نحوه انجام سئو فنی برای وب سایت های تجارت الکترونیک


طی دو سال گذشته، چندین کسب و کار به دلیل تغییر شرایط بازار به سمت مدل های آنلاین رفته اند.

رقابت در بسیاری از بخش ها به سرعت در حال گرم شدن است.

برخی از مشاغل با الگوهای خارج از جعبه و راه حل های تجارت الکترونیک عملکرد خوبی داشتند. اما با وجود رقابت بسیار زیاد در جستجو، شما باید بهترین تجربیات ممکن را برای کاربران ارائه دهید.

در برخی مواقع، برای جلوگیری از خطاهایی که می تواند به عملکرد جستجو آسیب برساند، باید وارد جنبه فنی وب سایت خود شوید، به خصوص اگر به فکر مهاجرت سایت خود یا دور شدن از خدمات خارج از جعبه هستید.

اگرچه می‌توانید حتی فروشگاه‌های بزرگ تجارت الکترونیک را بر روی پلتفرم‌هایی مانند Shopify راه‌اندازی کنید، اما همچنان باید برای درک وظایف فنی آن پلتفرم‌ها برای شما وقت بگذارید.

بخش مهمی از این امر سئوی فنی برای فروشگاه‌های تجارت الکترونیک است که در دو بخش تقسیم می‌شود: مهارت فنی و بهینه‌سازی فنی.

معماری وب سایت و ساختارهای URL

من از اصطلاح معماری در مقابل ساختار سایت استفاده می کنم، زیرا ساختار اغلب منجر به تمرکز افراد فقط بر ساختار URL می شود.

معماری سایت ایده باید از یک کاتالوگ استاندارد پیروی کند.

کاتالوگ ها قرن هاست که وجود داشته اند.

اگر به بیش از 100 سال قبل برگردید و به کاتالوگ های کلاسیک Sears، Roebuck & Co در قرن 19 نگاه کنید، تغییرات بسیار کمی در نحوه ساختار کاتالوگ های آفلاین و حتی وب سایت های تجارت الکترونیک امروز ما ایجاد شده است.

سالها تکرار به طور موثری کاربران را با این قالب آشنا کرده است، بنابراین از ساختار ساده سایت پیروی کنید:

صفحه اصلی > دسته ها > زیر مجموعه ها > محصولات

این چیزی است که کاربران با آن آشنا هستند و منطقی است. سپس باید به ساختار URL شما، که باید سازگار و توصیف کننده صفحه (برای کاربران) باشد، فراتر رود.

محصولات همچنین باید در زیر پوشه آگنوستیک دسته خود قرار گیرند، به این معنی که می توانید آنها را به دسته های مختلف مرتبط بدون ایجاد تکراری در صفحه محصول بکشید.

مثلا:

  • صفحه دسته بندی: example.com/category
  • صفحه زیر مجموعه: example.com/category/niche-1
  • صفحه محصول: example.com/p/product-name یا website.com/products/product-name

از نظر تجربه، تلاش برای کلمات کلیدی در URL های تجارت الکترونیک یک تاکتیک “سوزن حرکت دادن” نیست.

اگر از پلتفرم‌های پیشرو تجارت الکترونیک مانند Shopify و Salesforce Commerce Cloud استفاده می‌کنید، ساختارهای URL را به شما تحمیل می‌کنند که شامل زیرپوشه‌ها و SKUهای محصول است. و این وب سایت ها می توانند به خوبی با سایر وب سایت ها رقابت کنند.

نقشه سایت (XML و HTML) و راه اندازی کنسول جستجوی گوگل

نقشه سایت HTML ممکن است برای عملکرد وب‌سایت‌های تجارت الکترونیک به شدت ضروری نباشد، اما آنها ایده خوبی هستند. نقشه‌های سایت HTML می‌توانند پیوند داخلی بهتری را به صفحات دسته‌بندی و زیرمجموعه‌ها ایجاد کنند. آنها به ردیابی و سازماندهی صفحات شما کمک می کنند و به کاربران کمک می کنند تا در سایت شما حرکت کنند.

همچنین داشتن نقشه سایت XML ضروری نیست، اما آنها می توانند به گوگل در کشف URL کمک کنند.

و هنگامی که URL های متصل به Search Console Inspection API را بررسی می کنید، می توانید مشکلات احتمالی را نیز شناسایی کنید (به عنوان مثال، صفحه دسته فقط از طریق نقشه سایت XML یافت می شود و نه از طریق پیوند داخلی).

برای به دست آوردن داده های بهتر (کمتر فیلتر شده) و بینش بیشتر در مورد کیفیت صفحات خود، می توانید:

  • نقشه های سایت XML ساخت یافته را به کنسول جستجوی گوگل ارسال کنید
  • یک ویژگی کنسول جستجوی Google را برای هر شاخه زیرپوشه در وب سایت خود اضافه کنید: برای مثال yoursite.com/clothing.

این داده‌ها می‌تواند به شما کمک کند تشخیص دهید که آیا نیاز به بهبود ارزش پیشنهادی و کیفیت صفحه‌های دسته، زیرمجموعه و محصولات خاص دارید یا خیر.

