جوانب مثبت و منفی برای در نظر گرفتن


رندر برای عملیات وب سایت شما بسیار مهم است و به گوگل امکان می دهد صفحات وب شما را بازیابی کند، کد را رمزگشایی کند و محتوا و ساختار آن را درک کند.

سپس فرآیند رندر این کد را به یک صفحه وب تبدیل می کند که کاربران می توانند با آن تعامل داشته باشند.

هر صفحه وب باید با در نظر گرفتن شخص نهایی طراحی شود، بنابراین انتخاب موثرترین نوع رندر هنگام ایجاد وب سایت شما ضروری است.

هر تکنیک رندر مزایا و معایب دارد، بنابراین در اولین سری از سری جاوا اسکریپت، رندر سمت سرور (SSR) را پوشش خواهیم داد.

در ادامه بخوانید تا متوجه شوید سمت سرور چیست، فرآیند سمت سرور چگونه کار می کند و مزایا و معایب آن.

رندر سمت سرور (SSR) چیست؟

رندر سمت سرور جایی است که محتوای سایت شما در سرور وب به جای مرورگر ارائه می شود. این سرور یک فایل HTML با داده های خاص کاربر آماده می کند و به دستگاه کاربر ارسال می کند.

سپس مرورگر محتوا را تفسیر می کند و صفحه را نمایش می دهد و به کاربر یک صفحه HTML کاملاً رندر شده بدون منتظر ماندن برای بارگیری فایل های جاوا اسکریپت یا CSS می دهد.

بسیاری فکر می کنند این روش برای سئو در مقایسه با رندر سمت مشتری مطلوب است، اما اجازه دهید ابتدا ببینیم SSR چگونه کار می کند.

فرآیند رندر سمت سرور

همانطور که بحث کردیم، رندر سمت سرور با حذف نیاز به دانلود و اجرای کد برنامه، محتوای وب سایت را قادر می سازد تا به سرعت ظاهر شود.

اما چگونه HTML شما بر روی سرور در پاسخ به ناوبری ارائه می شود؟

  • کاربر مرورگر خود را باز می کند و درخواست می کند صفحه وب را باز کند.
  • سرور محتوای رندر شده را در یک فایل HTML قابل مشاهده ایجاد می کند و آن را برای کاربر ارسال می کند. CSS نیز در مرورگر نمایش داده می شود، اما صفحه هنوز تعاملی نیست.
  • در همین حین، مرورگر جاوا اسکریپت صفحه را دانلود می کند که به راحتی در سرور موجود است.
  • کاربر اکنون می تواند با سایت و عناصر مختلف تعامل داشته باشد.
  • مرورگر جاوا اسکریپت را پیاده سازی می کند (مدل شی سند یا DOM به طور کامل رندر شده است).
  • صفحه اکنون به طور کامل بارگذاری شده است و می تواند به تعاملات سفر کاربر پاسخ دهد.

بسیاری از فریمورک های محبوب جاوا اسکریپت، از جمله Angular و React، از رندر سمت سرور استفاده می کنند.

غول های رسانه های اجتماعی مانند فیس بوک و توییتر نیز از محتوای رندر شده قبل از ارسال به کاربر استفاده می کنند.

اما مزایا و معایب منحصر به فرد استفاده از SSR چیست؟ در اینجا مزایا و معایب وجود دارد:

مزایای رندر سمت سرور معایب رندر سمت سرور
محتوا از نظر تئوری قابل خزیدن و نمایه شدن آسان تر است. می تواند باعث مشکلات سازگاری شود.
زمان بارگذاری سریعتر بار سرور بالاتر برای برنامه های بزرگتر.
ایده آل برای وب سایت های ثابت هزینه هایی را برای کسب و کار به همراه خواهد داشت.
معیارهای دقیق تر کاربر گاهی اوقات می تواند باعث ذخیره سازی ناکارآمد شود.
عدم فعالیت رندر صفحه آهسته.

مزایای رندر سمت سرور

زمان بارگذاری سریعتر

SSR فقط بخش‌هایی از HTML را که نیاز به به‌روزرسانی دارند، به‌روزرسانی می‌کند، بنابراین انتقال سریع‌تر صفحه بین صفحات و First Contentful Paint (FCP) بسیار سریع‌تر ایجاد می‌کند.

حتی کاربرانی که اتصال به اینترنت آهسته یا دستگاه های قدیمی دارند می توانند بلافاصله با صفحات وب شما تعامل داشته باشند.

به یاد داشته باشید، هر چه کاربر زمان کمتری برای نگاه کردن به صفحه بارگذاری داشته باشد، برای سئوی شما بهتر است.

آسان برای فهرست

نمایه سازی سایت های SSR برای موتورهای جستجو بسیار ساده تر از سایت های رندر شده توسط مشتری است. محتوا قبل از بارگیری صفحه رندر می شود، بنابراین برای خواندن و ایندکس کردن آن نیازی به اجرای جاوا اسکریپت ندارند.

