آیا سطح خواندن یک فاکتور رتبه بندی گوگل است؟


هر متخصص سئو می داند که محتوا پادشاه است. و همه محتوا یکسان ایجاد نمی شود.

اما آیا خوانایی محتوای شما بر رتبه بندی گوگل شما در نتایج جستجو تاثیر می گذارد؟

در این مورد تصورات غلط زیادی وجود دارد. اما خوانایی دقیقا چیست؟

اگر تولید محتوا انجام داده اید، به احتمال زیاد قبلا با ابزارهای خوانایی مانند افزونه محبوب Yoast SEO WordPress مواجه شده اید. این ابزارهای ارزشمند کپی شما را ارزیابی می‌کنند و آمارهایی مانند صدای غیرفعال، طول پاراگراف، عنوان‌های فرعی و انتقال تولید می‌کنند.

و Flesch Reading Ease (رایگان) در این تحلیل گنجانده شده است. FRE مقیاسی بین یک تا 100 است که 100 ساده ترین برای خواندن و یک به طور نامفهومی متراکم است.

به عنوان مثال، این قطعه در مقیاس FRE امتیاز 59 را کسب کرده است که آن را در سطح خواندن کلاس نهم قرار می دهد. این امتیاز دو متغیر طول کلمه و طول جمله را در نظر می گیرد. به طور کلی، کلمات و جملات طولانی تر نمره FRE شما را کاهش می دهد.

در حالی که محتوایی که خواندن آن آسان‌تر است در بین بازدیدکنندگان عملکرد بهتری دارد، در مورد موتورهای جستجو چطور؟ چقدر باید روی بهبود خوانایی تمرکز کنید تا رتبه بالا را تضمین کنید؟

بیا یک نگاهی بیندازیم.

و اگر در مورد سایر عوامل رتبه بندی سؤالی دارید، کتاب الکترونیکی Google Ranking Factors: Fact or Fiction را برای کل داستان دانلود کنید.

ادعا: خواندن سطح به عنوان یک عامل رتبه بندی

در سال 2010، گوگل یک فیلتر “سطح خواندن” کوتاه مدت را به عملکرد جستجوی پیشرفته خود اضافه کرد. اما این ایده که خوانایی بر رتبه بندی موتورهای جستجو تأثیر می گذارد، بسیار طولانی تر از آن بوده است.

و ظهور مدل‌های یادگیری ماشینی BERT و MUM گوگل، که هدفشان درک زبان و کیفیت محتوا است، به نظر می‌رسد به این نکته اشاره دارد که هنوز هم مهم است.

اما حقیقت چیست؟ آیا باید وسواس داشته باشید که همه آن دایره های قرمز و نارنجی را در تجزیه و تحلیل خواندن خود سبز کنید؟ آیا حذف جملات غیرفعال و تنظیم واژگان خود در سطح کلاس ششم، صفحه شما را به بالای نتایج موتورهای جستجو افزایش می دهد؟

شواهد علیه خوانایی به عنوان یک عامل رتبه بندی

علیرغم ادعاهای مخالف، سطح خواندن در رتبه بندی جستجوی شما نقشی ندارد. جان مولر، تحلیلگر ارشد روندهای وب مستر گوگل، این موضوع را در پاتوق وب مستر گوگل در سال 2018 تایید کرد:

از نقطه نظر سئو، احتمالاً این چیزی نیست که شما نیاز به تمرکز روی آن داشته باشید، به این معنا که، تا آنجا که من می دانم، ما نوعی از این الگوریتم های اساسی را نداریم که فقط کلمات را بشمارند و سعی کنند بفهمند چه چیزی سطح خواندن بر اساس این الگوریتم های موجود است.

اما این چیزی است که شما باید برای مخاطبان خود کشف کنید.

FRE یک امتیاز اساسی با تنها دو متغیر است، بنابراین منطقی است.

