چگونه می توان یک نام دامنه انتخاب کرد


وقتی صحبت از ساخت وب سایت شما می شود، انتخاب نام دامنه یکی از مهم ترین تصمیماتی است که می گیرید زیرا بر نحوه بازاریابی سایت تأثیر می گذارد و بر احساس بازدیدکنندگان سایت در مورد برند شما تأثیر می گذارد.

در اینجا 11 نکته برای کمک به تصمیم گیری صحیح برای نام دامنه آورده شده است.

1. کسب و کارها صاحب نام دامنه نیستند

هیچ کسب و کاری “مالک” نام دامنه نیست.

مالکیت با نام دامنه امکان پذیر نیست. نام دامنه ثبت می شود و این ثبت به ثبت کننده حق استفاده از دامنه را می دهد.

بنابراین، بسیار مهم است که هرگز اجازه ندهید ثبت نام دامنه از بین برود.

عدم تمدید دامنه آن را در معرض خطر ثبت آن توسط شخص دیگری پس از “افت” آن (زمانی که ثبت نام منقضی می شود) قرار می دهد.

در اینجا چهار نکته برای کمک به ثبت نام دامنه ایمن وجود دارد:

  • اطمینان حاصل کنید که اطلاعات کارت اعتباری شما در ثبت کننده دامنه به روز است.
  • روشن کردن تمدید خودکار گام خوبی برای جلوگیری از از دست دادن دامنه است – اما روی کارکرد آن حساب نکنید. حکایت‌های زیادی درباره از دست دادن دامنه خود پس از عدم موفقیت در تمدید خودکار وجود دارد.
  • ثبت‌کنندگان نام دامنه معمولاً قبل از انقضای دامنه، هشدارهایی را ایمیل می‌کنند. هر سال (یا هر سه ماه یکبار) بررسی کنید تا مطمئن شوید آدرس ایمیل ثبت دامنه شما درست است.
  • تمدید دستی ثبت دامنه قبل از تاریخ تمدید خودکار خیلی محتاطانه نیست.

2. آیا نام دامنه باید با نام تجاری شما مطابقت داشته باشد؟

نام دامنه به طور کلی باید با نام کسب و کار مطابقت داشته باشد.

اما گاهی اوقات، ایجاد یک حضور جدید در وب فرصتی برای تجدید نظر در نام کسب و کار برای چیزی است که وب دوستانه تر است، یا بهتر نشان دهنده روندهای در حال تغییر است.

یکی از مشتریان قبلی من یک سایت دوربین دیجیتال بود که پس از معرفی آیفون مجبور به چرخش سریع شد زیرا افراد کمتری دوربین های دیجیتال می خریدند. آنها نام دامنه را به یک دامنه کلی تر تغییر دادند و شروع به بررسی طیف گسترده ای از محصولات کردند.

تغییر روند می تواند یکی از دلایلی باشد که نام دامنه لزوماً با نام تجاری مطابقت ندارد.

گاهی اوقات، ممکن است بهترین کار این باشد که کسب و کار آنلاین را با چیزی جذاب تر یا جذاب تر علامت گذاری کنید و نام کسب و کار را در پس زمینه نگه دارید.

با این حال، همیشه نام دامنه ای را ثبت کنید که با تجارت آجر و ملات مطابقت داشته باشد، حتی اگر سایت آنلاین از نام دیگری استفاده کند. نام کسب‌وکار را می‌توان به نام وب‌سایت هدایت کرد، یا می‌توان آن را در پس‌زمینه نگه داشت – هر شرایطی که شرایط کسب‌وکار نیاز دارد.

3. آیا باید از انتخاب یک نام دامنه با کلمات کلیدی استفاده کنید؟

نام های دامنه ای که از کلمات کلیدی مطابقت دقیق استفاده می کنند، می توانند با نرخ بالاتری تبدیل شوند.

تصور می‌کنم وقتی یک جستجوگر صفحات نتایج جستجو (SERP) را بررسی می‌کند و نام دامنه را با کلمات کلیدی در آن می‌بیند، ممکن است فکر کند، “اوه، این سایت چیزی است که من می‌خواهم!” کلیک! کلیک! کلیک!

کلمات کلیدی در نام دامنه به سرعت نشان می دهد که سایت چیزی را دارد که بازدید کننده به دنبال آن است.

کسی که به دنبال رستوران تاکو می‌گردد احتمالاً «Hank’s Tacos» را بیشتر از «Jose’s Cantina» انتخاب می‌کند.

کلمات کلیدی در دامنه استنباط می کنند که سایت نه تنها آنچه را که آنها می خواهند دارد، بلکه در واقع در آن تخصص دارد.

