وب‌سایت نشان می‌دهد که سایت چقدر برای یک حوزه موضوعی خاص مهم است [and] ارتباط با توجه به … کلمات جستجو..”

سپس، امتیاز Domain Authority یا DA Moz وجود دارد، که معیار را اینگونه تعریف می‌کند: «…نمره رتبه‌بندی موتور جستجو که توسط Moz ایجاد شده است که احتمال رتبه‌بندی یک وب‌سایت در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERP) را پیش‌بینی می‌کند.»

Domain Authority توسط Moz با استفاده از ده ها فاکتور از جمله تعداد دامنه های ریشه پیوند دهنده و تعداد کل لینک ها محاسبه می شود. خود امتیاز در مقیاس 100 امتیازی نمایش داده می شود.

شایان ذکر است که Moz تنها پلتفرم سئو نیست که معیاری برای اندازه گیری اعتبار وب سایت ایجاد کرده است. همچنین خواهید دید که:

  • Ahrefs دارای رتبه Ahrefs و رتبه دامنه است. AR وب سایت ها را در پایگاه داده Ahrefs بر اساس اندازه و کیفیت بک لینک هایشان رتبه بندی می کند، در حالی که رتبه دامنه قدرت نمایه بک لینک یک وب سایت را در مقایسه با سایرین در پایگاه داده Ahrefs در مقیاس 100 امتیازی نشان می دهد.
  • Semrush دارای یک امتیاز اعتبار است که کیفیت کلی و عملکرد سئو یک دامنه یا صفحه وب را اندازه گیری می کند.
  • Majestic دارای امتیازات متریک جریان است که تعداد پیوندهای یک وب سایت و کیفیت محتوای وب سایت را اندازه گیری می کند.

ادعا: اعتبار دامنه به عنوان یک عامل رتبه بندی

بسیاری از مقالات در مورد Domain Authority به آن به عنوان امتیاز رتبه‌بندی موتور جستجو اشاره می‌کنند و نشان می‌دهند که یک پیش‌بینی‌کننده خوب برای عملکرد یک وب‌سایت در SERP برای عبارات کلیدی هدفمند است.

این می تواند برخی را به این باور برساند که Domain Authority یک عامل رتبه بندی برای موتورهای جستجو مانند Google است.

حتی یک تاپیک جالب در توییتر وجود دارد 2020 از بنیانگذار Moz، رند فیشکین، اسناد داخلی گوگل را نشان می‌دهد و پیشنهاد می‌کند که گوگل معیاری شبیه به اعتبار دامنه دارد.

اما به خواندن ادامه دهید – شواهد روشن می شود.

[Discover:] اطلاعات بیشتر در مورد فاکتور رتبه‌بندی گوگل

اعتبار دامنه به عنوان یک عامل رتبه بندی: شواهد

وب سایت Moz می گوید امتیاز Domain Authority آن بر نتایج جستجوی گوگل تأثیر نمی گذارد.

Domain Authority یک عامل رتبه بندی گوگل نیست و هیچ تاثیری بر SERP ها ندارد.

که در 2015، از گری ایلیز، رئیس بخش Sunshine و Happiness در Google، در مورد انتقال قدرت از HTTP به HTTPS سؤال شد. پاسخ او:

“ما “اقتدار” نداریم، اما سیگنال ها باید منتقل شوند، بله.”

که در 2016، Illyes به سوالی در مورد اینکه آیا افزودن یا حذف صفحات از یک وب سایت بر اعتبار دامنه آن تأثیر می گذارد یا خیر پاسخ داد.

بنابراین، مشکل من این است که من چیزی در رتبه بندی نمی دانم که به “اقتدار دامنه” ترجمه شود، بنابراین نمی توانم پاسخ دهم”

چند هفته بعدایلیز در طی بحثی در مورد پیوند دادن به فایل‌های تصویری یا صفحات وب برای تأثیر بر اعتبار دامنه، پاسخ داد:

ما واقعاً «اختیار کلی دامنه» نداریم. یک لینک متنی با انکر تکست بهتر است”

از آنجا، تأییدیه‌های زیادی از جان مولر، مدافع جستجو در Google خواهید دید که Domain Authority وجود دارد اما Google از آن استفاده نمی‌کند.

در ماه دسامبر 2016مولر به نظری در مورد یک دامنه دسکتاپ دارای اعتبار بالاتر پاسخ داد.

«گوگل از «مرجع دامنه» استفاده نمی‌کند»

در سال 2018، شخصی پرسید که آیا Domain Authority در Reddit AMA با مولر وجود دارد یا خیر.

پاسخ مولر اذعان داشت که:

“البته که وجود دارد، این ابزاری از Moz است.”

بعدا اون سال، وقتی در توییتر از او پرسیده شد که آیا Domain Authority وجود دارد یا خیر – مولر پاسخ داد:

Domain Authority (DA) یک امتیاز رتبه بندی موتور جستجو است که توسط Moz ایجاد شده است. بنابراین وجود دارد = بله. موتورهای جستجو از آن استفاده نمی کنند.»

که در 2019، هنگامی که از مولر در مورد معیاری در سطح سایت مشابه Domain Authority در توییتر پرسیده شد، مولر پاسخ داد:

ما از اعتبار دامنه استفاده نمی کنیم. ما معمولاً سعی می‌کنیم تا حد ممکن معیارهای خود را دقیق داشته باشیم، گاهی اوقات این کار چندان آسان نیست، در این صورت ما به چیزها کمی گسترده‌تر نگاه می‌کنیم (مثلاً در مورد برخی از به‌روزرسانی‌های کیفیت قدیمی‌تر در این مورد صحبت کرده‌ایم).

