ما با دادخواستهای Google کجا هستیم؟
ما بر تأثیر هوش مصنوعی در جستجو و چگونگی دستیابی به دستاوردهای این دنیای سئو رقابتی و بی ثبات متمرکز شده ایم.
به راحتی می توان فراموش کرد که دو دادخواست بزرگ به زودی تصمیم گیری در مورد راه حل های احتمالی علیه Google را دارند که می تواند بر ترافیک ارگانیک و چشم انداز جستجو تأثیر بگذارد.
من می دانم که بیشتر شما وقت آزاد خود را صرف خواندن قانون ضد انحصار نمی کنید – من مطمئناً این کار را نمی کنم.
اما حقیقت این است که احکام موجود در این موارد Google می تواند بر ترافیک وب سایت شما تأثیر بگذارد – که این یک کار بزرگ برای هر شغلی است که سعی در رشد آنلاین دارد.
از یک طرف ، یک گوگل ضعیف می تواند در را برای AI Chatbots و سایر بازیکنان جدید باز کند تا چشم انداز را تکان دهد.
از سوی دیگر ، یک گوگل تقویت شده موقعیت خود را به عنوان دروازه بان خرید مشتری محکم می کند.

مهارت های خود را با بینش هفتگی یادداشت یادداشت رشد تقویت کنید. به صورت رایگان مشترک شوید!
زمینه
دادخواستهای زیادی علیه گوگل وجود دارد که برخی از آنها با قلمرو یکی از بزرگترین شرکت های جهان همراه است.
با این حال ، دو مورد برجسته متمایز است زیرا آنها قدرت تغییر شرکت را دارند:
1. “دادخواست انحصار جستجو: ایالات متحده در مقابل Google LLC (2020) “
- ادعا: Google به طور غیرقانونی با استفاده از توافق نامه های اختصاصی (به عنوان مثال ، با اپل) و پرداخت تولید کنندگان دستگاه ، انحصار خود را در بازارهای تبلیغاتی جستجو و جستجو حفظ می کند تا Google را به عنوان موتور جستجوی پیش فرض تبدیل کند.
- راه حل های خواسته شده: Google باید Chrome و Android (یا حذف خدمات اجباری Google را از Android) واگذار کند ، توافق نامه های منحصر به فرد را خاتمه دهد ، صفحه های انتخابی را اضافه کرده و داده ها را با رقبا به اشتراک بگذارد. نکته مهم: این حکم 10 سال از تاریخ مؤثر خود طول می کشد ، با پتانسیل خاتمه زودهنگام در شرایط خاص.1
- قضاوت مورد انتظار: اوت 2025.
2. “دادخواست تبلیغات دیجیتال: ایالات متحده در مقابل Google LLC (2023) “
- ادعا: Google دارای فن آوری ها و بازارهای تبلیغاتی دیجیتال غیرقانونی به طور غیرقانونی است ، از جمله مبادلات تبلیغاتی و سرورهای تبلیغاتی ناشر. گوگل درگیر شیوه های محروم است که رقابت را خفه می کند ، مانند دستیابی به رقبا ، دستکاری در حراج ها و محدود کردن ناشران از استفاده از سیستم عامل های فناوری رقیب.
- راه حل های خواسته شده: Google باید سرور Exchange و Ad Nebisher Google Ad را بفروشد ، به تبلیغ کنندگان و ناشران اجازه دهد خدمات دیگری را انتخاب کنند و حراج ها را شفاف تر کنند.
- قضاوت مورد انتظار: اوایل تا اواسط سال 2002.
اگر راه حل ها (عواقب) به طور قابل توجهی موقعیت گوگل را تغییر دهد ، هر پرونده به طور قابل توجهی موقعیت گوگل را تغییر خواهد داد. آنها در حال حاضر دعاوی دیگری را جذب می کنند.
همانطور که در مقاله خود اشاره کردم ، دادخواست CHEGG ممکن است از لحاظ استراتژیک برای ایجاد بالای این دو دادخواست DOJ تشکیل شده باشد.
دو دلیل: ترامپ و هوش مصنوعی.
1. دولت
دولت ترامپ دندانهای کسل کننده بسیاری از نهادهای دولتی ضد انحصاری را قطع کرده و یک مافیا/کلپوکراسی را اداره می کند ، که یک کارت وحشی قابل توجه را در هر دو دادخواست معرفی می کند.
- حتی اگر اولین دادخواست Google در دوره اول ترامپ آغاز شد ، گوگل می فهمد که دولت ترامپ جلوی دادخواست وزارت دادگستری یا تضعیف داروهای را تضعیف می کند و همه چیز را در قدرت خود برای لابی برای نتیجه انجام می دهد. گوگل سعی کرد ترامپ را با یک هدیه یک میلیون دلاری از Sundar Pichai ترغیب کند و از دستور ترامپ اجرایی برای حذف برنامه های DEI و استخدام اهداف برای پیمانکاران فدرال پیروی کرد.
