چیست و چگونه آن را انجام دهیم


تجزیه و تحلیل رقبا اغلب اولین جایی است که کسب و کارهای جدید برای تحقیقات بازار و کلمات کلیدی به آن مراجعه می کنند.

با این حال، بسیاری از مشاغل جدید برای به دست آوردن ارزش زیادی از تجزیه و تحلیل رقبا تلاش می کنند، زیرا آنها اغلب متغیرهای صحیح را ردیابی نمی کنند یا نمی دانند چگونه داده های خود را تفسیر کنند.

خوشبختانه، تجسم نتایج تجزیه و تحلیل رقابتی در نمودارها، نمودارها و نقشه‌های قابل خواندن، راهی آسان به بازاریابان برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد رقبا و کسب و کارشان ارائه می‌کند.

در این راهنما، من شما را از طریق مراحل اساسی ایجاد یک نقشه رقیب راهنمایی می‌کنم و ترفندهای مورد علاقه‌ام را به شما ارائه می‌دهم تا به شما در یادگیری بیشتر در این فرآیند کمک کند.

نقشه برداری رقیب چیست؟

نقشه برداری رقیب فرآیند تحلیل بازار رقابتی است که برای تجسم رابطه بین دو یا چند متغیر برای کمک به کسب و کارها در کشف مزیت رقابتی استفاده می شود.

به عنوان مثال، نقشه برداری رقیب می تواند هنگام راه اندازی یک محصول یا خدمات جدید برای تعیین رابطه بین قیمت محصول و سود درک شده استفاده شود.

نقشه های رقیب می توانند چندین شکل مختلف داشته باشند، مانند:

  • نمودارهای پراکنده
  • نمودارهای مقایسه
  • نمودارهای میله ای
  • نمودارهای خطی
  • نمودارهای گانت
  • نمودارهای دایره ای

اکنون که درک کلی از نقشه برداری رقبا دارید، بیایید در مورد مزایای این استراتژی و چگونگی استفاده از آن به نفع خود بحث کنیم.

مزایای نقشه برداری رقیب

نقشه برداری رقیب می تواند به شما کمک کند:

  • حوزه هایی را در کسب و کار خود که نیاز به بهبود دارند شناسایی کنید.
  • داده ها را در رسانه ای تجسم کنید که اشتراک گذاری و هضم آن آسان تر است.
  • مناطقی را برای استفاده از نقاط ضعف رقبا کشف کنید.
  • پیشنهاد فروش منحصر به فرد خود (USP) را تأیید کنید.
  • معیارهای رشد و توسعه آینده را شناسایی کنید.
  • برای ایجاد بهترین تعادل برای عرضه محصول جدید، رابطه بین متغیرهای متعدد را تجزیه و تحلیل کنید (مثلاً ارزش فایده قیمت).
  • موانع پیش بینی نشده برای راه اندازی را شناسایی کنید.
  • درباره رابطه بین مشتریان، رقبا و محصولات خود بیشتر بدانید.
  • مناطقی را که توسط رقبا ارائه نمی شود (مثلاً نقشه های بازار یا موقعیت مکانی) شناسایی کنید.
  • اجرای استراتژی برای رشد بازار.

چگونه یک نقشه رقیب بسازیم

1. رقبای خود را شناسایی کنید

اولین گام برای انجام یک تحلیل رقابتی و ساختن نقشه رقیب، شناسایی رقبای خود است.

در حالت ایده‌آل، من دوست دارم تعداد رقبای خود را روی نقشه بین 4 تا 10 کسب‌وکار ردیابی کنم تا داده‌هایم کمتر تصادفی باشد.

اگر از رقبای آنلاین خود بی اطلاع هستید، یک کلمه کلیدی اصلی را در گوگل جستجو کنید و ببینید چه مشاغلی در بخش تبلیغات و ارگانیک نشان داده می شوند. جستجوی «نزدیک به من» برای مشاغل محلی در جایگاه شما نیز کارساز خواهد بود.

با استفاده از ابزارهای سئو مانند Semrush، Ahrefs، Sistrix، SE Ranking یا دیگران، کلمات کلیدی مشترک را با رقبای خود دانلود کنید.

لیست رتبه بندی رقبای ارگانیک SEاسکرین شات از رتبه بندی SE، نوامبر 2022

هنگامی که فهرستی از رقبا تهیه کردید، محصولات، قیمت‌ها، بررسی‌های آنلاین یا هر متغیر دیگری را که مرتبط می‌دانید به طور کامل تجزیه و تحلیل کنید.

2. تصمیم بگیرید که کدام حوزه های کسب و کار شما به تحلیل عمیق تری نیاز دارند

از خود بپرسید: چه حوزه هایی از کسب و کار خود را می خواهم دنبال کنم؟ آیا به دنبال عرضه محصول جدید هستم؟ سپس، من به تجزیه و تحلیل قیمت و سود نیاز دارم.

