گوگل آنالیتیکس و داده های کنسول جستجو هرگز مطابقت ندارند – و در اینجا دلیل آن است


داده های گوگل آنالیتیکس و کنسول جستجو مطابقت ندارند.

این اختلاف این تصور را ایجاد می کند که داده ها به نوعی نادرست هستند.

واقعیت این است که داده ها در واقع دقیق هستند. این اختلاف در مواردی که ردیابی می شود و نحوه ارائه آن توسط Google وجود دارد.

گوگل آنالیتیکس در مقابل کنسول جستجو

تطبیق داده های گوگل آنالیتیکس و کنسول جستجو می تواند دشوار باشد زیرا اعداد واقعاً مطابقت ندارند.

دلیل آن این است که هر دو سرویس مشکلات مختلفی را حل می کنند. به همین دلیل، هر دو سرویس رویکردهای متفاوتی برای نحوه جمع آوری و گزارش داده ها دارند.

هدف گوگل آنالیتیکس

بینش های ارائه شده توسط Google Analytics برای ارتباط عملکرد یک وب سایت از نظر معیارهای تعامل کاربر (زمان در صفحه و غیره)، گزارش اهداف مرتبط با تبدیل، و نشان دادن فعالیت بازدیدکنندگان سایت در خود وب سایت طراحی شده است.

گزارش های معمولی شامل:

آنچه در مورد داده های ارائه شده توسط Google Analytics مهم است این است که نحوه عملکرد سایت (از نظر بازدیدکنندگان سایت) را اندازه گیری می کند.

در حالی که Analytics در مورد عملکرد صفحه وب بازخورد ارائه می دهد، تمرکز آن گزارش است نسبت به ترافیک سایت و نسبت به کاری که بازدیدکنندگان سایت انجام می دهند.

صفحه نمای کلی گوگل آنالیتیکس تمرکز روی بازدیدکننده سایت را نشان می دهد:

“درکی عمیق تر از مشتریان خود داشته باشید. Google Analytics ابزارهای رایگانی را در اختیار شما قرار می دهد که برای تجزیه و تحلیل داده های کسب و کار خود در یک مکان نیاز دارید.

سایت خود را درک کنید… کاربران برای ارزیابی بهتر عملکرد بازاریابی، محتوا، محصولات و موارد دیگر.

هدف اصلی گوگل آنالیتیکس بسیار متفاوت از کنسول جستجو است زیرا کنسول جستجو بر عملکرد وب سایت متمرکز است. نسبت به قابلیت مشاهده جستجو.

هدف از کنسول جستجوی گوگل

اطلاعات آماری ارائه شده توسط کنسول جستجو برای کمک به ناشران در درک عملکرد وب‌سایت‌هایشان در جستجوی Google طراحی شده‌اند.

کنسول جستجو همچنین داده‌های جستجو و فهرست‌سازی را فراهم می‌کند که برای عیب‌یابی مشکلات مربوط به نمایان بودن جستجو مفید است.

در سطحی متفاوت، کنسول جستجو راهی را برای Google فراهم می کند تا به طور فعال با ناشران در مورد مسائل مربوط به نمایان بودن جستجو مانند اقدامات دستی (جریمات)، وضعیت هک شده، داده های ساختاری پیکربندی نادرست، مشکلات قابلیت استفاده از تلفن همراه و سایر اطلاعات مفید ارتباط برقرار کند که به ناشر کمک می کند ایده آل را حفظ کند. قابلیت مشاهده جستجو در جستجوی گوگل

در نهایت، کنسول جستجو راهی را برای ناشران فراهم می‌کند تا مشکلات زبان محلی را اشکال‌زدایی کنند، یک هدف در سراسر سایت تعیین کنند، پیوندهای ورودی را رد کنند، و کارهای دیگری که حول بهبود دید جستجو می‌چرخند.

