اصول بتن ریزی در ساختمان سازی خدمات ساختمانی مقیمی متخصص در تعمیرات و بازسازی ساختمان

بتن‌های پیش تنیده نیز مانند بتن‌های مسلح توسط میله‌های قالب گستر سپنتا فولادی تقویت می‌شوند. با این تفاوت که میله‌های مورد استفاده، پیش از قرارگیری در بتن، تحت تنش قرار می‌گیرند. این میله‌ها پس از عمل آوری و قرار دادن بتن در محل مورد نیاز در سازه به بتن اضافه می‌شوند. سپس، با اعمال بار فشاری، مقاومت کششی بخش پایینی المان افزایش می‌یابد.

بتن یکی از موثر ترین مواد جهت استحکام ساخته های بشر از گذشته تا به حال بوده است. این کانکریت نسبت به سایر کانکریت‌ها، حاوی مقادیر بیشتری از آب است. آب اضافی با کمک پمپ وکیوم از ترکیب بتن خارج شده و به همین دلیل است که به آن بتن وکیوم گفته می‌شود. در مقایسه با بتن معمولی که پس از 28 روز به مقاومت فشاری می‌رسد، کانکریت وکیوم برای رسیدن به مقاومت فشاری، به 10 روز نیاز دارد.

هدف از این کار به دست آوردن مخلوطی مناسب برای برطرف کردن نیازی مشخص است. مثلاً، نوعی از بتن برای سبک سازی وزن ساختمان، یا از نوعی دیگر برای بهبود خواص کششی استفاده می‌شود. بتن الیاف یکی از انواع بتن ساختمانی است که مقاومت بالایی دارد و از الیاف شیشه،فولاد،پلی‌اتیلن و… ساخته شده است. این تارها درتمام حجم بتن به طور یکنواخت پراکنده می‌شوند و مقاومت بتن را در برابر ضربه بالا می‌برند. آب به منظور ایجاد واکنش شیمیایی با سیمان (هیدراتاسیون) لازم است و رابطه مستقیم با عملکرد بتن دارد.

در این روش معمولا قاب‌های خمشی فولادی بلافاصله در مجاورت تیرها و یا ستون‌های موجود و یا نزدیکی باز شو طبقه اول قرار داده می‌شود. قاب‌های خمشی در مکان‌های غیر از موارد اشاره شده و یا طبقات بالاتر از طبقه اول قرار داده نمی‌شود. یکی از روش‌های کنترل خیز سازه و افزایش سختی، مقاومت و یکپارچگی کف‌ها و سقف‌های بتنی، استفاده از صفحات و ورق‌های فولادی است. این ورق‌ها باید به صورت صحیح به سقف متصل و مهار شوند و فضای بین سقف و ورق با گروت یا مصالح بر پایه اپوکسی پر شوند تا ضمن چسبندگی کافی، عملکرد لرزه ای در برابر زلزله و انتقال بار مناسبی را از خود بر جای بگذارند. عوامل متعددی مانند ابعاد مقطع تیر بتنی، مساحت و مشخصات مکانیکی میلگردهای موجود و میلگرد FRP مورد استفاده و همچنین مقاومت بتن موجود، در میزان افزایش مقاومت خمشی سازه‌های بتنی با استفاده از سیستم‌های FRP دخیل می‌باشند. در ادبیات فنی این افزایش مقاومت از 10 تا 160 درصد گزارش شده است.

۲۳ نوع بتن و موارد استفاده آن ها

برای مثال، مدارس بسیار زیادی در ایران وجود دارد که سال‌ها از عمرمفیدشان می‌گذرد و ادامه فعالیت آن‌ها ممکن است خطرآفرین باشد. از طرفی تخریب و ساخت مجدد تمامی این مدارس،موجب مصرف شدن سهم زیادی از بودجه کشور می‌شود. علاوه بر این، نمی‌توان به طور همزمان همه مدارس فرسوده را تخریب کرد و دوباره از نو ساخت. زیرا این فرآیند، به روند آموزشی کشور آسیب جبران ناپذیری اعمال می‌کند. از طرفی می‌توان با آنالیز و متره و برآورد هزینه تخریب و ساخت و همچنین هزینه مقاوم‌سازی مدارس و مقایسه نتایج آنها،به صرف اقتصادی و زمانی مقاوم سازی مدارس در مقایسه با تخریب و ساخت مجدد آن نیز پی‌برد. نتایج مثبت مقاوم‌سازی، با طراحی و اجرای اصولی آن حاصل می‌شود.در غیر این صورت، ممکن است مقاوم‌سازی نه تنها موجب بهبود عملکرد سازه نشود،بلکه باعث افزایش آسیب سازه نیز شود.