آیا من به دنبال نقل مکان به مکان جدید هستم؟ سپس به یک نقشه موقعیت مکانی برای ردیابی سهم بازار نیاز دارم.

یک راه برای کشف متغیرهای مختلف برای تجزیه و تحلیل، انجام تحلیل SWOT است.

فرصت ها تهدیدات
نقاط قوت چگونه می توانم نقاط قوت شرکت خود را برای سهم بیشتر از بازار به حداکثر برسانم؟ یکی از نقاط قوتی که رقبا برای سرمایه گذاری از سهم بازار استفاده می کنند چیست؟
نقاط ضعف یکی از نقاط ضعفی که شرکت من می تواند روی آن سرمایه گذاری کند چیست؟ یکی از نقاط ضعفی که می تواند به قیمت سهم بازار شرکت من تمام شود چیست؟

از آنجا، می‌توانید متغیرهای مختلفی مانند مکان، قیمت یا شهرت را که می‌توانند نمودار شوند، کشف کنید.

مجدداً، قبل از انجام یک تحلیل رقابتی دقیق‌تر، متغیرها را بین آنچه می‌توانید کنترل کنید و آنچه نمی‌توانید کنترل کنید، جدا کنید.

3. متغیرهای خود را برای ردیابی انتخاب کنید

متغیرهایی که ردیابی می کنید به حوزه کسب و کاری که می خواهید بیشتر در مورد آن بیاموزید بستگی دارد.

بنابراین برای کمک به ساده‌سازی تحلیل شما، مجموعه‌ای از متغیرها را بر اساس حوزه‌های خاصی از کسب‌وکارتان که ممکن است آن‌ها را تحلیل کنید، فهرست کرده‌ام.

  • راه اندازی سرویس جدید: قیمت / مزایا، ثبت نام / نامزدی.
  • آیتم جدید منو: کالری / طعم.
  • سهم بازار: درک برند/کیفیت، ادراک برند/قیمت.
  • کمپین بازاریابی: ترافیک / اشتراک کلمه کلیدی.
  • مکان جدید: مکان/انتخاب ها.

تقریباً تعداد نامتناهی متغیر برای انتخاب و مقایسه وجود دارد.

درک مقدار بین آن متغیرها ضروری است.

به عنوان مثال، یک استارت‌آپ فناوری ممکن است یک تحلیل قیمت و سود انجام دهد تا مشخص کند که مردم فکر می‌کنند چقدر ارزشی از محصولات شما با قیمت فعلی دریافت می‌کنند.

از سوی دیگر، یک برند لوکس ممکن است از انجام یک مقایسه قیمت و ارزش برای تعیین میزان تاثیر قیمت محصولاتشان بر درک برندشان سود بیشتری ببرد.

چیزی که متوجه خواهید شد این است که متغیرهایی مانند قیمت تأثیرات متفاوتی دارند که باید با مخاطبان شما متعادل شود.

بنابراین در برخی موارد، افزایش قیمت می‌تواند باعث شود که برند شما گران‌قیمت‌تر به نظر برسد، در حالی که در موارد دیگر، ممکن است باعث شود محصولات شما نسبت به قیمت گزافی که مشتریان باید بپردازند، کمی ارزش کمتری داشته باشند.

به همین دلیل است که من توصیه می کنم چند شکل مختلف تحلیل رقابتی را بر اساس متغیرهای مختلف اجرا کنید.

4. داده های خود را تجسم کنید

در مرحله بعد، باید یاد بگیرید که چگونه داده های خود را تجسم کنید. چند ابزار وجود دارد که در زیر نشان خواهم داد، از ابزارهای طراحی ساده تا ابزارهای تجسم داده پیشرفته.

ساخت نمودار پراکندگی در اکسل

ساده ترین راه برای شروع ساختن یک نمودار پراکندگی ساده است که دو متغیر را با استفاده از Google Sheets ردیابی می کند.

به عنوان مثال، در Google Sheets، ستون A را بر روی متغیر X خود، یا متغیر کنترل، در Google Sheets، و ستون B، متغیر Y یا متغیر وابسته را برچسب بزنید.

در این مثال، من رابطه بین قیمت یک سرویس یکبار مصرف و رتبه شرکت در گوگل را ترسیم کردم.

محدوده داده خود را برجسته کنید و روی دکمه Explore در پایین سمت راست کلیک کنید. گوگل چندین گزینه نمودار را در اختیار شما قرار می دهد، از جمله یک نمودار پراکندگی ساده.

ساختن نقشه رقبا در اکسلاسکرین شات از اکسل، نوامبر 2022

هنگامی که تمام مقادیر شما پر شد، Google به طور خودکار نموداری را برای شما ایجاد می کند که می توانید آن را به اشتراک بگذارید یا دانلود کنید.