صفحه راهنمای کنسول جستجوی گوگل این نقاط داده را فهرست می کند:

  • تأیید کنید که Google می تواند سایت شما را پیدا کرده و بخزد.
  • رفع مشکلات نمایه سازی و درخواست نمایه سازی مجدد محتوای جدید یا به روز شده.
  • مشاهده داده‌های ترافیک جستجوی Google برای سایت خود: هر چند وقت یک‌بار سایت شما در جستجوی Google ظاهر می‌شود، کدام عبارت‌های جستجو سایت شما را نشان می‌دهند، جستجوگران چند بار برای آن عبارت‌ها کلیک می‌کنند و موارد دیگر.
  • هنگامی که Google با ایندکس کردن، هرزنامه یا سایر مشکلات سایت شما مواجه می شود، هشدار دریافت کنید.
  • به شما نشان می دهد که کدام سایت ها به وب سایت شما پیوند دارند.
  • عیب‌یابی مشکلات AMP، قابلیت استفاده از تلفن همراه، و سایر ویژگی‌های جستجو.

اولین دلیل متفاوت بودن داده های کنسول جستجو و آنالیتیکس این است که هدف هر محصول متفاوت است – آنها کارهای متفاوتی انجام می دهند.

اختلافات کنسول جستجو و تجزیه و تحلیل توضیح داده شده است

از آنجایی که هر دو سرویس اهداف متفاوتی دارند، کنسول جستجوی گوگل و آنالیتیکس کارهایی مانند جمع‌آوری داده‌ها را به روش‌های مختلف انجام می‌دهند و به همین دلیل گزارش‌ها متفاوت خواهند بود و ظاهراً مغایرت دارند.

داده ها دقیق هستند اما به سادگی متفاوت نمایش داده می شوند.

در زیر فهرستی از دلایل مختلف وجود دارد که چرا داده‌های Analytics و کنسول جستجو با هم مغایرت دارند.

گوگل آنالیتیکس در مقابل کنسول جستجوی گوگلتصویر ایجاد شده توسط پائولو بوبیتا/ژورنال موتور جستجو، ژوئن 2022

تعریف جستجو متفاوت است

یکی از دلایل اصلی اختلاف بین Google Analytics و Search Console این است که هر دوی آنها ترافیک جستجو را به طور متفاوت اندازه گیری می کنند.

آنچه آنالیتیکس به آن ترافیک جستجو می‌گوید با آنچه کنسول جستجو ترافیک جستجو می‌نامد متفاوت است.

گوگل آنالیتیکس داده های Google Discover را در دسته جستجو قرار می دهد.

این بدان معناست که وقتی ترافیک مرتبط با جستجوی ارگانیک را در Analytics تجزیه و تحلیل می‌کنید، فقط ترافیک جعبه جستجوی Google نیست، بلکه می‌تواند شامل ترافیک Google Discover نیز باشد.

با این حال، Google Search Console ترافیک Google Discover و نتایج جستجوی ارگانیک را تقسیم می‌کند و گزارشی را برای ترافیک Google Discover به تنهایی نشان می‌دهد.

کنسول جستجو و تجزیه و تحلیل در مقابل جاوا اسکریپت

گوگل آنالیتیکس فقط داده های جمع آوری شده از بازدیدکنندگان سایت را گزارش می کند که جاوا اسکریپت را در مرورگر خود فعال کرده اند.

کنسول جستجو داده ها را جمع آوری می کند صرف نظر از اینکه جاوا اسکریپت در مرورگر فعال است یا خیر.

گوگل آنالیتیکس از جمع آوری داده ها مسدود شده است

یکی دیگر از دلایل عدم تطابق کنسول جستجو و آنالیتیکس این است که ردیابی Analytics به طور فزاینده ای به صورت آنلاین مسدود می شود.

Google Analytics نمی تواند داده ها را از مرورگرها و برنامه های افزودنی متمرکز بر حریم خصوصی که تجزیه و تحلیل ها را مسدود می کنند جمع آوری کند.

برای مثال، افزونه مرورگر DuckDuckGo و مرورگر فایرفاکس موزیلا، هر دو بارگذاری Google Analytics را مسدود می‌کنند.

داده‌های کنسول جستجو مسدود نمی‌شوند، بنابراین این روش دیگری است که ممکن است داده‌های بیشتر یا متفاوت در سرچ کنسول جمع‌آوری شود و از آنچه در Google Analytics جمع‌آوری شده است منحرف شود.