همچنین می‌توانید شکلی از نقشه سایت XML را در طراحی صفحه اصلی خود بگنجانید تا یک مسیر خزیدن طبیعی برای انتقال رتبه صفحه از صفحه اصلی به دسته‌ها و زیرمجموعه‌ها بدون فهرست هرزنامه‌ها از پیوندها، مانند این مثال از صفحه اصلی MoneySupermarket.com ایجاد کنید:

استفاده از نقشه سایت HTML به عنوان یک عنصر کاربر پسند.تصویر از MoneySupermarket.com، ژوئیه 2022

حمل و نقل سهام و نرم 404s

هنگامی که محصولات شما از انبار خارج می شود، الگوهای صفحه محصول شما این را منعکس می کند.

این می تواند باعث شود گوگل صفحه را به عنوان یک 404 نرم تفسیر کند و آن را از فهرست بندی حذف کند، به این معنی که ترافیک و رتبه بندی عبارات جستجوی مرتبط با صفحه را از دست می دهید.

اگر کاربر به دنبال یک محصول خاص باشد و تنها متوجه شود که نمی تواند آن را بخرد، در صفحه شما قرار بگیرد، تجربه منفی نام تجاری را دریافت خواهد کرد.

اما، این فرصتی است برای فروش متقابل سایر محصولات یا تشویق کاربر به صبر کردن تا زمانی که آن را در انبار بازگردانید.

شما می توانید این کار را از طریق اتوماسیون انجام دهید.

هنگامی که سطح موجودی الگوی محصول به صفر می رسد، اگر پیام های پیش فرض خارج از انبار را نمایش دهد، Google آن را به عنوان یک 404 نرم افزاری شناسایی می کند. برای جلوگیری از این امر، محصولات و عناصر مشابه را در صفحه محصول بیاورید تا ارزش پیشنهادی متفاوتی ایجاد کنید. کاربر در مورد اقدامات بعدی راهنمایی دارد و شما می توانید از خطای soft 404 جلوگیری کنید.

به عنوان مثال، فرض کنید موجودی شما برای مته های 3 میلی متری برند X HSS تمام شود. اگر محصولات مشابهی در انبار دارید، یک چک خودکار اضافه کنید که جایگزین پیام «تمام موجودی نیست». شما می توانید این کار را با استفاده از سیستم مدیریت اطلاعات محصول خود (PIM) انجام دهید. الگو را اصلاح کنید تا مارک ها و محصولات مشابهی را نشان دهد که معیارهای یکسان یا مشابه را دارند – در این مثال، یک مته 3 میلی متری.

اگر فروشگاه‌های فیزیکی نیز دارید، می‌توانید پیام‌ها را به «آنلاین موجود نیست» تغییر دهید و کاربران را به مکان یاب فروشگاه هدایت کنید.

همچنین می‌توانید الگوهایی ایجاد کنید که از PIM شما برای شناسایی فرصت‌های فروش و فروش متقابل برای صفحات دیگر استفاده می‌کنند.

و اگر از برچسب گذاری سفارشی در PIM خود استفاده می کنید، می توانید مشتریان را با متغیرهای مختلف (مثلاً اندازه، رنگ، شکل، رویداد انتشار) به سمت محصولات مشابه هدایت کنید.

این ادغام PIM با صفحات محصول همچنین می تواند به جلوگیری از تجربیات منفی کاربر کمک کند.

استفاده از داده های PIM برای افزودن ارزش برای کاربر باید یک روش استاندارد در بهینه سازی فروشگاه تجارت الکترونیک شما باشد. قابلیت استفاده اضافی می تواند به صفحات محصول شما کمک کند تا در برابر رقبا متمایز شوند، به خصوص اگر رقبای شما صفحات مشابه یا ارزش پیشنهادی داشته باشند.

داده های ساخت یافته

استفاده از داده های ساخت یافته می تواند به بهبود محصولات یک وب سایت تجارت الکترونیک در نتایج جستجو با ارائه Rich Snippets در SERP کمک کند. همچنین اطلاعات را به وضوح به موتورهای جستجو ارائه می کند و به آنها کمک می کند تا تمام عناصر اصلی محصول را درک کنند (برای مقایسه با وب سایت های رقیب).

ریچ اسنیپت ها می توانند به بهبود نرخ کلیک از SERP به صفحات شما کمک کنند، اما تضمینی نیستند.

برای صفحات محصول، طرح واره محصول مهم است و می‌تواند بخش‌های غنی مرور را فعال کند.

برای صفحات دسته بندی خود، می توانید از طرح ItemList نیز استفاده کنید. اگر فروشگاه‌های محلی دارید، می‌توانید طرح LocalBusiness را در صفحات فروشگاه جداگانه قرار دهید.

علاوه بر طرح محصول، سایت باید از انواع دیگر طرحواره های عمومی نیز استفاده کند، از جمله:

  • سازمان.
  • خرده نان.
  • سایت اینترنتی.
  • جعبه جستجوی پیوندهای سایت.

یک وب‌سایت فنی اصلاح‌شده تجربه کاربری بهتری را ارائه می‌کند و می‌تواند به شما کمک کند در رقابت پیشی بگیرید. اگر می‌خواهید بیشتر بدانید، دسته‌بندی فنی سئوی SEJ یا این راهنمای کامل سئوی تجارت الکترونیک را بررسی کنید.


تصویر ویژه: پائولو بوبیتا/ژورنال موتور جستجو





منبع

مطالب مرتبط