بعدا اون سالیکی از کاربران توییتر پرسید که آیا کاهش ترافیک موتورهای جستجو به دلیل از دست دادن Domain Authority بوده است. مولر پاسخ داد:

ما از اعتبار دامنه استفاده نمی‌کنیم، این معیاری است که از یک شرکت SEO ارائه شده است. من توصیه می‌کنم یک موضوع در انجمن راهنما با جزئیات شروع کنید، از جمله نشانی‌های اینترنتی و پرسش‌هایی که در آنها تغییراتی را مشاهده می‌کنید.”

که در 2020، مولر سؤال دیگری در مورد اعتبار دامنه دریافت کرد. این بار، شخصی پرسید که آیا بک لینک از وب سایت های دارای اعتبار دامنه بالا در رتبه بندی وب سایت اهمیت دارد یا خیر. پاسخ او:

ما اصلاً در الگوریتم‌های خود از اعتبار دامنه استفاده نمی‌کنیم.»

چند ماه بعداز مولر پرسیده شد که Domain Authority چقدر برای خزیدن سریعتر صفحات وب در توییتر اهمیت دارد.

برای واضح بودن، گوگل در مورد خزیدن جستجو، فهرست‌بندی یا رتبه‌بندی از Domain Authority *اصلا* استفاده نمی‌کند. این در سایت آنها کاملاً واضح است.

با این حال، توییت‌هایی را ایندکس می‌کنیم که در مورد آن صحبت می‌کنند.»

تا آن زمان، به نظر می‌رسد نمایندگان Google واضح است که هیچ استفاده‌ای از Domain Authority وجود ندارد. با این حال، در مصاحبه اواخر سال 2020 با SearchLove، مولر در مورد اینکه آیا گوگل معیاری شبیه به اعتبار دامنه دارد یا خیر، سؤال شد.

برخلاف پاسخ‌های قبلی، این پاسخ به معیاری شبیه به DA در الگوریتم گوگل اشاره می‌کند.

من نمی‌دانم که آیا آن را اینطوری اقتدار بنامم یا نه، اما ما برخی از معیارها را داریم که بیشتر در سطح سایت هستند، برخی معیارها که بیشتر در سطح صفحه هستند، و برخی از این معیارهای سطح سایت ممکن است نوعی نقشه به چیزهای مشابه.”

در سال 2022، مولر به سؤال دیگری در مورد Domain Authority در Reddit پاسخ داد. سوال این بود که چگونه می توان یک وب سایت را با Domain Authority 31 افزایش داد. مولر پاسخ داد:

“من کمی پاره شده ام. از یک طرف، برای جستجوی گوگل نیازی به DA ندارید. گوگل *اصلا* از آن استفاده نمی کند. اگر می خواهید سطح سایت خود را در جستجو ارتقا دهید، باید روی چیز دیگری تمرکز کنید یا حداقل از معیارهای دیگر برای آن استفاده کنید. عمدتاً به همین دلیل است که DA به عنوان یک معیار توسط بسیاری از SEO ها مورد بی مهری قرار می گیرد. برای زمینه، فکر نمی‌کنم در 14 سالی که این کار را انجام می‌دهم، هرگز به دنبال سایت DA نبوده باشم.

او توصیه‌های بیشتری در مورد اینکه چگونه می‌توان با تمرکز بر موضوعی با رقابت کم و ایجاد «…مجموعه معقول از محتوای فوق‌العاده» در مورد آن موضوع، اعتبار دامنه را بهبود بخشید.

او تاکید کرد که سیگنال های کاربر، نه هر نوع امتیاز قدرت، چیزی است که سوزن را حرکت می دهد.

[Recommended Read:] عوامل رتبه بندی گوگل: واقعیت یا تخیل

Domain Authority به عنوان یک سیگنال رتبه بندی: حکم ما

Domain Authority: آیا این یک عامل رتبه بندی گوگل است؟

Domain Authority (DA) توسط Moz شبیه به Domain Rank (DR) توسط Ahrefs، امتیاز مرجعیت Semrush و امتیازات متریک جریان توسط Majestic است.

همه آنها معیارهای مرجعی هستند که توسط ابزارهای شخص ثالث محاسبه می شوند و هیچ تأثیر واقعی بر رتبه بندی موتورهای جستجو ندارند.

در حالی که مولر یک بار پیشنهاد کرد که گوگل معیارهایی دارد که به مواردی مشابه با Domain Authority نشان می دهد، او بارها استفاده از Domain Authority توسط Moz در توییتر و Reddit را رد کرده است.

او همچنین خاطرنشان کرد که آنها به هر کاری که در داخل انجام می دهند «اقتدار دامنه» نمی گویند.

بنابراین، می‌توان نتیجه گرفت که Domain Authority قطعاً یک فاکتور رتبه‌بندی نیست.


تصویر ویژه: پائولو بوبیتا/ژورنال موتور جستجو

عوامل رتبه بندی: واقعیت یا داستان؟  بیایید برخی از افسانه ها را از بین ببریم! [Ebook]





منبع

مطالب مرتبط