وقتی جاوا اسکریپت را غیرفعال می کنم ، محتوای من دیده نمی شود
سوال این هفته از توماس مطرح می شود ، که می پرسد:
من JavaScript را فقط برای بررسی محتوای صفحه وب خود غیرفعال کردم ، اما متأسفانه نتوانستم هیچ محتوا به جز برچسب بنر H1 ببینم.
آیا این به سئو من آسیب می رساند؟ اگر بله ، راه حل های توصیه ای برای این امر چیست؟
این یک سوال عالی است – این چیزی است که همه متخصصان سئو باید از آن آگاه باشند.
ما زمان زیادی را صرف تلاش برای ایجاد محتوای جالب و جذاب می کنیم که فکر می کنیم برای موتورهای جستجو قابل مشاهده نیست.
با این حال ، با توجه به پیشرفت های اخیر در توانایی Google در ارائه محتوای JavaScript ، آیا این چیزی است که ما هنوز باید از آن نگران باشیم؟
پاسخ کوتاه بله است.
چرا JavaScript می تواند یک مشکل باشد
ما می دانیم که برای افزایش اطلاعات ، GoogleBot یک صفحه را کشف می کند ، آن را خزنده می کند ، تجزیه می شود و آن را فهرست می کند. برای JavaScript ، خزنده باید کد را “ارائه دهد”. مرحله رندر جایی است که می تواند مشکلات JavaScript رخ دهد.
JavaScript برای تجزیه و تحلیل محتوا باید بارگیری و اجرا شود. این منابع بیشتر از محتوای تجزیه ربات در HTML می گیرد.
به همین ترتیب ، گاهی اوقات گوگل مرحله ارائه را به تعویق می اندازد و به صفحه ای باز می گردد تا بعداً آن را ارائه دهد.
بیشتر وب سایت ها این روزها از JavaScript استفاده می کنند – این کاملاً خوب است.
با این حال ، اگر وب سایت شما به JavaScript نیاز دارد تا محتوای مهمی را که برای صفحه بسیار مهم است بارگیری کند ، ممکن است یک خطر باشد.
اگر به دلایلی ، یک ربات جستجو جاوا اسکریپت را در یک صفحه قرار ندهد ، پس هیچ زمینه ای در مورد صفحه چیست.
به یاد داشته باشید که هر موتور جستجو نمی تواند JavaScript را ارائه دهد ، بسیار مهم است. این امر در دوره موتورهای جستجوی مولد به طور فزاینده ای اهمیت می یابد – تعداد بسیار کمی از آنها جاوا اسکریپت را ارائه می دهد.
تشخیص یک مشکل
شما با شروع بررسی تأثیر ارائه JavaScript در سایت خود ، کار درستی را انجام داده اید.
خاموش کردن جاوا اسکریپت و دیدن اینکه چه محتوا باقی مانده است ، و آنچه هنوز هم تعاملی است بدون آن ، مهم است.
من پیشنهاد می کنم یک قدم جلوتر بروید و به آنچه در دسترس است برای ربات های جستجو برای خواندن در اولین بار صفحه. این به شما کمک می کند تا محتوای قابل دسترسی بدون ارائه JavaScript را شناسایی کنید.
کنسول جستجوی Google را بررسی کنید
اول از همه ، از ابزار بازرسی URL کنسول جستجوی Google استفاده کرده و به HTML ارائه شده نگاه کنید. اگر محتوا در HTML ارائه شده موجود باشد ، باید Google بتواند محتوا را بخواند.
مرورگر Chrome را بررسی کنید
شما می توانید به “Source Source” در Chrome بروید تا ببینید HTML از پیش ارائه شده چگونه به نظر می رسد. اگر محتوا همه آنجاست ، دیگر نیازی به نگرانی دیگر ندارید.
با این حال ، اگر اینگونه نباشد ، می توانید از ابزارهای توسعه دهنده در Chrome برای تشخیص بیشتر استفاده کنید. در برگه “عناصر” نگاه کنید. اگر می توانید محتوای خود را ببینید ، دوباره ، احتمالاً خوب هستید.
robots.txt را بررسی کنید
بعضی اوقات ، توسعه دهندگان ممکن است با مجازات آنها در Robots.txt ، پرونده های خاص جاوا اسکریپت را از خزیدن مسدود کنند.