اختلافات تاخیر زمانی

یکی دیگر از دلایل متفاوت بودن گزارش داده های ترافیک بین Search Console و Google Analytics این است که داده های Search Console چندین روز به تأخیر می افتد، در حالی که Analytics می تواند داده ها را در عرض چند ثانیه گزارش دهد.

تأخیر در گزارش کنسول جستجو می‌تواند باعث شود که داده‌ها در زمان مشاهده ناقص باشند.

کنسول جستجو برخی پرس و جوها را حذف می کند

کنسول جستجو از حریم خصوصی کاربران محافظت می کند و به همین دلیل، گزارش عملکرد کنسول جستجو داده ها را از انواع خاصی از جستارها حذف می کند.

یک صفحه راهنمای کنسول جستجوی گوگل توضیح می دهد:

برای محافظت از حریم خصوصی کاربر، گزارش عملکرد همه داده ها را نشان نمی دهد.

به عنوان مثال، ممکن است برخی از پرس و جوهایی را که تعداد بسیار کمی از آنها انجام می شود یا آنهایی که حاوی اطلاعات شخصی یا حساس هستند را ردیابی نکنیم.

برخی از پردازش‌های داده‌های منبع ما ممکن است باعث شود این آمارها با آمارهای فهرست‌شده در منابع دیگر متفاوت باشند (مثلاً برای حذف موارد تکراری).

با این حال، این تغییرات نباید قابل توجه باشد.»

مجموع پرس و جوهای ناشناس در گزارش عملکرد

داده‌های گزارش عملکرد به دلایلی که قبلاً ذکر شد، با داده‌های ترافیک ارگانیک در Analytics مطابقت ندارند، و جستارهای ناشناس دلیل دیگری برای فاصله بیشتر داده‌های عملکرد کنسول جستجو از داده‌های گزارش‌شده در Analytics است.

کنسول جستجوی گوگل به دلایل حفظ حریم خصوصی آنچه را که عبارت‌های جستجوی بسیار نادر می‌نامد حذف می‌کند.

پرس و جوهای ناشناس در گنجانده شده است جمع کل اما در صورت فیلتر شدن در گزارش عملکرد گنجانده نمی شود.

در صفحه پشتیبانی کنسول جستجوی گوگل آمده است:

«پرس‌وجوهای بسیار نادر (که عبارت‌های جستجوی ناشناس نامیده می‌شوند) در این نتایج نشان داده نمی‌شوند تا از حریم خصوصی کاربر درخواست کننده محافظت شود.

پرس و جوهای ناشناس همیشه از جدول حذف می شوند. جستارهای ناشناس در مجموع نمودار گنجانده می شوند، مگر اینکه بر اساس پرس و جو فیلتر کنید (اعم از پرس و جوهایی که شامل یک رشته معین هستند یا پرس و جوهایی که حاوی رشته خاصی نیستند).

اگر سایت شما دارای تعداد قابل توجهی پرس و جوهای ناشناس است، ممکن است اختلاف قابل توجهی بین کل در مقابل (تعداد پرس و جوهای حاوی some_string + تعداد پرس و جوهایی که حاوی some_string نیستند) مشاهده کنید.

این به این دلیل است که هر زمان که فیلتری اعمال می شود، پرس و جوهای ناشناس حذف می شوند.”

تفاوت منطقه زمانی

Google Analytics داده های سطح روز و ماه را با توجه به منطقه زمانی ناشر گزارش می دهد.

منطقه زمانی ناشر در تنظیمات نمای Analytics تنظیم می شود که در آن منطقه زمانی ترجیحی برای وب سایت قابل تنظیم است.

کنسول جستجوی گوگل داده ها را بر اساس ساعت روز اقیانوس آرام (PDT) گزارش می دهد که منطقه زمانی کالیفرنیا است، صرف نظر از اینکه یک وب سایت برای چه کشور یا منطقه زمانی تنظیم شده است.

