چگونه رفع سئو فنی را در اولویت قرار می دهید؟


سوال امروز به قلب مدیریت منابع برای سئو کاهش می یابد:

“چگونه می توانید رفع سئو را در اولویت قرار دهید وقتی بدهی فنی در حال جمع شدن است و نمی توانید منابع DEV دریافت کنید؟”

در این مقاله ، ما به روشهای مختلف اولویت بندی و آنچه می توانید انجام دهید در هنگام کار بیشتر از پشتیبانی برای انجام آن می توانید انجام دهیم.

بدهی فنی چیست؟

بیایید ابتدا نگاهی بیندازیم که “بدهی فنی” را در سئو می دانیم.

در توسعه ، این اصطلاح به مسائل دیرینه با وب سایت که به دلیل مدیریت ضعیف رشد کرده اند ، یا “فیکس های سریع” که در آزمون زمان ایستاده اند ، اشاره دارد.

در سئو ، ما تمایل داریم از آن برای نشان دادن هر مسئله مبتنی بر کد استفاده کنیم که اساساً بر تلاشهای بهینه سازی تأثیر بگذارد. به طور معمول ، اینها مواردی هستند که به تنهایی نمی توانند با عملکرد SEO برطرف شوند ، اما نیاز به ورود تیم های توسعه جلو یا پشتی دارند.

بنابراین ، هنگامی که بخش عمده ای از کار مورد نیاز برای رفع بدهی فنی SEO به تیم های دیگر کاهش می یابد ، چگونه می توانید اطمینان حاصل کنید که مهمترین کار به پایان می رسد؟

ماتریس اولویت بندی

برای اولویت بندی کار ، باید به سه جنبه اصلی نگاه کنید. اینها خطرات مرتبط با کار به اتمام نشده ، مزایای بالقوه در صورت وجود و احتمال اجرای آن است.

حتی ممکن است بخواهید ماتریسی ایجاد کنید که جزئیات کلی یک مورد فنی را نشان دهد. سپس از آن برای اولویت بندی آنها استفاده کنید. در مورد هر مورد با ذینفعان که تیم های آنها باید در اجرای آن شرکت کنند ، بحث کنید.

ایده بهتری از دامنه کامل کار کسب کنید. از آنجا ، می توانید رقمی را به هر دسته از “ریسک” ، “پاداش” و “احتمال اجرای” اختصاص دهید.

نمونه ای از ماتریس اولویت بندی سئو فنینمونه ای از یک ماتریس اولویت بندی سئو فنی (تصویر توسط نویسنده ، اوت 2025)

خطر

در صورت انجام این کار با محاسبه خطر برای تجارت شروع کنید.

جنبه هایی مانند ریسک مالی را در نظر بگیرید ، یعنی ، “اگر ما این کار را انجام ندهیم ، صفحات محصول ما بدون شاخص نخواهد بود. در حال حاضر x ٪ از درآمد آن صفحات محصول توسط ترافیک ارگانیک ایجاد می شود و بنابراین با انجام عدم انجام این کار ، هر سال $ y از درآمد را به خطر می اندازیم.”

همچنین می تواند برای عملکرد وب سایت خطری باشد. به عنوان مثال ، با عدم رفع یک مسئله تغییر چیدمان تجمعی (CLS) در گروهی از صفحات ، ممکن است شما در معرض خطر تبدیل و همچنین رتبه بندی قرار بگیرید.

ایده بهتری از سطح خطر مرتبط با عدم رفع بدهی فنی دریافت کنید. سپس ، آن را از 1 (کم خطر) به 5 (خطر بالا) اختصاص دهید.

پاداش

در یک روش مشابه ، پیامدهای مثبت در انجام این کار را در نظر بگیرید. نگاه کنید که چگونه اجرای این اصلاحات می تواند بر درآمد ، نرخ تبدیل ، رضایت مشتری یا حتی چگونگی صرفه جویی در هزینه تأثیر بگذارد.