نمونه‌های مختلفی از مصالح مورد نیاز برای اجرای این فاز در دو بخش تاسیسات ساختمان و سازه ساختمان فروشگاه ما قرار داده شده است که می‌توانید اطلاعات فنی آنها را مطالعه کنید. اگر قرار است که از اسکلت فلزی در مورد آن استفاده شود، باید صفحه ستون و پایه‌های آن در بدنه فونداسیون قرار گیرد و همزمان با بتن ریزی، فرایند تنظیم کردن آنها نیز انجام شود. در مراحل بعدی با استفاده از جرثقیل و فرآیند جوشکاری، به راحتی می‌توان اجرای اسکلت فلزی را انجام داد. البته قرار گیری تمامی قسمت‌های این اسکلت باید تحت نظارت مهندس ناظر و تحت کنترل مهندس سازه انجام گیرد. در روش مقاوم سازی الحاق دیوار برشی به سازه بتنی یا فولادی می‌توان سختی سازه را تغییر داده و علاوه بر بالا بردن ظرفیت تحمل بارهای ثقلی، ظرفیت تحمل بارهای جانبی ناشی از زلزله را نیز افزایش داد.

  • بتن عموماً از سنگدانه‌هایی به اندازه‌های مختلف که حداکثر قطر آن بین ۱۰ میلیمتر و۵۰ میلیمتر می‌باشد ساخته می‌شود.
  • به طور معمول، چنین مقاومت بتنی باید بیش از 60 نیوتن میلی متر مربع باشد.
  • این دستگاه شامل یک محفظه متحرک و دیگ گردان یا مخلوط‌کن مصالح می‌باشد.
  • این تارها درتمام حجم بتن به طور یکنواخت پراکنده می‌شوند و مقاومت بتن را در برابر ضربه بالا می‌برند.

اصول بتن ریزی در ساختمان سازی خدمات ساختمانی مقیمی متخصص در تعمیرات و بازسازی ساختمان

مقدار سیمان مصرفی در بتن بستگی به رده بتن و مقاومت آن دارد مثلا اگر رده بتن ۳۰۰ باشد در هر متر مکعب ۲۰۰ کیلو گرم سیمان مورد نیاز است. با سلام مهندس عزیز لطفا راهنمایی بفرمایید که برای سه طبقه دارای شش واحد چه مقدار بتن و میلگرد لازم میباشد . در صورت امکان به تفکیک بدانم که چه مقدار بتن و میلگرد برای فونداسیون لازم میباشد و چه مقدار بتن و میلگرد تا طبقه سوم.

همانند تقویت تیر بتنی، تیر فولادی را نیز می‌توان با چسباندن FRP به قسمتی از مقطع که تحت کشش قرار می‌گیرد تقویت نمود. بدین ترتیب می‌توان با تقویت بال تحتانی تیر فولادی دو سر مفصل آن را تقویت نمود. همچنین برای تیرهای دو سر گیردار و یا تیرهایی که در قابهای چند دهانه استفاده می‌شوند، می‌توان با تقویت بال تحتانی بوسیله FRP در میانه طول عضو و نیز بال فوقانی در نواحی نزدیک تکیه گاه، اقدام به تقویت خمشی عضو نمود. انواع مختلفی از کانکریت وجود دارد که هر کدام با کمی تغییر در ترکیب کلی و شرایط عمل آوری خاص، ویژگی‌های مخصوص به خود را پیدا می‌کنند. اما این که بهترین نوع بتن برای ساختمان سازی کدام است، بسته به بخش مورد استفاده در ساختمان و شرایط سازه دارد. بزرگترین عیب بتن وزن زیاد آن است که استفاده از آن در ساختمان ها باعث افزایش وزن کلی ساختمان می‌شود.

این نوع از بتن معمولاً در ساخت پیاده روها و ساختمان ها بخصوص در مکان هایی که مقاومت کششی کمتری موردنیاز است استفاده می شود. دوام به دست آمده از این بتن در بازه قابل قبول تا دوام بالا قرار دارد. سقف تیرچه بتنی ارزان ترین سقف در بازار است که بعد از آن تیرچه کرومیت، کامپوزیت از نظر قیمت قرار می گیرند و قیمت سقف عرشه فولادی ، دال تخت، دال مجوف دو نوع از گران ترین سقف ها هستند.

پرایمر بتن

یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد Asphalt Concrete این است که تنها طی یک ساعت سفت و سخت می‌شود. همین ویژگی سبب شده تا Asphalt Concrete به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار گیرد. Rapid Hardening Concrete همچنین در بخش‌هایی از ساختمان سازی، که سرعت پیشروی کار باید بالا باشد، قابل استفاده است. برای ساخت بلوک بتنی، دیوارهای پیش ساخته، سقف‌های بتونی و در راه پله‌ها، بتون پیش ساخته بهترین نوع بتن محسوب می‌شود. در شرایطی که دوام بالا لازم و مهم است (مثلاً برای فونداسیون و کف سازه) بتون با مقاومت بالا یک انتخاب عالی است. ما با هدف ارائه خدمات در حوزه سقف های مرکب عرشه فولادی در بیست و هشتم آذر ماه سال ۱۳۹۲ گردهم آمدیم، تا به نیاز هایی که در صنعت ساختمان، با تجربه چندین ساله فعالیت در این حوزه در بازار احساس کردیم، پاسخ دهیم.

مطالب مرتبط