چیزی که این حالت ایجاد می‌کند وضعیتی است که کنسول جستجو داده‌ها را به یک منطقه زمانی اختصاص می‌دهد، و Google Analytics داده‌ها را به منطقه زمانی دیگری اختصاص می‌دهد (زمانی که منطقه زمانی سایت خارج از کالیفرنیا است).

این تفاوت زیادی در نحوه گزارش داده ها ایجاد می کند زیرا عملاً تضمین می کند که داده های ترافیک روزانه و ماهانه هرگز بین Search Console و Analytics مطابقت ندارند.

طبق صفحه Google Analytics برای ویرایش تنظیمات نمایش:

منطقه زمانی کشور یا قلمرو: کشور یا قلمرو و منطقه زمانی که می‌خواهید به‌عنوان مرز روزانه برای گزارش‌های خود استفاده کنید، صرفنظر از اینکه داده‌ها از کجا منشأ می‌گیرند.

به عنوان مثال، اگر ایالات متحده، زمان لس آنجلس را انتخاب کنید، ابتدا و پایان هر روز بر اساس زمان لس آنجلس محاسبه می شود، حتی اگر ضربه از نیویورک، لندن یا مسکو باشد.

اگر منطقه زمانی را انتخاب کنید که به ساعت تابستانی احترام بگذارد، Analytics به طور خودکار تغییرات را تنظیم می کند.

اگر نمی‌خواهید Analytics برای ساعت تابستانی تنظیم شود، می‌توانید به‌جای منطقه زمانی محلی‌تان از ساعت گرینویچ استفاده کنید.

تفاوت URL صفحه فرود

صفحات فرود در کنسول جستجو تا حدی جمع می شوند در حالی که URL های صفحه فرود در Analytics جمع نمی شوند.

صفحه پشتیبانی گوگل آن را اینگونه توضیح می دهد:

بعد صفحه فرود: کنسول جستجو داده های خود را تحت URL های متعارف جمع آوری می کند (بیشتر بیاموزید)، در حالی که Analytics از URL صفحه فرود واقعی استفاده می کند.

این تمایز بر گزارش‌هایی که شامل بعد صفحه فرود شامل صفحات فرود و دستگاه‌ها/کشورها می‌شود (زمانی که صفحه فرود به عنوان بعد ثانویه اضافه می‌شود) تأثیر می‌گذارد.

به عنوان مثال، معیارهای Impressions و Click برای URL های وب، وب تلفن همراه و AMP می توانند تحت یک URL متعارف جمع آوری شوند…”

داده های کنسول جستجو محدود است

یکی دیگر از تفاوت‌های مهم بین گزارش‌دهی داده‌ها بین کنسول جستجو و گوگل آنالیتیکس این است که کنسول جستجو محدود به گزارش داده‌ها برای حداکثر 1000 URL برای صفحات فرود است.

گوگل آنالیتیکس این محدودیت را ندارد و می تواند در صفحات فرود بیش از 1000 URL گزارش دهد.

یک صفحه پشتیبانی Google Analytics تفاوت ها را توضیح می دهد:

تعداد URL های ثبت شده در هر سایت در روز:

کنسول جستجو تا 1000 URL را برای صفحات فرود ضبط می کند.

Analytics محدودیت 1000 URL را رعایت نمی کند و می تواند صفحات فرود بیشتری را شامل شود.

تفاوت داده ها در کنسول جستجو و تجزیه و تحلیل

اختلاف داده‌ای بین آنچه کنسول جستجو و آنالیتیکس اندازه‌گیری و گزارش می‌کنند وجود دارد.

دلایل این تفاوت‌ها از این که رویدادهای ترافیک منطقه زمانی به نحوه جمع‌آوری صفحات فرود نسبت داده می‌شوند، متغیر است.

وجود تفاوت بین اعداد گزارش شده در کنسول جستجو و آنالیتیکس، نشانه ای از وجود مشکل در داده ها نیست.

اینها دو محصول مختلف هستند که داده ها را به روش های مختلف گزارش می کنند و تمام چیزی که هست همین است.

منابع بیشتر:


تصویر ویژه: StockStyle/Shutterstock





منبع

مطالب مرتبط