کلمات کلیدی در نام دامنه پاداش رتبه بندی ندارند.

ارزش واقعی کلمات کلیدی در یک نام دامنه جذب بازدیدکنندگانی است که قصد بیشتری برای خرید چیزی یا یافتن علاقه به موضوع دارند.

اما کلمات کلیدی در نام دامنه تنها راه یا حتی بهترین انتخاب برای نام دامنه نیستند.

به عنوان مثال، یکی از محبوب ترین وب سایت های ماهیگیری در ساحل شرقی ایالات متحده OnTheWater.com نام دارد.

گاهی اوقات بهتر است نام دامنه ای را انتخاب کنید که مفهوم موضوع را بیان کند.

4. نام های دامنه ای که معنی را منتقل می کنند

گاهی اوقات ثبت دامنه ای که معنی را منتقل می کند منطقی است.

SearchEngineJournal.com یک دامنه عالی است زیرا کلمات “موتور جستجو” به شما می گوید که یک وب سایت در مورد موتورهای جستجو است. کلمه “ژورنال” نشان می دهد که یک سایت خبری است.

هنگام انتخاب یک نام دامنه معنی دار، ممکن است مفید باشد که در مورد ویژگی هایی که می خواهید سایت شما با آنها مرتبط باشد فکر کنید.

به مثال On The Water برگردیم، آن نام دامنه یک ماهیگیر را به مکان شاد خود که روی آب قرار دارد می برد.

کلماتی را که حس خاصی را منتقل می‌کنند یا قول می‌دهند که می‌خواهید بازدیدکننده بدون فکر کردن درباره آن بفهمد را یادداشت کنید. مثلا:

  • دوستانه.
  • ارزان ترین.
  • سریع.
  • پر سر و صدا
  • کارشناسان.
  • نردها
  • دوستان.
  • خانواده.
  • قابل اعتماد.
  • التیام‌بخش.

یا ممکن است بخواهید بازدیدکنندگان سایت شما را با یک مکان مرتبط کنند، به عنوان مثال:

  • دفتر.
  • نمایشگاه.
  • فروشگاه.
  • قصر.
  • واحه.
  • برخط.
  • باغ وحش
  • پاتوق.
  • منطقه.
  • کافه.

مترادف‌ها را برای کیفیتی که می‌خواهید بازدیدکننده سایت با سایت شما مرتبط کند بررسی کنید و با کلمات بازی کنید تا مطابقت مناسب را پیدا کنید.

5. دامنه را تا حد امکان کوتاه نگه دارید

نام دامنه باید به قدری کوتاه باشد که به راحتی در نوار مرورگر تایپ شود، اما باید به اندازه ای طولانی باشد که پیام مورد نظر شما را به مخاطبان منتقل کند.

برخی ممکن است متوجه شوند که نام های دامنه متشکل از دو تا سه کلمه بهینه هستند، در حالی که برخی دیگر ممکن است دامنه یک کلمه ای را ترجیح دهند. هیچ قانون سختی در مورد اینکه دامنه باید چقدر کوتاه باشد وجود ندارد.

آنچه مهمتر است این است که از استفاده از نام دامنه بیش از حد طولانی که ممکن است به خاطر سپردن آن دشوار باشد خودداری کنید.

قاعده کلی برای کوتاه یا طولانی بودن نام دامنه این است که در نظر بگیرید که چگونه نام دامنه ممکن است بر بازدیدکنندگان بالقوه سایت تأثیر بگذارد.

6. از خط تیره در نام دامنه استفاده نکنید

آیا استفاده از خط تیره در نام دامنه امروزه اشکالی ندارد؟ قطعا نه.

از استفاده از خط تیره در نام دامنه خودداری کنید.

کلمات کلیدی در دامنه ها برای رتبه بندی آنقدر مهم نیستند که به استفاده از کلمات کلیدی در نام دامنه با خط تیره متوسل شوند.

این باعث می شود سایت ناقص و اسپم به نظر برسد.

همچنین استفاده از کلمات کلیدی در نام دامنه هیچ مزیتی برای رتبه بندی ندارد.

7. ثبت انواع نام دامنه را در نظر بگیرید

مردم کلمات را به انواع و اقسام شیوه های وحشیانه درهم می ریزند.

به یاد می‌آورم یک سالن تئاتر که بخش صندلی‌های کاباره داشت، و به من گفتند که نیمی از افرادی که برای بلیت تماس می‌گرفتند، «صندلی کابرنه» می‌خواستند.

بنابراین، این ممکن است قابل بحث باشد، اما بر اساس تجربه من، من معتقدم که ثبت انواع نام دامنه معقول مهم است.

