وقتی برای Canonicalize، Noindex یا هیچ کاری با محتوای مشابه انجام نمی شود


محتوای خود را مانند خودتان تصور کنید. آیا باری حمل می کنید که بتوانید از شر آن خلاص شوید؟ چیزی را حمل می‌کنید که می‌خواهید نگه دارید، اما شاید بخواهید تغییر کاربری دهید یا متفاوت ببینید؟

وقتی صحبت از محتوای وب سایت می شود این تفاوتی ندارد. همه ما احتمالاً به عنوان گروهی از ذهن‌ها در مورد محتوایی که می‌خواهیم از وب‌سایت خود حذف کنیم فکر کرده‌ایم، اما متوجه شده‌ایم که هنوز به آن نیاز داریم، خواه برای یک مشتری خاص، تیم داخلی و غیره.

در حالی که ما به دنبال راه‌هایی برای باریک کردن وب‌سایت‌هایمان تا حد ممکن برای اهداف مدیریت محتوا هستیم، همچنین می‌خواهیم همین کار را انجام دهیم تا ربات‌های موتور جستجوی خزنده را آرام کنیم.

ما می خواهیم که بازدید روزانه آنها از وب سایت های ما سریع و مختصر باشد.

این امیدواریم به آنها نشان دهد که ما کی هستیم، درباره چه چیزی هستیم، و در نهایت – اگر مجبوریم محتوایی داشته باشیم که نمی توان آن را حذف کرد – چگونه آن را برای آنها برچسب گذاری می کنیم.

خوشبختانه، خزنده های موتورهای جستجو به همان اندازه که ما می خواهیم محتوای ما را درک کنند. فرصت هایی برای متعارف سازی محتوا و محتوای noindex به ما داده شده است.

با این حال، مراقب باشید، انجام ندادن این کار به درستی می‌تواند باعث شود که محتوای مهم وب‌سایت توسط خزنده‌های موتورهای جستجو اشتباه درک شود یا اصلا خوانده نشود.

متعارف کردن؟

وقتی برای Canonicalize، Noindex یا هیچ کاری با محتوای مشابه انجام نمی شوداسکرین شات توسط نویسنده، ژوئیه 2022

تگ های Canonical راه بسیار خوبی برای آموزش موتورهای جستجو ارائه می دهند: “بله، ما می دانیم که این محتوا منحصر به فرد یا ارزشمند نیست، اما باید آن را داشته باشیم.”

همچنین می تواند راهی عالی برای نشان دادن ارزش به محتوایی باشد که از دامنه دیگری نشات می گیرد یا برعکس.

با این وجود، اکنون زمان شماست تا به ربات های خزنده نشان دهید که چگونه محتوای وب سایت را درک می کنید.

برای استفاده، باید این تگ را در قسمت head کد منبع قرار دهید.

تگ کانونیکال می تواند راه بسیار خوبی برای مقابله با محتوایی باشد که می دانید تکراری یا مشابه است، اما باید برای نیازهای کاربر در سایت یا تیم نگهداری کند سایت وجود داشته باشد.

اگر فکر می‌کنید این برچسب برای وب‌سایت شما مناسب است، وب‌سایت خود را بررسی کنید و بخش‌هایی از سایت را که به نظر می‌رسد دارای نشانی‌های اینترنتی مجزا هستند اما محتوای مشابهی دارند (به عنوان مثال، کپی، تصویر، عنوان، عناصر عنوان و غیره) نشان دهید.

ابزارهای حسابرسی وب سایت مانند Screaming Frog و بخش Semrush Site Audit راهی سریع برای مشاهده شباهت های محتوا هستند.

اگر فکر می کنید ممکن است مقصران محتوای مشابه دیگری در آنجا وجود داشته باشد، می توانید با ابزارهایی مانند Similar Page Checker و Siteliner که سایت شما را برای محتوای مشابه بررسی می کنند، نگاه عمیق تری بیندازید.

