پیش بینی جستجو چیست و چرا مهم است؟


بازاریابی دیجیتال در مورد ترکیب هنر و علم، ادغام ایده های خلاقانه با مراحل عملی و قابل پیگیری است.

اما قبل از اینکه محتوای درون صفحه خود را تغییر دهید یا ساختار وب سایت خود را بازسازی کنید، باید بدانید که چه چیزی در حال حاضر به خوبی کار می کند و کجا پتانسیل رشد دارید.

اینجاست که پیش بینی جستجو وارد می شود.

پیش بینی جستجو چیست؟

پیش‌بینی جستجو، عملی است برای پیش‌بینی اینکه ترافیک ارگانیک شما چگونه خواهد بود.

همه استراتژی های خوب سئو با داده های سخت شروع می شوند. این در نهایت چیزی است که باید حرکت بعدی شما را شکل دهد – نه بهترین حدس ها و مفروضات.

با در دست داشتن داده‌ها، می‌توانید پیش‌بینی کنید که ترافیک جستجو برای کسب‌وکارتان چگونه است و از آن برای برنامه‌ریزی کمپین‌های آتی خود استفاده کنید.

هنگام کار بر روی پیش بینی ترافیک ارگانیک، در اینجا چند جزئیات کلیدی وجود دارد که باید در نظر داشته باشید.

روی معیارهای مناسب تمرکز کنید

شروع با تحقیق در مورد کلمات کلیدی واقعاً ستون فقرات هر استراتژی SEO است.

ممکن است فکر کنید دقیقاً می دانید چه عباراتی برای کسب و کار شما مفیدتر هستند، اما بهتر است این فرضیات را در ستون جداگانه ای از صفحه گسترده خود کنار بگذارید و به داده های واقعی نگاه کنید.

ده ها معیار ممکن وجود دارد که می توانید در مورد داده های کلمه کلیدی به آنها نگاه کنید.

صرف نظر از صنعتی که در آن کار می کنید یا نوع محتوایی که با آن کار می کنید، تحقیقات شما باید شامل داده ها یا شواهدی در مورد زیر باشد:

  • حجم جستجوی تخمینی
  • دشواری کلمه کلیدی
  • موقعیت فعلی رتبه بندی کسب و کار شما و نشانی اینترنتی آن رتبه بندی برای کلمات کلیدی مرتبط.
  • هدف جستجو
  • برآوردهای نرخ کلیک (CTR).
  • اینتل در مورد نوع و کیفیت محتوای رتبه بندی در جایگاه مورد نظر شما.
  • پرس و جوهای مرتبط و موقعیت نسبی رتبه شما.

اگر نمی‌توانید داده‌هایی را برای برخی از این موارد پیدا کنید، پیش‌بینی‌های شما آنقدر دقیق نخواهد بود، اما همچنان می‌تواند ارزشمند باشد.

در دسترس ترین بخش، داده های حجم جستجو خواهد بود – شما باید بدانید که آیا اهداف ترافیکی شما با رفتار کاربر واقعی در نتایج جستجو با کلمات کلیدی که قصد استفاده از آن را دارید مطابقت دارد یا خیر.

بقیه معیارها در اینجا به شما کمک می کند تا فراتر از حجم جستجو اولویت بندی کنید و پیش بینی های واقعی تری داشته باشید.

آنها بینش مهمی در مورد رقابت عبارات خاص به شما می دهند، جایی که شما در بین بازیکنان فعلی در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERPs) قرار می گیرید، و جایی که فرصتی برای بهینه سازی بیشتر برای سرمایه گذاری از تغییرات در قصد کاربر وجود دارد.

از ابزارهایی برای کمک به شما استفاده کنید

از شما انتظار نمی رود که داده های کلمه کلیدی خود را جادو کنید، و تنها چیزهای زیادی وجود دارد که ردیابی سایت شما می تواند به شما بگوید.

اما کنسول جستجوی گوگل (GSC) مکان خوبی برای شروع است.

در جایی که ابزارهای دیگر می توانند معیارهای کلی کلمه کلیدی را به شما بگویند، GSC داده های تاریخی خاص کسب و کار را در اختیار شما قرار می دهد تا معیار خوبی (داخلی) برای کار کردن در اختیار شما قرار دهد.

ترافیک ربات می‌تواند بر هر چیزی در GSC تأثیر بگذارد، و اگر می‌خواهید برای نتایج محلی رتبه‌بندی کنید، حجم جستجو بستگی به این دارد که واقعاً از کجا جستجو در رابطه با کلمه کلیدی مورد استفاده انجام می‌شود.

همچنین تفاوت هایی در اعداد استخراج شده از GSC در مقابل Semrush، Moz، Ahrefs یا هر ابزار سئو دیگری که ممکن است استفاده کنید وجود خواهد داشت.

