چرا داشتن یک رویکرد کاربر اول برای سئو مهم است؟


در کسب و کار بهینه سازی موتورهای جستجو، زمان زیادی را صرف فکر کردن به الگوریتم های گوگل، نقشه های سایت و بک لینک ها می کنیم که گاهی اوقات هدف اصلی را فراموش می کنیم: ارائه اطلاعات مفید برای بازدیدکنندگان انسانی.

در گذشته، درک دلیل آن آسان بود. می توانید صفحه خود را با کلمات کلیدی پر کنید، چند متا تگ و voila را انتخاب کنید! صفحه شما در صفحه اول نتایج موتورهای جستجو قرار داشت.

گوگل به درستی تشخیص داد که این بهترین راه برای ارائه پاسخ‌های باکیفیت بالا به پرسش‌های جستجو نیست، بنابراین الگوریتم‌های خود را تطبیق داد. شواهدی از علاقه Google به بهبود تجربه کاربری (UX) با به‌روزرسانی‌هایی مانند Panda در فوریه 2011، Core Web Vitals، و سایر به‌روزرسانی‌های اصلی که به طور منظم انجام می‌شوند، یافت می‌شود.

این بدان معنا نیست که شما می توانید به طور کامل از جنبه های سئو سنتی صرف نظر کنید و کلمات کلیدی دیگر مهم نیستند. موتورهای جستجو هنوز ویژگی های اساسی SEO را در نظر می گیرند.

اما اکنون جستجوی ارگانیک به پیاده سازی رویکرد اول کاربر نیز بستگی دارد.

چگونه اون کار را انجام می دهی؟ در اینجا لیستی از پنج مرحله آورده شده است که می توانید برای کاربرپسندتر کردن سایت خود بردارید و امیدواریم در رتبه بندی صفحه نتایج موتورهای جستجو بالاتر بروید.

1. اصول طراحی را بیاموزید

برای بهبود تجربه کاربری، نیازی به تسلط بر مهارت های یک طراح گرافیک ندارید، اما داشتن درک بهتر از اصولی که یک طراحی خوب را شامل می شود، ابزار مهمی برای حفظ در کمربند ابزار شما است.

درک این اصول به شما امکان می دهد تصمیماتی بگیرید که به کاربران سایت شما تجربه بهتری بدهد، جریان طبیعی تری داشته باشد و به طور کلی از استفاده بیشتر از سایت خود لذت ببرند.

هنگامی که به کلاس های طراحی نگاه می کنید، مطمئن شوید که با استاد/مربی کار می کنید که می تواند روانشناسی پشت آنچه را که به شما آموزش می دهد توضیح دهد.

درک تأثیر روانشناختی طراحی، حیاتی‌ترین عنصر چیزی است که باید یاد بگیرید – «چرا» در پس آنچه قرار می‌دهید – بنابراین تصمیمات شما تأثیر مطلوبی را بر کاربران شما دارد.

2. آدرس نقاط درد کاربر موجود

اگر با سایتی کار می‌کنید که برای مدتی فعال بوده است و نگران این هستید که با مشکلات کاربری مواجه شوید، از استفاده از داده‌ها به نفع خود نترسید.

اولین جایی که باید شروع کنید گوگل آنالیتیکس است. با فرض اینکه این تنظیمات را به درستی برای سایت خود تنظیم کرده اید، می توانید دقیقاً تعیین کنید که کاربران از کجا از وب سایت شما خارج می شوند.

ممکن است راه اندازی نقشه برداری و ضبط حرارتی مفید باشد.

نرم افزار Heat-mapping به شما این توانایی را می دهد که دقیقاً نحوه تعامل افراد با صفحات شما را مشاهده کنید.

برخی از سیستم‌ها حتی امکان ضبط صفحه را می‌دهند، به طوری که می‌توانید دید دست اولی از نحوه حرکت کاربران در سایت خود داشته باشید – و چه چیزی مانع از تبدیل آن‌ها می‌شود.

هنگامی که این داده ها را در اختیار دارید، می توانید تصمیمات بهتری در مورد راه های بهبود صفحات خود بگیرید و به کاربران خود تجربه ای را که به دنبال آن هستند ارائه دهید.

داشتن این داده ها حتی ممکن است به شما کمک کند دقیقاً آنچه را که کاربران شما امیدوارند از وب سایت شما خارج شوند، دوباره ارزیابی کنید.

3. همه چیز را تست کنید

هنگامی که داده های خود را جمع آوری کردید، نباید مستقیماً به ایجاد تغییرات در سایت خود بپردازید. در حالی که این داده ها به شما کمک کرد تا مشکلات احتمالی را شناسایی کنید، اما قرار نبود همه پاسخ ها را به شما بدهد.