اکنون که احساس خوبی نسبت به موارد مشابه دارید، باید درک کنید که آیا این عدم منحصر به فرد بودن ارزش قانونی شدن را دارد یا خیر. در اینجا چند مثال و راه حل آورده شده است:

مثال 1: وب سایت شما در هر دو نسخه HTTP و HTTPS صفحات سایت وجود دارد، یا وب سایت شما با هر دو www وجود دارد. و غیر www. نسخه های صفحه

راه حل: یک برچسب متعارف به نسخه صفحه با بیشترین تعداد پیوندها، پیوندهای داخلی و غیره قرار دهید، تا زمانی که بتوانید همه صفحات تکراری را یک به یک هدایت کنید.

مثال 2: شما محصولاتی را می فروشید که بسیار مشابه هستند در جایی که هیچ نسخه منحصر به فردی در این صفحات وجود ندارد اما تغییرات جزئی در نام، تصویر، قیمت و غیره وجود ندارد. آیا باید به طور متعارف صفحات محصول خاص را به صفحه اصلی محصول اشاره کنید؟

راه حل: در اینجا، توصیه من این است که هیچ کاری نکنید. این صفحات به اندازه کافی منحصر به فرد هستند تا فهرست شوند. آنها نام های منحصر به فردی دارند که آنها را متمایز می کند، و این می تواند به شما برای نمونه های کلیدواژه طولانی کمک کند.

مثال 3: شما تی شرت می فروشید اما برای هر رنگ و هر پیراهنی یک صفحه دارید.

راه حل: Canonical صفحات رنگی را برای ارجاع به صفحه پیراهن والدین تگ کنید. هر صفحه یک محصول خاص نیست، فقط یک تنوع بسیار مشابه است.

مورد استفاده: محتوای برچسب گذاری متعارف که برای موفقیت به اندازه کافی منحصر به فرد است

مشابه مثال ارائه شده در بالا، می خواستم توضیح دهم که گاهی اوقات، محتوای کمی مشابه هنوز هم می تواند برای نمایه سازی مناسب باشد.

اگر پیراهن هایی با صفحات کودک برای انواع مختلف پیراهن مانند آستین بلند، تاپ و غیره باشد چه؟ این اکنون به یک محصول متفاوت تبدیل می شود، نه فقط یک تنوع. همانطور که قبلاً نیز ذکر شد، این می تواند برای جستجوهای طولانی وب موفقیت آمیز باشد.

در اینجا یک مثال عالی آورده شده است: یک سایت فروش خودرو که صفحاتی را برای ساخت خودرو، مدل های مرتبط، و انواع آن مدل ها (2Dr، 4Dr، V8، V6، نسخه لوکس، و غیره) ارائه می دهد. فکر اولیه با این سایت این است که همه تغییرات به سادگی تقریباً تکراری از صفحات مدل هستند.

ممکن است فکر کنید، چرا می‌خواهیم موتورهای جستجو را با این محتوای تقریبا تکراری آزار دهیم، در حالی که می‌توانیم این صفحات را متعارف کنیم تا به صفحه مدل به عنوان صفحه نماینده اشاره کنیم؟

ما در این مسیر حرکت کردیم، اما همچنان، نگرانی در مورد اینکه آیا این صفحات می‌توانند موفق شوند، ما را مجبور کرد که به صورت متعارف هر صفحه مدل مربوطه را برچسب گذاری کنیم.

فرض کنید به صورت متعارف به صفحه مدل والد تگ می کنید. حتی اگر اهمیت/سلسله مراتب محتوا را به موتورهای جستجو نشان دهید، اگر جستجو نسبتاً خاص باشد، ممکن است همچنان صفحه متعارف را رتبه بندی کنند.