با این حال، هنگامی که همه چیز را در یک صفحه گسترده جمع آوری کردید، میانگین ها برای شما کافی است تا یک پیش بینی نسبتاً مطمئن را جمع آوری کنید.

Google Keyword Planner می تواند گزینه دیگری برای بررسی باشد اما دقت مشکوکی دارد.

در بسیاری از موارد، داده‌های حجم جستجو به دلیل تخمین‌های ترکیبی با کلمات کلیدی مشابه، اغراق‌آمیز می‌شوند، بنابراین این داده‌ها را با کمی نمک در نظر بگیرید.

ممکن است متوجه شوید که این نوع داده بهتر است برای محاسبه پس انداز تبلیغات پس از گرفتن رتبه بندی به عنوان نقطه داده دیگری از بازگشت سرمایه (ROI) جستجوی ارگانیک استفاده شود.

رقبا را فراموش نکنید

به طور خاص به خارج از داده های کلمه کلیدی، باید از تحلیل رقابتی به عنوان بخشی از پیش بینی ترافیک کلی خود استفاده کنید.

ببینید چه کسی قبلاً در صفحه یکی از SERP هایی که می خواهید در آن باشید ظاهر می شود.

آدرس‌های اینترنتی رقبا را به ابزارهای کلیدواژه متصل کنید تا ببینید برای چه رتبه‌بندی می‌شوند و مهمتر از همه، برای چه چیزی رتبه‌بندی نمی‌شوند. برخی از این داده ها را با تحقیقات کلمات کلیدی خود ترکیب کنید تا فرصت ها را بیابید.

اینجاست که دانستن مشکل کلمه کلیدی می تواند مفید باشد.

اگر رقبا برای عباراتی که حجم خوبی دارند اما سختی کمی دارند رتبه بندی می کنند، ممکن است فرصتی برای شما وجود داشته باشد که محتوای بهتر و مفیدتری تولید کنید و در SERP بالاتر از آن رقیب قرار بگیرید.

اگر بتوانید از صفحه دو یا سه به صفحه اول بروید، طبیعتاً برخی از پیش بینی های شما برای حجم جستجو تغییر می کند.

همچنین این زمان برای ارزیابی این است که آیا برخی از جستجوهای مرتبط ممکن است به روز رسانی محتوا یا فرصت های توسعه نیز داشته باشند.

آیا رقبای شما هنوز از استراتژی تک کلمه کلیدی در هر صفحه استفاده می کنند؟ (شما تعجب خواهید کرد!)

اینجا ممکن است جایی باشد که بتوانید با ایجاد خانواده کلمات کلیدی، زمینه رقابتی را ایجاد کنید.

به داده های فصلی و روند نگاه کنید

چه در حال کار بر روی یک استراتژی سئوی یک ساله یا یک کمپین با طول ثابت باشید، درک الگوی فصلی کسب و کار و کلمات کلیدی شما ضروری است.

یکی از مهم‌ترین چیزهایی که باید در مورد ترافیک فصلی به خاطر بسپارید، و چیزی که بسیاری از مردم اشتباه می‌کنند، این است که شلوغ‌ترین زمان کسب‌وکار شما همیشه با حجم جستجوی بالا برابری نمی‌کند.

مشتریان معمولاً فوراً خرید نمی‌کنند، بنابراین شما اغلب هفته‌ها، حتی ماه‌ها، از حجم جستجوی بالا تا افزایش فروش ملموس، زمان خواهید داشت.

بسته به اینکه در چه صنعتی کار می کنید، ممکن است از قبل روی این نوع برنامه بازاریابی تسریع شده کار کنید. خرده فروشی نمونه بارز این است – هفته های مد در اوایل پاییز در حال حاضر خطوط بهار/تابستان سال بعد را معرفی می کنند.

و برای اکثر مشاغل محصول، شما منتظر فصل تعطیلات در حدود ماه مه یا ژوئن هستید، مطمئناً نه دیرتر از جولای تا برنامه ریزی خود را شروع کنید.

مهم است که بدانید زمان جستجو به فروش شما چگونه به نظر می رسد زیرا این نه تنها بر پیش بینی های شما برای ترافیک جستجو بلکه بر استراتژی محتوایی که بر اساس این پیش بینی ها تنظیم می کنید نیز تأثیر می گذارد.

ارائه راهنماهای هدایای تعطیلات در ماه نوامبر به این امید که به دلیل رتبه بندی خوب در موتورهای جستجو، فوراً رتبه بندی کنید و در هفته اول فروش بالایی داشته باشید، به سادگی واقع بینانه نیست.

(اگر این کاری است که شما به دنبال انجام آن هستید، تبلیغات پولی گزینه بهتری خواهد بود.)

ابزارهایی مانند Google Trends می‌توانند برای بدست آوردن تخمین‌های کلی از زمان شروع افزایش حجم جستجو برای جستجوهای فصلی مفید باشند.

