آیا RankBrain یک عامل رتبه بندی در جستجوی گوگل است؟


درک گوگل از زبان انسان توسط چندین فناوری پیشرفت در هوش مصنوعی و یادگیری ماشین ممکن شده است.

RankBrain که در سال 2015 راه اندازی شد، اولین پیشرفت ذکر شده بود. این به Google اجازه می‌دهد تا نتایج جستجوهایی را بدون سابقه جستجوی قبلی بازگرداند.

عملکرد RankBrain از زمان معرفی اولیه آن تکامل یافته است. اکنون به الگوریتم های گوگل اجازه می دهد تا کاری را انجام دهند که انسان به طور غریزی انجام می دهد: کلمات را به مفاهیم دنیای واقعی مرتبط کند.

در روزهای قبل از RankBrain، گوگل کلمات را به معنای واقعی کلمه تفسیر می کرد. مترادف یا معانی مجازی را نمی فهمید.

این هم کیفیت و هم کمیت نتایج جستجویی را که گوگل می‌توانست ارائه کند محدود می‌کرد.

توانایی تفسیر منظور انسان ها هنگام نوشتن پرس و جوها به زبان طبیعی، نقطه عطف قابل توجهی برای جستجوی گوگل است.

RankBrain بیشتر از درک زبان انجام می دهد. اگر به یک اشاره به عملکرد دیگر آن نیاز دارید، به نام: رتبه است.

در این مقاله، ادعاهای مربوط به RankBrain را به عنوان یک عامل رتبه‌بندی بررسی می‌کنیم، و شفاف‌سازی درباره اینکه RankBrain چیست و چگونه بر نتایج جستجو تأثیر می‌گذارد، می‌پردازیم.

[Learn More:] راهنمای کامل فاکتورهای رتبه بندی گوگل

ادعا: RankBrain به عنوان یک عامل رتبه بندی

RankBrain یک فناوری است که به نظر می رسد بر نحوه برگرداندن نتایج جستجو توسط گوگل تأثیر می گذارد.

به دلیل ارتباط آن با جستجو، بسیاری از افراد RankBrain را یک عامل رتبه بندی می دانند.

بدون دانستن معنای «RankBrain»، افراد تازه وارد به سئو ممکن است تصور کنند که به فناوری‌ای اشاره دارد که Google برای رتبه‌بندی نتایج جستجو از آن استفاده می‌کند.

این فرض دور از دسترس نیست، اما هر جزء از الگوریتم جستجوی گوگل به خودی خود یک عامل رتبه بندی نیست.

بخش زیر به این موضوع می پردازد که گوگل RankBrain را برای انجام چه کاری طراحی کرده است و چگونه به پاسخگویی به سوالات کمک می کند.

شواهد: آیا RankBrain یک عامل رتبه بندی است؟

RankBrain یک سیستم هوش مصنوعی (AI) است که در سال 2015 برای کمک به Google برای بازگرداندن نتایج جستجوها بدون داده های جستجوی قبلی معرفی شد.

این وضعیت زمانی بین بهار 2015 و 2016 تغییر کرد. گوگل به‌روزرسانی RankBrain را اعلام کرد که هوش مصنوعی را در تمام درخواست‌ها ادغام می‌کرد.

Wired این اطلاعات را در مقاله‌ای فاش کرد که خاطرنشان می‌کند گوگل در مورد اینکه RankBrain چگونه همه جستارها را بهبود می‌بخشد مشخص نیست، اما بر رتبه‌بندی تأثیر می‌گذارد.

از Wired:

گوگل بطور مشخص در مورد چگونگی بهبود جستجو (چیزی مربوط به دم دراز؟ تفسیر بهتر درخواست های مبهم؟) مبهم است، اما [Google engineer Jeff Dean] می گوید که RankBrain “در هر پرس و جو دخالت می کند” و بر رتبه بندی واقعی تاثیر می گذارد “احتمالاً نه در هر پرس و جو بلکه در بسیاری از پرس و جوها.”

چیزی که RankBrain را از سایر الگوریتم‌های گوگل متمایز می‌کند، توانایی آن در یادگیری نحوه پاسخگویی به سوالات مبهم است.

همانطور که گری ایلیس از گوگل توضیح می دهد، این الگوریتم حدس هایی را می زند که کاربر احتمالاً روی چه چیزی کلیک می کند تا یک پرس و جو قبلاً دیده نشده باشد.

RankBrain یک مؤلفه رتبه‌بندی یادگیری ماشینی سکسی روابط عمومی است که از داده‌های جستجوی تاریخی برای پیش‌بینی اینکه کاربر به احتمال زیاد برای جستجویی که قبلاً دیده نشده است، روی چه چیزی کلیک می‌کند، استفاده می‌کند.

RankBrain به گوگل اجازه می دهد تا مشکلاتی را که قبلاً با الگوریتم های سنتی با آن مواجه می شد حل کند.

برخلاف نظریه های رایج در مورد نحوه عملکرد RankBrain، از داده های جمع آوری شده از تعاملات کاربران با یک صفحه وب استفاده نمی کند.