نمودار اکسل رتبه بندی رقبا در مقابل قیمت رقیباسکرین شات از اکسل، نوامبر 2022

در این مثال، من دیدم که هر بار که رقبای من قیمت خود را 100 دلار افزایش می‌دهند، 0.862 در رتبه‌بندی خود افزایش می‌یابند که به من نشان می‌دهد که قیمت‌های بالاتر ممکن است بر ادراک برند تأثیر بگذارد یا با کیفیت محصول مرتبط باشد.

البته، اگر متغیرهای بیشتری را به Sheet خود اضافه کنید، گزینه های بیشتری برای نمودارهای میله ای، نمودار دایره ای و موارد دیگر خواهید داشت.

یک نمودار مقایسه ساده با Canva ایجاد کنید

برای چیزی کمی قابل ارائه تر، Canva قالب های عالی را به صورت رایگان و حساب های حرفه ای برای ایجاد نمودارهای مقایسه ساده با ویرایشگر بصری خود ارائه می دهد.

به عنوان مثال، نسخه رایگان Canva دارای ده ها نمودار است که به شما امکان می دهد ارزش های زیبایی شناختی و درونی نمودار خود را ویرایش کنید.

نقشه برداری رقیب Canva اسکرین شات از Canva، نوامبر ۲۰۲۲

پس از سفارشی سازی قالب، نتیجه نهایی به این صورت بود:

نتایج نهایی الگوی نقشه برداری رقیب با استفاده از Canvaاسکرین شات از Canva، نوامبر ۲۰۲۲

رقبای خود را با نقشه حبابی در Vizzlo تجسم کنید

ابزارهای تجسم داده‌ها مانند Vizzlo راه‌های پیچیده‌ای را برای برندسازی و سفارشی کردن نقشه رقیب شما به دلخواه ارائه می‌دهند.

تجسم داده هااسکرین شات از Vizzlo، نوامبر 2022

من به شدت توصیه می کنم مقادیر سفارشی خود را اضافه کنید و آنها را در حباب های خود وارد کنید تا نمایش دقیقی داشته باشید.

همچنین می‌توانید در هر نقطه از نمودار کلیک کنید تا بر اساس جایی که ارزش سفارشی شما با تعادل خود در نمودار مطابقت دارد، حباب ایجاد کنید.

به طور کلی، کار با ابزار طراحی، برگه اکسل یا تجسم داده ها فوق العاده آسان است و فرصت هایی را برای برندسازی، سفارشی سازی و سبک سازی تحقیقات شما ارائه می دهد.

ایجاد یک نمودار خودکار با پایتون

Google Data Studio ابزاری عالی برای تجسم داده‌ها است، اما وارد کردن دستی داده‌ها یا اشتراک‌گذاری آن‌ها از صفحات گسترده می‌تواند خسته‌کننده باشد.

با این حال، این راهنما راهی ساده برای ادغام نتایج یک اسکریپت پایتون به طور مستقیم در Data Studio ارائه می دهد.

برای یک خلاصه سریع، این اسکریپت برای تجزیه و تحلیل تعداد کلمات کلیدی که صفحه برتر رقیب شما برای آنها در یک URL واحد رتبه بندی می کند، طراحی شده است.

با ترکیب داده‌های CSV از پایتون در قالب سفارشی استودیوی داده، نویسنده می‌تواند صفحات با رتبه برتر را برای چندین کلمه کلیدی کشف کند و روندهایی را که دنبال می‌کردند برای رسیدن به آن رتبه‌بندی تجزیه و تحلیل کند.

از طرف دیگر، اگر از ابزارهای سئوی سازمانی استفاده می‌کنید، آن‌ها قبلاً نمودارهای نقشه‌برداری رقابتی داخلی دارند و نیازی نیست آنها را به صورت دستی بسازید.

5. مناطق برای بهبود را برجسته کنید

در نهایت، آخرین مرحله از نقشه برداری رقبا، شناسایی مناطق بهبود یافته شما است.

در هر نمودار، باید بتوانید رابطه ای بین داده ها کشف کنید که به شما کمک می کند استراتژی هایی را برای ایجاد یک پیشنهاد فروش منحصر به فرد یا سوء استفاده از ضعف رقیب شناسایی کنید.

برای کمک به درک بهتر داده های خود و شناسایی روندها و روابط، چندین اشکال تجزیه و تحلیل رقبا را اجرا کنید.

به طور کلی، نقشه برداری رقیب یک فرآیند نسبتاً ساده است و ابزارهای زیادی به شما امکان می دهند نقشه رقیب خود را به راحتی ایجاد یا خودکار کنید.

منابع بیشتر:


تصویر ویژه: /Shutterstock





منبع

مطالب مرتبط