وقتی مشکلی را شناسایی کرده‌ام یا می‌خواهم تغییر قابل توجهی در صفحه‌بندی ایجاد کنم، همیشه یک تست A/B تنظیم می‌کنم تا مطمئن شوم این تغییر برای کاربرانم مناسب است.

اگر با تست A/B آشنا نیستید، این جایی است که شما دو نسخه از یک صفحه را انتخاب می‌کنید و ترافیک را بین آن دو تقسیم می‌کنید.

سپس، در یک بازه زمانی مشخص و تعداد کاربران، تجزیه و تحلیل می‌کنید که کدام نسخه از صفحه برای هدفی که می‌خواهید بهبود ببخشید، عملکرد بهتری داشته است (این معمولاً به تبدیل‌ها مربوط می‌شود)

اگر این عبارت علاقه شما را برانگیخت، ممکن است زمان آن فرا رسیده باشد که درباره بهینه سازی نرخ تبدیل (CRO) اطلاعات بیشتری کسب کنید.

داده‌هایی که از تلاش‌های تست A/B خود جمع‌آوری می‌کنید به شما اطلاع می‌دهند که آیا فرضیه‌تان در مورد نقاط درد قابل آدرس‌دهی درست است یا خیر، در حالی که به شما می‌گوید آیا در جهت درستی برای حل مشکل حرکت می‌کنید یا خیر.

اگر تنوع صفحه جدید شما در آزمون موفق نشد، ممکن است لازم باشد به تابلوی طراحی برگردید و چیز دیگری را امتحان کنید.

در حالی که قرار نیست در هر آزمونی که امتحان می کنید برنده شوید، حداقل گام هایی برای بهبود سایت خود بردارید، با داده هایی برای پشتیبان گیری از اقدامات خود.

به همین دلیل است که آزمایش بسیار مهم است. شما می‌خواهید مطمئن شوید که تغییراتی که اعمال می‌کنید کمک می‌کنند – نه آسیبی.

4. به مردم آنچه می خواهند بدهید

در دراز مدت، همه چیز به تعادل بستگی دارد. اگر فقط بر جذابیت برای موتورهای جستجو تمرکز می کنید، ممکن است علامتی را در بین مخاطبان خود از دست بدهید.

اگر فقط از دیدگاه کاربر بر روی سایت خود کار می کنید، احتمالاً سایر عناصر ارزش موتورهای جستجو را از دست خواهید داد.

هنگامی که آن حد وسط خوشحال کننده را پیدا کردید که به شما امکان می دهد هم کاربران و هم موتورهای جستجو را در ذهن داشته باشید، مطمئن هستم که از هر دو طرف بازدهی مثبتی از تلاش های خود خواهید دید.

5. هرگز یادگیری را متوقف نکنید

در هر شکلی از بازاریابی دیجیتال، حفظ گرسنگی برای ادامه یادگیری و بهبود مهم است.

درست مانند گوگل که هرگز دست از دستکاری الگوریتم جستجوی خود نمی کشد، شما نیز هرگز نباید از جستجوی راه های جدید برای جذب بازدیدکنندگان وب سایت خود و یافتن راه هایی برای بهبود رتبه جستجوی خود دست بکشید.

گسترش دانش، نه تنها در حوزه کاری شما، بلکه در زمینه های دیگر که می تواند بر کار شما تأثیر بگذارد، یکی از حیاتی ترین مهارت هایی است که یک حرفه ای می تواند داشته باشد.

تجربیات همه چیز هستند

UX فنجان چای همه نیست – به همین دلیل است که یک زمینه کامل از طراحی وب به آن اختصاص داده شده است. حتی ممکن است یک یا دو متخصص UX در شرکت خود داشته باشید.

اما برای سئو مهم است، بنابراین نمی توانید آن را نادیده بگیرید یا حتی آن را به حداقل برسانید.

شما باید خود را به جای شخصی که از وب سایت شما بازدید می کند قرار دهید.

آیا آنها تجربه خوبی دارند؟ یا ناامید هستند؟ آیا سایت شما پاسخگوی نیازهای کاربران تلفن همراه است یا آنها سعی دارند روی نسخه دسکتاپ بزرگنمایی کنند؟

هرگز فراموش نکنید که پیوند بین تجربیات کاربر و قابلیت مشاهده جستجو نه تنها وجود دارد، بلکه به نظر می رسد اهمیت آن در حال افزایش است. و در حالی که امیدواریم سایت شما نیازی به بازسازی گسترده نداشته باشد، انجام چند قدم برای افزایش قابلیت استفاده می تواند پاداش بزرگی داشته باشد.

منابع بیشتر:


تصویر ویژه: fizkes/Shutterstock





منبع

مطالب مرتبط