گری ایلیس گوگل با افت ناگهانی رتبه بندی کلمات کلیدی روبرو می شود


در آخرین نسخه ساعت اداری سئو گوگل، گری ایلیس، تحلیلگر به نگرانی مطرح شده توسط صاحب وب سایت در مورد ناپدید شدن سایت آنها از نتایج جستجو برای یک کلمه کلیدی خاص اشاره کرد.

با وجود اینکه قبلاً رتبه اول را کسب کرده بود، مالک وب سایت دیگر نمی توانست سایت خود را پیدا کند، حتی اگر صفحه هنوز ایندکس شده بود.

Illyes به آنها اطمینان داد که این غیرعادی است که یک وب سایت رتبه خود را برای یک کلمه کلیدی از دست بدهد.

به گفته وی، در بیشتر موارد، رقبا از سایت برتری داشته اند.

واقعاً غیرمعمول است که فقط برای یک کلمه کلیدی رتبه بندی را کاملاً از دست بدهید. معمولاً اگر واقعاً برای این یک کلمه کلیدی خاص ناپدید شده باشید، فقط در نتایج جستجو توسط شخص دیگری از رتبه بالاتری برخوردار می شوید.

در اینجا بینش های بیشتری از Illyes در مورد بررسی افت رتبه بندی وجود دارد.

بررسی مسائل رتبه بندی کلمات کلیدی

برای تعیین اینکه آیا افت رتبه یک حادثه مجزا بوده یا بخشی از یک روند گسترده تر، Illyes پیشنهاد می کند بررسی کنید که آیا این مشکل در سطح جهانی رخ می دهد یا خیر.

برای انجام این کار، او توصیه می کند از دوستانی که در مکان های دیگر زندگی می کنند بخواهید کلمه کلیدی را جستجو کنند و ببینند آیا می توانند وب سایت شما را پیدا کنند.

نتایج جستجو می تواند تحت تأثیر موقعیت مکانی و سابقه جستجوی کاربر باشد.

اگر ناپدید شدن یک وب سایت برای یک کلمه کلیدی خاص محدود به یک منطقه خاص یا کاربران فردی باشد، می تواند به دلیل عوامل هدف گذاری جغرافیایی یا شخصی سازی باشد.

ایلیز می گوید:

“ابتدا من بررسی می کنم که آیا این مورد در سطح جهانی است یا خیر. از برخی از دوستان راه دور بخواهید که آن کلمه کلیدی را جستجو کنند و گزارش دهند. اگر آنها سایت شما را می‌بینند، این فقط یک “شکلی در ماتریس” است.

شما می توانید به تنهایی با استفاده از یک شبکه خصوصی مجازی (VPN) برای تغییر مکان خود و شبیه سازی جستجوها از کشورهای مختلف، همین کار را انجام دهید.

این به شما این امکان را می دهد که ببینید آیا رتبه وب سایت شما در مکان های مختلف یکسان است یا خیر.

اگر سایت شما به طور مداوم در جستجوهای آزمایشی غایب است، ممکن است مشکل مهم تری داشته باشید.

ایلیز ادامه می دهد:

اگر این کار را نکنند [find your website in search results]، سپس اقدامات گذشته خود را مرور می کنم تا ببینم آیا کاری انجام داده ام که ممکن است باعث آن شده باشد یا خیر.

آیا ساختار پیوند داخلی یا طرح صفحه خود را تغییر داده ام یا پیوندهای بیشتری به دست آورده ام یا اگر از ابزار انکار و غیره استفاده می کنم، هر یک از این موارد ممکن است بر رتبه بندی تأثیر بگذارد. بنابراین گذر از آنها احتمالا کمک خواهد کرد.»

علاوه بر توصیه های Illyes، دلایل دیگری وجود دارد که چرا یک وب سایت ممکن است از نتایج جستجو برای یک کلمه کلیدی منفرد ناپدید شود.

برخی از علل بالقوه عبارتند از:

  • افزایش رقابت: رقبای شما ممکن است محتوای خود را بهبود بخشیده باشند یا استراتژی های سئوی بهتری را پیاده سازی کرده باشند، که باعث می شود رتبه وب سایت شما را برای کلمه کلیدی مورد نظر بالاتر ببرند.
  • مسائل فنی: مشکلات خزیدن یا نمایه سازی می تواند باعث ناپدید شدن وب سایت شما از نتایج جستجو شود. این ممکن است به دلیل مشکلاتی در فایل robots.txt، نقشه سایت، ساختار سایت یا مشکلاتی مانند پیوندهای شکسته، محتوای تکراری یا زمان بارگذاری پایین صفحه باشد.
  • تغییرات پروفایل پیوند: از دست دادن یا افزایش ناگهانی بک لینک ها می تواند بر رتبه سایت شما تأثیر بگذارد. این می تواند به دلیل پیوندهایی از وب سایت های بی کیفیت یا هرزنامه، اقدام دستی انجام شده توسط Google یا از دست دادن پیوندهای با کیفیت بالا باشد.

به طور خلاصه

به ندرت پیش می آید که یک وب سایت برای یک عبارت جستجو از نتایج جستجوی گوگل ناپدید شود.

اگر این اتفاق بیفتد، Illyes فکر می‌کند که ممکن است یک مشکل باشد، و می‌توانید با جستجوی کلمه کلیدی از مکان‌های مختلف بررسی کنید.

اگر متوجه شدید که از دست دادن رتبه یک مشکل نیست، مسائل دیگر را بررسی کنید.

برای اطلاعات بیشتر از تیم روابط جستجوی Google، به قسمت کامل گوش دهید (این بحث از ساعت 10:24 شروع می شود).


تصویر ویژه تولید شده توسط Midjourney





منبع

مطالب مرتبط