به عنوان مثال ، “ما می دانیم که صفحات تکراری زیادی داریم که درآمد ایجاد نمی کنند اما بارها توسط ربات های جستجو خزیده می شوند. ما می دانیم که هر بار که یک ربات یک صفحه را خز می کند ، هزینه های میزبانی سرور را برای ما هزینه می کند ؛ بنابراین ، اگر آن صفحات را حذف کنیم ، می توانیم هر سال شرکت را نجات دهیم.”

در درجه اول به مزایای مالی انجام کار نگاه کنید ، اما برخی از مزایای ثانویه را نیز در نظر بگیرید.

به عنوان مثال ، آیا این کار به کاربران کمک می کند تا اهداف خود را راحت تر انجام دهند؟ آیا این امر به آنها در کشف محصولات جدید کمک خواهد کرد یا شاید از تجربه کاربری بهتری لذت ببرید؟

در نظر بگیرید که آیا این کار به نفع سایر کانال های فراتر از جستجوی ارگانیک خواهد بود یا خیر. اصلاح بدهی فنی شما ممکن است تجربه صفحه فرود را برای گروهی از صفحات که برای تبلیغات تبلیغاتی پرداخت شده و همچنین ترافیک ارگانیک استفاده می شوند ، بهبود بخشد. فواید این کار ممکن است توسط تیم رسانه ای پولی و همچنین تیم جستجوی ارگانیک احساس شود.

هر یک از وظایف برنامه ریزی شده خود را ارزیابی کرده و مقداری بین 1 (پاداش کم) و 5 (پاداش بالا) به آنها اختصاص دهید.

احتمال اجرای

وقتی آنچه می پرسید در واقع یک پروژه بسیار درگیر و گران قیمت است که تیم توسعه توانایی انجام آن را ندارد ، پس از آن انجام نمی شود. این ممکن است واضح به نظر برسد ، اما غالباً وقتی می خواهیم درخواست های فنی خود را در اولویت قرار دهیم ، در مورد تأثیر آنها بر شاخص های کلیدی عملکرد ما (KPI) فکر می کنیم ، نه فشار آنها در صف توسعه.

از طریق صحبت با ذینفعان مهندسی ، ممکن است متوجه شوید که برخی از وظایف شما پیچیده تر از آن چیزی است که در ابتدا تصور می کردید. به عنوان مثال ، یک بلوک محتوای قابل ویرایش ساده که به یک صفحه اضافه می شود ممکن است در واقع یک سیستم مدیریت محتوای کامل (CMS) ساخته شود.

فعالیت های خود را با ذینفعان که الزامات واقعی کار را درک می کنند ، از تیم های درگیر گرفته تا ساعات کاری که انجام می شود ، بحث کنید.

از آنجا ، درک بیشتری از این کار آسان یا سریع خواهید داشت. سپس ، می توانید آن را از 1 به 5 از احتمال اجرای آن اختصاص دهید (1 بسیار بعید و 5 نفر بسیار محتمل هستند).

روش اولویت بندی

هنگامی که برای همه اصلاحات بدهی فنی که می خواهید انجام دهید ، یک امتیاز را در هر یک از سه دسته اختصاص داده اید ، می توانید کار را بر اساس مجموع هر سه دسته از نمرات اولویت بندی کنید. هرچه نمره بالاتر باشد ، اولویت کار بالاتر است.

راه های اضافی برای دریافت منابع DEV

اکنون ، فقط به این دلیل که اصلاحات خود را در اولویت قرار داده اید ، این بدان معنا نیست که تیم توسعه شما مشتاق اجرای آنها خواهد بود. هنوز هم ممکن است دلایلی وجود داشته باشد که آنها قادر به انجام درخواست های شما نیستند.

در اینجا چند پیشنهاد اضافی برای کمک به شما در همکاری بیشتر با تیم فنی خود ارائه شده است.

در مورد کار با رهبر تیم/مدیر محصول بحث کنید

بزرگترین موانعی که ممکن است برای غلبه بر آن نیاز داشته باشید ، معمولاً از طریق ارتباطات طبقه بندی می شود. به تیم توسعه خود کمک کنید تا درخواست شما و مزایای انجام این اصلاحات فنی را درک کند.

برای بحث در مورد کار و نحوه قرار گرفتن در بار کاری آنها با مدیر تیم فنی یا مدیر محصول/پروژه ملاقات کنید.