RankBrain بیشتر بر داده های جمع آوری شده از تعامل کاربران با نتایج جستجو متکی است.

Illyes وضوح بیشتری ارائه می دهد:

“این یک قطعه مهندسی واقعا جالب است که هر زمان که الگوهای سنتی مانند “اوه” در رشته پرس و جو یک “نه” به نظر می رسند، بارهای بی شماری باعث نجات ما شد! بیایید جهنم را نادیده بگیریم!»، اما معمولاً فقط به داده‌های (گاهی) ماه‌های گذشته در مورد آنچه در خود صفحه نتایج رخ داده است، تکیه می‌کند، نه در صفحه فرود.»

به طور خلاصه – RankBrain یک سیستم یادگیری ماشینی است که به الگوریتم جستجوی گوگل اجازه می دهد تا نتایج مرتبط تری ارائه دهد.

RankBrain این کار را از طریق درک بهتر پرس و جوهای مبهم و کلمات کلیدی طولانی انجام می دهد.

RankBrain از داده‌های جمع‌آوری‌شده از تعامل کاربران با نتایج جستجو استفاده می‌کند تا پیش‌بینی کند که احتمالاً روی کدام صفحات برای یک جستجوی جدید کلیک می‌شود.

مثال عملی از معاون جستجوی گوگل

RankBrain علاوه بر برگرداندن نتایج برای جستارهای مبهم و هرگز دیده نشده، قادر است کلمات را به مفاهیم مرتبط کند.

پاندو نایاک، معاون جستجوی گوگل، نحوه کارکرد این کار را با مثالی از عبارت جستجو که حاوی عبارت “زنجیره غذایی” است، توضیح می دهد.

«زنجیره غذایی» می‌تواند به ارگانیسم‌های موجود در یک اکوسیستم (معنی تحت اللفظی)، یا می‌تواند به سلسله مراتبی از افراد (معنای مجازی) اشاره کند.

همانطور که نایاک بیان می کند، RankBrain به گوگل کمک می کند تا معنای مورد نظر کلمات را بر اساس نحوه استفاده جستجوگر از آنها در یک جستجو تعیین کند:

به عنوان مثال، اگر «عنوان مصرف‌کننده در بالاترین سطح زنجیره غذایی چیست» را جستجو کنید، سیستم‌های ما از دیدن آن کلمات در صفحات مختلف متوجه می‌شوند که مفهوم زنجیره غذایی ممکن است با حیوانات مرتبط باشد، و نه مصرف کنندگان انسانی

با درک و تطبیق این کلمات با مفاهیم مرتبط آنها، RankBrain می‌فهمد که شما به دنبال چیزی هستید که معمولاً به آن «شکارچی راس» می‌گویند.

نایاک تأیید می‌کند که به لطف این درک، RankBrain می‌تواند بهترین ترتیب را برای نتایج جستجوی برتر با رتبه‌بندی آنها بر اساس ارتباط، تعیین کند.

[Ebook Download:] عوامل رتبه بندی: واقعیت یا داستان نسخه دوم

حکم ما: RankBrain یک عامل رتبه بندی تایید شده است

عوامل رتبه بندی: تایید شده است

گوگل تایید کرده است که RankBrain برای رتبه بندی نتایج جستجو استفاده می شود و در همه پرس و جوها دخالت دارد.

در سال 2016، آندری لیپاتسف، استراتژیست ارشد کیفیت جستجوی گوگل، گفت RankBrain یکی از سه سیگنال مهم رتبه بندی (همراه با محتوا و پیوندها) است.

RankBrain همچنان نقش اساسی در نتایج جستجو دارد.

RankBrain با فاکتورهای رتبه‌بندی سنتی متفاوت است، زیرا روش واضحی برای بهینه‌سازی فعال برای آن وجود ندارد.

چگونه برای کلمات کلیدی مبهم یا پرس و جوهایی که هیچ کس تا به حال وارد گوگل نشده است، بهینه سازی می کنید؟

تنها گزینه این است که تا حد امکان اطلاعات بیشتری را در مورد یک صفحه در اختیار گوگل قرار دهید، که در هر صورت صاحبان سایت در صورت ایجاد محتوای جامع برای کاربران باید این کار را انجام دهند.

یک بار از ایلیز این سوال پرسیده شد و پاسخ داد با احساسی مشابه:

شما محتوای خود را برای کاربران و در نتیجه برای RankBrain بهینه می کنید. که تغییر نکرده است”

دیو دیویس، مشارکت‌کننده VIP مجله موتور جستجو، نکات پیشرفته‌تری را برای برقراری ارتباط با Google در رابطه با موجودیت‌های مختلف در یک صفحه در راهنمای کامل الگوریتم رتبه‌بندی مغز گوگل ارائه می‌دهد.


تصویر ویژه: پائولو بوبیتا/ژورنال موتور جستجو

عوامل رتبه بندی: واقعیت یا داستان؟  بیایید برخی از افسانه ها را از بین ببریم! [Ebook]





منبع

مطالب مرتبط