چک لیست 20 دقیقه ای هفته کاری
حفظ حضور جستجو برای یک وب سایت به عوامل فنی متعددی بستگی دارد که به درستی کار می کنند.
این چک لیست 20 دقیقه ای سئو یک نمای کلی از وضعیت حضور جستجوی شما و یک هشدار اولیه برای هر گونه مشکل در حال توسعه که نیاز به توجه دارد ارائه می دهد.
از بین تمام وظایف سئو، سئو فنی از نظر اینکه چه کاری باید انجام شود و چگونه انجام شود، ساده ترین است.
یک رویکرد مفید برای مدیریت حجم کار، استفاده از یک گروه اصلی از عوامل فنی سئو برای نظارت بر سایت و جستجو در هفته سلامت حضور است.
این فهرست به طور قابل توجهی برای تقریباً هر فرد یا تیمی در صنایع مختلف قابل استفاده است.
البته ممکن است عوامل دیگری نیز وجود داشته باشد که مختص شرایط شما باشد، اما این نکات می توانند ستون فقرات یک چکاپ هفتگی مفید را تشکیل دهند.
آیا 20 دقیقه در هفته کافی است؟
من قبلاً می توانم استدلال های متقابل را از طرف متخصصان سئو فنی تمام وقت بشنوم: “شما حتی نمی توانید سطح را در 20 دقیقه در هفته خراش دهید.”
موافقم.
اما هدف این راهنما نشان دادن چگونگی نظارت بر حیاتی ترین مسائل خود از سطح بالا و تشخیص اینکه کجا انرژی بیشتری را برای حفاری صرف کنید است.
برخی از هفته ها، یک معاینه 20 دقیقه ای ممکن است تمام چیزی باشد که نیاز دارید.
در هفتههای دیگر، ممکن است یک خطای فاجعهآمیز متعارف پیدا کنید و نیروها را برای یک حمله تمام عیار فراخوانی کنید.
اگر در نظارت بر سئوی فنی خود عقب مانده اید، با دنبال کردن این گردش کار هفتگی، بازدهی زیادی خواهید داشت.
1. نمای کلی کنسول جستجو (دقیقه 0-10)
هیچ مکانی بهتر از این نیست که برای اسکن سطح بالایی از همه چیز به کنسول جستجو مراجعه کنید.
داده ها مستقیماً از Google است. داشبورد قبلاً برای شما ساخته شده است و شما قبلاً آن را برای حساب خود تنظیم کرده اید.
آنچه ما به دنبال آن هستیم خطاهای فاحش
ما برای تجزیه و تحلیل حرکات کوچک کلمات کلیدی در صفحات جستجو نمی کنیم.
ما به دنبال کاهونای بزرگ مشکلات هستیم.
با بخش نمای کلی شروع کنید:

این نقاط داده را مرور کنید:
- در خلاصه عملکرد، آیا کاهش شدید ترافیک غیرعادی است؟ کاهش شدید ممکن است نشان دهنده یک مشکل فنی سئوی سایت باشد.
- در خلاصه Coverage، آیا در «صفحات دارای خطا» جهشی وجود دارد؟ اگر این اولین باری است که پس از مدتی بررسی میکنید، بهتر است به موارد تاریخی بپردازید.
- در مرور کلی بهبود، به دنبال افزایش و کاهش در ویژگیهایی مانند AMP، پرسش و پاسخ، قابلیت استفاده از موبایل و موارد دیگر باشید. آیا اینها همانطور که انتظار می رود حرکت می کنند؟ اگر بی نظمی می بینید، سوراخ کنید.
بعد، به بخش پوشش بروید:

بخش پوشش ایندکس کلیدی برای درک چگونگی ایندکس کردن و خزیدن سایت توسط گوگل است.
اینجا جایی است که گوگل خطاهای مربوط به فهرست بندی یا خزیدن را به اشتراک می گذارد.
بزرگترین چیزی که باید به دنبال آن بگردید نمای خطای پیش فرض است و باید قسمت جزئیات را بخوانید.
خط به خط اسکن کنید و به ستون روند نگاه کنید. اگر چیزی غیرعادی به نظر می رسد، بهتر است بیشتر در مورد آن تحقیق کنید و تشخیص دهید.
مشاهده بخش نقشه های سایت:

این انبوهی از اطلاعات را در مورد نقشه سایت شما و صفحات مربوط به آنها فراهم می کند.
این به ویژه زمانی مفید است که چندین نقشه سایت دارید که بخش های مختلف صفحات را در سایت شما نشان می دهد.
میخواهید به ستون آخرین خواندهشده نگاه کنید تا مطمئن شوید که اخیراً خزیده شده است، که بسته به سایت شما متفاوت است.
سپس، می خواهید ستون وضعیت را بررسی کنید تا خطاهای برجسته شده را ببینید. در صورتی که این میزان نسبت به هفته گذشته به میزان بالایی افزایش یافته است، یادداشت کنید که اقدام کنید.
اقدامات دستی را بررسی کنید:

این یکی بزرگ است. اگر همه کارها را به درستی انجام می دهید، به ندرت، و یا هرگز، هیچ گونه اقدام دستی فهرست شده است.
اما ارزش این را دارد که هر هفته چک کنید تا خیالتان راحت شود. شما می خواهید آن را قبل از اینکه مدیر عامل شما پیدا کند، پیدا کنید.
کنسول جستجو اطلاعات زیادی دارد و میتوانید روزها را صرف بررسی هر گزارش کنید.
این چک های سطح بالا نشان دهنده مهم ترین داشبوردهای خلاصه برای بررسی هفتگی است.
مرور مختصر هر یک از این بخش ها و یادداشت برداری را می توان در کمتر از 10 دقیقه در هفته انجام داد. اما کنکاش در مسائلی که پیدا می کنید به تحقیقات بسیار بیشتری نیاز دارد.
2. Robots.txt را بررسی کنید (دقیقه 11-12)
فایل Robots.txt یکی از مهمترین راههای ارتباط با موتورهای جستجو است که میخواهید کجا بخزند و چه صفحاتی نمیخواهید خزیده شوند.
بسیار مهم: فایل robots.txt فقط کنترل می کند خزیدن از اما نه نمایه سازی صفحات.
برخی از سایت های کوچک دارای یک یا دو خط در فایل هستند، در حالی که سایت های بزرگ دارای تنظیمات فوق العاده پیچیده هستند.
سایت متوسط شما فقط چند خط خواهد داشت و به ندرت هفته به هفته تغییر می کند.
علیرغم اینکه فایل به ندرت تغییر میکند، مهم است که دوباره بررسی کنید که هنوز وجود دارد و هیچ چیز غیرعمدی به آن اضافه نشده است.
در بدترین حالت، مانند راهاندازی مجدد وبسایت یا بهروزرسانی سایت جدید از تیم توسعهتان، ممکن است فایل robots.txt به «Disallow: /» تغییر کند تا در زمانی که صفحات در حال توسعه هستند، خزیدن موتورهای جستجو را مسدود کند. یک سرور مرحلهبندی و سپس با دستورالعمل Disallow دست نخورده به سایت زنده منتقل شد.
مطمئن شوید که این در وب سایت زنده نیست:
User-agent: * Disallow: /
اما اگر یک هفته عادی باشد، هیچ تغییری ایجاد نخواهد شد و فقط باید یک دقیقه طول بکشد.
هر سایتی هر هفته پیکربندی متفاوتی دارد. شما می خواهید آن را با خودتان مقایسه کنید راه اندازی بهترین تمرین برای اطمینان از اینکه هیچ چیز به اشتباه تغییر نکرده است.
3. بررسی سرعت صفحه در Google Analytics (دقیقه 13-15)
برای نگاهی سطح بالا به سرعت صفحه در سایت شما، ما به آن می رویم تجزیه و تحلیل ترافیک گوگل.
قابل اعتماد و متخصص رفتار > سرعت سایت > نمای کلی

توصیه می کنم هفت روز گذشته را با هفت روز قبل مقایسه کنید تا متوجه تغییرات بزرگ شوید.
برای بررسی بیشتر، باید به پیشنهادات سرعت بروید تا زمانبندیها و پیشنهادات صفحه به صفحه را دریافت کنید:

هدف این است که در سطح بالایی احساس کنید که آیا در هفته گذشته مشکلی پیش آمده است یا خیر.
برای اقدام، میخواهید صفحات جداگانه را با چند ابزار دیگر که وارد پیچ و مهره میشوند، آزمایش کنید.
زیاد ابزارهای دیگر برای بررسی بیشتر و تشخیص مشکلات خاص سرعت صفحه وجود دارد.
یک ابزار مفید از گوگل برای اندازه گیری و تشخیص مشکلات سرعت صفحه، کروم است فانوس دریایی ابزاری که از طریق DevTools ساخته شده در هر مرورگر مبتنی بر کروم قابل دسترسی است.
4. نتایج جستجو را مرور کنید (دقیقه 15-18)
هیچ چیز بهتر از کثیف شدن و کثیف شدن در صفحات واقعی نتایج موتورهای جستجو (SERP) نیست.
جیانلوکا فیورلی به بهترین وجه گفت:
بسیار تعجب آور است که بسیاری از SEO ها به ندرت مستقیماً به SERP ها نگاه می کنند، اما این کار را فقط از طریق “👀” یک ابزار انجام می دهند. شرم! به آنها نگاه کنید و خواهید دید:
1) هدف جستجوی شناسایی شده توسط Google را به وضوح ببینید
۲) نحوه قالب بندی محتوای خود را ببینید
3) فرصت های جستجوی On SERPS را پیدا کنید pic.twitter.com/Wr4OYAcmiG— Gianluca Fiorelli (@gfiorelli1) 23 اکتبر 2018
اگرچه ابزارها مفید و صرفه جویی در زمان هستند، اما نباید از بررسی نتایج جستجوی واقعی (SERP) غافل شد و نه تنها زمانی که ابزارها تغییرات قابل توجهی را گزارش می دهند.
فقط کلمات کلیدی خود را در موتور جستجو تایپ کنید و بررسی کنید که آیا ابزارهای گزارش شده با آنچه در SERP می بینید مطابقت دارند یا خیر.
100٪ طبیعی است که تغییرات جزئی در رتبه بندی وجود داشته باشد زیرا نتایج جستجو پویا هستند و بسته به عواملی مانند جغرافیا، سابقه جستجو، دستگاه و سایر دلایل مرتبط با شخصی سازی می توانند تغییر کنند.
هر هفته SERP ها را چک کنید، شب ها بهتر می خوابید.
5. سایت خود را بصری بررسی کنید (دقیقه 19-20)
در ادامه پدیده قبلی عدم بررسی SERP ها، برای متخصصان سئو بسیار رایج است که به جای بررسی دستی وب سایت، ابزارهای تجزیه و تحلیل را به طور پیش فرض انجام دهند.
بله، بررسی دستی وبسایت «مقیاسپذیر» نیست، اما لازم است برخی از مسائل واضح را که ممکن است در گزارش ابزار گم یا ناشناخته شوند، انتخاب کنید.
شما می خواهید به سرعت چند صفحه برتر خود را آزمایش کنید تا این مقدار به دو دقیقه برسد.
به یاد داشته باشید، این بررسی دقیق برای مسائل بزرگی است که برجسته هستند، نه بررسی دقیق جملات، دستور زبان و پاراگراف ها.
از صفحه اصلی شروع کنید و به دنبال هر چیزی بگردید که به وضوح شکسته است. روی همه در سراسر سایت کلیک کنید، انواع مختلف صفحه را بررسی کنید و به دنبال هر چیزی باشید.
و در حالی که در آن هستید، نگاهی سریع به کد بیندازید.
با استفاده از Chrome، به مسیر زیر بروید:
Developer Tools > View Page Source
باز هم، این یک تمرین عالی برای انجام هفتگی به عنوان یک چکاپ سطح بالا است.
با دانستن اینکه مستقیماً به چیزی که برای شما پول میآورد توجه میکنید و از طریق یک ابزار شخص ثالث به چیزهای انتزاعی وابسته نیستید، احساس بهتری خواهید داشت.
نتیجه
چکاپ فنی سئو 20 دقیقه ای یک نمای کلی از سلامت کلی سئو یک وب سایت ارائه می دهد و قبل از اینکه مشکل به یک شکست فاجعه بار تبدیل شود، یک هشدار اولیه را ارائه می دهد.
نکته این است که به سرعت تعیین کنید که همه علائم حیاتی وب سایت (مانند خزیدن و نمایه سازی) سالم هستند و عملکرد سایت بهینه است.
من همچنین توصیه می کنم یک دوره ای انجام دهید ممیزی کامل سئو فنی سایت شما برای تشخیص کامل و کشف مسائل عمیق تر.
منابع بیشتر:
تصویر ویژه: Kite_rin/Shutterstock