کشف خودکار فرصت های بهینه سازی از GSC
اخیراً متوجه شدم که 10 صفحه در وب سایت ما بیش از 61.2٪ از کل کلیک های گزارش شده ما در کنسول جستجوی Google (GSC) در سه ماه گذشته را تشکیل می دهند!
این سایت با حدود 300 دسته بندی و 20000 SKU محصول است.
10 صفحه!
به همان اندازه تکان دهنده، تقریباً 74.8٪ از تمام صفحات گزارش شده در GSC هیچ کلیکی دریافت نکردند.
امروز، من یک اسکریپت پایتون را به اشتراک میگذارم که این اطلاعات را از کنسول جستجوی گوگل استخراج میکند، نمودارهای آماده برای عرشه و یک برگه مایکروسافت اکسل آماده برای عمل کردن را صادر میکند.
-
اسکرین شات از Google Colaboratory، اوت 2022
برگه اکسل بسیار قابل اجرا است، با محدوده ترافیک بالا و پایین که در برگه های خاص خود برای عمل شکسته شده است.
-
اسکرین شات از Microsoft Excel، آگوست 2022
خروجی کاملاً خودکار است و برای هر حسابی که به GSC دسترسی دارید کار می کند.
آنچه امروز خواهیم آموخت
- نحوه اجرای اسکریپت
- اجزا و مفاهیم کلیدی فیلمنامه.
- ایده هایی برای بهینه سازی
شروع شدن
اجرای اسکریپت آسان است، اما برای تنظیم دسترسی به API کنسول جستجوی گوگل و دانلود فایل اعتبارنامه، آمادگی کمی وجود دارد.
خبر خوب این است که این فایل می تواند بارها و بارها برای سایر پروژه های پایتون استفاده شود، بنابراین ارزش انجام آن و حفظ امنیت آن را دارد.
نباید بیش از 5 تا 10 دقیقه طول بکشد.
یک راهنمای عالی در اینجا وجود دارد که توصیه می کنم دنبال کنید.
هنگامی که این فایل را در اختیار دارید، آن را در مکانی امن و آماده برای آپلود ذخیره کنید.
اکنون بخش سرگرم کننده: اجرای اسکریپت!
اجرای اسکریپت
اجرای اسکریپت ساده است.
ایده این است که همه سلول ها را به طور همزمان اجرا کنید و زمانی که از شما خواسته شد فایل اعتبارنامه را آپلود کنید.
اسکریپت به طور خودکار نمودارهای میله ای، آمار و سند اکسل را بدون هیچ درخواست دیگری تولید و ذخیره می کند.
مرحله 1: برگه Google Colaboratory را باز کنید.
گام 2: در بالای صفحه، را انتخاب کنید زمان اجرا > همه را اجرا کنید (یا کلیدهای میانبر را فشار دهید کنترل + F9).
مرحله 3: هنگامی که از شما خواسته شد، فایل اعتبارنامه را که پس از فعال کردن Search Console API دانلود شده است، آپلود کنید.
-
اسکرین شات از Google Colaboratory، اوت 2022
هنگامی که فایل آپلود شد، سلول بعدی از شما میخواهد که از یک URL برای مجوز برنامه بازدید کنید و کد مجوز را وارد کنید.
-
اسکرین شات از Google Colaboratory، اوت 2022
روی آن کلیک کنید و حساب مرتبط با حساب GSC را که می خواهید از آن داده دریافت کنید، انتخاب کنید.
-
اسکرین شات از Google.com، آگوست ۲۰۲۲
بعد، باید متغیرها را تنظیم کنیم.
این باید خود توضیحی باشد، اما من در مورد هر تنظیمات صحبت می کنم و یک مثال را به اشتراک می گذارم.
URL
URL باید دقیقاً با آنچه در GSC ظاهر می شود مطابقت داشته باشد.
اگر مشکلی وجود دارد، به این دلیل است که معمولاً یک اسلش انتهایی را از دست می دهد!
همچنین توجه داشته باشید، برای حساب های سطح دامنه، نحو به صورت زیر است:
sc-domain:example.com
من گزینه ای برای چاپ حساب های GSC موجود در صورت وجود مشکل در نظر گرفته ام.
-
اسکرین شات از Google Colaboratory، اوت 2022
فقط خط را حذف کنید:
#print(account.webproperties)
… برای مشاهده لیست حساب های موجود در اختیار شما.
نام حساب را دقیقاً در سلول بالا کپی کرده و جایگذاری کنید.