از این داده‌ها با اطلاعاتی که در مورد خروجی‌های کسب‌وکار خود می‌دانید استفاده کنید تا مشخص کنید که چقدر جلوتر از افزایش جستجو برای انتشار محتوا و بهینه‌سازی برای افزایش ترافیک نیاز دارید.

همه چیز قابل پیش بینی نیست

در حالی که ما از قبل می دانیم که نمی توانیم تغییرات انبوه در الگوریتم های جستجو یا رویدادهای غیرمنتظره جهانی را در نظر بگیریم، عوامل غیر قابل پیش بینی دیگری نیز وجود دارند که باید در مقیاس کوچکتر در نظر گرفته شوند.

به ویژه در مشاغل مبتنی بر محصول، سایر تلاش های بازاریابی می تواند تأثیر مثبت یا منفی بر پیش بینی های جستجوی کلی شما داشته باشد.

محصولات می توانند به سرعت در رسانه های اجتماعی ویروسی شوند، حتی بدون هیچ تلاش بازاریابی جامعی از طرف شما.

وقتی آنها این کار را انجام می دهند، تقاضای جستجو می تواند به طور قابل توجهی افزایش یابد به گونه ای که شما برای آن آمادگی نداشتید.

و هنگامی که این جستجوها را از طریق ابزارهای سئو انجام می دهید، آن افزایش غیرمنتظره ترافیک را به حساب نمی آورند.

تقاضای واکنشی در مقابل تقاضای پیش‌بینی‌کننده، به‌ویژه اگر محصولی ویروسی مشابهی بسازید یا فریب دهید، برنامه‌ریزی برای آن تقریبا غیرممکن است.

اگر متوجه شدید که در چنین شرایطی قرار دارید، در صورت امکان، این را برای پیش‌بینی ترافیک جستجو در سال‌های آینده در نظر بگیرید و منابع خود را بر این اساس مجدداً تخصیص دهید.

چرا پیش بینی جستجو مهم است؟

پیش‌بینی ترافیک ارگانیک به این معنی است که اگر شرایط مطابق پیش‌بینی باقی بماند، ایده‌ای تقریبی از نتایج مورد انتظار دارید.

این به شما امکان می دهد منابع داخلی، بودجه برای کمپین های آینده خود را بهتر تخصیص دهید و معیارهای داخلی را تعیین کنید. این می‌تواند همه چیز را از ترافیک جدید مورد انتظار در صورت کسب رتبه‌بندی گرفته تا افزایش درآمد بر اساس نرخ تبدیل فعلی پوشش دهد.

دانستن این اطلاعات پیش از موعد می تواند برای خرید سهامداران بسیار مهم باشد، به خصوص اگر در سئوی سازمانی کار می کنید و اهداف رشد شما یک یا دو بار در سال تعیین می شود.

اگر برآوردها با انتظارات مطابقت ندارند، شما این اهرم را دارید که یک هدف تجدید نظر شده یا منابع اضافی را برای دستیابی به آن انتظارات بخواهید.

البته در اینجا باید یک سلب مسئولیت وجود داشته باشد.

به‌روزرسانی‌های الگوریتم در مقیاس وسیع، طراحی جدید وب‌سایت، تغییرات در رفتار کاربر و روند جستجو، یا حتی دور دیگری از «زمان‌های بی‌سابقه» همگی تأثیرات شدیدی بر ظاهر نتایج جستجو در واقعیت خواهند داشت.

برنامه ریزی یا پیش بینی تأثیر دقیق آنها تقریباً غیرممکن است.

اما مسائل را کنار بگذاریم، پیش‌بینی سئو هنوز هم ارزش سرمایه‌گذاری روی آن را دارد.

برای پیش بینی ترافیک جستجوی خود لازم نیست که یک دانشمند داده باشید.

با ابزارها و رویکردهای مناسب، می توانید شروع به دریافت تصویر خوبی از آنچه می توانید در ماه های آینده ببینید و معیارهای واقعی تری برای رشد جستجوی ارگانیک تعیین کنید.

در نتیجه

هدف از پیش‌بینی ترافیک جستجوی ارگانیک، کمک به تصمیم‌گیری آگاهانه‌تر در مورد استراتژی سئوی فعلی‌تان است.

فرصت ها وجود دارند، فقط باید آنها را پیدا کنید.

شما همیشه با پیش‌بینی با موانعی روبرو خواهید شد و هرگز 100% دقیق نخواهد بود، اما با داده‌های قوی برای پشتیبان‌گیری، معیار خوبی برای ایجاد یک برنامه بازاریابی جستجوی استراتژیک خواهید داشت.

منابع بیشتر:


تصویر ویژه: eamesBot/Shutterstock





منبع

مطالب مرتبط