این لزوماً مسئله ای نیست مگر اینکه این پرونده ها برای ارائه اطلاعات مهم مورد نیاز باشند.
همیشه ارزش آن را دارد که پرونده robots.txt خود را بررسی کنید تا ببینید که آیا پرونده های JavaScript مسدود شده است که می تواند به ویژه از دسترسی به محتوای صفحه جلوگیری کند.
مراحل بعدی
JavaScript تمایل دارد بسیاری از افراد را هنگام صحبت از سئو نگران کند. با این حال ، این بخش مهمی از وب مدرن است. استفاده از JavaScript هیچ فراری وجود ندارد.
ما باید اطمینان حاصل کنیم که وب سایت های ما از JavaScript استفاده می کنند تا هر دو موتورهای جستجوگر محبوب و نوظهور بتوانند محتوای ما را پیدا و بخوانند.
لازم نیست نگران باشید اما کوشا باشید.
اگر منابع توسعه دهنده ای در دست دارید ، می توانید با آنها همکاری کنید تا کاربردی ترین راه حل را شناسایی کنید.
در اینجا چند چک که ممکن است بخواهید انجام دهید:
آیا ما از رندر سمت مشتری یا رندر سمت سرور استفاده می کنیم؟
رندر سمت مشتری اساساً از مرورگر برای ارائه جاوا اسکریپت یک صفحه استفاده می کند.
هنگام بازدید از صفحه ، سرور با ارسال کد HTML و پرونده های JavaScript پاسخ می دهد. سپس مرورگر آن پرونده ها را بارگیری می کند و محتوا را از JavaScript تولید می کند.
این خلاف ارائه سمت سرور است ، جایی که محتوا توسط سرور ارائه می شود و سپس با داده های ارائه شده به مرورگر ارسال می شود.
به طور کلی ، ارائه سمت سرور برای رباتها آسان تر است ، می تواند یک تجربه سریعتر برای کاربران باشد و تمایل به توصیه پیش فرض SEO است.
با این حال ، این می تواند برای وب سایت ها پرهزینه تر باشد و بنابراین ، همیشه انتخاب پیش فرض برای توسعه دهندگان نیست.
آیا محتوای اصلی ما قادر به ارائه بدون جاوا اسکریپت است؟
مهمترین محتوای صفحه شما ، محتوای اصلی ، بدون ارائه JavaScript ممکن است تجزیه شود.
این همیشه امن ترین راه برای اطمینان از دسترسی رباتها به محتوا است.
آیا ما از پیوندهای JavaScript استفاده می کنیم؟
نکته بیشتر این است که آیا پیوندهای شما می توانند به راحتی توسط ربات های جستجو خز شوند.
همیشه مسئله ایجاد پیوندها از طریق JavaScript مسئله ای نیست. با این حال ، این خطر وجود دارد که رباتها نتوانند آنها را حل کنند مگر اینکه به درستی در آن موجود باشند عنصر HTML با یک ویژگی HREF.
Google اظهار داشت: “نمی توان URL ها را با اطمینان از طریق آن استخراج کرد عناصری که ویژگی HREF یا برچسب های دیگری ندارند که به دلیل وقایع اسکریپت به عنوان پیوندها عمل می کنند. “
با این حال ، به یاد داشته باشید که فقط Google نیست که شما باید از آن آگاه باشید. همیشه بهتر است در کنار هم اشتباه کنید و پیوندهای خود را به راحتی دنبال کنید.
خلاصه
اطمینان از محتوای شما در دسترس رباتها ، اکنون و در آینده بسیار مهم است.
این بدان معناست که اگر وب سایت شما برای بارگیری محتوا به شدت به JavaScript متکی است ، ممکن است برای برقراری ارتباط با برخی از موتورهای جستجو تلاش کنید.
درست است که Google در ارائه سایت های سنگین جاوا اسکریپت نسبت به گذشته بسیار بهتر است ، اما قسمت بازی SEO فقط Google نیست.
برای اطمینان از اینکه وب سایت شما می تواند در سیستم عامل های جستجو فراتر از Google عملکرد خوبی داشته باشد ، ممکن است بخواهید نحوه ارائه وب سایت شما محتوا را تغییر دهید ، اطمینان حاصل کنید که محتوای اصلی شما در HTML است.
منابع بیشتر:
تصویر برجسته: پائولو بابیتا/مجله موتور جستجو