خب، ما چه دیدیم؟

ما متوجه شدیم که ترافیک ارگانیک به صفحات فرزند و والدین افزایش یافته است. به نظر من وقتی به صفحات فرزند اعتبار می دهید، به نظر می رسد که صفحه والد اعتبار بیشتری دارد زیرا صفحات فرزند زیادی دارد که اکنون “اعتبار” به آنها داده می شود.

ترافیک ماهانه همه این صفحات با هم پنج برابر افزایش یافت.

از سپتامبر سال جاری، زمانی که تگ‌های متعارف را اصلاح کردیم، اکنون 5 برابر ترافیک ماهانه به این منطقه سایت وجود دارد، با 754 صفحه که ترافیک ارگانیک را در مقایسه با 154 صفحه که در سال قبل شناسایی شده بود، هدایت می‌کند.

ترافیک ماهانه همه این صفحات با هم پنج برابر افزایش یافت.اسکرین شات توسط نویسنده با Semrush، ژوئیه 2022

این اشتباهات متعارف را مرتکب نشوید

  • تنظیم تگ های متعارفی که قبل از حل شدن به صفحه نهایی، تغییر مسیر را تحمل می کنند، می تواند آسیب بزرگی به همراه داشته باشد. این امر موتورهای جستجو را کند می کند زیرا آنها را مجبور می کند تا اهمیت محتوا را درک کنند اما اکنون در حال پرش کردن URL ها هستند.
  • به طور مشابه، اگر برچسب‌های متعارف را به سمت اهداف URL که صفحات خطای 404 هستند نشان دهید، اساساً آنها را به دیوار نشان می‌دهید.
  • برچسب گذاری متعارف به نسخه اشتباه صفحه (یعنی www./non-www.، HTTP/HTTPS). ما در مورد یافتن از طریق ابزارهای خزیدن وب سایت بحث کردیم که ممکن است به طور ناخواسته وب سایت تکراری داشته باشید. اشتباه نکنید که اهمیت صفحه را به یک نسخه صفحه ضعیف تر نشان دهید.

Noindex؟

همچنین می توانید از تگ متا روبات noindex استفاده کنید تا محتوای مشابه یا تکراری را به طور کامل حذف کنید.

قرار دادن تگ noindex در قسمت head کد منبع شما، موتورهای جستجو را از ایندکس کردن این صفحات باز می دارد.

مراقب باشید: در حالی که تگ متا روبات noindex راهی سریع برای حذف محتوای تکراری از بررسی رتبه بندی است، در صورت عدم استفاده مناسب از آن می تواند برای ترافیک ارگانیک شما خطرناک باشد.

این تگ در گذشته برای از بین بردن سایت‌های بزرگ استفاده می‌شد تا فقط صفحات سایت حیاتی برای جستجو را ارائه دهد تا خزش سایت تا حد امکان کارآمد باشد.

با این حال، شما می خواهید موتورهای جستجو برای درک طبقه بندی سایت و سلسله مراتب صفحات، تمام محتوای سایت مرتبط را ببینند.

با این حال، اگر این برچسب شما را خیلی نمی ترساند، می توانید از آن استفاده کنید تا به موتورهای جستجو اجازه دهید فقط محتوای تازه و منحصر به فرد را بخزند و فهرست کنند.

در اینجا چند راه وجود دارد که می‌توان بدون ایندکس‌سازی را به عنوان راه‌حل مورد بحث قرار داد:

مثال 1: برای کمک به مشتریان خود، می توانید اسنادی را از سازنده ارائه دهید، حتی اگر آنها قبلاً این را در وب سایت خود نشان دهند.

راه حل: به ارائه اسناد برای کمک به مشتریان خود ادامه دهید، اما این صفحات را فهرست نکنید.

آنها قبلاً متعلق به سازنده هستند و ایندکس شده اند، که احتمالاً دارای اعتبار دامنه بسیار بیشتری از شما است. به عبارت دیگر، شما احتمالاً وب سایت رتبه بندی این محتوا نخواهید بود.