فیلتر کشور
یک متغیر ساده برای فیلتر کردن ترافیک بر اساس کشور. برای تنظیم در سراسر جهان، به سادگی در این خط نظر دهید:
df_gsc = df_gsc[df_gsc[“country”].str.contains(country_filter)]# در این خط برای داده های سراسری نظر دهید
نوع جستجو
گزینه های موجود در اینجا عبارتند از وب، اخبار، ویدیو، تصویر، کشف و GoogleNews.
تاریخ شروع/پایان
تاریخ شروع و پایانی را که برای آن دادههای GSC استخراج میشود، وارد کنید. در صورت امکان حداقل سه ماه را توصیه می کنم. فرمت تاریخ این است:
YYYY-MM-DD
در اینجا تنظیمات من برای استخراج داده های سه ماه گذشته از ویژگی GSC برای Search Engine Journal وجود دارد.
url = “https://www.searchenginejournal.com/”
country_filter = “ایالات متحده آمریکا”
search_type = “web” # گزینه های موجود عبارتند از: وب، اخبار، ویدئو، تصویر، کشف و googleNews
start_date = “01-05-2022”
end_date = “01-08-2022”
داده ها از GSC گرفته می شود. بسته به اندازه سایت و تعداد ماه های درخواستی ممکن است مدتی طول بکشد.
هنگامی که کشش داده کامل شد، سلول بعدی چارچوب داده را از داده های GSC ایجاد می کند.
10 ردیف اول پیش نمایش داده می شود، بنابراین می توانید صحت داده ها را بررسی کنید.
با اسکرول کردن صفحه به پایین، متوجه خواهید شد که یک نمودار میله ای ایجاد شده است.
این نمودار صفحات را با توجه به تعداد کلیکهایی که به آنها نسبت داده میشود در محدودههایی دستهبندی میکند.
این امر باعث می شود تا در یک نگاه، توزیع کلیک کلیک ها بین صفحات را مشاهده کنید.
-
اسکرین شات از Google Colaboratory، اوت 2022
نمودار میله ای را می توان در صورت لزوم در ارائه ها کپی کرد و معمولاً داستان قدرتمندی را با داده ها بیان می کند.
در آزمایش، متوجه شدم که اکثر سایتها همان نوع خرابی ترافیک را نشان میدهند.
دانستن اینکه کدام صفحات مسئول درصد بالایی از ترافیک هستند، اولویت بندی وظایف برای بهینه سازی را آسان می کند.
درست در زیر نمودار میله ای، تعدادی آمار ایجاد و نمایش داده می شود.
- درصد صفحات در GSC بدون کلیک.
- درصد کلیک های ایجاد شده روی 10 صفحه برتر در GSC.

-
اسکرین شات از Google Colaboratory، اوت 2022
در نهایت، یک سند مایکروسافت اکسل برای اقدام ذخیره می شود.
این سند حاوی همه چیزهایی است که برای ایجاد یک برنامه عملیاتی برای بهینه سازی صفحات در انتهای بالا و پایین مقیاس نیاز دارید.
چگونه می توان از این داده ها استفاده کرد؟
راه های خلاقانه زیادی وجود دارد که می توان این بینش ها را به عمل تبدیل کرد.
صفحات برتر
ظاهر هر صفحه را در SERP ها بررسی کنید
- آیا طرحواره مربوطه به درستی راه اندازی می شود؟
- آیا عنوان صفحه/توضیحات متا کوتاه شده است؟
- آیا عناوین صفحه/توضیحات متا کلمات کلیدی ندارند؟
- آیا می توان عنوان صفحه/توضیحات متا را با پیام رسانی بهتر، کلمات کلیدی اضافی، CTAهای بهتر و غیره بهبود بخشید؟
- آیا لینک های سایت صحیح راه اندازی می شوند؟
بهینه سازی نرخ تبدیل
- صفحات با ترافیک بالا کاندیدای ایده آل برای تست A/B هستند – داده های آماری قابل توجهی را سریعتر دریافت کنید!
- مطالب را مرور و به روز کنید.
تحلیل و بررسی
صفحات با ترافیک صفر
مرور صفحات در کنسول جستجو
- برای مسدودکنندههای فنی، بازبینی کشف نشده ایندکسشده/خزیده نشده فهرستبندی نشده است.
- آیا صفحات در نقشه سایت هستند؟
محتوا
- مطالب را مرور کنید. آیا محتوا کم است یا کم؟
- آیا الگویی برای صفحاتی که ترافیک دریافت نمی کنند وجود دارد؟
نتیجه
اینها فقط چند ایده از این هستند که چگونه شخصی می تواند با استفاده از داده ها اقدام کند، اما من مطمئن هستم که روش های بسیار بیشتری وجود دارد که می توان اتخاذ کرد.
منابع بیشتر:
تصویر ویژه: CG_dmitriy/Shutterstock