ایده آل برای وب سایت های استاتیک

SSR برای صفحات وب استاتیک بسیار عالی است، زیرا سریعتر از قبل یک صفحه استاتیک (یا بدون تغییر) روی سرور قبل از ارسال آن به مشتری، ارائه می شود.

معیارهای دقیق تر کاربر

SSR شما را قادر می سازد تا با جمع آوری سریع و دقیق معیارها، یک وب سایت سالم و بهینه نگه دارید.

برخلاف رندر سمت کلاینت، SSR در حین جابجایی کاربر از صفحه ای به صفحه دیگر به سرور اطلاع می دهد.

ارزیابی نحوه حرکت آنها در سایت شما و تعامل با محتوای شما به شما کمک می کند تا به طور مداوم رابط کاربری (UI) و تجربه کاربر (UX) را بهبود بخشید.

بهینه سازی عالی رسانه های اجتماعی

SSR همچنین صفحات شما را برای رسانه های اجتماعی بهینه می کند.

این بدان معناست که هر زمان که محتوای صفحه وب خود را از طریق رسانه های اجتماعی به اشتراک می گذارید، پیش نمایش خوبی با عنوان صفحه، توضیحات و تصویر دریافت خواهید کرد.

معایب رندر سمت سرور

بار سرور بالاتر برای برنامه های بزرگتر

سرور بار کامل درخواست های کاربران و ربات ها را به دوش می کشد.

ارائه برنامه های بزرگتر و پیچیده تر در سمت سرور می تواند زمان بارگذاری را افزایش دهد زیرا یک گلوگاه واحد است.

افزایش هزینه ها

SSR زمانی می تواند پیچیده و گران شود که نگهداری و اشکال زدایی آن دشوار شود و مستعد خطا باشد.

برای نصب برنامه SSR باید از سرور شرکت خود استفاده کنید که به معنای هزینه های جاری بالاتر است.

مسائل مربوط به سازگاری

SSR می تواند با برخی از کتابخانه ها و ابزارهای شخص ثالث، از جمله کد جاوا اسکریپت، ناسازگار باشد.

عدم فعالیت رندر صفحه آهسته

حتی اگر کاربر می تواند بلافاصله صفحه را مشاهده کند، باید منتظر بماند تا دانلود جاوا اسکریپت قبل از تعامل با آن کامل شود.

حافظه پنهان ناکارآمد

کش کارآمد برای عملکرد بازیابی داده مهم است، اما SSR به این معنی است که HTML هر صفحه متفاوت است.

دریافت این موضوع در یک شبکه تحویل محتوا (CDN) دشوارتر است، بنابراین کاربرانی که صفحه‌ای را بارگیری می‌کنند که در CDN ذخیره نشده است، زمان بارگذاری صفحه طولانی‌تری را تجربه خواهند کرد.

چارچوب های رندر سمت سرور

ارائه محتوای رندر شده به مرورگر برای بارگذاری سریع برنامه های فرانت اند در برنامه های SSR حیاتی است.

بسیاری از فریم‌ورک‌هایی که برجسته کرده‌ایم، از اجرای یک برنامه مشابه در Node.js، رندر کردن آن به HTML ایستا، و در نهایت هیدراته کردن آن بر روی کلاینت پشتیبانی می‌کنند.

برخی از محبوب ترین فریم ورک های مورد استفاده برای پشتیبانی از SSR برای توسعه وب عبارتند از:

  • یونیورسال زاویه ای – برای ارائه یک برنامه زاویه ای در سمت سرور استفاده می شود.
  • Ember.js – یک چارچوب جاوا اسکریپت متمرکز بر برنامه های کاربردی تک صفحه ای مقیاس پذیر.
  • Gatsby.js – یک چارچوب مبتنی بر React که برای ساخت وب سایت های ثابت ایده آل است.
  • Next.js – یک چارچوب جاوا اسکریپت و منبع باز که بر روی React ساخته شده است.
  • واکنش نشان دهید – یک چارچوب و کتابخانه منبع باز جاوا اسکریپت برای ساخت اجزای رابط کاربری قابل استفاده مجدد.
  • Vue.js – یک چارچوب جاوا اسکریپت که توسعه دهندگان عمدتاً برای ایجاد رابط های کاربری تعاملی پیاده سازی می کنند.

آیا رندر سمت سرور بهتر است؟

SSR برای افزایش عملکرد سئو شما موثر است زیرا صفحات شما را قبل از بارگذاری در مرورگر ایندکس می کند.

به نفع سازمانی است که برنامه وب را با ردیابی معیارهای تعامل ایجاد می کند تا به بهبود دائمی مشتری نهایی کمک کند.

در نهایت، هنگام انتخاب چارچوب و معماری وب خود و نوع ویژگی‌های مورد نیاز خود، باید تصمیم بگیرید که چگونه به رندر سمت مشتری یا رندر پویا می‌رسد.

منابع بیشتر:


تصویر ویژه: hanss/Shutterstock





منبع

مطالب مرتبط