اگر نام دامنه شما “WidgetExpert” است، ممکن است بخواهید “WidgetExperts” را ثبت کنید، زیرا مردم تمایل دارند یک “s” را به انتهای یک نام دامنه منحصر به فرد اضافه کنند.

ممکن است افراد از بسیاری جهات نام دامنه شما را اشتباه به خاطر بسپارند، بنابراین سعی کنید آن را پیش بینی کنید و انواع نام دامنه را ثبت کنید – سپس آنها را به دامنه صحیح هدایت کنید.

انواع مفرد و جمع اشتباهات رایجی هستند، اما اشتباهات املایی واقعی ممکن است چیز دیگری باشد که باید در نظر گرفته شود. همه آنها را به دامنه واقعی هدایت کنید، و حتی ممکن است برخی از پیوندها را از سایت هایی که با استفاده از نسخه اشتباه پیوند داده شده اند، انتخاب کنید.

آخرین مزیت این است که این نیز یک اقدام دفاعی پیشگیرانه است که رقبای آینده را از ثبت یک نوع نام دامنه شما جلوگیری می کند.

8. ثبت دامنه دفاعی

ثبت دامنه دفاعی به ثبت دامنه هایی اشاره دارد که رقیب ممکن است در آینده ثبت کند.

ثبت نسخه‌های مفرد و جمع یک نام دامنه و همچنین نسخه‌های .net، .org، .biz، .info، و .us عاقلانه است.

اگر بازدیدکنندگان سایت شما بین‌المللی هستند و/یا انگلیسی صحبت می‌کنند، ممکن است ثبت نسخه‌های .ca و .co.uk نام دامنه نیز مفید باشد.

می توانید انتخاب کنید که آن دامنه ها را ثبت نکنید. اما در صورت ثبت نام یکی از آن گونه‌ها توسط رقیب، ناشر باید با استخدام یک وکیل برای ارسال درخواست توقف و انصراف به شخصی (احتمالاً در یک کشور در حال توسعه) با این امید که رقیب در حال توسعه باشد، دردسر خود را بپذیرد. به اندازه کافی می ترسید آن را برگرداند.

موفق باشید با آن.

من سردرد را دوست ندارم

ثبت این نسخه‌های اضافی نه تنها دفاعی است، بلکه آن دامنه‌های اضافی می‌توانند بعداً برای اهداف دیگر مفید باشند.

به عنوان مثال، در زمانی که .com در حال تعمیر بود، به طور موقت یک وب سایت را به نسخه .net هدایت کردم.

9. اگر دامنه Dot-Com قبلاً ثبت شده باشد چه می شود؟

Dot-com به احتمال زیاد مطلوب‌ترین دامنه سطح بالا (TLD) است، زیرا این همان چیزی است که بیشتر مردم به دنبال آن هستند.

اگر کسب و کار دیگری قبلاً از دامنه .com مورد نظر استفاده کند مشکل ساز است. به دلیل خطر شکایت یا سردرگمی بازدیدکنندگان احتمالی سایت، ممکن است ارزش ثبت یک .net یا .org یا سایر دامنه های سطح بالا را نداشته باشد.

اگر کسی به سادگی به دامنه متصل است و کاری با آن انجام نمی دهد، احتمالاً اشکالی ندارد.

اما بازدیدکنندگان سایت واقعاً دوست دارند آن دات کام را در URL ببینند.

انتخابی که به طور فزاینده ای محبوب است، بررسی دامنه های سطح بالای کد کشور (ccTLDs) است.

10. کد کشور و نام های دامنه سطح بالای عمومی

دامنه های سطح بالای کد کشور (ccTLD) دامنه هایی هستند که مختص یک کشور هستند.

انتخاب یک ccTLD در حال حاضر رایج است، مانند ccTLD های .io یا .me.

همچنین دامنه های سطح بالای عمومی جدید (gTLD) مانند .agency وجود دارد.

دامنه‌های کد کشور معمولاً در صورتی بهترین هستند که با کشور بازدیدکننده بالقوه سایت مطابقت داشته باشند. دامنه های موجود در رجیستری .ca و uk ccTLD هستند.

بازدیدکنندگان سایت تمایل دارند ccTLD هایی را که مختص کشورشان است ترجیح دهند.

بنابراین، اگر مشتریان شما در استرالیا هستند، استفاده از نسخه .au دامنه ممکن است منطقی باشد.

به طور سنتی، دامنه های ccTLD تمایل دارند با نرخ بالاتری در کشورهای مربوطه تبدیل شوند، زیرا شهروندان آن کشورها به آن اعتماد دارند.