ممکن است روشهای بهتری برای شما وجود داشته باشد تا تیم فنی خود را در مورد کارهایی که باعث صرفه جویی در زمان “کشف” می شود ، خلاصه کنید و بنابراین فرصت بیشتری برای کار در سایر درخواست های شما فراهم می کند.

در ایجاد مختصر برای آنها که به تمام جزئیات لازم می رود ، زمان بیشتری را با تیم توسعه پیشرو سرمایه گذاری کنید.

مشکلات دسته ای در یک بلیط

نکته ای برای به دست آوردن بیشتر کار شما از طریق صف توسعه ، درخواست درخواست های مربوط به یک بلیط است. اگر مواردی را که باید در همان گروه از صفحات یا الگوی کار شوند ، گروه بندی کنید ، به این معنی است که توسعه دهندگان می توانند یکباره چندین تغییر ایجاد کنند.

به عنوان مثال ، اگر می خواهید عناوین صفحه کدگذاری شده در صفحات محصول خود تغییر یافته و همچنین برچسب های هدر و نان های آنها اضافه شده ، همه آنها را در یک بلیط قرار دهید. آنها به جای سه درخواست جداگانه برای برنامه ریزی تیم توسعه ، اکنون یک بلیط بزرگتر دارند که می توان روی آن کار کرد.

ارزش کار خود را به ذینفعان توسعه نشان دهید

ارزش کار خود را به اهداف ذینفعان نشان دهید. بنابراین ، به عنوان مثال تیم توسعه ، به این فکر کنید که چگونه اصلاحات پیشنهادی شما ممکن است به نفع آنها باشد. دریابید که KPI ها یا اهداف آنها چیست و سعی کنید کار خود را برای نشان دادن مزایای آنها قرار دهید.

به عنوان مثال ، تیم های توسعه اغلب وظیفه نظارت و بهبود عملکرد صفحات وب را دارند. بخشی از این ممکن است مدیریت بودجه سرور باشد. ممکن است شما بخواهید گروهی از زنجیره های تغییر مسیر حذف شوند ، اما کار توسط تیم توسعه شما در اولویت قرار نمی گیرد. مقدار از بین بردن هاپ های تغییر مسیر را در کاهش بار روی سرور و بنابراین هزینه سرور نشان دهید.

اگر بتوانید نشان دهید که چگونه بدهی فنی هم تیم SEO و هم تیم توسعه را کاهش می دهد ، به احتمال زیاد اجرا می شود.

از تیم های دیگر خرید کنید

در این یادداشت ، برای کار خود به خرید از تیم های دیگر نگاه کنید. هنگامی که فعالیتی که شما پیشنهاد کرده اید نه تنها به نفع SEO ، بلکه CRO یا PPC نیز خواهد بود ، ممکن است پشتیبانی کافی ایجاد کند تا بتواند آن را با تیم توسعه در اولویت قرار دهد.

ارزش کار خود را فراتر از پیامدهای سئو آن نشان دهید. این می تواند به درخواست شما برای اولویت بندی اضافه کند.

خلاصه: مدیریت بدهی فنی بیش از یک لیست انجام است

مدیریت بدهی فنی سئو هرگز به سادگی نگه داشتن یک لیست کارها و کار کردن از طریق آن به راحتی نیست. منابع داخلی اغلب محدود هستند ، اولویت های رقابتی بوجود می آیند و به احتمال زیاد شما به کمک تیم هایی با اهداف بسیار متفاوت نیاز دارید. با وزن گیری از خطر ، پاداش و احتمال اجرای ، می توانید تصمیمات آگاهانه تری بگیرید که در مورد این اصلاحات بیشترین تأثیر را خواهد داشت.

به همان اندازه مهم است که چگونه شما این اولویت ها را برقرار می کنید. هنگامی که درخواست های SEO را از نظر ارزش تجاری گسترده تر قرار می دهید ، شانس تأمین زمان توسعه و پشتیبانی از تیم را افزایش می دهید.

منابع بیشتر:


تصویر برجسته: پائولو بابیتا/مجله موتور جستجو



منبع

مطالب مرتبط