تحقیقات پیو تأیید می کند که نمای کلی Google AI در حال از بین بردن اکوسیستم وب است
مرکز تحقیقات پیو رفتار واقعی مرور وب را ردیابی کرد و آنچه را که بسیاری از ناشران و SEO ادعا کرده اند تأیید کرد: نمای کلی AI ترافیک را به وب سایت ها ارسال نمی کند. نتایج نشان می دهد که خسارت ناشی از خلاصه های هوش مصنوعی به اکوسیستم وب به همان اندازه بد یا بدتر از آنچه معمولاً درک می شود ، بد است.
روش شناسی
مطالعه پژوهش Pew بیش از 900 بزرگسال را که موافقت خود را برای نصب یک ردیاب مرور آنلاین برای ثبت رفتار مرور خود در ماه مارس 2025 دنبال کردند ، ردیابی کرد. این مجموعه داده شامل 68.879 نمایشگاه جستجوی منحصر به فرد Google است ، و در کل 12.593 پرس و جو منجر به خلاصه هوش مصنوعی شد.
تأیید شده: جستجوی Google AI در حال از بین بردن ترافیک ارجاع است
داده های کاربر ردیابی شده شکایات ناشر را در مورد افت ترافیک ارجاع ناشی از نتایج جستجوی هوش مصنوعی تأیید می کند. کاربران Google که با یک نتیجه جستجوی هوش مصنوعی روبرو می شوند ، کمتر از کاربرانی که فقط یک نتیجه جستجوی استاندارد را می بینند ، روی یک لینک کلیک کرده و به یک وب سایت مراجعه می کنند.
فقط 8 ٪ از کاربرانی که با خلاصه AI روبرو شده اند ، برای بازدید از یک وب سایت ، روی پیوند (در خلاصه AI یا نتایج جستجوی استاندارد) کلیک کردند. کاربرانی که فقط یک نتیجه جستجوی استاندارد را دیدند ، تمایل به کلیک برای بازدید از یک وب سایت 15 ٪ از زمان ، تقریباً دو برابر بیشتر کاربرانی که خلاصه AI را مشاهده کرده اند.
کاربران به ندرت روی یک پیوند در خلاصه AI کلیک می کنند. فقط 1 ٪ از کاربران روی یک لینک خلاصه AI کلیک کرده و از یک وب سایت بازدید کردند.
خلاصه های هوش مصنوعی باعث مشارکت کمتر وب می شود
در مصاحبه اخیر ، مدیرعامل Google ، Sundar Pichai به این تصور که خلاصه های هوش مصنوعی تأثیر منفی بر اکوسیستم وب دارند ، بازگرداند. وی گفت که این واقعیت که محتوای بیشتری در وب ایجاد می شود نسبت به هر زمان دیگر اثبات این است که اکوسیستم وب رونق دارد. او این را گفت
“بنابراین ، به طور کلی صفحات وب بیشتری وجود دارد … من فکر می کنم مردم مطالب زیادی را تولید می کنند ، و من می بینم که مصرف کنندگان مطالب زیادی را مصرف می کنند. ما آن را در محصولات خود می بینیم.”
پیچای همچنین تأکید کرد که افراد در حال مصرف محتوا در اشکال مختلف محتوا (فیلم ، تصاویر ، متن) هستند و امروزه ناشران باید بیش از یک قالب ، محتوا را ارائه دهند.
با این حال ، برخلاف آنچه مدیرعامل Google گفت ، هوش مصنوعی کاربران را ترغیب نمی کند تا محتوای بیشتری مصرف کنند ، این اثر متضاد است. داده های تحقیقاتی Pew نشان می دهد که خلاصه AI باعث می شود کاربران کمتر با محتوای وب درگیر شوند.
با توجه به یافته های تحقیق:
کاربران جلسه مرور خود را پایان می دهند
“کاربران Google احتمالاً بعد از مراجعه به صفحه جستجو با خلاصه هوش مصنوعی ، جلسه مرور خود را به طور کامل پایان می دهند تا در صفحات بدون خلاصه.
این اتفاق در 26 ٪ از صفحات با خلاصه هوش مصنوعی رخ داد ، در مقایسه با 16 ٪ از صفحات تنها با نتایج جستجوی سنتی. “
کاربران از کلیک بر روی پیوندهای جستجوی سنتی خودداری می کنند
همچنین می گوید کاربران تمایل داشتند که در هنگام مواجهه با خلاصه هوش مصنوعی ، روی نتیجه جستجوی سنتی کلیک نکنند:
“کاربرانی که با یک خلاصه هوش مصنوعی روبرو شده اند ، در 8 ٪ از کل بازدیدها روی یک پیوند نتیجه جستجوی سنتی کلیک کرده اند. کسانی که با خلاصه هوش مصنوعی روبرو نشده اند ، تقریباً دو برابر بیشتر از این (15 ٪ از بازدیدها) بر روی نتیجه جستجو کلیک کردند.”
فقط 1 ٪ پیوندهای استناد را در خلاصه های AI کلیک کنید
کاربرانی که خلاصه هوش مصنوعی را می بینند ، بر روی استناد به وب سایتهایی که خلاصه AI به آنها پیوندها می شوند ، کلیک نمی کنند.