توجه داشته باشید: ثبت دامنه های سطح بالا ممکن است نیاز به شهروندی داشته باشد. به عنوان مثال، دامنه های .us به تابعیت/اقامت ایالات متحده نیاز دارند.

11. آیا دامنه قبلاً ثبت شده است؟

برخی از دامنه ها قبلا ثبت شده اند.

این ممکن است یک مسئله باشد یا نباشد.

از زمان های قدیم سئو و تا به حال، موضوعی با جریمه چسبیدن به نام دامنه وجود داشته است.

اتفاقی که می افتد این است که در گذشته، یک هرزنامه از یک دامنه استفاده می کند و آن را می سوزاند (توسط گوگل جریمه می شود و نمی تواند رتبه بندی کند)، و باعث می شود که هرزنامه اجازه دهد ثبت دامنه از بین برود تا دامنه دوباره در دسترس قرار گیرد.

سپس، وقتی کسب‌وکار بعدی آن دامنه را ثبت می‌کند، رتبه‌بندی آن برای هر چیزی معنی‌دار غیرممکن است. این سایت ممکن است ماهی یک بار و برای چند روز در انتهای 10 سایت برتر قرار گیرد، اما سپس به صفحه دوم یا سوم نتایج جستجو برمی گردد – یا بدتر از آن، هیچ جا.

قبل از ثبت دامنه، عاقلانه است که به Archive.org مراجعه کنید، جایی که با وارد کردن نام دامنه نشان می دهد که آیا تا به حال ثبت شده است یا خیر.

اگر دامنه ثبت شده باشد، Archive.org (همچنین به عنوان The Wayback Machine یا Internet Archive نیز شناخته می شود) یک جدول زمانی تعاملی را نشان می دهد که می توان برای مشاهده نسخه های قبلی وب سایت های مرتبط با آن دامنه، روی آن کلیک کرد.

همانطور که متوجه شدم، گوگل راهی برای حذف جریمه قدیمی از دامنه ای که سال ها قبل جریمه دریافت کرده است، ارائه نمی دهد.

کنسول جستجوی Google (GSC) گزارشی از وجود یک اقدام دستی نمی دهد. بنابراین هیچ راهی برای ارسال درخواست تجدید نظر برای جریمه ای که کنسول جستجوی گوگل آن را تایید نمی کند وجود ندارد.

اولین باری که این اتفاق را شنیدم برای یک متخصص سئو مبتدی در حدود سال 2005 بود که نمی توانست بفهمد چرا سایت سئوی او رتبه ای ندارد.

افرادی که در WebmasterWorld بودند این موضوع را برای او فهمیدند، و یکی از اعضای انجمن با مت کاتز، رئیس وب اسپم گوگل، به نمایندگی از مبتدی سئو تماس گرفت.

کاتز تایید کرد که یک جریمه از ثبت نام قبلی وجود داشته است.

برای متخصص سئو ناشناخته، از سایت برای ارسال هرزنامه از طرف سایت های وابسته بزرگسالان استفاده شده است.

کاتس گفت که از آن مراقبت خواهد کرد و پنالتی پس از آن برداشته شد.

اخیراً در سال 2019، شخصی در یکی از ویدیوهای پاتوق وب مستر گوگل با علائم عجیب و غریب مشابه ظاهر شد.

این سایت در واقع سال‌ها قبل به‌صورت اسپم مورد استفاده قرار می‌گرفت.

ناشر URL را مستقیماً به جان مولر گوگل ارسال کرد.

من دامنه را تماشا کردم تا ببینم آیا می‌تواند برای نام دامنه خودش رتبه‌بندی کند یا خیر، و حدود یک ماه و نیم گذشت تا در نهایت این کار انجام شود.

به غیر از Cutts way در گذشته‌ای دور که تأیید می‌کرد یک جریمه قدیمی بر توانایی سایت برای رتبه‌بندی تأثیر گذاشته است، هیچ نظر رسمی از طرف Google در مورد علت آن وجود ندارد.

انتخاب بهترین نام دامنه

ملاحظات زیادی برای انتخاب بهترین نام دامنه وجود دارد، و توصیه می‌کنم هنگام انتخاب دامنه خود، تمام نکات بالا را در نظر بگیرید.

فرآیند انتخاب نام دامنه می تواند سخت به نظر برسد.

یک ترفند برای آسان‌تر کردن فرآیند این است که به سادگی بپرسید بازدیدکننده سایت چه چیزی را ترجیح می‌دهد، زیرا این رویکرد می‌تواند در انتخاب بهترین نام دامنه بسیار مفید باشد.

موفق باشید!

منابع بیشتر:


تصویر ویژه: Shutterstock/Asier Romero





منبع

مطالب مرتبط