برای تأیید این موضوع، پورتنت مطالعه ای را انجام داد که سطح خواندن بیش از 750000 قطعه محتوا را برای 30000 جستجوی دسکتاپ مورد تجزیه و تحلیل قرار داد. این مطالعه هیچ ارتباطی بین رتبه بندی جستجوی گوگل و سطح خواندن صفحه پیدا نکرد.

بنابراین، متخصصان سئو می توانند رایگان را نادیده بگیرند، درست است؟

خیر

خوانایی بر تجربیات کاربر تأثیر دارد و این نقش روزافزونی در سئو دارد. اگر بازدیدکنندگان وب سایت شما برای خواندن و درک محتوای شما تلاش کنند، به احتمال زیاد آنها را ترک می کنند.

قطعات چالش برانگیز برای خواندن نیز احتمال کمتری دارد که پیوندهای ورودی به آنها ارسال شود، که یک عامل رتبه بندی ضروری است.

برای نقل قول دوباره از پاتوق جان مولر:

یک مثال رایج یک سایت پزشکی است. شما می خواهید اطلاعات پزشکی را برای عموم مردم ارائه دهید زیرا می دانید که آنها نگران این موضوع هستند. و همه مقالات شما از این کلمات پزشکی استفاده می کنند که 20 کاراکتر هستند. از نظر فنی، همه چیز درست است.

می توانید نمره سطح خواندن آن محتوا را محاسبه کنید. شما با یک عدد می آیید.

اما مسئله این نیست که گوگل از آن نمره سطح خواندن استفاده کند و بگوید، این خوب است یا بد. اما در عوض، آیا با آنچه مردم در جستجوی آن هستند مطابقت دارد؟ و اگر کسی آن کلمات طولانی را جستجو نمی کند، هیچ کس محتوای شما را پیدا نخواهد کرد. یا، اگر محتوای شما را بیابند، مانند… من نمی‌دانم این به چه معناست.»

بنابراین، به نظر می رسد که در حالی که سطح خواندن محتوای شما می تواند بر رتبه شما تأثیر بگذارد، این یک عامل رتبه بندی نیست.

حکم ما: سطح خواندن یک عامل رتبه بندی نیست

آیا سطح خواندن یک فاکتور رتبه بندی گوگل است؟

در حالی که یک عامل رتبه بندی تایید شده نیست، سطح خواندن برای استراتژی محتوا بسیار مهم است. هر مخاطبی با توجه به پیچیدگی و سطح خواندن محتوا ترجیحات متفاوتی دارد.

برای مخاطبان خود بنویسید

کلید موفقیت محتوای وب مفید بودن است. برای رتبه بندی بالا، باید نشان دهید که صفحه وب شما بهتر از هر کس دیگری به یک عبارت جستجو پاسخ می دهد.

و راه انجام این کار درک مخاطبان شماست.

برای مثال، فرض کنید قصد دارید شرکتی را تبلیغ کنید که میکروسکوپ های الکترونی می فروشد. در این صورت، احتمالاً می‌توانید با استفاده از واژگان پیچیده‌تر نسبت به زمانی که در حال فروش گلوله‌ها هستید، کنار بیایید.

فقط مراقب باشید از صحبت کردن با مخاطبان خود اجتناب کنید، که به همان سرعتی که استفاده از کلمات 10000 دلاری آنها را بیگانه می کند.

نوشتن محتوای خوب مهارتی است که هر متخصص سئو باید آن را پرورش دهد. تطبیق نوشتار خود با یک سطح خواندن خاص یک عامل رتبه بندی نیست، اما استفاده از کلماتی که با مخاطبان شما همخوانی ندارد همیشه یک مشکل خواهد بود.

سؤالات دیگری در مورد اینکه عامل رتبه بندی چیست و چیست؟ کتاب الکترونیکی فاکتورهای رتبه بندی گوگل: واقعیت یا داستان را دانلود کنید.


تصویر ویژه: پائولو بوبیتا/ژورنال موتور جستجو

عوامل رتبه بندی: واقعیت یا داستان؟  بیایید برخی از افسانه ها را از بین ببریم! [Ebook]





منبع

مطالب مرتبط