همه چیز درباره نجوم انواع سحابی

در مقابل، سحابی بازتابی نور چشمگیری از خود منعکس نمی کند اما با این‌ وجود بخاطر نزدیکی با ستاره‌ها همچنان پرنور است. دسته دیگری از سحابی ها هستند که از خود نوری ندارند و نور ستارگان درخشان نزدیک خود را بازتاب می کنند و به آنها سحابی بازتابی گفته شود. این ابرهای گاز و گرد و غبار همچنین ممکن است تابش ستاره ها را جذب کرده و آن را به شکل گرما منتشر کنند که در آن صورت می توان آنها را سحابی نشری نامید.

فلاش روشن ستاره جدیدگرد و غبار را روشن کرد و برای چندین سال یک سحابی ضعیف مشاهده شد که با سرعت نور در همه جهات پخش می شد. علاوه بر انعکاس نور پس از طغیان ستارگان جدید، سحابی های گازی نیز مانند بقایای ابرنواخترها تشکیل می شوند. بنابراین درجه حرارت متناظر با چنین صدور نوری نمی‌تواند با درجه حرارت سطحی خورشید اختلاف فراوان داشته باشد و این درجه حرارت بایستی به چند هزار درجه برسد. سحابی خارج کهکشانی توده های عظیم و پیوسته گازی نیست، بلکه مجموعه ای است از ستارگانی شبیه ستارگان کهکشان .

کیسه زغال نمونه‌ای از سحابی‌های تاریک است که ستاره‌های اطرافش را تاریک کرده است و شاید درون آن ستاره‌های دیگری در حال پیدایش باشند. اکثر این سحابی‌ها به جز سحابی کیسه زغال در معرض تابش نور ستاره‌هایی هستند که درون همین سحابی‌ها پدید آمد‌ه‌اند. و اینک درباره سحابی‌های مذکور توضیحات بیشتری ارائه می‌شود.

ابرغول سرخ

چنین اجرامی اغلب در محیط بین ستاره‌ها که به عنوان محیط میان ستاره‌ای شناخته می‌شود، قرار دارند. سحابی ها در مناطق ستاره ساز AT محیط بین ستاره ایتشکیل ستاره رخ می دهد، با امواج ضربه ای، که گاز را تا صدها و هزاران درجه گرم می کند. چنین امواج ضربه ای به صورت سحابی های کشیده قابل مشاهده هستند که عمدتاً در محدوده مادون قرمز می درخشند.

بقایای ابر نواختری

همه چیز درباره نجوم انواع سحابی ما نمی توانیم این پست را بدون ذکر ذکر کنیم که سحابی هایی وجود دارد که دو ویژگی ذکر شده در انواع قبلی را حفظ می کند. بیشتر سحابی های انتشار به طور معمول 90٪ هیدروژن هستند ، باقی مانده هلیوم ، اکسیژن ، ازت و سایر عناصر است. از طرف دیگر ، سحابی های بازتابی معمولاً آبی هستند زیرا این رنگی است که به راحتی پراکنده می شود. ما مشخصات و ابعاد آن را دیده ایم سیستم خورشیدی و بعضی از سیارات مانند بهرام, مشتری, سیاره تیر، زحل y سیاره زهره. احتمالاً درباره آنها شنیده اید اما دقیقاً نمی دانید چیست.

چگونه عمرمان را طولانی تر کنیم؟

در مدت چند ده هزار سال، سحابی‌‌‌های سیاره‌‌‌ای در محیط بین‌‌‌ستاره‌‌‌ای محو شده، ستاره‌‌‌ی مرکزی آن‌ها سرد، و به کوتوله سحابی چیست سفید تبدیل می‌‌‌گردد. مشاهداتی که بر روی سحابی‌های بازتابی انجام گرفته نشان می دهد که آلبدوی دانه‌های بین ستاره ای نسبتا بالا است. البته هنوز با این شیوه امکان یافتن مقدار دقیق عددی میسر نشده است ، چرا که فاصلهٔ بین سحابی‌ها و ستاره‌های روشن کننده ی آن ها به خوبی‌ معلوم نیست.

  • از جمله زیباترین و بزرگترین سحابی‌های آسمان و در واقع بزرگترین سحابی آسمان تابستان می‌توان به سحابی مرداب از قدر 5 در صورت فلکی قوس اشاره کرد.
  • NGC 281 (سایر نام‌گذاری‌ها – IC 11، LBN 616) یک سحابی نشری در صورت فلکی Cassiopeia است.
  • سحابی هلال یا نام دیگری – NGC 6888 (نام دیگر – LBN 203) – یک سحابی انتشاری در صورت فلکی ماکیان.

مطالب مرتبط