گزارش نشان می دهد:
“کاربران گوگل که با خلاصه هوش مصنوعی روبرو شده اند نیز به ندرت روی پیوندی در خود خلاصه می شوند. این فقط در 1 ٪ از کل بازدیدها به صفحات با چنین خلاصه ای رخ داده است.”
این تأیید آنچه ناشران و SEO ها بارها و بارها به Google می گویند ، تأیید می کند: Google AI نمای کلی ناشران را از ترافیک ارجاع Robs Robs. راب یک کلمه قوی است اما با توجه به این زمینه که Google از محتوای وب برای “سنتز” پاسخی به یک پرس و جو جستجو استفاده می کند که منجر به کلیک ارجاع نمی شود ، کلمه “Rob” همان چیزی است که ناگزیر به ذهن ناشر یا سئو می رسد که برای ایجاد محتوا بسیار سخت کار می کند.
یکی دیگر از واقعیت های جالب توجه که در تحقیقات به اشتراک گذاشته شده است این است که تقریباً 66 ٪ از کاربران یا در جایی دیگر در Google مرور کرده اند یا بدون کلیک روی پیوندی برای بازدید از وب سایت ، به طور کامل در Google وثیقه می شوند. به عبارت دیگر ، تقریباً 66 ٪ از کاربران Google برای بازدید از اکوسیستم وب روی پیوند کلیک نمی کنند.
گزارش توضیح می دهد:
“… بزرگترین سهم جستجوهای Google در مطالعه ما منجر به این شد که کاربر یا در جای دیگر در Google مرور کند یا سایت را به طور کامل ترک کند بدون اینکه روی یک لینک در نتایج جستجو کلیک کند. حدود دو سوم همه جستجوها منجر به یکی از این اقدامات شد.”
ویکی پدیا ، یوتیوب و Reddit بر جستجوهای Google حاکم هستند
Google رویدادهای ناشر را برگزار کرده است و رویدادهای زنده مرکزی را در سراسر جهان جستجو می کند تا به بازخورد ناشر گوش دهد و قول دهد که Google سخت تر کار خواهد کرد تا انواع بیشتری از محتوا را انجام دهد. من می دانم که Googlers در این رویدادها دروغ نمی گویند ، اما این وعده های افزایش محتوای با کیفیت بالا توسط حقایق شدید ارائه شده در تحقیق PEW از کاربران واقعی واژگون می شود.
یکی از بزرگترین شکایات این است که Reddit و Wikipedia بر نتایج جستجو حاکم هستند. این تحقیق نگرانی های ناشر و سئو را تأیید می کند زیرا نشان می دهد که نه تنها Reddit و ویکی پدیا به عنوان وب سایت های متداول است ، بلکه YouTube خود Google در بین سه مقصد برتر استناد به وب قرار دارد.
گزارش توضیح می دهد:
وی گفت: “بیشترین منابع استناد شده در هر دو خلاصه Google AI و نتایج جستجوی استاندارد ویکی پدیا ، YouTube و Reddit هستند. این سه سایت رایج ترین منابع مرتبط در خلاصه AI و نتایج جستجوی استاندارد به طور یکسان هستند.
در مجموع ، آنها 15 ٪ از منابعی را که در خلاصه های هوش مصنوعی مورد بررسی قرار گرفته اند ، به خود اختصاص داده اند. آنها سهم مشابهی (17 ٪) از منابع ذکر شده در نتایج جستجوی استاندارد را تشکیل دادند. “
گزارش همچنین نشان می دهد:
- “پیوندهای ویکی پدیا در خلاصه های هوش مصنوعی تا حدودی متداول تر از صفحات جستجوی استاندارد هستند”
- “پیوندهای YouTube در نتایج جستجوی استاندارد نسبت به خلاصه های هوش مصنوعی تا حدودی رایج تر هستند.”
این واقعیت ها هستند
مطالعه Pew Research در مورد بیش از 68،000 پرس و جو جستجو از عادات مرور بیش از 900 بزرگسال نشان می دهد که خلاصه AI Google به شدت کلیک را به وب سایت ها کاهش می دهد ، فقط 8 ٪ از کاربران با کلیک بر روی هر پیوند و تنها 1 ٪ درگیر با استناد به پاسخ های هوش مصنوعی هستند.
کاربرانی که با خلاصه های هوش مصنوعی روبرو می شوند ، به احتمال زیاد به جای بازدید از وب سایت های مستقل ، جلسات خود را پایان می دهند یا در اکوسیستم گوگل می مانند. این مسئله نگرانی های ناشر و سئو را تأیید می کند که جستجوی AI محور ترافیک وب را از بین می برد و توجه را بر روی چند سیستم عامل غالب مانند ویکی پدیا ، Reddit و YouTube متمرکز می کند.
این واقعیت ها است. آنها نشان می دهند که SEO و ناشران درست هستند که نمای کلی AI در حال ترافیک از اکوسیستم وب است.
تصویر برجسته توسط Shutterstock/Asier Romero