- ترامپ در ماه اکتبر علیه یک شکست در یک رویداد در شیکاگو صحبت کرده است: “اگر این کار را انجام دهید ، آیا می خواهید شرکت را نابود کنید؟ کاری که می توانید بدون شکستن آن انجام دهید این است که مطمئن شوید که منصفانه تر است.”2
- ترامپ اندرو فرگوسن ، جمهوریخواه را به عنوان رئیس جدید کمیسیون تجارت فدرال (FTC) منصوب کرد و باعث شد تا نتیجه به نفع او نتیجه بگیرد. با این حال ، در ماه مارس ، وزارت دادگستری با وجود بازگرداندن درخواست Google برای سرمایه گذاری های خود در AI (به عنوان مثال ، انسان شناسی) ، دوباره تأیید موقعیت خود در مورد واگذاری Chrome شد.3
2. رقابت از هوش مصنوعی
هوش مصنوعی فقط جستجوی Google را تهدید نکرده است بلکه زمینه بازی را نیز تراز کرده است.
بسیاری از محصولات ، از Meta AI گرفته تا Chatgpt & Co تا Copilot ، اکنون می توانند به سؤالات پاسخ دهند و اساساً یک موتور جستجو هستند ، این بدان معنی است که می توان از موقعیت انحصار Google سؤال کرد.
- قاضی مهتا ، که در پرونده انحصار جستجو حکم می کند ، این نکته را بیان کرد: “هوش مصنوعی نمی تواند جایگزین بلوک های اساسی ساخت و ساز ، از جمله خزیدن وب ، نمایه سازی و رتبه بندی شود.”
- با این حال ، او می تواند نظر خود را بر اساس رشد سریع بسیاری از چت های AI و این واقعیت که بسیاری از افراد جدید به چپ و راست ظاهر می شوند ، تغییر دهد.
نتیجه گیری: یک فرصت کوچک برای وب باز
Google خوب عمل می کند: درآمد جستجو در سال 2024 تقریباً به 200 میلیارد دلار افزایش یافته است ، که از 175 میلیارد دلار در سال گذشته افزایش یافته است.
تبلیغات جستجو هنوز هم بیش از 50 ٪ از درآمد الفبای را تشکیل می دهد ، YouTube پایدار است و Cloud درآمد شبکه را کاهش می دهد.

- آیا Google خوب عمل می کند زیرا مردم بیشتر از آن استفاده می کنند یا به دلیل اینکه تبلیغ کنندگان جایگزینی ندارند؟ احتمالاً هر دو: Sparktoro دریافت که جستجوهای Google در سال 2024 20 ٪ YOY رشد کرده است. در همان زمان ، “42 ٪ گفتند Google و موتورهای جستجو کمتر مفید می شوند. “ شاید توضیح پارادوکس این باشد که جستجوهای بیشتر از طرف کاربران نتیجه نمی گیرند که آنچه را می خواهند پیدا نمی کنند.
- Google هنوز هم بزرگترین منبع ترافیک با حاشیه بزرگ است ، حتی اگر AI به معنای ترافیک 20-30 ٪ کمتر باشد.
این دادخواست اهمیت دارد زیرا اگر از بین برود ، می تواند ترافیک Google را تسریع یا کاهش دهد.
در صورت استفاده از راه حل ها طبق پیشنهاد ، چگونه اکوسیستم جستجو تغییر می کند:
- Google مزیت داده قابل توجهی را از Chrome از دست می دهد و رقبا از داده های Google زمان زیادی را سود می برد. من گزارش دادم که چگونه Ecosia و Qwant در حال ساخت شاخص جستجوی خود هستند تا مستقل از گوگل و بینگ شوند. اشتراک داده های اجباری از این روند پشتیبانی می کند و از رقبا مانند Duckduckgo الهام می گیرد.
- گوگل با ترافیک موبایل از دستگاه های اپل ، مشابه نحوه مشاهده سهم بازار ضعیف در اتحادیه اروپا ، با یک ضربه بزرگ روبرو خواهد شد (مقاله فوق را نیز ببینید). تولید کنندگان دستگاه می توانند موتورهای جستجوگر مختلفی را از قبل نصب کنند و به درد اضافه کنند.
- Google ممکن است جستجو را برای رقابت سخت تر و به نفع کاربران بهتر کند. اما همچنین می تواند Google را به سمت تهاجمی تر در مورد هوش مصنوعی سوق دهد و حتی به وب سایت ها ترافیک کمتری نیز ارسال کند.
به این نتیجه رسیدم که یک سناریو به احتمال زیاد در آخرین پست من در مورد انحصار پرونده انحصار جستجو اتفاق می افتد:
Google باید بلافاصله معاملات انحصاری خود را پایان دهد. اپل باید به کاربران اجازه دهد هنگام تنظیم دستگاه های خود یک موتور جستجوی پیش فرض را انتخاب کنند. گوگل می تواند برای هر سال که قرارداد را با اپل ادامه می دهد ، جریمه های سنگین دریافت کند.
در واقع ، به نظر می رسد که این به نظر می رسد محتمل ترین نتیجه است. اما برای اقتصاد وب ، بهتر است داوران هر دو دادخواست علیه گوگل حکم کنند.
1 منبع
2 ترامپ انتظار داشت که دوره ضد انحصاری را تغییر دهد ، جلوی Google را بگیرد
3 وزارت دادگستری ترامپ هنوز می خواهد گوگل را تجزیه کند
تصویر برجسته: پائولو بابیتا/مجله موتور جستجو