مثال 2: شما چندین محصول متفاوت اما مشابه را ارائه می دهید. تنها تفاوت رنگ، اندازه، تعداد و غیره است. ما نمی‌خواهیم هزینه‌های خزیدن را هدر دهیم.

راه حل: با استفاده از تگ های متعارف حل کنید. یک جستجوی طولانی می‌تواند ترافیک واجد شرایط را به همراه داشته باشد، زیرا یک صفحه مشخص هنوز ایندکس می‌شود و می‌تواند رتبه‌بندی شود.

مثال 3: شما محصولات قدیمی زیادی دارید که دیگر زیاد از آنها نمی فروشید و دیگر تمرکز اصلی آنها نیست.

راه حل: این سناریوی عالی احتمالاً در ممیزی محتوا یا فروش یافت می شود. اگر محصولات کم کاری برای شرکت انجام می دهند، بازنشستگی را در نظر بگیرید.

در نظر بگیرید که این صفحات را به صورت متعارف به صفحات دسته بندی مرتبط اشاره کنید یا آنها را به صفحات دسته بندی مرتبط هدایت کنید. این صفحات سن/اعتماد دارند، ممکن است پیوند داشته باشند و ممکن است دارای رتبه بندی باشند.

مورد استفاده: رتبه‌بندی/ترافیک را فدای ملاحظات هزینه‌های خزیدن نکنید

با توجه به وب سایت ما، ما می دانیم که می خواهیم بهترین قدم خود را برای موتورهای جستجو بگذاریم.

ما نمی‌خواهیم وقت آن‌ها را هنگام خزیدن تلف کنیم، و نمی‌خواهیم این تصور را ایجاد کنیم که بیشتر محتوای ما منحصر به فرد نیست.

در مثال زیر، برای کاهش نفخ محتوای صفحه محصول تا حدودی مشابه از بررسی‌های موتورهای جستجو، تگ‌های noindex متا روبات‌ها در طول زمان انتقال/راه‌اندازی مجدد دامنه در صفحات تغییرات محصول فرزند قرار داده شدند.

نمودار زیر کل مقادیر کلمه کلیدی را نشان می دهد که از یک دامنه به دامنه دیگر منتقل شده است.

وقتی تگ‌های متا روبات‌های noindex حذف شدند، مقدار کلی عبارات رتبه‌بندی 50 درصد رشد کرد.

وقتی تگ‌های متا روبات‌های noindex حذف شدند، مقدار کلی عبارات رتبه‌بندی 50 درصد رشد کرد.اسکرین شات توسط نویسنده با Semrush، ژوئیه 2022

این متا ربات ها را با Noindex اشتباه نکنید

  • برچسب noindex متا روبات را در صفحه ای با مقدار لینک ورودی قرار ندهید. اگر چنین است، باید به طور دائم صفحه مورد نظر را به صفحه سایت مرتبط دیگری هدایت کنید. قرار دادن تگ ارزش لینک ارزشمندی را که دارید از بین می برد.
  • اگر صفحه‌ای را که در پیمایش اصلی، پاورقی یا پشتیبان وجود دارد را بدون فهرست گذاری می‌کنید، مطمئن شوید که دستورالعمل «noindex, nofollow» نیست، بلکه «noindex, follow» باشد تا موتورهای جستجویی که در حال خزیدن در سایت هستند همچنان بتوانند از آن عبور کنند. از طریق پیوندهای موجود در صفحه noindexed.

نتیجه

گاهی اوقات جدا شدن از محتوای وب سایت دشوار است.

تگ های noindex canonical و meta robots یک راه عالی برای حفظ عملکرد وب سایت برای همه کاربران و در عین حال آموزش موتورهای جستجو هستند.

در پایان مراقب نحوه تگ کردن خود باشید! اگر فرآیند برچسب گذاری را به طور کامل درک نکنید، از دست دادن حضور جستجو آسان است.

منابع بیشتر:


تصویر ویژه: جک قورباغه / شاتر استوک





منبع

مطالب مرتبط